Piska på datorn inför BF3, vad ska jag lägga krutet på?

Permalänk
Medlem

Piska på datorn inför BF3, vad ska jag lägga krutet på?

Hej!
Skall nu försöka optimera upp datorn lite inför BF3. Min dator ser ut som följande:
---------------------------------------------
MB: Asus M4N72-E
CPU: AMD Phenom2 X4 940 3Ghz
Grafikkort: Gigabyte GTX 560 Ti
Minne: Corsair 4gb (KIT) DDR2 1066MHz/CL5/XMS2-8500 (dock bara kunnat köra dom i 800MHz)

HD: 640GB WD Caviar, Black x 2
Kab Antec Three Hundred ATX, Ej PSU
PSU Corsair TX 650w
-----------------------------------------
Har inte tänkt köpa till något mer, utan är sugen på att få reda på vad som är flaskhalsen just nu. CPUn eller minnena?

Man kanske skulle kunna klocka upp CPUn lite, men ha kvar stockkylaren? Skulle det vara nån ide att klocka upp till 3,2Ghz?
Eller är det kanske mina minnen som nu går i 800MHz som kommer att vara en flaskhals? Ska man kanske lägga krutet där istället och försöka få systemet stabilt med minnena i 1066MHz? Kommer det göra nån skillnad?

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Som du säger så är minnena och cpun en liten flaskhals. En processorkylare och få upp processorn i ca 3.8 skulle ju inte vara fel. Om du har budget så kan du även köpa nya minnen.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Det jobbiga är ju att mitt MB inte stöder DDR3. De som jag har är på 1066MHz men ställs in automatiskt på 800MHz, försökt en period med att få upp de i 1066MHz men inte lyckats få de stabila, kanske skall försöka mig på detta igen men vet inte om det skulle göra nån märkbar skillnad.

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk

Jag skulle snarare tro att det är grafikkortet som är den begränsande faktorn. Om man ser till BF:BC2, så räcker ju din nuvarande processor gott och en bättre gör ingen skillnad om man brassar på med lite AA/AF och höga kvalitetsinställningar i 1920x1200. Sweclockers hade ju med lite olika processorer och testade med ett HD6970 (som presterar ungefär som, eller snäppet bättre än ett GTX560 Ti i BF:BC2). Ser man på det testet så verkar det ju helt klart som att det är grafikkortet som begränsar prestandan:
http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...

(Din processor presterar strax under A8-3850, men klart över Athlon x4 635)

Med tanke på att de flesta förändringarna i Frostbite 2 jämfört med Frostbite 1,5 verkar röra ett bättre utnyttjande av DX 11 API't och dess effekter så tippar jag på att BF3 är ungefär lika krävande för processorn som BF:BC2, men tyngre för grafikkortet. Så jag skulle inte tro att din processor kommer att utgöra någon flaskhals.

När det gäller skillnaden mellan DDR2-minne (med lägre latenser) och DDR3-minne, så är faktiskt inte skillnaden så stor som man kan tro. Det ger nog högst några procents skillnad på totalprestandan.

Jag skulle inte ändrat något förrän spelet är släppt och vi faktiskt vet vad som belastas mest. Du lär kunna köra BF3 med rätt hyfsade inställningar med din nuvarande burk, så det är ju ingen direkt panik att uppgradera.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Din CPU och dina minnen är inte top of the line precis, men i ett sånt här spel så är det främst grafikkortet som avgör. Köp ett andra GTX560 Ti och koppla in SLI. Har du pengar över det så kan man överväga lite snabbare minnen. Skumt att du inte får minnen att jobba i märkt frekvens, har du jobbat igenom BIOSinställningarna ordentligt ?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Nu provat iaf att köra de i 1066MHz. Ända jag ändrat på i BIOS är DRAM voltage till 2,1V och DRAM Freq till 1066MHz. Timingsen har jag nu på auto. Får se om det håller sig stabilt (är tveksam) Enligt CPU-Z har jag nu timings: 5-7-7-24 31 2T. Vet inte om detta är rätt? Har haft svårt att få reda på vilka timings man skall ha på mina minnen när de körs i 1066MHz.
(Corsair DDR2 1066MHz/CL5/XMS2-8500) (CM2X2048-8500C5)

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jag skulle snarare tro att det är grafikkortet som är den begränsande faktorn. Om man ser till BF:BC2, så räcker ju din nuvarande processor gott och en bättre gör ingen skillnad om man brassar på med lite AA/AF och höga kvalitetsinställningar i 1920x1200. Sweclockers hade ju med lite olika processorer och testade med ett HD6970 (som presterar ungefär som, eller snäppet bättre än ett GTX560 Ti i BF:BC2). Ser man på det testet så verkar det ju helt klart som att det är grafikkortet som begränsar prestandan:
http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...

(Din processor presterar strax under A8-3850, men klart över Athlon x4 635)

Med tanke på att de flesta förändringarna i Frostbite 2 jämfört med Frostbite 1,5 verkar röra ett bättre utnyttjande av DX 11 API't och dess effekter så tippar jag på att BF3 är ungefär lika krävande för processorn som BF:BC2, men tyngre för grafikkortet. Så jag skulle inte tro att din processor kommer att utgöra någon flaskhals.

När det gäller skillnaden mellan DDR2-minne (med lägre latenser) och DDR3-minne, så är faktiskt inte skillnaden så stor som man kan tro. Det ger nog högst några procents skillnad på totalprestandan.

Jag skulle inte ändrat något förrän spelet är släppt och vi faktiskt vet vad som belastas mest. Du lär kunna köra BF3 med rätt hyfsade inställningar med din nuvarande burk, så det är ju ingen direkt panik att uppgradera.

Ok. Låter ju bra! Skärmen som jag har är på 1680 x 1050 så det kanske kommer gå riktigt bra att spela. Längtar ännu mer nu efter spelet

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Skrivet av LimpS:

Ok. Låter ju bra! Skärmen som jag har är på 1680 x 1050 så det kanske kommer gå riktigt bra att spela. Längtar ännu mer nu efter spelet

I lägre upplösningar blir det inte lika tungt för grafikkortet, så då kan det vara processorn som är den begränsande faktorn. Men å andra sidan ger lägre upplösning även högre FPS och därmed blir det ett icke problem (en bättre processor ökar då FPS, från mycket bra flyt till ännu högre FPS, vilket knappast märks).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

skulle nog ha klockat upp cpun annars verkar det som att du skulle kunna köra utan problem

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpS:

Tack för alla svar.

Nu provat iaf att köra de i 1066MHz. Ända jag ändrat på i BIOS är DRAM voltage till 2,1V och DRAM Freq till 1066MHz. Timingsen har jag nu på auto. Får se om det håller sig stabilt (är tveksam) Enligt CPU-Z har jag nu timings: 5-7-7-24 31 2T. Vet inte om detta är rätt? Har haft svårt att få reda på vilka timings man skall ha på mina minnen när de körs i 1066MHz.
(Corsair DDR2 1066MHz/CL5/XMS2-8500) (CM2X2048-8500C5)

Jag kör samma setup (bortsett från att jag har gtx 260@ sli)
Mina minnen ligger på 1066mhz, 2.1v, 5-5-5-15-22 2T och det går alldeles utmärkt

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

skulle nog ha klockat upp cpun annars verkar det som att du skulle kunna köra utan problem

Hur mycket skulle man kunna klocka upp den till utan att köpa till nån ny kylare. Provade förut att öka multipeln (tror det hette så ) från x 15 till x16 (3,2GHz)
Har för mig att jag då med 3,2GHz hade jag en maxtemp på nästan 60 grader. (Tror dock att jag sen dess har satt i en extra chassifläkt)

Om jag skall prova igen att klocka upp den, kan jag då bara prova att öka på "multipeln " lite och inte hålla på att justera andra saker? Tänker att jag inte behöver öka volt och sånt om man bara skall klocka upp den så pass lite? Typ 3,0 till 3,2Ghz

Sen vilka temps skall jag akta mig för? Har för mig att CPUn iaf alltid ska hålla sig under 60 grader? Kanske t.o.m hålla sig under 55?

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Skrivet av LimpS:

Hur mycket skulle man kunna klocka upp den till utan att köpa till nån ny kylare. Provade förut att öka multipeln (tror det hette så ) från x 15 till x16 (3,2GHz)
Har för mig att jag då med 3,2GHz hade jag en maxtemp på nästan 60 grader. (Tror dock att jag sen dess har satt i en extra chassifläkt)

Om jag skall prova igen att klocka upp den, kan jag då bara prova att öka på "multipeln " lite och inte hålla på att justera andra saker? Tänker att jag inte behöver öka volt och sånt om man bara skall klocka upp den så pass lite? Typ 3,0 till 3,2Ghz

Sen vilka temps skall jag akta mig för? Har för mig att CPUn iaf alltid ska hålla sig under 60 grader? Kanske t.o.m hålla sig under 55?

skaffa en arctic cooling freezer eller coolermaster 212 för runt 200kr då skall du kunna köra 3,5ghz+ utan problem iaf

men 60 grader är inget farligt. den skall helst hålla sig under 63 grader skall bara vara att köra multiplier till en viss nivå sedan kan man köra prime 05 för att se ifall klocken är stabil i värme förhållande och utan att stänga ner sig

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

Jag kör samma setup (bortsett från att jag har gtx 260@ sli)
Mina minnen ligger på 1066mhz, 2.1v, 5-5-5-15-22 2T och det går alldeles utmärkt

OK. Kanske då ska ändra till 5-5-5-15-22 2T. Men har nu: 5-7-7-24 31 2T, och det har ju funkat detta dygnet utan problem iaf :), man kanske inte ska fippla för mycket nu när det verkar funka :).
Men satts dina minnen också automatiskt in på 800Mhz från början? Vad gjorde du för inställningar i BIOS för att få de i 1066, ställde du in timingsen manuellt?

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Du kommer att kunna köra spelet bra med vad du har, ett 560 Ti räcker bra för spel i den upplösning din skärm klarar och mer.
BC3 är inte värre än BC2 och alfaversionen funkade bra med ett 5850 på full HD.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Du kommer att kunna köra spelet bra med vad du har, ett 560 Ti räcker bra för spel i den upplösning din skärm klarar och mer.
BC3 är inte värre än BC2 och alfaversionen funkade bra med ett 5850 på full HD.

Precis.

Grafikkortet kommer inte ha några problem med BF3.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpS:

OK. Kanske då ska ändra till 5-5-5-15-22 2T. Men har nu: 5-7-7-24 31 2T, och det har ju funkat detta dygnet utan problem iaf :), man kanske inte ska fippla för mycket nu när det verkar funka :).
Men satts dina minnen också automatiskt in på 800Mhz från början? Vad gjorde du för inställningar i BIOS för att få de i 1066, ställde du in timingsen manuellt?

Ställde mina timings manuellt i bios

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

ja skulle köpt en Core i5, 2500K + moderkort å minnen blir inte så jättedyrt ! 3500kr är du i hamn med 8gb ddr3 och ett dugligt moderkort

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brajonk:

ja skulle köpt en Core i5, 2500K + moderkort å minnen blir inte så jättedyrt ! 3500kr är du i hamn med 8gb ddr3 och ett dugligt moderkort

Då kan han ju lika gärna lägga någon tusing för ett AM3+ kort som klarar bulldozer och sedan köpa en sådan. Det blir antagligen lika bra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)