Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Unigine
Heaven Demo v1.0
FPS: 39.3
Scores: 991

Hardware
Binary: Windows 32bit Visual C++ 1500 Release Oct 22 2009
Operating system: Windows 7 (build 7600) 32bit
CPU model: AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor
CPU flags: 3214MHz MMX+ 3DNow!+ SSE SSE2 SSE3 SSE4A HTT
GPU model: ATI Radeon HD 4800 Series 8.661.0.0 1024Mb (XFX XXX 4890)

Settings
Render: direct3d10
Mode: 1680x1050 fullscreen
Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy: 4x
Occlusion: enabled
Refraction: enabled
Volumetric: enabled

Permalänk
Medlem

Jimbo, hade du AA påslaget eller nånting? ser lite lågt ut tycker jag..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hjälpsam

FPS: 46.2
Scores: 1165

Hardware
Binary: Windows 32bit Visual C++ 1500 Release Oct 22 2009
Operating system: Windows Vista (build 6002, Service Pack 2) 64bit
CPU model: AMD Phenom(tm) 9750 Quad-Core Processor
CPU flags: 2410MHz MMX+ 3DNow!+ SSE SSE2 SSE3 SSE4A HTT
GPU model: ATI Radeon HD 4800 Series 8.01.01.961 512Mb

Settings
Render: direct3d10
Mode: 1024x768 fullscreen
Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy: 4x
Occlusion: enabled
Refraction: enabled
Volumetric: enabled
---------------------------
FPS: 23.7
Scores: 596
med
Mode: 1920x1200 fullscreen

Att gå upp i upplösnng gjorde mindre än jag trodde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jimbo, verkar inte ha AA på.

Permalänk
Hjälpsam

Ni som kör DX11 på DX10-kort, ser det likadant ut som när ni kör DX10?
Märker ni någon skillnad i fps?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Enligt det här inlägget som listar kommande windows update patchar ska DX11 för Vista släppas där den 27:e oktober.
http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=837460

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Enligt det här inlägget som listar kommande windows update patchar ska DX11 för Vista släppas där den 27:e oktober.
http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=837460

Najs!

Fanns ju en del hemska rykten, om att det skulle komma först till SP2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Jimbo, hade du AA påslaget eller nånting? ser lite lågt ut tycker jag..

Jag hade inte AA påslaget!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Jimbo, hade du AA påslaget eller nånting? ser lite lågt ut tycker jag..

Varför tycker du det?
Jag tycker inte att det verkar lågt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Lite OffT nu men iaf; hur kan Windows 7 säga att jag har DX11 som DirectX version men jag har bara ett DX10 kort? (GeForce 8800GTS 512)

Kanske en dum fråga, men iaf

Bench kommer om en stund

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Hjälpsam

Du har DX11 även om du bara har DX10 för ditt DX-3D.
Kan du testa att bencha både DX10 och DX11? jag är nyfiken på om det blir någon skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ni som kör DX11 på DX10-kort, ser det likadant ut som när ni kör DX10?
Märker ni någon skillnad i fps?

Fick några fps högre i DX11 mot DX10. Sen såg det lite bätte ut i DX11 tyckte jag.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Fick några fps högre i DX11 mot DX10. Sen såg det lite bätte ut i DX11 tyckte jag.

Verkar fint.
Även vi med DX10 kort skall ju få några DX11 funktioner, om än inte alla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Du har DX11 även om du bara har DX10 för ditt DX-3D.
Kan du testa att bencha både DX10 och DX11? jag är nyfiken på om det blir någon skillnad.

Aha, tackar
Jodå, kan testa DX10 och DX11

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Hjälpsam

Kan nämna att OpenGL fungerar dåligt för mig, långsamt och med grafikfel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag testade att köra med DX11, det blev ingen större skillnad vare sig grafiskt eller prestandamässigt!

FPS: 39.5 (Dx10 39.3)
Scores: 995 (Dx10 991)

Hardware
Binary: Windows 32bit Visual C++ 1500 Release Oct 22 2009
Operating system: Windows 7 (build 7600) 32bit
CPU model: AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor
CPU flags: 3214MHz MMX+ 3DNow!+ SSE SSE2 SSE3 SSE4A HTT
GPU model: ATI Radeon HD 4800 Series 8.661.0.0 1024Mb

Settings
Render: direct3d11
Mode: 1680x1050 fullscreen
Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy: 4x
Occlusion: enabled
Refraction: enabled
Volumetric: enabled

Permalänk

DX11

DX10

Enda skillnaden jag märkte var att det flöt på betydligt bättre i DX10

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Hjälpsam

Hm, inte vad jag hoppades.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Heaven Demo v1.0
FPS: 50.4
Scores:1269
Hardware
Binary: Windows 32bit Visual C++ 1500 Release Oct 22 2009
Operating system: Windows 7 (build 7600) 64bit
CPU model: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz
CPU flags: 3600MHz MMX SSE SSE2 SSE3 SSSE3 SSE41 SSE42 HTT
GPU model: ATI Radeon HD 4870 X2 8.661.0.0 1024Mb (oklockat)
Settings
Render: direct3d11
Mode: 1680x1050 4xAA fullscreen
Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy:16x
Occlusion: enabled
Refraction: enabled
Volumetric: enabled

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Lite info för dem med dx10 kort.

Due to recent confusion regarding DX11, I’m going to try to clarify some things.

First of all DX11 is a superset of DX10, what does that mean? That means that when a developer codes a “DX11 Path” into the game, as in supports DX11 in the game, DX10 is automatically supported as well. So a game that says “Supports DX11/9” also includes 10 by default.

Secondly, another confusing factor is how tessellation works on older hardware. Short answer, it doesn’t. Long answer: In the recent unigine demo, tessellation appears as an option that can be enabled on DX10 hardware, it actually can’t be enabled. Tessellation requires dedicated hardware. An interesting fact is that ATi cards including the 2xxx series, 3xxx series and 4xxx series actually have hardware tessellation, but it’s an ATi proprietary standard that isn’t compatible with the DX11 version, thus won’t be supported by default, unless a developer specifically adds support for it. In the future, it’s more than likely that features specific to DX11 will be grayed out for non DX11 hardware.

Tessellation isn’t magic. A lot of people seem to think that tessellation should be applied to every surface as if it works some kind of magic that suddenly makes everything look better, it doesn’t. What tessellation does, is subdivide an object into more pieces based on the viewpoint of the camera. This doesn’t automatically make objects better looking though, in fact if you applied this to an object vs not applying it at the same distance from the object, the object will look EXACTLY the same. So what advantages does it bring? A few actually - one is in dealing with displacement mapping. Ok so basically a displacement map works by applying a height map on the material, physically changing the vertex's position on the object. The more vertex's you have the more precise the height map can be. Tessellation splits subdividing an object into more pieces based on view settings. With more polygons you have more vertex's and can ultimately build a higher quality displacement map. The benefits are that tessellation is based on view settings, so you can effectively control the level of detail, instead of using various LOD replacements at certain distances. Another advantage is that because it's physically altering the object itself, it's much easier to have lighting properties effect the object. The disadvantage is that it's extremely performance sensitive on the vertex side. You're creating tons of new polygons that need to be rendered. It also can be performance sensitive on the shader side, if you apply complex shaders to the material, as lighting will fully affect the object.

Tessellation is good for physics. Because it can subdivide objects into smaller sections, physics calculations can be made more realistic. Physics works by taking an object and animating it based on the defined physics parameters for that object and how that object is broken up. For instance, if you took a solid plane and applied a cloth physics tag on it and simulated it, it would behave like a piece of wood. A cloth plane needs tons of subdivisions in order properly simulate cloth like flex effects. Because tessellation does this, you can apply tessellation to a solid plane have it be broken up into tons of smaller pieces, apply the cloth simulation now and it will behave correctly. Another advantage once again is LOD properties of tessellation. A physics object in the distance doesn’t actually need to be dead accurate as oppose to one right in the players face. Because tessellation can scale based on the viewpoint of the camera, you can increase the efficiency of physics calculations based on distance.

Hope that clears some stuff up.

Source: Guru3D

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Du har DX11 även om du bara har DX10 för ditt DX-3D.
Kan du testa att bencha både DX10 och DX11? jag är nyfiken på om det blir någon skillnad.

blir ingen skillnad då dx10 kort inte har stöd i hårdvaran.
Om de skulle tex ha mjukvaru stöd skulle fps droppa en absurd mängd, vad vi ser är en placebo effekt.
Finns det ingen skillnad så skapar hjärnan skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tack för infon teckim intressant och nyttig information som förklarar en hel del.

Permalänk
Medlem

Har kollat på demot fram och tillbaks nu många många gånger och tror att det är som Flopper säger en Placebo effekt. Det finns ingen skilland mellan DX11 och DX10 när man kör benchmarket på DX10 hårdvara. Dessutom verkar det inte vara någon skillnad på fps heller. När jag kör så varierar det, ibland är DX10 några fps snabbare och ibland DX11 så det beror på andra saker än vilken version av DX man kör. Så för max ögongodis så är det DX11 hårdvara som gäller.

Permalänk

Fyfan säger jag bara, grymt snyggt!
Tänk er ett Flight Simulator (XI) med DX11, det hade varit nåt!!!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Heaven Demo v1.0
FPS: 21.5
Scores: 543

Hardware
Binary: Windows 32bit Visual C++ 1500 Release Oct 22 2009
Operating system: Windows 7 (build 7600) 64bit
CPU model: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz
CPU flags: 2808MHz MMX SSE SSE2 SSE3 SSSE3 SSE41 SSE42 HTT
GPU model: ATI Radeon HD 5800 Series 8.661.0.0 1024Mb

Settings
Render: direct3d11
Mode: 1680x1050 8xAA fullscreen
Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy: 16x
Occlusion: enabled
Refraction: enabled
Volumetric: enabled

Permalänk
Hjälpsam

Hade en svag förhoppning att den förbättrade multikörningen skulle ge lite.
Men så verkar inte vara fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Heheh körde en runda med mitt 7900GTX

Unigine
Heaven Demo v1.0
FPS: 8.2
Scores: 205

Hardware
Binary: Windows 32bit Visual C++ 1500 Release Oct 22 2009
Operating system: Windows 7 (build 7600) 64bit
CPU model: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz
CPU flags: 2673MHz MMX SSE SSE2 SSE3 SSSE3 SSE41 SSE42 HTT
GPU model: NVIDIA GeForce 7900 GTX 8.16.11.9107 512Mb

Settings
Render: direct3d9
Mode: 1920x1080 fullscreen
Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy: 4x
Occlusion: enabled
Refraction: enabled
Volumetric: enabled

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Heheh körde en runda med mitt 7900GTX
--Text--

Här ser du en som haft tur.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=956...

Tänk om jag fick byta ur mitt HD4850, mot ett HD5750 eller ett HD5770.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Här ser du en som haft tur.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=956...

Tänk om jag fick byta ur mitt HD4850, mot ett HD5750 eller ett HD5770.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B