Video: Skyrim jämförs på PC, Xbox 360 och Playstation 3

Permalänk
Medlem

Direct-x styr hur gfx blir.
Blame MS:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

För att vara ett spel som släpps 2011.
Och som släppts årtal efter mästervekter oblivion.
Måste jag till att börja med säga att detta spel ser för jävligt ut.

Ontopic:
Något högre upplösning på vissa sprites och shaders på PC versionen.
Detalj återgivningen. Som för övrigt borde vara grymt bra. (med tanke på dagens cpuèr)
Även då man blickar i fjärran. Så ser man ett par träd, men för övrigt ett livlöst och kantigt landskap.

Jag kanske har blivit bortskämd med Battlefield`s 3 extremt snyggt shadeade och levande landskap.
Även Crysis 2 och gamla Arma 2 är hästlängder före detta säkert för övrigt fantastiska spel.

Men då ett spel sker på en datorskärm. vare sig man vill erkäna det eller inte. (föredpråkare känn er träffade?)
Så påverkar grafiken i ett datorspel, näst intill en action rulle med dåliga special effecter(läs man ser "repen" actionhjälten är upp spänd i tex). har en sådan påverkan att illusionen försvinner och allt blir fake.

Ja men de som läser böcker skriker vissa!!
Ingen grafik. Bara text!

Sant säger jag. För där är det ingen dålig grafik som dödar illusionen(spelet).
Där kan ens fantastiska fantasi sätta fart! Som DEFENETIVT i det här fallet överträffar det här spelet.

Det känns som detta spel, rent grafiskt, inte utvecklats ett skit. (som 99% av de övriga konsoll portarna)
Så vill man spela bakåtsträvande fantasy? Eller vill man vänta på framtiden (som faktiskt är här, till skillnad från konsollerna).
Så gör man som jag, ge fan i detta spel, och vänta på nästa skyrim/oblivion som riktar sig till de nya konsollerna.
Som verkligen ger än en wow effekt.

För detta känns så "trött" och fem år sedan på nått sätt.
Jag orkar inte titta på det "fula" no more

Detta spel är för konsoll och borde aldrig släppas på PC. (som alldeles för många)

Så om ett spel inte är snyggt så ska det inte komma på pc? Det är ju bara löjligt. Spelet är fan det bästa jag kört på länge även om grafiken inte är bättre än bf3 så är spelet det.
Håller med om att grafiken inte är något att bli imponerad av men hellre den storyn och questarna som skyrim har med nuvarande grafik än bf3 grafik men mycket mindre quests och sämre story. Moddarna får ta och fixa bättre texturer sen så blir det nog bra. Grafiken är dock inte så dålig så man tycker det är fult och att det förstör utan den är bara inte så bra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med grafiken i Skyrim, ser helt okej ut.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Som PC gamer kan jag inget annat än vänta på att nästa konsollgeneration ska släppas, så att jag som PCgamer kan få snyggare spel... logiskt som fan....

Men grafiken som vi tvingas lida med idag som PCgamer's är fan bara patetisk

Håller med till 100%.

Fler och fler konsumenter tror jag börjar reagera på detta att den grafiska utvecklingen inom spel har stått i princip stilla ganska länge nu.

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

PS3 spel är inte i 1080P endast uppskalat i 1080P, ingen AA eller AF.

Ingen aning om AF men PS3 spel kör i regel på 2xAA och konsolen har stöd för native 1080p, dock är det få spel som utnyttjar det. Wipeout HD/Fury kör på 1080p T ex

Permalänk
Medlem

Jag som trodde Skyrim skulle vara snyggt. Men icke XD
Ta t.ex. i början när man sitter i vagnen. Inte en enda skugga i vagnen t.ex. under bänkarna. Tänkte att det skulle finnas lite
Eller ett torn (fortfarande i början). Texturen på tornet är inte tillräckligt högupplöst för att vara skarp när man står nära den och slänger man då på ett modellerat fönster som har skarpa kanter och textur så ser det fan förjävligt ut.

Patetisk grafik på detta spel. Trodde man skulle få se lite avancerad global illumination...
Dålig känsla i spelet också tycker jag.

Ska dock ge det en chans till.

Edit: Kom på en till dålig sak. Spelet kraschar vid start om man har 24bit, 192000 Hz i ljudkvalitet.
Var tvungen att sänka till 48000 hz. Vid 92000 Hz så hade jag rejäla defekter på ljudet.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Jag vill gilla det, för det verkade så bra i trailers osv... Har gett det 3 chanser, men jag klarar inte av hur stelt det är!
Ska ge det ett par chanser igen när man får någon impuls om att man vill spela det.

Äh, annars är det inte långt kvar tills Batman Arkham City, där har vi flyt i striderna

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

Jag skulle vilja se nya Cross fire X profiler eller drivrutiner då mina kort inte används tillräckligt för att behålla 60 fps helatin'. Klart det inte måste ligga där helatiden men det är drygt att fps:en ska sjunka till typ 35 när korten inte ens används till hälften.

Någon som förstår mitt tydliga språk?

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Helt ärligt så såg PC varianten löjligt dålig ut för att vara just till pc. Detta med tanke på att PS3'an och xboxen har hela 5 år gammal hårdvara. 5 år!

Med den extremt överlägsna prestandan som PC varianten har så är det riktigt löjligt hur dåligt det ser ut mot för hur det har kunnat se ut, det är knappt så man såg någon skillnad gentemot konsollerna.

Inget dx10 eller 11. En konsolport 2011 kan helt enkelt inte se bättre ut...

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Rätt besviken på spelet. The witcher 2 är bättre på alla håll och kanter imao.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Sjuk skillnad det blir när man ändrar ini-filerna, varför har ni helt utelämnat dessa valmöjligheter i konfiguratorn Bethesda? Ja just det, Xbox... Vilket för mig in på gränssnittet, den som designade det har ju inte haft alla indianer i kanoten. Helt värdelöst. Synd att ett så bra spel får en så helkass inramning.

Permalänk
Avstängd

Det är konstigt att alla alltid tror att PS3 är starkare än Xbox 360. All utveckling sattes på cell processorn i ps3an och när release närmade sig så använde dom sig av en geforce GPU (7900GTX?) vilket klenar ner systemet enormt. Hade det haft custom GPU som konsoler brukar ha så skulle PS3an kunnat vara så mycket kraftigare. Men på GPU sidan så är xbox 360 mycket effektivare och kommer alltid kunna ha bättre grafik än PS3.

Permalänk
Skrivet av JonnyBessi:

Det är konstigt att alla alltid tror att PS3 är starkare än Xbox 360. All utveckling sattes på cell processorn i ps3an och när release närmade sig så använde dom sig av en geforce GPU (7900GTX?) vilket klenar ner systemet enormt. Hade det haft custom GPU som konsoler brukar ha så skulle PS3an kunnat vara så mycket kraftigare. Men på GPU sidan så är xbox 360 mycket effektivare och kommer alltid kunna ha bättre grafik än PS3.

Uncharted 2 & 3, InFamous 2, Killzone 3 och MGS 4 osv

några av dom snyggaste konsoll spelen som finns

Permalänk
Skrivet av Hzup:

PC>>PS3>Xbox...

Aja, kommer inte spela det tills de lägger in ett multiplayer läge.
Sedan vad tror ni, är det en trend att spelstudiosen inte pressar grafiken längre för att få fler spel sålda?

BF3 pressade, men varken Skyrim eller MW3 har pressat våra stackars grafikkort.

Jag förväntade mig faktiskt ingenting.
Med tanke på vad mer eller mindre alla stora spelstudios ignorerar just nu. PC plattformen.
Därför tänker jag heller inte köpa skiten.

Skräp spel håller till på konsollerna.. och jag känner allt för lätt igen deras inkompetenta ospelabara portar.

Permalänk
Skrivet av tuckdragon:

http://www.youtube.com/watch?v=rLlR7p7OJt0

Nej, några av de cinimatiskt imponerande spelen.
Skit häftiga action sekvenser. Även om de är TOTALT linjära och skit trista så är de lite häftiga.

Men allvarligt är de långt ifrån snygg grafik.
Dom är som allt annat, hämmat från konsollernas gamla hårdvara.

För övrigt denna linjära cinematiska skit?
Skall vi Någon gång få se en UTVECKLING i spel där man man kan påverka spelvärlden mer än att döda han som råkar befinna framför mig?
Guess not..

Edit.
jag tar tillbaka det där.
De är inte ett dugg cinematiska.

Edit 2.
Då jag tittar på youtube filmen, får ja en känsla av att min smartphone ligger ungefär samma nivå grafik mässigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tuckdragon:

http://www.youtube.com/watch?v=rLlR7p7OJt0

Uncharted och MGS spelen har väldigt stilren grafik men inte snygg grafik eller på något sätt krävande grafik.

Och att jämföra killzone med halo vore som att jämföra tetris mot bf3. Spelet måste ju finnas till båda konsolerna för att vara jämförbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Jag förväntade mig faktiskt ingenting.
Med tanke på vad mer eller mindre alla stora spelstudios ignorerar just nu. PC plattformen.
Därför tänker jag heller inte köpa skiten.

Skräp spel håller till på konsollerna.. och jag känner allt för lätt igen deras inkompetenta ospelabara portar.

Mina åsikter exakt.När minst möjliga arbete har blivit en norm för de flesta spelstudios när det kommer till portning så kan inte resultatet bli mer än uselt.Gillar man att spela på pc så ger man fan i att köpa(och med pengar stödja) konsol skadat skit som det här.

Utveckling är väl menat att gå framåt men det här spelet är att ta 5 steg bakåt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tony Clifton:

Håller med till 100%.

Fler och fler konsumenter tror jag börjar reagera på detta att den grafiska utvecklingen inom spel har stått i princip stilla ganska länge nu.

Jag tycker det är bara bra, slipper jag uppgradera datorn en gång om året. Grafik är långt ifrån det viktigaste i ett spel och spelen som släpps idag är lika bra som dem var för 5 år sedan, om inte bättre.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag tycker grafiken i Skyrim på Xbox är absolut tillräcklig. Men efter att ha spelat Modern Warfare 3 som har sjukt snabbt framerate, så är jag besviken på frameraten i Skyrim. Någon som kan bekräfta om det är silkesmjuk skärmuppdatering om man spelar på PCn? Isåfall, vilket grafikkort, upplösning och inställningar kör ni med då?

Jag har en xbox, men kan tänka mig att köpa en spel-PC bara för att få den härliga känslan av 60 fps+i skyrim. Men jag vill gärna ha det bekräftat av någon som spelat både Xbox och PC. Robbaz?

Tack för lite tips innan jag kastar ut 10-15k på en pc

Och sen kan man ju överväga den tiden det tar att installera, patcha, installera drivrutiner osv på PC, om det är värt besväret. Fan, varför kunde det inte bara vara mjukt direkt på xboxen? Plus att jag får börja om från början igen..

Glömde nämna att jag pratar om Skyrim, MW3 är ju härligt.
Permalänk
Skrivet av JonnyBessi:

Man läste hårdvarudeklarationen ? Xbox fans skrek att det är sci-fi siffror och slog undan speccen som falsk marknadsföring. Det vet vi ju nu i efterhand att det inte låg så långt i framtiden som de trodde. Snarare nödvändigt för dagens onlinetjänster.
Du påstår att PS3:ans PPE och 7 SPEs inte ska räcka till ett motsvarande geforce 7900? Och om du går tillbaks till år 2007 och 4 år innan.. ATI ligger inte i närheten av nVidias främsta kort.
Om du seriöst tycker att boxen har "bättre" grafik så rekommenderar jag dig att rannsaka dig själv för att inse att det är DirectX som du gillar. Då är du lite fel ute när du jämför kiwi med bananer.

--------------------------------------------------

OnT:
Så även om man tweakar in mus mm. så är Skyrim skit.. är det så man ska sammanfatta tråden?
Eller är det värt ett köp? Om man jämför med Oblivion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

OnT:
Så även om man tweakar in mus mm. så är Skyrim skit.. är det så man ska sammanfatta tråden?
Eller är det värt ett köp? Om man jämför med Oblivion?

Om du gillade spelstilen i Oblivion så kommer du gilla Skyrim. De har lagt till
jakt och crafting-element men förenklat skillträd. Har du inget emot fruktansvärda
menyer och vill stödja ett företag som tycker man kan släppa i princip samma spel
fem år senare så är det väl ett givet köp.

Jag gillade två saker i spelet, vargarnas AI och att strömt vatten drar med
sig lik/rag-dolls & diverse items. Jag är glad att jag inte köpte det.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Jag tycker att Skyrim är ett fantastiskt spel, skitnice main story och nice combat. Mkt vacker grafik dessutom.

Permalänk
Medlem

va väldig skeptisk när jag köpte det, men spelet trolla in mig i dess värld o nu e jag helt torsk.. Allt e väl inte det snyggaste- men helheten gör spelvärlden underbar, kolla snön hur den yr i vinden tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Direct-x styr hur gfx blir.
Blame MS:)

Jag vet inte om du är sarkastisk eller bara inte har en aning om vad du pratar om.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Var ju i princip ingen skillnad mellan PS3 och xbox. Lite olika färg bara, detaljnivån va ju samma. Bara PC som stod ut på ett märkbart vis.

Kolla bilden med buren 360 skugan ser värdlös ut.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

PS3 spel är inte i 1080P endast uppskalat i 1080P, ingen AA eller AF.

En dator för 4000:- kan lätt maxa Skyrim...En dator för 4000:- har man mer användning för än vad ett PS3 för 2500:- eller vad det går på...Sen ska du ju självklart ha en bra tv till ps3'an med vips uppe på 5000:- för ett PS3+HDtv som du endast kan spela på... sen spelen som kostar ca 300:- mer än vad det gör till PC..så i längden är PC både bättre, roligare och billigare..

Ett GTX560TI+AMD 955 klarar lätt Skyrim på max...

4GB ram
500GB HD
nåt 500W AGG
Billigt moderkort typ 400:-?

Visst får man bättre prestanda med PC. En dator har man mer användning än ett PS3? Min son som är 5 år har inte användning för en dator. Man ska ha en bra TV till PS3? Självklart men man behöver en skärm till datorn med. I längden är PC både bättre roligare och billigare? Det beror helt enkelt vad man spelar, vem som spelar och vad man spelar. Till exempel sportspel som FIFA 12, Fight Night Champion och diverse plattformsspel som barn gillar är bättre på konsol. Personligen tycker jag att Skyrim är roligare på datorn medan Battlefield 3 är roligare på konsol där man kan halvsova i soffan och köra pansarvagn till exempel.

Permalänk
Medlem

Men är det verkligen så som vissa skriver att det nästan är identiskt med oblivion?
Om man summerar + och - då. Kopiera och fyll på

Plus
- Utvecklat/förenklat skillträd
- nya jakt/crafting element
- monster/fiender har nya AI (vargar, drakar osv)
- Strömt vatten
- Väldigt stor värld med mycket varierande innehåll

Minus
- Krångliga menyer

Hur är fighting, camera view, npc interaction, questing, storyline osv?
Det här är inget mmorpg va? Fan va grymt det vore om det var det. En rejäl pungspark för wow och liknande

Permalänk

Seriöst?
Fasen vad de flesta här inne gnäller. Är grafik och texturer allt?
Jag kan gå i god för att Skyrim är väl värt att införskaffas om man varit sugen på spelet det minsta och vet vilken typ av spel det handlar om.
Innehållet i detta spel är...otroligt. Att man lyckats packa in så mycket spännande karaktärer, platser, händelser och events med genomgående toppkvalitét på story och röstskådespeleri. Det känns lite som att varje sten och träd är omsorgsfullt utplacerat med en tanke bakom, svårt att beskriva varför men det är den känslan jag får.

Efter att ha ändrat så att träd och andra objekt får "självskuggor" så kännsT spelet rejält snyggt! Visst är vissa texturer väl lågupplösta, men med denna ljus-tweak så har jag helt slutat tänka på detta med texturerna. Jag är helt uppslukad av spelet och är övertygad om att de flesta här skulle bli detsamma om man bara ger det en ärlig chans. Se det för vad det är, ett storslaget och episkt rollspel.

Edit:
Med de senaste Catalyst-drivrutinerna 11.10 så har jag allt på maxinställningarna, förutom AA som är 4x istället för 8x. Ser ingen skillnad på 8 och 4 faktiskt.
Jag har 55-60 FPS med min dator i signaturen, ytterst få gånger som den gått ner till 35-40 under några sekunder när det händer en speciell sak eller så. Klart nöjd.

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Jag är helt klart nöjd men graffan i Skyrim (PC). Man märker att Bethesda har lagt ner mycket tid på detaljer. Visst, hade dom först och främst utvecklat detta till PCs och inte konsoller så hade vi fått se bättre grafik, men vafan det kommer fortfarande va ett jävligt bra spel!

Visa signatur

Asus P8Z68-V PRO GEN3 // I5 2500K // GTX 460 // 16gb Corsair Vengeance // Corsair HX 850w // Antec Kühler h2o 620

Permalänk
Medlem

Hittade mitt svar om fps o prestanda/grafik ganska bra här:
http://www.tomshardware.com/reviews/skyrim-performance-benchm...