vilket parti komemr du röstaPå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrizzz
De exempel Du nämner är inte fullständigt kontrollerade för att det inte är tekniskt möjligt. Ifall det vore tekniskt möjligt hade vi haft samma debatt kring dem. Jag är ganska säker på att vi om några år kommer få ta ställning till ifall vi skall införa en gps i alla bilar som registrerar hur snabbt Du kör, och ifall Du någon gång kör för fort, så kommer det en böteslapp ner i brevlådan.

Just nu pågår tester där vissa bilar utrustas med gps som mäter hastigheten, hur långt man har till bilen framför osv. Kör man dåligt (jättefort, ligger jättenära framförvarande bilar, kör mot rött ljus osv.) får man höjda försäkringspremier. Men det är för dyrt att installera en gps i alla bilar idag, därför införs det inte.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

I upphovsrättsindustrins värld skulle en google-sökning kosta 4:-, en youtube-video skulle kosta 7:- att titta på och att skicka ett mail skulle kosta 3:-. När man använder den logiken, ja då har man inte förstått hur Internet fungerar alls.

Interaktiva tjänster har ju dock en fördel då man måste återkomma till dem och då får en ny dos reklam. Det skulle nog krävas rätt aggressiv drm (vilket ju inte är särskilt populärt) för att få folk att fortsätta lyssna på inklippt reklam i film och musik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Just nu pågår tester där vissa bilar utrustas med gps som mäter hastigheten, hur långt man har till bilen framför osv. Kör man dåligt (jättefort, ligger jättenära framförvarande bilar, kör mot rött ljus osv.) får man höjda försäkringspremier. Men det är för dyrt att installera en gps i alla bilar idag, därför införs det inte.

Och även om sådant skulle införas av någon anledning så skulle folk knappast kräva att fortkörning skulle legaliseras för att det är en så pass omfattande övervakning som skulle behövas så som piratpartiet hävdar att bara för att man inte kan övervaka allt och alla så skall upphovsrätten icke få existera.

Det skulle handla om att det är en orimlig utveckling av hur man bestraffar fortkörning. Precis som att en konstant övervakning handlar om en orimlig utveckling av hur man bestraffar upphovsrättsbrott.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Interaktiva tjänster har ju dock en fördel då man måste återkomma till dem och då får en ny dos reklam. Det skulle nog krävas rätt aggressiv drm (vilket ju inte är särskilt populärt) för att få folk att fortsätta lyssna på inklippt reklam i film och musik.

Det behövs inte inklippt reklam i film och musik. Skapa en tillräckligt bra tjänst för att distribuera det med och finansieringsproblemet skulle vara ur världen. Ifall andra personer skulle föredra en reklamfinansierad tjänst, ja då är det ju bara att ha en sådan version också.

Dock kommer dessa tjänster aldrig uppkomma ifall mediaindustrin tror att de kan ta betalt för kopiering av filerna (och få lagar som hjälper de att upprätthålla detta) och inte för tjänsten i sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Och även om sådant skulle införas av någon anledning så skulle folk knappast kräva att fortkörning skulle legaliseras för att det är en så pass omfattande övervakning som skulle behövas så som piratpartiet hävdar att bara för att man inte kan övervaka allt och alla så skall upphovsrätten icke få existera.

Det skulle handla om att det är en orimlig utveckling av hur man bestraffar fortkörning. Precis som att en konstant övervakning handlar om en orimlig utveckling av hur man bestraffar upphovsrättsbrott.

Upphovsrätten och dess lagar behöver moderniseras, det är inte samma sak som att vi bör legalisera fortkörning. Som jag skrev tidigare tycker jag det är en enorm skillnad i dessa påståenden. Det ena berör trafiksäkerhet, det endra berör hur en mediaindustri skall anpassa sig till dagens ekonomi och distributionssätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Upphovsrätten och dess lagar behöver moderniseras, det är inte samma sak som att vi bör legalisera fortkörning. Som jag skrev tidigare tycker jag det är en enorm skillnad i dessa påståenden. Det ena berör trafiksäkerhet, det endra berör hur en mediaindustri skall anpassa sig till dagens ekonomi och distributionssätt.

Men nu var det ju inte att upphovsrätten skulle moderniseras utan att upphovsrätten inte skulle få existera överhuvudtaget som var tesen.

Om du för fram att för att kunna ha en fungerande upphovsrätt så måste alla övervakas hela tiden på internet och därmed ska inte upphovsrätt finnas. Så är denna tes felaktigt. upphovsrätt kan finnas även utan att alla övervakas konstant.

Precis som att man inte behöver avskaffa hastighetsbegränsningar på våra vägar bara för att någon skulle få för sig att för att kunna ha en fungerande hastighetsövervakning så skall alla övervakas. Alla behöver inte åka dit för fortkörning, eller snatteri osv osv för att en lag ska anses fungera. Givetvis skulle fler bli fällda om man övervakade allt och alla konstant men det är inte rimligt, varken när det gäller upphovsrättsbrott eller fortkörning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv kommer min röst att landa på SD, närmare bestämt Sven-Olof Sällström. Känns som ett för mig bra val då jag sympatiserar med mycket av deras politik och känner att samhället har att vinna på de frågor SD vill lyfta fram. Är personligen rätt kritisk mot EU och ser stora problem med Lissabon-fördraget som utan folkomröstning godkänts av vår regering, trots att det innebär att vi Svenskar transfererar mycket (mer än vad redan gjorts) av beslutsrätten om vad som skall gälla i vår egen nation till EU. I och med genomförandet av denna resolution trotsar EU förutsättningarna som till början lades upp angående den och kör över oliktänkande nationer.

Sven-Olof Sällström:
http://www.youtube.com/watch?v=1m8_2i56oG8

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

SVTs debatt i agenda som var hela 9 minuter lång var underhållande. Tre i princip enfrågepartier eller i vart fall med fokus på helt olika ämnen försökte tala i mun på varandra under hela tiden. Mycket underhållande och fullständigt idiotiskt av SVT att ens bemöda sig sända det. Det fanns ingen som helst poäng förutom möjligen att göra narr av dessa partier då ingen av dem fick något sagt.

Rolig detalj var att de påpekade mycket riktigt att SD nog hamnar med högerextrema sidan i EU men sedan klippte de även in Le Penn. Är han verkligen med i högerextrema? Le Penn har väl en ännu mindre klubb för inbördes beundran i EU? Försökte de måla in SD i den klubben?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ja, det var riktigt underhållande. Mest underhållande var Gudrun. Det är männen med sina flygplan som förstör miljön. Ärligt talat, vafan hade hon rökt på innan debatten?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

TEXT

Håller med dig om att den så kallade debatten var helt meningslös, tiden de fått sig tilldelade var löjligt kort. Däremot anser jag att Sällström skötte sig bra.

Jag skulle dock inte klassa SD som högerextremister.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Ja, det var riktigt underhållande. Mest underhållande var Gudrun. Det är männen med sina flygplan som förstör miljön. Ärligt talat, vafan hade hon rökt på innan debatten?

Gudrun är inte precis den vassaste kniven i lådan men brukar i alla fall kunna föra en debatt, det var definitivt inte vad hon försökte göra igår...

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Däremot anser jag att Sällström skötte sig bra.

Det kan jag också hålla med om för den lilla stunden han fick prata för Gudrun.

Citat:

Gudrun är inte precis den vassaste kniven i lådan men brukar i alla fall kunna föra en debatt, det var definitivt inte vad hon försökte göra igår...

Den människan är galen, inte riktigt klok någonstans. Helt absurt hur man kan få miljön till ett jämnstäldhetsproblem.

Förövrigt så tycker jag att det var fel att göra en "nationell" debatt mellan partiledarna nu vid EU-valet. Självklart borde det vara en debatt mellan toppkandidaterna och diskussion om EU-frågor.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

hade inte PP funnits så hade ju SD varit ett alternativ i EU-valet

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

SVTs debatt i agenda som var hela 9 minuter lång var underhållande. Tre i princip enfrågepartier eller i vart fall med fokus på helt olika ämnen försökte tala i mun på varandra under hela tiden. Mycket underhållande och fullständigt idiotiskt av SVT att ens bemöda sig sända det. Det fanns ingen som helst poäng förutom möjligen att göra narr av dessa partier då ingen av dem fick något sagt.

Rolig detalj var att de påpekade mycket riktigt att SD nog hamnar med högerextrema sidan i EU men sedan klippte de även in Le Penn. Är han verkligen med i högerextrema? Le Penn har väl en ännu mindre klubb för inbördes beundran i EU? Försökte de måla in SD i den klubben?

Korrekt av dig där.

Le Pen vars parti är med i gruppen Identitet, Tradition & Suveränitet, ITS, har alltså inte något med UEN (unionen för nationernas europa) att göra.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Men nu var det ju inte att upphovsrätten skulle moderniseras utan att upphovsrätten inte skulle få existera överhuvudtaget som var tesen.

Om du för fram att för att kunna ha en fungerande upphovsrätt så måste alla övervakas hela tiden på internet och därmed ska inte upphovsrätt finnas. Så är denna tes felaktigt. upphovsrätt kan finnas även utan att alla övervakas konstant.

Precis som att man inte behöver avskaffa hastighetsbegränsningar på våra vägar bara för att någon skulle få för sig att för att kunna ha en fungerande hastighetsövervakning så skall alla övervakas. Alla behöver inte åka dit för fortkörning, eller snatteri osv osv för att en lag ska anses fungera. Givetvis skulle fler bli fällda om man övervakade allt och alla konstant men det är inte rimligt, varken när det gäller upphovsrättsbrott eller fortkörning.

Jag har aldrig hävdat att upphovsrätten inte skall finnas? I de inlägg jag skrivit har jag ju mycket väl påpekat att upphovsrätten och dess lagar måste moderniseras för att passa in i dagens samhälle, inte att de inte skall få finnas?

Den tes vi hela tiden diskuterat är att om upphovsrätten skall vara kvar som den är idag (där den enligt min mening är föråldrad och bör inte få fortsätta att fungera som den gör idag med de lagar som styrt den tidigare) så måste vi antingen ta i med hårdhandskarna för att efterleva den (mediaindustrin vill inte ha det som det är idag, och miljontals fildelare vill inte ses som kriminella). Alternativt bör upphovsrätten och dess lagar ses över så att vi inte kriminaliserar miljontals människor och artister och upphovsmän får en chans att få betalt för sina ansträngningar. Jag röstar för förslag två medans Du vill ha kvar en upphovsrätt och lagar som inte stämmer överrens med allmän samhällssyn och som stöds av lagar som är totalt absurda i den nya ekonomin som vuxit fram med hjälp av Internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller med dig om att den så kallade debatten var helt meningslös, tiden de fått sig tilldelade var löjligt kort. Däremot anser jag att Sällström skötte sig bra.

Jag skulle dock inte klassa SD som högerextremister.

Jag skulle inte heller klassa dem som högerextrema men den gruppen inom EU som de är mest aktuella för innehåller ett antal partier som klassas av många som högerextrema alt. väldigt nationalistiska.

Däremot så fanns det en gruppering som var riktigt extrema, dit hörde Le Pen och lite andra stollar. Detta är det som Markusas tar upp. Men jag såg nyss att denna "Identitet, Tradition & Suveränitet, ITS" inte finns längre. Så de partier som fanns inom den får försöka söka sig till de befintliga grupperingarna eller hålla sig utanför. Tror inte alla dessa är välkomna inom UEN.

Det lustiga var ändå att SVT råkade visa upp först några klipp från olika UEN-partier och sedan plötsligt klippte in Le Pen och ett anförande från ITS som av de flesta ändå anses som något extremare än UEN.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag skulle inte heller klassa dem som högerextrema men den gruppen inom EU som de är mest aktuella för innehåller ett antal partier som klassas av många som högerextrema alt. väldigt nationalistiska.

Däremot så fanns det en gruppering som var riktigt extrema, dit hörde Le Pen och lite andra stollar. Detta är det som Markusas tar upp. Men jag såg nyss att denna "Identitet, Tradition & Suveränitet, ITS" inte finns längre. Så de partier som fanns inom den får försöka söka sig till de befintliga grupperingarna eller hålla sig utanför. Tror inte alla dessa är välkomna inom UEN.

Det lustiga var ändå att SVT råkade visa upp först några klipp från olika UEN-partier och sedan plötsligt klippte in Le Pen och ett anförande från ITS som av de flesta ändå anses som något extremare än UEN.

Rätta mig om jag har fel men det klippet visades väl i samband med att de sa att det tidigare funnits en mer högerextrem grupp men att den har splittrats (jag har ett minne av att citatet "rumäner är tjuvaktiga" nämndes).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Den människan är galen, inte riktigt klok någonstans. Helt absurt hur man kan få miljön till ett jämnstäldhetsproblem.

Förövrigt så tycker jag att det var fel att göra en "nationell" debatt mellan partiledarna nu vid EU-valet. Självklart borde det vara en debatt mellan toppkandidaterna och diskussion om EU-frågor.

Jo något skumt har hänt henne under hennes uppväxt?

Fi = feminismens folkfronten? haha

Skulle inte förvåna mig om hon byter namn till Schywoman i jämställdhetens anda snart.

Håller med, genomförandet var löjligt.

Citat:

Text

Ok

Förvånar mig inte att de gjorde, de vinklar det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Rätta mig om jag har fel men det klippet visades väl i samband med att de sa att det tidigare funnits en mer högerextrem grupp men att den har splittrats (jag har ett minne av att citatet "rumäner är tjuvaktiga" nämndes).

Ja de nämner det. Men alltså om du kollar från 10.09 och framåt i debatten från SVTs agenda så är det ändå lite småfult klippt. De nämner först UEN och sedan tar de upp extremhögern och visar upp Le Pen och Mussolini och att de tidigare hade en egen grupp, och på nåt sätt antyder att de nu tillhör UEN automatiskt.

Jag har inget till övers för någon av de här partierna men nog spelar Le Pen och Mussolini i en egen liga och det är onödigt provocerande att nämna dem i samma inslag som handlar om SDs tänkta roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)