Ett bra domännamn, idéer och tips?

Permalänk
Medlem

Ett bra domännamn, idéer och tips?

Hej,

Nu är det så att jag har tänkt starta en hemsida för min fotografering, som möjligtvis ska kunna användas som välgjord portfolio i framtiden (vilket kräver ett bra domännamn). Jag har gjort en första design (som dock kommer göras om så småningom, men vill få upp sidan först, och sedan arbeta på en andra design) som jag är relativt nöjd med, och försöker nu desperat komma på ett bra domännamn. Det viktiga är att det blir lätt att komma ihåg och gärna kort, men efter att ha försökt konstruera ihop det baserat på olika fototermer och mitt namn och upptäckt att väldigt många är upptagna (alternativt parkerade och går att köpa för $20000) så kommer jag nu till SweClockers och ber om er hjälp.

Det jag vill veta är om ni har några bra tips på hur man kan komma på domännamn som inte är tagna, har ni några bra tips? Och om det skulle vara så att ni kommer på ett jättebra namn (som är tillgängligt) och känner för att vara snälla så tar jag gärna emot namnförslag, då jag nu är tom på idéer! Föredrar .com domän, men alla förslag uppskattas självklart!

MVH
Leo Sjöberg

Domännamn jag funderat på (inte i någon ordning):

lsphoto.com (redan tagen av Logan Seale)
lsphoto.se (helst, som nämnt, inte .se-domän, speciellt inte med ett engelskt ord)
lsdigital.com (upptagen)
sjobergphoto.com (ligger nu på andraplats efter simerls kommentar)
leosjoberg.com (nu på förstaplats pga simerls kommentar)
leosjoberg.se (ett .se-domän som kan gå)

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

apertures.se
lenssense.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

apertures.se
lenssense.se

Glömde att nämna att jag föredrar .com-domän då mitt innehåll är på engelska (har ett antal engelska vänner) och då känns en .se-domän lite konstigt, men annars var det bra förslag, dock känns nästan lenssense som en sida för kontaktlinser imo (kanske är därför bausch and lomb äger det domänet också), men fina förslag, det uppskattas!

Visa signatur

Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare

Permalänk
Medlem

leosjoberg.com?

eller varför inte sjobergphoto.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

leosjoberg.com?

eller varför inte sjobergphoto.com

Har faktiskt övervägt båda två, och föredrar sjobergphoto där (vet inte varför, men tycker inte att leosjoberg går lika bra), ville bara se om det fanns andra mer kreativa! Kanske ska lägga in en lista på alla olika domän jag funderat över i första posten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att leosjoberg.com är ett ganska bra namn för en portfolio. Tycker inte det känns nödvändigt att lägga till photo eller något liknande, då det kommer märkas vad det är för något när man kommer in på sidan. Dessutom låter sjobergphoto.com mer som ett företag än en portfolio.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av simerl:

Jag skulle säga att leosjoberg.com är ett ganska bra namn för en portfolio. Tycker inte det känns nödvändigt att lägga till photo eller något liknande, då det kommer märkas vad det är för något när man kommer in på sidan. Dessutom låter sjobergphoto.com mer som ett företag än en portfolio.

good point, kanske blir leosjoberg.com ändå!

Visa signatur

Permalänk

Jag är lite tveksam till att använda .com om det inte handlar om en kommersiell organisation. Jag vet inte vad man ska använda annars, men jag är mest inne på .se även om sidan inte bara kommer vara relevant för svenska internetanvändare. Kanske någon annan som t.ex. .info ?

Kanske är dumt att tänka så nuförtiden, det är väl ganska vedertaget att använda .com för såna här saker. Men själv gillar jag den ursprungliga tanken med toppdomänerna, och önskar nästan att det var mer uppstyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Jag är lite tveksam till att använda .com om det inte handlar om en kommersiell organisation. Jag vet inte vad man ska använda annars, men jag är mest inne på .se även om sidan inte bara kommer vara relevant för svenska internetanvändare. Kanske någon annan som t.ex. .info ?

Kanske är dumt att tänka så nuförtiden, det är väl ganska vedertaget att använda .com för såna här saker. Men själv gillar jag den ursprungliga tanken med toppdomänerna, och önskar nästan att det var mer uppstyrt

.com används ju numera till i stort sett alla olika sorters sidor, inte bara företag, precis som .org inte bara används av organisationer. Dock är jag något tveksam det ska vara .com eller .se, skulle vara kul att veta vad andra tycker!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur