Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk

Enligt prisjakt så har Misco.se den i lager (1-4dagar) med något högre pris, man får väl maila och höra, de kan ju vara förbokade.

Permalänk

Ang. Misco.
Fick precis mail.
"
Hej Mattias,

Nej, på lager har jag inga för tillfället, men jag väntar in en leverans på 50st, vilken förhoppningsvis bör dyka upp under dagen alt. morgondagen.

Varför det står på att vi har dessa på lager har jag faktiskt svårt att svara på, men det borde ändras inom kort.

Med vänliga hälsningar

Marcus, Misco.se"

Permalänk
Medlem

Det står två dagar nu på inet's sida ang Intel X25-M G2 80GB, hoppas det gäller:-)

Permalänk

Skit också! Dustin sköt upp min leverans från 17e till den 8e. Funderar på om man ska försöka beställa den någon annanstans så man kan få resten av grejorna levererade i slutet på nästa vecka. Men å andra sidan är det väl samma sak hos övriga leverantörer. Slut överallt.
Är liksom ingen mening att få hem datorn och sen behöva installera om Win igen ett par veckor senare. *grrrr*

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Är liksom ingen mening att få hem datorn och sen behöva installera om Win igen ett par veckor senare. *grrrr*

Det är ju bara att klona diskarna sen...

Men suck!
Ringde webhallen idag. De har ingen koll på när varesig de eller deras leverantörer får några diskar. Senaste leveransen så fick de TVÅ diskar. Datumet på prisjakt vet jag inte (eller han jag pratade med) var det kommer ifrån, de uppdaterade till ett nytt datum bara för några timmar sen där...

Funderar på att lägga en order på någon annan butik men vid det här laget är väl alla leveranser täckta en bra stund framöver känns det som.

Hos inet står det ju t.ex.
"Pga. fullbokade leveranser kan bokningar dröja längre än utsatt tid."

Miscos 1-4 dagar är väl det mest optimistiska som finns men samtidigt tvivlar jag att de skulle vara ensamma om att få så många diskar då (så många att det täcker beställningarna och blir över). Isåfall bör det trilla in diskar hos andra också. Visserligen är väl misco en av de få som kör med retail-versionen av disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Funderar på att lägga en order på någon annan butik men vid det här laget är väl alla leveranser täckta en bra stund framöver känns det som.

Ja, pratade med Inet idag. Den leveransen som skulle komma in om två dagar är sedan länge fulltecknad. De vågar sig knappt på att gissa när nästa kommer då de inte ens är säkra på den första nu. Men kanske 3-4 veckor.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma svar av Inet, hoppas att dom kommer om två dagar:-)

Permalänk
Medlem

Jag beställde på Misco, får se om de skickar ut någon inom en rimlig tid eller inte...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag beställde på Misco, får se om de skickar ut någon inom en rimlig tid eller inte...

Ja, samma här, beställde en i morse, därför jag maila å hörde:

Hej!

Om det är vår art 797773 så finns dessa hemma hos vår leverantör .

Lägger man en beställning kan vi skicka ut dessa om ca 2-4 dagar ifrån vårt lager.

Med vänlig hälsning

Monica

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattiassorman
Ang. Misco.
Fick precis mail.
"
Hej Mattias,

Nej, på lager har jag inga för tillfället, men jag väntar in en leverans på 50st, vilken förhoppningsvis bör dyka upp under dagen alt. morgondagen.

Varför det står på att vi har dessa på lager har jag faktiskt svårt att svara på, men det borde ändras inom kort.

Med vänliga hälsningar

Marcus, Misco.se"

Då får man hoppas att man blir en av de 50...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Någon som har hitta nå bra program för att "nolla" disken? eller fabriksåterställa den??

Tänkte ta och göra den nu när man kört med den i över ½ år och måste ändå ominstallera nu när nytt mb/cpu och minne kommer.

Enligt flera recensenter på nätet så rekommenderar Intel HDDErase 3.3.

Läs mera här (där finns också en länk för nedladdning):
http://www.pcper.com/article.php?aid=669&type=expert&pid=6

Permalänk

Jag har bokat Intel X25-M G2 för att ha i min stationära, men nu behöver jag byta hårddisk på min jobb-laptop. Jag behöver hårddisken nu och kan bara beställa från dustin. Tror ni G1 duger för mig, för den har de i lager. Jag menar det måste iaf. va ett otroligt lyft jämfört med den långsamma hitachi 5400rpm hårddisk som följde med datorn. Kan man leva utan trim? datorn ska förmodligen hålla 2 år till iaf. innan jag får en ny jobb-laptop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoOnesHero
Jag har bokat Intel X25-M G2 för att ha i min stationära, men nu behöver jag byta hårddisk på min jobb-laptop. Jag behöver hårddisken nu och kan bara beställa från dustin. Tror ni G1 duger för mig, för den har de i lager. Jag menar det måste iaf. va ett otroligt lyft jämfört med den långsamma hitachi 5400rpm hårddisk som följde med datorn. Kan man leva utan trim? datorn ska förmodligen hålla 2 år till iaf. innan jag får en ny jobb-laptop.

Om du bara har plats för EN hdd i laptopen skulle jag rekomendera en vanlig 500 gigs hdd, typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=343256 (finns på dustin). För övrigt om din nuvarande HDD fungerar så borde du behålla den till Intels kommer. Har själv laptop och vet att jag skulle lida fruktansvärt med enbart 80 gig hdd. Notera att hastigheten på normala hdds skiljer markant beroende på hur stora dom är, en 500 gigare är mkt snabbare än exempelvis en 160 gigare. + att din chef blir glad över att bara punga ut 900 spänn istället för 2300 eventuellt 4000 för en 160 gigare måste säga att 3500 kr för en G1 på dustin känns verkligen dumt att beställa....

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Citat:

Intel har inte ett lika stort behov utav TRIM som konkurrenterna, även om G2n är att föredra (när det nu är så "nära") är G1n ett fullgott alternativ om hårddisken din har gått sönder. Att många väntar in G2n är inte för att G2n är så mkt bättre än G1n, det är mer psykologiskt att man inte vill köpa ngt som direkt blir "omodernt" när man lika gärna kunde vänta ngn vecka och få det allra nyaste.

G1n är oxå så pass snabb att den säkert kan fungera även i nästa laptop, i många bärbara är SATA-kontrollern strypt till SATA-150 (för att vara så strömsnål som möjligt) så det är ofta så att en SSD inte kan utnyttjas fullt ut i en laptop, kanske är det så att du först i nästa laptop kan utnyttja den full ut och att du därför får en prestandaboost även i nästa laptop (tack vare en bättre SATA-kontroller).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Om du bara har plats för EN hdd i laptopen skulle jag rekomendera en vanlig 500 gigs hdd, typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=343256 (finns på dustin). För övrigt om din nuvarande HDD fungerar så borde du behålla den till Intels kommer. Har själv laptop och vet att jag skulle lida fruktansvärt med enbart 80 gig hdd. Notera att hastigheten på normala hdds skiljer markant beroende på hur stora dom är, en 500 gigare är mkt snabbare än exempelvis en 160 gigare. + att din chef blir glad över att bara punga ut 900 spänn istället för 2300 eventuellt 4000 för en 160 gigare måste säga att 3500 kr för en G1 på dustin känns verkligen dumt att beställa....

okej, eftersom jag jobbar med programmering så vill jag nog hellre ha en ssd, för det är mycket läsa/skriva små källkodsfiler

plus G1 är billigare än G2 på dustin. Jag har redan fått godkänt att spendera 2000kr exkl. moms och G1 kostar bara 1795k exkl. moms på dustin. http://www.dustin.se/pd_5010316459.aspx

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Intel har inte ett lika stort behov utav TRIM som konkurrenterna, även om G2n är att föredra (när det nu är så "nära") är G1n ett fullgott alternativ om hårddisken din har gått sönder. Att många väntar in G2n är inte för att G2n är så mkt bättre än G1n, det är mer psykologiskt att man inte vill köpa ngt som direkt blir "omodernt" när man lika gärna kunde vänta ngn vecka och få det allra nyaste.

G1n är oxå så pass snabb att den säkert kan fungera även i nästa laptop, i många bärbara är SATA-kontrollern strypt till SATA-150 (för att vara så strömsnål som möjligt) så det är ofta så att en SSD inte kan utnyttjas fullt ut i en laptop, kanske är det så att du först i nästa laptop kan utnyttja den full ut och att du därför får en prestandaboost även i nästa laptop (tack vare en bättre SATA-kontroller).

Tack för tipset, då kör jag på en G1, det låter som den kommer fungera bättre än min gamla hd iaf

Permalänk

Hade jag vetat att jag kunde få G1an här och nu och några hundra billigare hade jag nog också köpt en sån. Nu är G2an beställd och jag sticker ändå på semester en vecka utan datorn.

Hoppet att G2an ligger på lågan när jag kommer hem är dock litet.

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skall sätta en X25 G2:a i min Mac Pro (första generationen). Problemet med det är att den bara har SATA 1,5 Gbit/s. Vad jag förstår så kommer dock det här inte påverka prestanda i någon större utsträckning. Den maximala sekventiella läshastigheten för disken är väl runt 250 MB/s och det gamla SATA-gränssnittet toppar ut vid 150 MB/s, men när man enbart använder disken som system- och programdisk, så tycker jag inte det borde spela så stor roll. Det som imponerar med en SSD jämfört med en konventionell hårddisk är väl "random reads"? Korrekt?

Permalänk
Medlem

Beställde precis min G2 från Misco och står att den har skickats. Hoppas man hinner få den tills imorgon och att det är retail varianten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Citat:

okej, eftersom jag jobbar med programmering så vill jag nog hellre ha en ssd, för det är mycket läsa/skriva små källkodsfiler

plus G1 är billigare än G2 på dustin. Jag har redan fått godkänt att spendera 2000kr exkl. moms och G1 kostar bara 1795k exkl. moms på dustin. http://www.dustin.se/pd_5010316459.aspx

Heh, sjukt, tog förgivet att Dustin och Dustin Home hade samma priser... http://www.dustinhome.se/pd_5010316462.aspx

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jag skall sätta en X25 G2:a i min Mac Pro (första generationen). Problemet med det är att den bara har SATA 1,5 Gbit/s. Vad jag förstår så kommer dock det här inte påverka prestanda i någon större utsträckning. Den maximala sekventiella läshastigheten för disken är väl runt 250 MB/s och det gamla SATA-gränssnittet toppar ut vid 150 MB/s, men när man enbart använder disken som system- och programdisk, så tycker jag inte det borde spela så stor roll. Det som imponerar med en SSD jämfört med en konventionell hårddisk är väl "random reads"? Korrekt?

Random reads/writes kan påverkas av de aggressiva strömsparfunktioner som ofta finns i laptops. Annars är det korrekt, att datorn bara har SATA-150 spelar väldigt liten (om inte försumbar) roll för systemprestanda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Heh, sjukt, tog förgivet att Dustin och Dustin Home hade samma priser... http://www.dustinhome.se/pd_5010316462.aspx

Det finns två varianter av X25-M...

+ INTEL X25-M 80GB 2.5# SATA/300 MLC 7.0MM 50NM
+ INTEL X25-M 80GB 2.5# SATA/300 MLC 9.5MM 50NM

Båda varianterna finns på dustin.se, men bara den dyrare varianten finns på dustinhome.se.

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna stänga av HDD energisparar funtionerna? En SSD drar ju väldigt mycket mindre än en vanlig hårddisk.

Permalänk
Medlem

Beställde från misco nu istället, orkar inte vänta på dustinhome (prel. lev. 8/10)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muSashi
Beställde precis min G2 från Misco och står att den har skickats. Hoppas man hinner få den tills imorgon och att det är retail varianten.

Någon som fått hem en G2 av Miscos nuvarande batch och kan bekräfta eller dementera att det är retail? Vill ju veta om man behöver slänga med en 2,5"->3,5"-konverterare eller ej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CmeC
Någon som fått hem en G2 av Miscos nuvarande batch och kan bekräfta eller dementera att det är retail? Vill ju veta om man behöver slänga med en 2,5"->3,5"-konverterare eller ej.

Jag fick hem från förra batchen och då var det retail , vad jag vet så ska denna vara likadan då det är samma artikelnummer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CmeC

Retail eller inte. Det framgår av tillverkarens artikelnummer.
dvs.
SSDSA2MH080G2C1 ----> C1=bulk. inga tillbehör.
SSDSA2MH080G2R5 ----> R5=retail. medföljer monteringsadapter för 3,5"
R5 är oftast dyrare än bulk.
På sidan 2 i manualen står tex vad som betyder vad i artikelnumret.
http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/322296...
Har jag fel så rätta mig

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Var lite rädd att beställa från Misco när dem haft "lagerstatus 3 dagar" under flera veckor då dom inte alls ha kunnat få tag på disken.

Men när dom nu har status "Omgående" prövade jag slänga iväg en beställning, kring 16.20, och nu en timma senare fick jag ett mail om att min disk är skickad.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Jag beställde den från Misco igår och de skickade den idag! Beställde artikelnummer 797773 - som är retail.

Permalänk
Medlem

Tröttnat på webhallen så beställde en från misco nu, hoppas man hann få en av de som är i lager.