Permalänk

Ultra lagg i minecraft? Wtf

Tjenare, spelar på tjejens nybyggda datorn, samma moderkort som jag, samma RAM, 1 GTX 560 Ti och i5 2500k 3.3GHz

Fick ultra lagg i minecraft, blev förbryllad och öppnar task manager o kollar processer:

Plugin container for firefox 75 000 k
Origin.exe 110 000 k
firefox 500 000 k
java 1 200 000 k
mm.

ca 50% av CPUn används och tempen har gått upp till nästan 70C
GPU Usage är på 98% och tempen på de är 50-60C dvs nästan samma som när jag kör BF3?!

Vad i helvete är på gång?!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har du monterat datorn själv så kan det vara så att du har felmonterat kylaren av misstag, har hänt mig ett par gånger, ingen fara så länge du inte kör längre perioder, det kan i vilket fall förklara den höga temperaturen. Har annars ingen erfarenhet från just minecraft då jag aldrig har spelat spelet, dock har jag hört att det ska vara ganska processor krävande. Hur är temperaturerna i datorn annars?

Permalänk
Skrivet av zin:

Har du monterat datorn själv så kan det vara så att du har felmonterat kylaren av misstag, har hänt mig ett par gånger, ingen fara så länge du inte kör längre perioder, det kan i vilket fall förklara den höga temperaturen. Har annars ingen erfarenhet från just minecraft då jag aldrig har spelat spelet, dock har jag hört att det ska vara ganska processor krävande. Hur är temperaturerna i datorn annars?

Tempen för övrigt är toppen. Grejen är att minecraft brukar ta kanske högst 300 000 k, inte 1 200 000k.

Är bara en standradfläkt på i5an så 60-70 grader är ungefär vad den går upp i under press, och den monteras inte ens med skruvar så finns inte mycket man kan göra fel.

Dessutom är ju fläktarna till GPUn stock, från Asus. ( DirectCU II om jag inte minns fel )

Det som förvånar mig är inte tempreraturen i sig, utan är mer samma reaktion du skulle få om ditt GTX 580 maxades när du kör en powerpoint presentation.

Och 500 000 k för firefox tycker jag känns lite väl? brukar högst ligga runt 80 000 k för mig.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Firefox brukar stapla på rätt mycket minne beroende på hur länge läsaren har varit igång och vilka typer av sidor man varit inne på, mitt Firefox just nu ligger på 260 000 k

Jag rekomenderar att du tankar minecraft.jar filen för "Minecraft for Linux/Other" och testar om det blir mindre hackigt.
Samt se till att du har 64bit java installerat om du har 64bit OS på den datorn.

Permalänk
Skrivet av Turbis:

Firefox brukar stapla på rätt mycket minne beroende på hur länge läsaren har varit igång och vilka typer av sidor man varit inne på, mitt Firefox just nu ligger på 260 000 k

Jag rekomenderar att du tankar minecraft.jar filen för "Minecraft for Linux/Other" och testar om det blir mindre hackigt.
Samt se till att du har 64bit java installerat om du har 64bit OS på den datorn.

Det är 32bit OS. förklarar fortfarande inte varför det laggar grovt i minecraft när datorn klarar BF3 på high i 60-70fps

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Ingen som har någon förklaring? D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Nu testade jag att spela RAGE med i stort sett alla inställningar på max, då går grafikkortet på ca 60% och håller en temp på runt 40C.
Verkar som datorn har något emot just minecraft.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

För guds skull, vad har hänt med alla superhjälpsamma, och extremkunniga sweclockare? Har alla tagit lov?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag kör Minecraft utan probs på en i3 540 & radeon hd 5670 så vet inte varför det inte funkar på för dig. har du laddat ned minecraft.exe från minecrafts hemsida?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Tjenare, spelar på tjejens nybyggda datorn, samma moderkort som jag, samma RAM, 1 GTX 560 Ti och i5 2500k 3.3GHz

Det står inte att du har en i5 bla. i din signatur...

Permalänk
Skrivet av Erkapekka:

Det står inte att du har en i5 bla. i din signatur...

Han nämnde sin flickväns dator ..

OT: Pröva att installera om minecraft, rensa %appdata/minecraft och installera om java, annars kollar du kylaren som sagt.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Skrivet av zekkexavior:

Han nämnde sin flickväns dator ..

OT: Pröva att installera om minecraft, rensa %appdata/minecraft och installera om java, annars kollar du kylaren som sagt.

Okej, värt ett försök. För när jag kollar GPU Usage i EVGA Precision så pendlar det mellan 100% och <5% varannan sekund :S När jag spelar spel som RAGE med allt på högsta så håller den sig helt stabil.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av ajsp:

Jag kör Minecraft utan probs på en i3 540 & radeon hd 5670 så vet inte varför det inte funkar på för dig. har du laddat ned minecraft.exe från minecrafts hemsida?

Jo, det är självklart att en sån dator ska klara minecraft medans alla komponenter är så gott som i idle..

Jo jag har laddat ner från minecraft hemsida.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, det är självklart att en sån dator ska klara minecraft medans alla komponenter är så gott som i idle..

Jo jag har laddat ner från minecraft hemsida.

Vet iallafall att temps kan stiga rätt högt i Minecraft om du inte sätter igång VSYNC. Min kompis dator bara dog plötsligt och märkte att tempen var rätt hög. Du kan antingen ställa in VSYNC genom att gå till Nvidia control panel, application settings, välj Java och sen kryssa i VSYNC.

Sen tror jag att det finns någon powersaving funktion inne i spelet också, kan fungera också. Minecraft är lite lurigt, jag laggar rejält ibland, även fast jag kör med 2500k@4.2ghz och GTX 580.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Relik 📜

Minecraft använder GPU och matar på FPS i oändlighet om du inte spärrar. Om du går in under "Options" -> "Video Settings" och ändrar "Performance" till "Power Saver" kommer bildfrekvensen spärras, och GPU Usage sjunka markant. Bekräfta med F3, du borde ha mer "normalt" värde efter ändringen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Sebathon:

Vet iallafall att temps kan stiga rätt högt i Minecraft om du inte sätter igång VSYNC. Min kompis dator bara dog plötsligt och märkte att tempen var rätt hög. Du kan antingen ställa in VSYNC genom att gå till Nvidia control panel, application settings, välj Java och sen kryssa i VSYNC.

Sen tror jag att det finns någon powersaving funktion inne i spelet också, kan fungera också. Minecraft är lite lurigt, jag laggar rejält ibland, även fast jag kör med 2500k@4.2ghz och GTX 580.

Tack för tipset, dock finns ingen flik som heter application settings i min nvidia ctrl panel D:

Edit: Hittande ändå verkar som att jag lyckas hålla en stabil fps på runt 350 fps nu i alla fall

Skrivet av Emil B:

Minecraft använder GPU och matar på FPS i oändlighet om du inte spärrar. Om du går in under "Options" -> "Video Settings" och ändrar "Performance" till "Power Saver" kommer bildfrekvensen spärras, och GPU Usage sjunka markant. Bekräfta med F3, du borde ha mer "normalt" värde efter ändringen.

Okej tackar för tipsen! Det som förvånar mig är att på min egen dator så har jag inte haft detta problem, och då hade jag exakt samma komponenter som henne förutom att jag har en i7

För övrigt såg jag nu att performance stod på balanced och inte max FPS :S

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

För guds skull, vad har hänt med alla superhjälpsamma, och extremkunniga sweclockare? Har alla tagit lov?

Ta bort och installera minecraft på nytt?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8