Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Måste du använda telias router? Köp en egen annars.

Jag blir jävligt närvös nu för jag har precis bokat mig som kund hos telia med tv, internet o telefon.. har du något förslag på en stabil och bra router?

Skulle uppskattas.

//stan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av crow2:

Jag har Telias Thomson TG784 (vit) wow, bf3 osv fungerar nästintill felfritt.

Jag har stängt av Thomsons brandvägg och jag har inaktiverat UPnP. (innan jag gjorde det krånglade det mesta)
Jag har dessutom gjort portforwarding på samtliga spel jag spelar.. även de spel som fungerar utan portforwarding.
Ja... min portforwarding lista är ganska lång i routern..

Surfa enkelt in på portforwarding.com .. välj din router.. välj sedan de spel / program du spelar.. och lås upp de portar spelen använder.

Däremot håller jag med om att routern är totalt värdelös.. den är ostabil och den är grymt begränsad.. Den kan dessutom tappa anslutning ibland.
Ett problem jag rätt nyligen stött på är att jag blir disconnectad ifrån teamspeak servern jag använder.. direkt efter DC så reconnectar den och ansluter till TS servern igen.. Grymt irriterande.

Jag kanske har en lösning på att kring gå Thomsonen.. Jag har mailat telia och begärt att få hem ett zyxel modem men att samtidigt behålla min Thomson. Min plan är att koppla Zyxel direkt in till telejacket.. och sedan koppla thomson till zyxel. Min speldator kommer vara direkt ansluten till zyxel.. men andra trådlösa enheter kommer använda sig av thomson..

Tror ni den lösningen fungerar?

När jag skulle bemästra port forwarding i den thomsonen så kollade jag upp hur man gör det på portforwarding.com, det lustiga är att instruktionerna på den inte fungerar på riktigt, fältet där man tror att man ska skriva IPn tar bara emot 5 tecken. Det blir inte mycket till IP av det.

Så det går nog att hitta vilka portar man ska använda där men inte hur man gör.

För övrigt ringde jag Telias tekniska support efter att ha slitit håret med det ganska länge, kommer fram till en kille och frågar, "Hur portforwardar jag i thomson modemet/routern?". Får svaret att han inte vet och dom hanterar inte det på den tekniska supporten. Vad sjutton hanterar dem på den tekniska supporten då? portforwarding måste vara det lättaste man kan göra i en router (vanligtvis). Iaf det blev att ringa till premium supporten som för övrigt kostar 19kr/minut. Jag och premium support snubben hade dock väldigt roligt åt hur kass både routern och den vanliga tekniska supporten är.

btw om någon undrar hur man gör så är det simpelt, 1. Create a new game or application (retarderat namn på den länken) 2. Namnge och välj manuellt läge. 3. Skriv in portarna i de två stackade rutorna till vänster i konfiguration: från portX-till portY (X och Y är samma om det bara är en port), välj om det ska vara TCP eller UDP, ta Any för båda. Skit i de andra rutorna. 4. Klicka på add. 5. Välj Assign game or application to a local network device. 6. Välj ditt nyskapade spel eller program i dropdown menyn och välj vad du vill koppla det till i nästa. 7. Add. 8. Profit! (Ja jag vet att jag hade kunna formatera dessa instruktionerna snyggare men detta tar mindre plats)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

För övrigt ringde jag Telias tekniska support efter att ha slitit håret med det ganska länge, kommer fram till en kille och frågar, "Hur portforwardar jag i thomson modemet/routern?". Får svaret att han inte vet och dom hanterar inte det på den tekniska supporten. Vad sjutton hanterar dem på den tekniska supporten då? portforwarding måste vara det lättaste man kan göra i en router (vanligtvis). Iaf det blev att ringa till premium supporten som för övrigt kostar 19kr/minut. Jag och premium support snubben hade dock väldigt roligt åt hur kass både routern och den vanliga tekniska supporten är.

Säker på att han skrattade åt den vanliga tekniska supporten eller till killen som ringer premium support och betalar 19kr/min för hjälp med att öppna portar? Inte meningen att vara otrevlig.. men det var väl ändå ganska simpelt att öppna en port? Nej.. portforwarding.com kanske inte förklarar det helt och hållet hur man gör.. men man får en ganska bra förståelse på ungefär hur det fungerar. Jag hade kunnat förklarat mer noggrant här för dig hur du gjorde om du frågat.. så hade du sluppit betala 19/min
Tror t.om att du fått ett snabbt svar på hur man gör om du hade googlat på din routers namn och "öppna portar"

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Entusiast
Skrivet av crow2:

Säker på att han skrattade åt den vanliga tekniska supporten eller till killen som ringer premium support och betalar 19kr/min för hjälp med att öppna portar? Inte meningen att vara otrevlig.. men det var väl ändå ganska simpelt att öppna en port? Nej.. portforwarding.com kanske inte förklarar det helt och hållet hur man gör.. men man får en ganska bra förståelse på ungefär hur det fungerar. Jag hade kunnat förklarat mer noggrant här för dig hur du gjorde om du frågat.. så hade du sluppit betala 19/min
Tror t.om att du fått ett snabbt svar på hur man gör om du hade googlat på din routers namn och "öppna portar"

Jag googlade det, men fann inget, det knasiga var ju att att man inte valde portar och enhet som alla andra routrar i världen, utan att man skulle skapa enligt thomson ett spel eller ett program. Visst det hade varit trevligt att göra ett eget spel men nu var det faktiskt portmapping jag sysslade med. Sen att det är en tvåstegsgrej när fälten finns där för att göra så som man tror att det ska vara. Sjukt ologiskt.
Sen är dom ju professionella nog på premiumsupporten att inte skratta åt folk som inte kan vad dom själva tycker är självklart

Permalänk

Jag gick från mobilt bredband till bredband via telejacket 30-12mbit med berömda Thomson gatewayn men jag är nöjd funkar prima för mig. Har 30.14 mbit ner o 5.45 upp. Med mobilt bb blev jag jämt dc o annat javelskap nu funkare bra sen jag tog bort upnp. Jag kan spela så länge ja vill. Innan jag fixade med upnp kom jag inte in alls på en server. Så bort med upnp säger jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D