Permalänk

Koppla gitarr till dator

Tjenare Sweclockare!
Jag har försökt koppla min gitarr till datorn ett tag nu utan större framgång. Till mitt förfogande har jag en gitarr och förstärkare, en "gitarr till förstärkare" sladd samt en "audio jack to audio jack" kabel, den ser ut något så här:

Jag kopplar gitarren till förstärkaren och sedan kopplar jag in den här kabeln i förstärkarens enda hål av samma storlek, vilket verkar vara rätt.
Sedan är frågan, var i datorn ska jag koppla in sladden? Kopplar jag in den i det gröna uttaget, för headphones, blir förstärkaren som en högtalare för datorn, vilket underhöll mig ett tag med olika dubstep drops, men det är inte det jag är ute efter. Jag vill koppla förstärkaren så att datorn kan registrera det som spelas på gitarren (vilket den inte gör i det "gröna läget"), så att jag efter det t.ex. kan köra olika ljudförvrängningsprogram osv.
Det finns ju även ett blått och ett rött uttag till datorn, inte fått dessa att funka, men kanske behöver jag drivrutiner eller något? Eller så kopplar jag fel...

För övrigt så vet jag att det finns lösningar som att t.ex. köpa olika dosor som kopplar gitarrkabel till usb med liknande, men jag skulle gärna slippa inhandla något om det inte behövs
Tacksam för svar!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Du kan inte koppla sladden till grönt uttag,ljudet kommer endast ut där,du får koppla den till line in istället.
Annars köp ett riktig ljudkort istället så du kan koppla din gura direkt i datorn.

Permalänk
Medlem

Du skulle möjligen (inte säker) kunna köpa en 6.3mm till USB-sladd och koppla den till datorn.

Annars är Oyegies förslag det absolut bästa och enklaste.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Du måste köpa ett externt ljudkort. Preamp, en mikrofon för just det instrumentet och en DAW.
Kör du in en gura i det integrerade ljudkortet låter det bara *SCHSHCSHSHHSHHHHHHHHHHHHHSCSCHSHHHHHHHHHHHHHCSCSSCCSCSSC* eftersom det inte klarar av så många watt som kommer in genom porten.

Permalänk
Entusiast

Du ska koppla in den i line-in eller mikrofoningången som är ljusblå respektive rosa som standard.

Sen ska du vara väldigt försiktig med att köra via förstärkare eftersom du uppenbarligen inte riktigt vet vad du gör. Ska du koppla via den måste du hitta en kontakt som heter Line Out och vara säker på att den ger linjesignal. Ibland kan förstärkaren skicka en förstäkt signal som normalt ska gå till högtalaren via en annan utgång och då finns risken att ditt ljudkort går sönder.

Enklast är att helt skita i förstärkaren och bara köra gitarren direkt in i ljudkortet. Bara att köpa en adapter som gör kom den stora telepluggen från gitarrsladden till en liten teleplugg som passar ljudkortet. Leta efter en 6,35 mm till 3,5 mm adapter. Det kommer ge ljud men ska du börja leka med effekter i datorn kommer ditt interna ljudkort med största sannolikhet inte räcka till. Risken är stor att du får jobbigt brus och irriterande fördröjningar. Det löser man med ett riktigt ljudkort som du får räkna med att lägga en tusenlapp på ungefär. Till exempel en sån här skulle passa bra: http://www.ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb/podstu...
Då får du dessutom med massa av Line6 digitala effekter som mjukvara och de är ju kända för just sina digitala effekter. Men testa att koppla direkt till ljudkortet först för har du tur så fungerar det tillräckligt bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ojsan va mycket svar, synd att de inte var något possitivt :/
Tack! Tror jag låter bli det hela, verkar lite riskfullt ^^

Nästa fråga, det jag från början ABSOLUT ville åt, var att kunna spela gitarr med headset på. Måste jag ha ett specielt headset för detta? Eller en speciell förstärkare? Blir ingen effekt när jag sticker in mitt i uttaget på förstärkaren.
För tillfället har jag denna förstärkaren, räcker för mig då jag ändå inte får störra hushållet

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Kontakten på förstärkaren är ju uppenbarligen line in, dvs man matar in ljud där, för att tex kunna spela tillsammans med sin favoritmusik, eller möjligen för att använda förstärkaren som högtalare för något helt annat än det den är tänkt för.
Om du inte har något annat uttag på förstärkaren så går det inte att göra med de grejerna du har. För att du ska kunna koppla in gitarren till ett "vanligt" ljudkort så måste du, för att det ska bli bra, ha en preamp som förstärker ljudet så att man kan ansluta till line in på ljudkortet. Detta har många effektboxar, tex.
Det brukar funka att koppla gitarren direkt, utan förstärkare, till mikrofoningången på ljudkortet, om man har rätt kabel, men min erfarenhet är att det låter rätt illa med "vanliga" ljudkort som inte är tänkta för att användas till sånt.

Så du har eg två vägar att gå. Skaffa ett ljudkort som är avsett för ändamålet (förmodligen det bästa) eller att skaffa något slags effektbox till gitarren som har line ut.

Edit:
Den förstärkaren verkar inte har någon hörlursutgång. Det finns ju små enkla hörlursförstärkare att köpa, som man kan koppla gitarren direkt till.

Permalänk
Entusiast

Jag kollade instruktionsboken och du har fler in och utgångar än du talat om.

En sak du måste lära dig är att ljud inte skickas i båda riktningarna. En ingång kan bara användas som ingång och en utgång kan bara användas som utgång. Så står det line in så kan du bara skicka in ljud. På baksidan har du tre kontakter. Två är markerade med in och en är ut. Du har försökt använda den ena ingången som är 3,5 mm för att skicka ut ljud och det är omöljigt. Tittar du brevid så har du däremot en kontakt som heter Rec Out/Phones. Här kan du koppla ihop din förstärkare med en dator eller koppla in ett par hörlurar. Den är dock 6,35 mm så du behöver en sån här adapter: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Allt står i instruktionsboken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.thomann.de/se/behringer_vamp3.htm Nått sånt kanske passar dig, besök nån musikaffär och kolla på liknande produkter, funkar utan dator.
Annars finns det gitarrljudkort, de har rätt impedans på ingången vilket inte datorljudkort har http://www.behringer.com/EN/Products/UCG102.aspx men de kräver i så fall en dator för att funka

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag kollade instruktionsboken och du har fler in och utgångar än du talat om.

En sak du måste lära dig är att ljud inte skickas i båda riktningarna. En ingång kan bara användas som ingång och en utgång kan bara användas som utgång. Så står det line in så kan du bara skicka in ljud. På baksidan har du tre kontakter. Två är markerade med in och en är ut. Du har försökt använda den ena ingången som är 3,5 mm för att skicka ut ljud och det är omöljigt. Tittar du brevid så har du däremot en kontakt som heter Rec Out/Phones. Här kan du koppla ihop din förstärkare med en dator eller koppla in ett par hörlurar. Den är dock 6,35 mm så du behöver en sån här adapter: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Allt står i instruktionsboken.

Som sedan länge är försvunnen
Tackar för hjälpen, så du menar att om jag vill schoffa in ett par hörlurar i förstärkaren måste jag ändra storleken på hörlurarnas plugin, till vilket jag måste köpa en adapter.

Edit: Läste ditt inlägg igen, kände mig som en idiot. Tack för hjälpen, smiter ner och kollar om kjell och co har öppet

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R00t:

Du måste köpa ett externt ljudkort. Preamp, en mikrofon för just det instrumentet och en DAW.
Kör du in en gura i det integrerade ljudkortet låter det bara *SCHSHCSHSHHSHHHHHHHHHHHHHSCSCHSHHHHHHHHHHHHHCSCSSCCSCSSC* eftersom det inte klarar av så många watt som kommer in genom porten.

Det behövs inga externa ljudkort för dettta, går utmärkt med det interna (finns risk för latency dock, men det går att pilla lite för att minska), allt han behöver köpa är en mixer, fungerar utmärkt med detta http://www.jam.se/ljudljus/mixerbord/A81593/
Sen kan han koppla in gitarren i mixern och från mixern in i röd ingång på ljudkortet...klart
Kör sedan in Cubase och installera pluggen GTR http://www.soundonsound.com/sos/jun09/articles/gtr3.htm så har du en hel drös effekter att sitta och pilla med

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ghandpivot:

Som sedan länge är försvunnen
Tackar för hjälpen, så du menar att om jag vill schoffa in ett par hörlurar i förstärkaren måste jag ändra storleken på hörlurarnas plugin, till vilket jag måste köpa en adapter.

Edit: Läste ditt inlägg igen, kände mig som en idiot. Tack för hjälpen, smiter ner och kollar om kjell och co har öppet

Jag hittade instruktionsboken på internet

Och ja, allt som behövs är en adapter av typen jag länkade till. Sen är det bara att koppla in i utgången märkt Phones och lira natten lång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

Det behövs inga externa ljudkort för dettta, går utmärkt med det interna (finns risk för latency dock, men det går att pilla lite för att minska), allt han behöver köpa är en mixer, fungerar utmärkt med detta http://www.jam.se/ljudljus/mixerbord/A81593/
Sen kan han koppla in gitarren i mixern och från mixern in i röd ingång på ljudkortet...klart
Kör sedan in Cubase och installera pluggen GTR http://www.soundonsound.com/sos/jun09/articles/gtr3.htm så har du en hel drös effekter att sitta och pilla med

Fast det är inte ovanligt med så dålig latence i interna kort att det är oanävndbart. Då hjälper den mixern exakt ingenting. Eller ja, den gör inte jättemycket nytta generellt då det inte brukar vara signalstyrkan som är problemet när man kopplar gitarr till ljudkort utan latencer och i viss mån brus. ASIO4All fungerar sådär med realtek och andra integrerade kretsar. Ska man ändå lägga så mycket pengar är det bättre att lägga det på ett riktigt ljudkort som har ordentligt stöd för ASIO från början. Då slipper man allt vad latencer heter plus att risken för brus minskar markant. En mixer är också bra att ha ibland men då som komplement till ett ljudkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Men antar det är en sån här som du letar efter GUITAR-LINK, vet att det finns på tradera för ca 150kr, men finns säkert på många andra ställen.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 +mer

Permalänk
Skrivet av TheWolfbane:

Men antar det är en sån här som du letar efter GUITAR-LINK, vet att det finns på tradera för ca 150kr, men finns säkert på många andra ställen.

http://image.made-in-china.com/2f0j00sCtaDUgSqeRu/USB-Guitar-...

Haha, jo såg den också faktiskt. Från Kina har jag för mig, eller var det någon annan?

Fallet är löst, imon smiter jag ner till Chell och co och köper mig en adapter till headsetet

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Detta är inte tänkt som en bump, men kom precis på att Rocksmith har släppts till pc.
Om man skulle kila ner och köpa sig en sån sladd, skulle det funka med mitt nuvarande ljudkort etc etc? Skulle man dessutom kunna använda gitarren till datorn i annat syfte än just att spela Rocksmith, så som att recorda, lägga till effekter m.m?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Jag kopplar gitarren direkt till line in på ljudkortet. Sedan kör jag amplitube på datorn.
Asio4all för att få ned latency på några ms.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ghandpivot:

Detta är inte tänkt som en bump, men kom precis på att Rocksmith har släppts till pc.
Om man skulle kila ner och köpa sig en sån sladd, skulle det funka med mitt nuvarande ljudkort etc etc? Skulle man dessutom kunna använda gitarren till datorn i annat syfte än just att spela Rocksmith, så som att recorda, lägga till effekter m.m?

Eftersom Rocksmith kör med en USB sladd så måste det innehålla ett eget ljudkort. Exakt vad det gör vet jag inte. Risken är dock stor att det inte är någon direkt kvalité på det ljudkortet eftersom det egentligen inte ska användas för att spela in gitarr utan det ska primärt bara fouriertransformera inkommande signal och sedan filtrera den så att mjukvaran kan avgöra vilka toner du spelar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24