Choklad i hörlursjacket...

Permalänk
Medlem

Choklad i hörlursjacket...

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och detta blir mitt första inlägg.

Jag åkte till Stockholm i helgen och lämnade datorn på i väskan så att den blev varm, och intill låg en chokladkaka...
Tänkte givetvis inte på att den skulle smälta och fylla upp hörlursingången!
Jag har fått bort så mycket choklad som går.

Efter sökningar på Google och här på forumet har jag inte hittat liknande fall och skulle därför behöva lite hjälp:

Datorn tycker att det är hörlurar inkopplade hela tiden eftersom chokladen skapar kontakt, och därför kan jag inte använda de inbyggda högtalarna i laptopen.
Jag undrar därför om någon intellektuell godhjärtad själ skulle kunna visa/förklara hur man inaktiverar hörlursjacket så att man bara spelar upp ljud via de inbyggda högtalarna. (Jag har Windows 7 Professional)

Med vänlig hälsning,
chokladgossen

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Hedersmedlem

Välkommen till Sveriges nördigaste forum!

Jag skulle nog gå till källan istället för att hitta omvägar. Har du testat att exempelvis göra en liten strut till din dammsugare och försökt få ut chokladen på den vägen? Hur pass långt in i uttaget sitter chokladen?

Lite beroende på vilket operativsystem du använder kan du ställa in vart datorn ska skicka ut ljudet under kontrollpanelen och sedan ljud.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

testa att ta bort mer av chokladen
ställ datorn så att jacket ligger neråtvänt
värm typ 40 grader (bara slå på datorn kanske fungerar)
det kanske rinner ut lite choklad då, eller så blir den lättare att få ur

stäng av datorn och koppla från den. Ta in lätt fuktat (varmt vatten) papper med bra sugförmåga och försök ta bort mer, kanske med hjälp av en tandpetare att styra papperet med. Eller använd bara en tandpetare på chokladen när den inte är varm

har ingen erfarenhet av det själv men det kan vara värt ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och detta blir mitt första inlägg.

Jag åkte till Stockholm i helgen och lämnade datorn på i väskan så att den blev varm, och intill låg en chokladkaka...
Tänkte givetvis inte på att den skulle smälta och fylla upp hörlursingången!
Jag har fått bort så mycket choklad som går.

Efter sökningar på Google och här på forumet har jag inte hittat liknande fall och skulle därför behöva lite hjälp:

Datorn tycker att det är hörlurar inkopplade hela tiden eftersom chokladen skapar kontakt, och därför kan jag inte använda de inbyggda högtalarna i laptopen.
Jag undrar därför om någon intellektuell godhjärtad själ skulle kunna visa/förklara hur man inaktiverar hörlursjacket så att man bara spelar upp ljud via de inbyggda högtalarna.

Med vänlig hälsning,
chokladgossen

testa kontrollpanelen, ljud, ljudenheter (kanske heter annat på win 7/vista jagkör iaf xp) där finns dropdown ruta där du kan välja villken enhet som ska spela upp ljudet

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Du kanske vågar värma upp chokladen lite och försöka pilla ut det med en tops eller liknande?

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk

Testa att ta tops (med lite varmvatten) och försök få bort det mesta du kan? Och så som andra säger kan du högerklicka på ljudikonen ner till höger>uppspelningsenheter>inaktivera "högtalare" eller "headset" så att endast ikonen för Laptopen är kvar. Då bör du få ljud från högtalarna. Förutsatt att du har windows 7 såklart.

Edit;

Skrivet av Andomys:

...och försöka pilla ut det med en tops eller liknande?

2 minuter för sen.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

kom ihåg att det du stoppar in i hörlursuttaget måste vara mindre än 50% av diametern av hörlursuttaget så du kan styra chokladen utåt så du inte trycker den inåt.

testa också att kyla ner datorn så chokladen blir hård och använd nåt hårt och försök peta ut delar av chokladen. Lättare att få ut bitar när den är kall.

kan nog kräva flera omgångar av värme, kyla och vått papper eller våt bommulspinne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Välkommen till Sveriges nördigaste forum!

Jag skulle nog gå till källan istället för att hitta omvägar. Har du testat att exempelvis göra en liten strut till din dammsugare och försökt få ut chokladen på den vägen? Hur pass långt in i uttaget sitter chokladen?

Lite beroende på vilket operativsystem du använder kan du ställa in vart datorn ska skicka ut ljudet under kontrollpanelen och sedan ljud.

Tackar så mycket för det varma välkomnandet!
Jag har testat att rulla strutar av hushållspapper både torra såsom lite fuktiga med varmt vatten och peta in så långt det går i jacket.
Dock har jag inte prövat förslaget med dammsugaren, ska göra detta!

Glömde visst att nämna vilket operativsystem jag kör i tråden, ändrade det nyss! Jag kör Windows 7 Professional.
Tack för förslagen!

Skrivet av dammskog:

testa att ta bort mer av chokladen
ställ datorn så att jacket ligger neråtvänt
värm typ 40 grader (bara slå på datorn kanske fungerar)
det kanske rinner ut lite choklad då, eller så blir den lättare att få ur

stäng av datorn och koppla från den. Ta in lätt fuktat (varmt vatten) papper med bra sugförmåga och försök ta bort mer, kanske med hjälp av en tandpetare att styra papperet med. Eller använd bara en tandpetare på chokladen när den inte är varm

har ingen erfarenhet av det själv men det kan vara värt ett försök

Hej!
Tack för förslagen. Men hur har du tänkt att jag ska värma datorn om det inte räcker med att sätta igång den? Kan man använda en hårfön?

Skrivet av KRQKAN:

testa kontrollpanelen, ljud, ljudenheter (kanske heter annat på win 7/vista jagkör iaf xp) där finns dropdown ruta där du kan välja villken enhet som ska spela upp ljudet

Tja!
Tack, jag har försökt att mixtra den vägen så långt som det går. Körde alltid XP innan, men nu i Windows 7 tycker jag alternativen är för få...
Skulle vara helt klart smidigast om det fanns en funktion kallad "Inaktivera hörlursjack" eller liknande, eller så att man kan spela upp från högtalarna samtidigt som datorn tror att jag har hörlurar inkopplade.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

kom ihåg att det du stoppar in i hörlursuttaget måste vara mindre än 50% av diametern av hörlursuttaget så du kan styra chokladen utåt så du inte trycker den inåt.

testa också att kyla ner datorn så chokladen blir hård och använd nåt hårt och försök peta ut delar av chokladen. Lättare att få ut bitar när den är kall.

kan nog kräva flera omgångar av värme, kyla och vått papper eller våt bommulspinne

Om han ser till att chokladen är smält behöver det ju inte det. Då räcker det med att han har något som är absorbent, resten sköter kapillärkraften

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andomys:

Du kanske vågar värma upp chokladen lite och försöka pilla ut det med en tops eller liknande?

Skrivet av kurdpopcorn:

Testa att ta tops (med lite varmvatten) och försök få bort det mesta du kan? Och så som andra säger kan du högerklicka på ljudikonen ner till höger>uppspelningsenheter>inaktivera "högtalare" eller "headset" så att endast ikonen för Laptopen är kvar. Då bör du få ljud från högtalarna. Förutsatt att du har windows 7 såklart.

Hejsan!
Jag har försökt med tops, men topsen är tyvärr något för stor och går inte att peta in i hörlursjacket...
När jag är inne i uppspelningsenheter på laptopen syns bara "Högtalare". Man tycker ju att "Headset" eller liknande borde dyka upp som det gör på min stationära hemma...

Skrivet av dammskog:

kom ihåg att det du stoppar in i hörlursuttaget måste vara mindre än 50% av diametern av hörlursuttaget så du kan styra chokladen utåt så du inte trycker den inåt.

testa också att kyla ner datorn så chokladen blir hård och använd nåt hårt och försök peta ut delar av chokladen. Lättare att få ut bitar när den är kall.

kan nog kräva flera omgångar av värme, kyla och vått papper eller våt bommulspinne

Hejsan! Smart tänkt, men hur ska jag kyla ner datorn? Ställa in den i kylen/frysen?
Finns det inte risk för att datorn blir fuktskadad går sönder i så fall?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Tackar så mycket för det varma välkomnandet!
Jag har testat att rulla strutar av hushållspapper både torra såsom lite fuktiga med varmt vatten och peta in så långt det går i jacket.
Dock har jag inte prövat förslaget med dammsugaren, ska göra detta!

Glömde visst att nämna vilket operativsystem jag kör i tråden, ändrade det nyss! Jag kör Windows 7 Professional.
Tack för förslagen!

Hej!
Tack för förslagen. Men hur har du tänkt att jag ska värma datorn om det inte räcker med att sätta igång den? Kan man använda en hårfön?

Tja!
Tack, jag har försökt att mixtra den vägen så långt som det går. Körde alltid XP innan, men nu i Windows 7 tycker jag alternativen är för få...
Skulle vara helt klart smidigast om det fanns en funktion kallad "Inaktivera hörlursjack" eller liknande, eller så att man kan spela upp från högtalarna samtidigt som datorn tror att jag har hörlurar inkopplade.

Skrivet av TrueType:

Hejsan!
Jag har försökt med tops, men topsen är tyvärr något för stor och går inte att peta in i hörlursjacket...
När jag är inne i uppspelningsenheter på laptopen syns bara "Högtalare". Man tycker ju att "Headset" eller liknande borde dyka upp som det gör på min stationära hemma...

Hejsan! Smart tänkt, men hur ska jag kyla ner datorn? Ställa in den i kylen/frysen?
Finns det inte risk för att datorn blir fuktskadad går sönder i så fall?

använda något som blåser inåt skulle jag nog inte rekommendera men kanske kan blåsa på sidan.

ställa i frysen är nog ingen bra ide, den ska helst inte vara utsatt för temperatur under 10 grader. sen bör du tänka på att låta den vara avstängd ett tag efter du haft den kall så att eventuell kondens hinner försvinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

använda något som blåser inåt skulle jag nog inte rekommendera men kanske kan blåsa på sidan.

ställa i frysen är nog ingen bra ide, den ska helst inte vara utsatt för temperatur under 10 grader. sen bör du tänka på att låta den vara avstängd ett tag efter du haft den kall så att eventuell kondens hinner försvinna

Okej! Tack så mycket för informationen!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

PICS PICS PICS... ;O)

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 +mer

Permalänk
Medlem

Slicka upp chokladen!

Permalänk
Medlem

Skicka in lite myror. De gillar choklad

Permalänk
Medlem

ta ut batteriet och skölj med vatten om det är väldigt illa, sen får den ligga och torka några dagar=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noobenu:

ta ut batteriet och skölj med vatten om det är väldigt illa, sen får den ligga och torka några dagar=)

I värsta fall hade det kunnat fungera, men då måste det vara destillerat vatten, inte kranvatten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

I värsta fall hade det kunnat fungera, men då måste det vara destillerat vatten, inte kranvatten!

spelar väl ingen roll sålänge det inte är någon ström i datorn?

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

ta ut batteriet och skölj med vatten om det är väldigt illa, sen får den ligga och torka några dagar=)

Det är nog inte direkt lämpligt men det finns ju lite olika elektronik rengörings spray som kan vara värt att testa.

Se bara till så det är ett spray som inte lämnar rester.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noobenu:

spelar väl ingen roll sålänge det inte är någon ström i datorn?

Jo, på lång sikt spelar det roll, eftersom vanligt vatten innehåller klor, flour, kalk mm. som kommer lämna avlagringar.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle funka att värma upp den lite så du får dit en riktigt liten spik eller liknande med vassa ytan utåt,
sedan kyla ner med is och dra ut hela spiken och hoppas att allt kommer med.
Sen dra ett sista varv med tops och isopropanyl alkohol (stavning?).

Kanske lite omständigt, men en idé iallafall.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Värm upp chokladen och leta rätt på världens minsta tampon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jo, på lång sikt spelar det roll, eftersom vanligt vatten innehåller klor, flour, kalk mm. som kommer lämna avlagringar.

Ja. okej.

Permalänk
Medlem

Jag hade varit mer tveksam till att använda vatten, värma/kyla datorn etc.

Om du har skruvat i stationära datorer någon gång är det inte så skrämmande att öppna en bärbar tycker jag. Kolla om du hittar någon bra beskrivning för din datormodell, alltså över hur man öppnar den. Kom ihåg att spara alla skruvar osv och var noggrann med hur allt sitter. Hur som, vad jag vill komma till är att hörlursjacket inte nödvändigtvis är helt omslutet på insidan av datorn, om det är så på din dator har du möjlighet att komma åt bättre för att rengöra med något lämpligt dukaktigt.