Permalänk
Medlem

Kan jag utöka RAM till 4 GB

Jag sitter idag med 2 x 1 GB Crucial DDR2 PC5300 CL5 Unbuffred på ett Gigabyte GA-965P-DS3 moderkort och en Intel C2D E4300 processoroch jag kör XP-pro (om det nu spelar roll).

Min fråga är om jag kan stoppa i 2 x 1 GB till (slotar finns) och om det går, vad måste jag tänka på?

Måste det vara exakt samma märke eller kan jag sätta i vilka PC5300 stickor som helst?

Kom också gärna med tips på några bra modeller.

Permalänk
Avstängd

Det är lugnt. Köp de billigaste du kan hitta av valfritt märke.

Permalänk
Medlem

Ibland blir det problem med 4 stickor.
Men om moderkortet är speccat fördet så ska det ju klaradet.

Permalänk
Hedersmedlem

Att fylla alla platser kan som sagt bli problematiskt, ibland måste volten höjas för vissa saker, ibland måste BIOS flashas, ibland funkar det inte alls men ibland funkar det utan problem.

Jag kommer anta att du kör på 32-bitars XP vilket betyder att du inte kan utnyttja alla 4GB. Beror lite på dina andra komponenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Att fylla alla platser kan som sagt bli problematiskt, ibland måste volten höjas för vissa saker, ibland måste BIOS flashas, ibland funkar det inte alls men ibland funkar det utan problem.

Jag kommer anta att du kör på 32-bitars XP vilket betyder att du inte kan utnyttja alla 4GB. Beror lite på dina andra komponenter.

Det funkar ALLTID utan att man behöver höja volten. Däremot kan BIOS behöva senaste update. Andra komponenter har ingenting med att göra för att man ska kunna utnyttja 32-bitar WinXP maximala ca 3,5 GB.

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrganiZM
Det funkar ALLTID utan att man behöver höja volten. Däremot kan BIOS behöva senaste update. Andra komponenter har ingenting med att göra för att man ska kunna utnyttja 32-bitar WinXP maximala ca 3,5 GB.

Här på forumet har jag då läst några gånger att det hjälpt att höja volten både till minnen och nordbryggan.