Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns helt klart fler "godbitar" ur deras principprogram, men det är inte det jag är ute efter.

Jag har läst nästan hela den här tråden och det jag får ut är i princip
...
Och jag tänker... "Kan det verkligen vara så enkelt?

Ja, det finns invandrare som begår brott, men varför är det hemskare en när en Svensk begår samma brott? Blir brottet mindre hemskt beroende på var man bor eller var man är född? Har invandrare inbyggda brottsgener som gör det extra hemst när de begår brott eller vad?

Jag tror att det är så enkelt. Enkla lösningar på svåra problem säljs med på enkla premisser. Se hur det har sett ut i övriga delar av Europa. När samhället snoppar ut, den sociala tryggheten monteras ned och samhället står för förändringar (vi i Sverige haltar tex sakta men säkert ifrån produktion mot service/kunskap) kräver en syndabock... Detta har tidigare diskuterats i den här tråden och jag tror att sanningen ligger här i. SDs framgång beror inte på att partiet har en lysande retorik, att de är duktiga på internet, att deras politik är suverän eller att våra övriga politiker suger. Deras framgång ligger i den politik som har förts av vår nuvarande regering.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Okej, då är jag med! Blev lite förvånad över citeringen.

Yes inget personligt eller försök till argument från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns helt klart fler "godbitar" ur deras principprogram, men det är inte det jag är ute efter.

Jag har läst nästan hela den här tråden och det jag får ut är i princip

"Jag gillar inte invandrare för att jag anser att invandrare beter sig så som 'Svensk Front' säger att invandrare beter sig"

"Invandrare är överrepresenterade i våra fängelser, alltså är invandrare av naturen kriminella och vi bör därför inte ta hit dem"

"Om en invandrare begår ett brott ska han halshuggas och utvisas"

"Om en Svensk begår samma brott har han självklart rätt att vistas i våra svenska fängelser där varje måltid kostar mer i snitt än den vi ger till våra skolbarn, som ska bygga vårt samhälle i framtiden. Han är ju svensk. Inte en jävla invandrare som den där andra"

"Jag äter gärna på McDonads och Ali's Döner house och andra svenska matsällen som bejakar vår svenska kultur av hamburgare och kebab"

"En Minaret med en terrorist som står och skriker order till sina terroristpolare 5 gånger om dagen, det vill jag inte ha, men kyrkklockor som ringer en gång i halvtimmen, eller glassbilen, har jag inget problem med eftersom ett oljud är mindre hemst om det är Svenskt"

Och jag tänker... "Kan det verkligen vara så enkelt?

Ja, det finns invandrare som begår brott, men varför är det hemskare en när en Svensk begår samma brott? Blir brottet mindre hemskt beroende på var man bor eller var man är född? Har invandrare inbyggda brottsgener som gör det extra hemst när de begår brott eller vad?

Vilka överdrifter. Hur många tror du det är som köper dina lögner?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vilka överdrifter. Hur många tror du det är som köper dina lögner?

Apropå lögner, du fick ju i uppgift att ta reda på var jag har ljugit förut, samt kan du ju svara på den föregående posten som jag skrev, eller är det för svårt med tanken på att du egentligen inte har något underlägg för vad du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vilka överdrifter. Hur många tror du det är som köper dina lögner?

Vad är det jag ljuger om? Jag konkluderar bara vad jag uppfattar att de bygger sina argument på.

Ofta handlar det om att invandrare finns, och brott finns, och vissa invandrare begår brott, alltså skall alla invandrare ut, men Svenskar som begår samma brott skall särbehandlas och få fin mat i våra fängelser, för de är snällare brottslingar eftersom de är Svenskar och förtjänar bättre omhändertagande och tillmötesgående.

Jag han inte få ihop var logiken ligger i att man skall behandla folk olika för att de är födda i olika land. Och nu menar jag rent logiskt. Alltså fritt från känslomässiga argument och annat trams.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

Vilka överdrifter. Hur många tror du det är som köper dina lögner?

Skrivet av Swiifty:

Apropå lögner, du fick ju i uppgift att ta reda på var jag har ljugit förut, samt kan du ju svara på den föregående posten som jag skrev, eller är det för svårt med tanken på att du egentligen inte har något underlägg för vad du skriver.

Shogge! Skönt att du är åter. Jag väntar också på en massa massa svar från dig, när ska du bevisa att du själv inte ljuger? Hoppa inte på andra innan du själv kan stå för dina åsikter, eller iaf komma med någon fakta som du inte hittat på själv.

Kan du inte bara stanna kvar och svara på de frågor vi ställer till dig, iallafall när det handlar om motargument på det du själv har skrivit? Är det så svårt? Har du nu rätt och att vi alla andra är hjärntvättade, så är det ju väldigt enkelt för dig att visa på din ultimata sanning? Upplys oss, rädda oss från PK-sverige!

Återigen (bland annat) så påstod du att många här i denna tråd ville ha sharialagar i detta land, det är nog tredje gången jag frågar dig om bevis för detta, , så om någon nu skrev det, varför kan du inte bara citera fram texten? Vi var ju många..kom igen nu.
Som vanligt är det du som ljuger, hittar på en massa skit, struntar i att svara och sen kommer tillbaks ett par dagar senare. Du måste byta strategi, det här går ju bara runt runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Detta känner jag inte till, du får gärna länka.
Förstår att du är skeptisk, men du drar väl inte alla över en kam och förnekar att det finns problem med rasism i Sverige?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-politiker-utreds-efter-ov... av någon (fullständigt oförklarlig 8)) anledning så är det betydligt svårare att hitta artiklar som kommenterar den friande filmen, men det finns bl.a. här: http://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/747963-misshandelsmi...
http://motdiskriminering.wordpress.com/detta-har-hant/

Skrivet av anon4992:

Rasprofileringen i tunnelbanan dock, där gick ju poliserna på just folks utseende, eller hur? Dvs rasprofilering, vad är påstått där menar du?

Nej, det är det här jag menar med att folk inte har en susning om vad de pratar om. När gränspolisen var nere i tunnelbanan så tog de plankare. Att en del av dessa parasitiska plankare var invandrare är inte detsamma som rasprofilering. Det är och förblir ett brott att planka i tunnelbanan och de som misstänks för brott måste legitimera sig.

Skrivet av anon4992:

Stämmer det nu att hon blev attackerad pga slöjan så verkar det vara rasism och troligen då ett hatbrott, tycker du inte det? Är det nu inte pga slöjan eller religion så är det inte så.

Rasism? Nej. Muslimer är fortfarande inte en ras.
Hatbrott? Ja, definitivt.

Skrivet av anon4992:

Fast du sa inte bekant, direkt körde du "invandrare" och feministköret.
Förnekar du även att det finns islamofobi i Sverige? Eller menar du just denna händelse?

En bekant kan vara invandrare, men visst, tillåt mig att korrigera. En bekant. Nej, det finns garanterat en motvilja mot islam, hälften av svenskarna är som bekant negativt inställda till religionen. Övergår det till hat? Ibland, säkerligen, men jag ställer mig tvivlande till hur stort problem det faktiskt är.

Skrivet av anon4992:

Du har rätt, det borde också ha uppmärksammats. Dock leder det inte till att det är fel att just det här fallet uppmärksammas.

Nej, men det följer en tydlig trend i vilka brott som får uppmärksamhet och vilka som inte får det.

Skrivet av anon4992:

Fast våld mot minoriteter, om det är våld för att dom är just minoriteter pga religion osv, är ju ett hatbrott och kan inte tolereras i en demokrati. Därför får det mer uppmärksamhet, oavsett vad du tycker. Tanken är säkerligen att sparkar man på den som redan ligger, ja då svider det lite extra.

Våld mot majoriteten är också ett hatbrott om det är ett brott som motiveras av etnicitet. När svennar och svennehoror rånas, spöas och våldtas så är det hatbrott, eller hur? När minoriteten begår brott så är det ett resultat av klassklyftor (skapade av det rasistiska majoritetssamhället), när minoriteten är offret så är det rasism. Förstår du vad jag menar?

Skrivet av anon4992:

Man är mot rasismen, och den är inte på något sätt "påstådd". Är allt bara hittepå menar du? Finns ingen rasism eller något liknande?

Finns säkerligen främlingsfientlighet, men jag står fast vid att det inte är ett strukturellt problem i det svenska samhället. Och nej, man är inte emot rasism, läs deras kravlista så ser du att den enda grupp man är intresserad av är muslimska kvinnor. Inte blonda tjejer som trakasseras av hundar från mellanöstern för att de inte tänker svepa in sig i ett tält i sitt eget land.
Jag tror f.ö. att, om vi nu ska prata om rasism, det är något som är betydligt mer utbrett och acceppterat bland minoritetsgrupperna än majoritetssamhället. Men den rasismen behöver vi inte nämna, för den passar inte narritivet om den utsatta minoriteten och den förtryckande majoriteten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

På svar på dina länkar. Järngänget. Slutdiskuterat där antar jag.

Skrivet av Valiumballong:

Nej, det är det här jag menar med att folk inte har en susning om vad de pratar om. När gränspolisen var nere i tunnelbanan så tog de plankare. Att en del av dessa parasitiska plankare var invandrare är inte detsamma som rasprofilering. Det är och förblir ett brott att planka i tunnelbanan och de som misstänks för brott måste legitimera sig.

Är du helt hundra på att REVA var till för att ta fast plankare?

Citat:

Rasism? Nej. Muslimer är fortfarande inte en ras.
Hatbrott? Ja, definitivt.

Det är rasism. Läskigt ord, javisst. Men det är även ett läskigt agerande. Rätt ord på rätt sak Precis som vanligt och såsom det ska vara.

Citat:

En bekant kan vara invandrare, men visst, tillåt mig att korrigera. En bekant. Nej, det finns garanterat en motvilja mot islam, hälften av svenskarna är som bekant negativt inställda till religionen. Övergår det till hat? Ibland, säkerligen, men jag ställer mig tvivlande till hur stort problem det faktiskt är.

Här tror jag att du har rätt faktiskt och jag håller med dig. Det finns en motvilja mot islam. Varför?

Citat:

Nej, men det följer en tydlig trend i vilka brott som får uppmärksamhet och vilka som inte får det.

Vad menar du?

Citat:

Våld mot majoriteten är också ett hatbrott om det är ett brott som motiveras av etnicitet. När svennar och svennehoror rånas, spöas och våldtas så är det hatbrott, eller hur? När minoriteten begår brott så är det ett resultat av klassklyftor (skapade av det rasistiska majoritetssamhället), när minoriteten är offret så är det rasism. Förstår du vad jag menar?

Svennen=från majoritetsamhället. Offerkoftan fungerar inte här alls. Du får göra om.
Det är väl ändå en stor skillnad mellan misshandel pga religion och rånmisshandel.

Citat:

Finns säkerligen främlingsfientlighet, men jag står fast vid att det inte är ett strukturellt problem i det svenska samhället. Och nej, man är inte emot rasism, läs deras kravlista så ser du att den enda grupp man är intresserad av är muslimska kvinnor. Inte blonda tjejer som trakasseras av hundar från mellanöstern för att de inte tänker svepa in sig i ett tält i sitt eget land.

På vilka grunder, än personligt tyckande, hämtar du den tanken ifrån? Det blågula huset nämner den struktuella rasismen på ett gott sätt.

Citat:

Jag tror f.ö. att, om vi nu ska prata om rasism, det är något som är betydligt mer utbrett och acceppterat bland minoritetsgrupperna än majoritetssamhället. Men den rasismen behöver vi inte nämna, för den passar inte narritivet om den utsatta minoriteten och den förtryckande majoriteten.

Offerkoftan passar inte heller in här.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det finns invandrare som begår brott, men varför är det hemskare en när en Svensk begår samma brott? Blir brottet mindre hemskt beroende på var man bor eller var man är född? Har invandrare inbyggda brottsgener som gör det extra hemst när de begår brott eller vad?

Jag tror man tar det som ett kvitto på att invandringen inte fungerar speciellt bra när invandrare begår brott.
Invandrare överlag bor i ghetton t.ex rosengård och jag tror många har den uppfattningen att låg sysselsättningsgrad/arbetslöshet och fattigdom skapar kriminalitet.

Skulle vi ta bränna upp husen för 100 000st "etniska svenskar" och ta från dem allt de ägde och slängde in dem i ett stort bostadsområde i Malmö t.ex tror jag kriminaliteten bland dem skulle öka.

Jag tror att många inte accepterar att de människor i samhället som har det svårare utför brott och av okänd anledning så bor det inte så många svenskar i våra förorter jämfört med t.ex villaområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Är du helt hundra på att REVA var till för att ta fast plankare?

Är du helt hundra på att du vet vad REVA är? Eftersom polisen inte får begära legitimation utan brottsmisstanke eller i en rutinkontroll såsom nykterhetskontroll i trafiken så får man fundera på hur man på bästa sätt kan hitta illegala. Det visades i Malmö att många illegala invandrare plankade, så genom att öka närvaron i kollektivtrafiken ta just plankare så tar man många illegala invandrare.

Skrivet av astrob0y:

Det är rasism. Läskigt ord, javisst. Men det är även ett läskigt agerande. Rätt ord på rätt sak Precis som vanligt och såsom det ska vara.

Nej, det är inte rasism om du nu inte menar att det muslimer är en homogen folkgrupp.

Skrivet av astrob0y:

Här tror jag att du har rätt faktiskt och jag håller med dig. Det finns en motvilja mot islam. Varför?

Därför att islam i likhet med andra abrahamitiska religioner är patriarkala och bakåtsträvande och av de tre är islam den minst reformerade i Europa och är därmed fylld till bredden av värderingar som inte har någon plats i vårt sekulera, civiliserade samhälle.

Skrivet av astrob0y:

Vad menar du?

Framgår det inte av mina inlägg?

Skrivet av astrob0y:

Svennen=från majoritetsamhället. Offerkoftan fungerar inte här alls. Du får göra om.
Det är väl ändå en stor skillnad mellan misshandel pga religion och rånmisshandel.

Ja, svennen är fram majoritetssamhället? Vad spelar det för roll?
Inte om offret väljs ut för att han/hon är svensk.

Skrivet av astrob0y:

På vilka grunder, än personligt tyckande, hämtar du den tanken ifrån? Det blågula huset nämner den struktuella rasismen på ett gott sätt.

Det är personligt tyckande och inget annat.

Skrivet av astrob0y:

Offerkoftan passar inte heller in här.

Nej, för du tillhör gruppen som delar ett minoritetskomplex.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Skulle vi ta bränna upp husen för 100 000st "etniska svenskar" och ta från dem allt de ägde och slängde in dem i ett stort bostadsområde i Malmö t.ex tror jag kriminaliteten bland dem skulle öka.

Där skillnaden är att ingen i Sverige har tagit något från invandrarna, däremot har samhället gett dem en framtid och en ekonomisk trygghet, om än en knapp sådan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har läst nästan hela den här tråden och det jag får ut är i princip

"Jag gillar inte invandrare för att jag anser att invandrare beter sig så som 'Svensk Front' säger att invandrare beter sig"

"Invandrare är överrepresenterade i våra fängelser, alltså är invandrare av naturen kriminella och vi bör därför inte ta hit dem"

"Om en invandrare begår ett brott ska han halshuggas och utvisas"

"Om en Svensk begår samma brott har han självklart rätt att vistas i våra svenska fängelser där varje måltid kostar mer i snitt än den vi ger till våra skolbarn, som ska bygga vårt samhälle i framtiden. Han är ju svensk. Inte en jävla invandrare som den där andra"

"Jag äter gärna på McDonads och Ali's Döner house och andra svenska matsällen som bejakar vår svenska kultur av hamburgare och kebab"

"En Minaret med en terrorist som står och skriker order till sina terroristpolare 5 gånger om dagen, det vill jag inte ha, men kyrkklockor som ringer en gång i halvtimmen, eller glassbilen, har jag inget problem med eftersom ett oljud är mindre hemst om det är Svenskt"

Nu får du allt ta och länka var och en till specifika inlägg. Annars tar jag detta inlägg som vilken annan tramsig halmdocka.

Jag tror förövrigt att du ljuger om att du har läst hela tråden.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tror man tar det som ett kvitto på att invandringen inte fungerar speciellt bra när invandrare begår brott.
Invandrare överlag bor i ghetton t.ex rosengård och jag tror många har den uppfattningen att låg sysselsättningsgrad/arbetslöshet och fattigdom skapar kriminalitet.

Skulle vi ta bränna upp husen för 100 000st "etniska svenskar" och ta från dem allt de ägde och slängde in dem i ett stort bostadsområde i Malmö t.ex tror jag kriminaliteten bland dem skulle öka.

Jag tror att många inte accepterar att de människor i samhället som har det svårare utför brott och av okänd anledning så bor det inte så många svenskar i våra förorter jämfört med t.ex villaområden.

Ja det är det jag menar. Ingen hederlig människa gillar väl kriminalitet, och sett till antalet är invandrare överrepresenterade i fängelsena, men jag tror man gör det väldigt lätt för sig om man då drar paraleller mellan invandring och kriminalitet.

Då tror jag mer på att folk vill skylla på något. partier av det här slaget syns nästan uteslutande i tider av låg arbetslöshet.

Skrivet av Crippa90:

Nu får du allt ta och länka var och en till specifika inlägg. Annars tar jag detta inlägg som vilken annan tramsig halmdocka.

Jag tror förövrigt att du ljuger om att du har läst hela tråden.

Nej, jag har inte läst hela tråden, jag sa nästan, och du får gärna tro att jag ljuger om du vill.

Inget av inläggen är faktiska inlägg, utan mer tänkt att peka på känslan jag får. För mig räcker det att man accocierar "invandrare" specifika egenskaper och i min värld är det lika fjantigt som att stämpla folk för att de råkar ha en vill ögonfärg. Men jag fortsätter föja tråden, och om något inlägg ger ett bra exempel på vad jag menar ska jag nämna det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är det jag menar. Ingen hederlig människa gillar väl kriminalitet, och sett till antalet är invandrare överrepresenterade i fängelsena, men jag tror man gör det väldigt lätt för sig om man då drar paraleller mellan invandring och kriminalitet.

Då tror jag mer på att folk vill skylla på något. partier av det här slaget syns nästan uteslutande i tider av låg arbetslöshet.

Nej, jag har inte läst hela tråden, jag sa nästan, och du får gärna tro att jag ljuger om du vill.

Inget av inläggen är faktiska inlägg, utan mer tänkt att peka på känslan jag får. För mig räcker det att man accocierar "invandrare" specifika egenskaper och i min värld är det lika fjantigt som att stämpla folk för att de råkar ha en vill ögonfärg. Men jag fortsätter föja tråden, och om något inlägg ger ett bra exempel på vad jag menar ska jag nämna det.

Fantastiskt, du skriver ett inlägg med "citat" om vad du uppfattat inläggen som, snälla nån...

Det finns vissa som är rasister, men de flesta som är emot invandringen i Sverige nu tror jag INTE är rasister utan folk som tröttnat på den misslyckade(som den uppfattas, oavsett om det är korrekt) invandringspolitiken från de övriga partierna.

Det finns inte säkra paralleller mellan invandring och kriminalitet, däremot finns det säkra kopplingar mellan dålig ekonomisk situation samt utanförskap och kriminalitet. Och det är nuvarande partiers invandringspolitik som skapat den nuvarande situationen(både blåa och röda), ganska logiskt att folk söker ett alternativ och det enda som finns är Sverigedemokraterna.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Fantastiskt, du skriver ett inlägg med "citat" om vad du uppfattat inläggen som, snälla nån...

Det finns vissa som är rasister, men de flesta som är emot invandringen i Sverige nu tror jag INTE är rasister utan folk som tröttnat på den misslyckade(som den uppfattas, oavsett om det är korrekt) invandringspolitiken från de övriga partierna.

Det finns inte säkra paralleller mellan invandring och kriminalitet, däremot finns det säkra kopplingar mellan dålig ekonomisk situation samt utanförskap och kriminalitet. Och det är nuvarande partiers invandringspolitik som skapat den nuvarande situationen(både blåa och röda), ganska logiskt att folk söker ett alternativ och det enda som finns är Sverigedemokraterna.

Nej, jag menade det inte som faktiska citat, utan mer som en refferens till hur jag uppfattar det som att resonemangen brukar gå, och jag söker förstå hur funderingarna går. Jag är alltså inte ute efter att reta upp folk eller starta bråk.

Sverigedemokraterna säger ofta att "vi inte kan ta hand om de som kommer hit, därför bör vi ta in färre invandrare".

Det tycker jag låter som ett rasistiskt resonemang. Ett icke-rasistiskt resonemang i min värld hade varit "vi inte kan ta hand om de som kommer hit, därför bör vi öka resurserna som läggs på invandringen".

Och jag vill gärna få förklarat för mig varför det första "citatet" inte är rasistiskt och vad det är för fel på det andra.

För mig tycks det lite som att Sverigedemokrater resonerar lite som Charles Trevelyan som tyckte att det bästa sättet att löa svälten på Irland var att låta folk svälta tills det fanns tillräckligt få människor kvar för att maten skulle räcka åt dem.

Om det fattas resurser borde väl den naturliga lösningen vara att skjuta till mer resurser, inte minska antalet resurskrävande enheter,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om det fattas resurser borde väl den naturliga lösningen vara att skjuta till mer resurser, inte minska antalet resurskrävande enheter,

Jo visst stämmer det men i en budget prioriterar man alltid saker.
Vill vi lägga mer på invandringen är det sjukvård eller skola etc vi skär ner på så frågan är väl vad invandringen ska få kosta oss?

Ska den kosta mycket kan vi ta in massvis med folk o lägga mer resurser på dem.
Ska den kosta mindre sänker vi invandringen.

Det är de två alternativ jag ser nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tror man tar det som ett kvitto på att invandringen inte fungerar speciellt bra när invandrare begår brott.
Invandrare överlag bor i ghetton t.ex rosengård och jag tror många har den uppfattningen att låg sysselsättningsgrad/arbetslöshet och fattigdom skapar kriminalitet.

Om det är ett kvitto på en ickefungerande invandring så är Svenskars brott ett kvitto på icke fungerande förlossningsavdelningar.

Skrivet av gabriel15:

Skulle vi ta bränna upp husen för 100 000st "etniska svenskar" och ta från dem allt de ägde och slängde in dem i ett stort bostadsområde i Malmö t.ex tror jag kriminaliteten bland dem skulle öka.

Givetvis skulle kriminaliteten öka men då får man ställa sig frågan: Ökar den för att vi precis satt fyr på Västerås eller finns det ett steg däremellan.

Skrivet av gabriel15:

Jag tror att många inte accepterar att de människor i samhället som har det svårare utför brott och av okänd anledning så bor det inte så många svenskar i våra förorter jämfört med t.ex villaområden.

Jag tror nog eller vet om vi ska vara ärliga att tämligen många svenskar har en nyanserad och korrekt bild av verkligheten och skeenden, det är bland annat därför man i låg utsträckning röstar på ett parti vars förklaringsmodell liknar kalsongtomtarna i South Park.

Det är inte heller en okänd anledning till varför det bor få Svenskar i utsatta förorter: Kötid och deg. Infödda har fler köpoäng och bättre ekonomisk förankring, därför kan de välja bostadsort i högre utsträckning.

It's not a hemlighet why the Svensk väljer to flytta till attraktiva områden. They're attraktiva.
(Nu kan det inte ha gått någon förbi.)

Skrivet av Valiumballong:

Är du helt hundra på att du vet vad REVA är? Eftersom polisen inte får begära legitimation utan brottsmisstanke eller i en rutinkontroll såsom nykterhetskontroll i trafiken så får man fundera på hur man på bästa sätt kan hitta illegala. Det visades i Malmö att många illegala invandrare plankade, så genom att öka närvaron i kollektivtrafiken ta just plankare så tar man många illegala invandrare.

Det är skönt att se att staten gör privata bolags jobb.

Skrivet av Valiumballong:

Nej, det är inte rasism om du nu inte menar att det muslimer är en homogen folkgrupp.

Det är väl så att att... Nej det är så att diskussionerna här dras med problemet att muslimer behandlas som en homogen grupp.

Det är inget nytt och Valiumballong får minuspoäng för att han bortser från det faktum och det är ett stort sådant att religionen och etniciteten är utbytbara faktorer för rasisten. Visst kan man driva tesen att rasismen är såpass välutvecklad att den gör skillnad men då sätter man sig bara i skiten som är verkligheten och det kontrafaktiska faller.

Skrivet av Valiumballong:

Därför att islam i likhet med andra abrahamitiska religioner är patriarkala och bakåtsträvande och av de tre är islam den minst reformerade i Europa och är därmed fylld till bredden av värderingar som inte har någon plats i vårt sekulera, civiliserade samhälle.

Hejhej!

Här hävdar valiumballong att vi är ett civiliserat samhälle, någon som kommer ihåg Daniel Boyacioglu och hans textrader:
Jag har haft kultur i tretusen år,
du har haft det i femtio...

Civilisation är inte något som är utmärkande för Europa och frihet är inte något som utmärker civilisation, det ska till mycket för att man ska göra misstaget att blanda ihop civilisering med humanism.

Nu till saken: Du har haft det i femtio. Lite mer faktiskt: 94år. Jag pratar om ett samhälle med den grundläggande friheten att rösta. Kvinnans rätt att vara individ kommer först mot slutet av sjuttiotalet med avskaffandet av Sambeskattning.

Kommer ni ihåg när vi blev ett sekulärt samhälle? 2000.

Inget av ovanstående har något med religion att göra dock, det är politiska beslut och politiska tankar, Den reformation vi sett av kyrkan är att vi hunnit tvinga in frikyrkan och den gamla statskyrkan i våra politiskt fattade lagar, det är ingen inre förändring utan yttre tvång. På senare tid kan det illustreras med Plymouth bröderna

Skrivet av Valiumballong:

Ja, svennen är fram majoritetssamhället? Vad spelar det för roll?
Inte om offret väljs ut för att han/hon är svensk.

Jodå, jag skrev en utförlig förklaring tidigare.

Skrivet av Valiumballong:

Det är personligt tyckande och inget annat.

Åsiktsbildningen är alltid närvarande.

Skrivet av Valiumballong:

Nej, för du tillhör gruppen som delar ett minoritetskomplex.

Redan avklarat, men för att sammanfatta: röstar du på SD så värms du av den mysigaste, varmaste och goaste offerkofta som finns, den som säger att det är synd om majoriteten varje gång någon annan får uppmärksamhet.

Skrivet av Valiumballong:

Där skillnaden är att ingen i Sverige har tagit något från invandrarna, däremot har samhället gett dem en framtid och en ekonomisk trygghet, om än en knapp sådan.

Fullkomligt irrelevant, invandrarnas avkomma som tack och lov är kommen ur höga födelsetal kommer tvingas till att försörja Sverige i många många generationer framöver.

Skrivet av Blubben:

Det finns vissa som är rasister, men de flesta som är emot invandringen i Sverige nu tror jag INTE är rasister utan folk som tröttnat på den misslyckade(som den uppfattas, oavsett om det är korrekt) invandringspolitiken från de övriga partierna.

De flesta som är emot invandringen är Rasister de är tillika inkompetenta.

Det ä nämligen så att diskussionerna här har förflyttat sig från att jag får sitta och peta upp uppenbara håll i ett statistik underlag som SD-väljaren inte förstår till att formulera grundläggande meningar såsom: Kultur är inte genetiskt förankrat.

Det hela kan sammanfattas som att invandringskritikerna antingen ser vad de vill se för att bekräfta sina åsikter om invandrare eller att de helt enkelt inte förstår omvärlden.

Skrivet av Blubben:

Det finns inte säkra paralleller mellan invandring och kriminalitet, däremot finns det säkra kopplingar mellan dålig ekonomisk situation samt utanförskap och kriminalitet. Och det är nuvarande partiers invandringspolitik som skapat den nuvarande situationen(både blåa och röda), ganska logiskt att folk söker ett alternativ och det enda som finns är Sverigedemokraterna.

Det finns säkra paralleller mellan vissa former av invandring och kriminalitet, de är dock inte orsakssamband.

Men du försöker låta skarp nu blubben: däremot finns det säkra kopplingar mellan dålig ekonomisk situation samt utanförskap och kriminalitet

Det du säger där är bara en omskrivning av "invandring = kriminalitet" eller hur. Det saknas nämligen ett steg däremellan, ett steg du förutsätter att läsaren förstår och därmed avslöjar dig själv, låt mig förklara. För att koppling mellan ekonomisk situation och kriminalitet ska vara relevant så måste det finnas en koppling mellan invandring och ekonomisk situation. Det låter väl som nåt som finns eller hur? Många invandrare är fattiga?

Ledsen men nej. Det finns ingen klar koppling mellan invandring och dålig ekonomi. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra förutsatt att vi inte får apartheidlagar. Den koppling som idag leder till att invandrare har svårare att få jobb beror på:

Låg konkurrenskraft och låg ekonomisk konjunktur. Företagen tar färre risker och de risker som måste tas ska vara så små som möjligt, det betyder att varken invandrare, ungdomar utan utbildning eller långtidsarbetslösa har det lätt att ta sig in på arbetsmarknaden. I det här fallet beror det på brist av referenser på CV.

En kan tänka sig andra ekonomiska tillstånd där invandrare som helhet har lättare att ta sig in på arbetsmarknaden: Basindustri boom till exempel eller byggboom där invandrarnas förhållandevis låga genomsnittsålder i sig blir något attraktivt för arbetsgivare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jo visst stämmer det men i en budget prioriterar man alltid saker.
Vill vi lägga mer på invandringen är det sjukvård eller skola etc vi skär ner på så frågan är väl vad invandringen ska få kosta oss?

Ska den kosta mycket kan vi ta in massvis med folk o lägga mer resurser på dem.
Ska den kosta mindre sänker vi invandringen.

Det är de två alternativ jag ser nu.

Nej du kan inte lägga mer pengar på skolan för att du drar ner på invandringen, inte heller på sjukvården.
Nej det kommer inte kosta mindre om du sänker invandringen, det enda som kommer hända är att arbetslösheten ökar.

sjuttiotolfte gången gillt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jo visst stämmer det men i en budget prioriterar man alltid saker.
Vill vi lägga mer på invandringen är det sjukvård eller skola etc vi skär ner på så frågan är väl vad invandringen ska få kosta oss?

Ska den kosta mycket kan vi ta in massvis med folk o lägga mer resurser på dem.
Ska den kosta mindre sänker vi invandringen.

Det är de två alternativ jag ser nu.

Fast då missar man ju det faktum att många invandrare som kommer hit faktiskt jobbar, och således betalar skatt till staten. Skatt som kan användas till att finansiera vård, skola, omsorg osv.

Och som jag skrev innan tycker jag det är lite skevt att ge sig på invandrarna om man nu inte är rasist men vill skära på ett område och ge till ett annat. Det finns rimligen en rad andra områden som man kan tycke vore överfinansierade istället, men det är t. ex tyst om hur enkelt det är att få socialbidrag, hur mycket resurser som läggs på att folk i fängelser ska ha bra mat, meningsfull fritid osv osv, så därför är det ganska svårt att inte dra slutsatsen att många är rasister när det gång på gång kommer upp att det just skulle vara invandrare som kostar pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-politiker-utreds-efter-ov... av någon (fullständigt oförklarlig 8)) anledning så är det betydligt svårare att hitta artiklar som kommenterar den friande filmen, men det finns bl.a. här: http://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/747963-misshandelsmi...
http://motdiskriminering.wordpress.com/detta-har-hant/

Sedär, angående händelsen i butiken så verkar ju herr Wikström uttryckt sig jävligt illa också, och därefter finns det ju inget som tyder på något egentligen, två människor som bråkar. Däremot benämns ju artikeln med "beslöjad" vilket inte känns representativt, misshandelsmisstänkt känns ju mer korrekt. Förstår vad du menar, här finns ju en vinkling som att slöjan skulle vara avgörande. Så frågan är vem var puckot, tjejen eller mannen? Eller båda två kanske? DN gjorde ett misstag i valet av rubrik. Fast ser dock inte varför ett par enskilda händelser skulle vara en generell standard, eller bevis på att nu jävlar vinklar vi allt till förmån för de som bär slöja?

Skrivet av Valiumballong:

Nej, det är det här jag menar med att folk inte har en susning om vad de pratar om. När gränspolisen var nere i tunnelbanan så tog de plankare. Att en del av dessa parasitiska plankare var invandrare är inte detsamma som rasprofilering. Det är och förblir ett brott att planka i tunnelbanan och de som misstänks för brott måste legitimera sig.

Debatten handlade väl främst om att man endast tog folk med mörk hud, yes?

Skrivet av Valiumballong:

Rasism? Nej. Muslimer är fortfarande inte en ras.
Hatbrott? Ja, definitivt.

Läser jag definitionen av rasism så ska det endast vara riktat mot endast ras/hudfärg, så tekniskt sätt har du ju rätt här. Däremot används ju ordet rasism i samhället frikostigt när man pratar om hat mot invandrare eller vad man nu ogillar. Vi kallar det för hatbrott mot en människa pga dennes religiösa övertygelse, spelar det någon roll?

Skrivet av Valiumballong:

En bekant kan vara invandrare, men visst, tillåt mig att korrigera. En bekant. Nej, det finns garanterat en motvilja mot islam, hälften av svenskarna är som bekant negativt inställda till religionen. Övergår det till hat? Ibland, säkerligen, men jag ställer mig tvivlande till hur stort problem det faktiskt är.

Hälften alltså? Har för mig att dom flesta inte bryr sig?

Skrivet av Valiumballong:

Nej, men det följer en tydlig trend i vilka brott som får uppmärksamhet och vilka som inte får det.

Ganska många brott får uppmärksamhet, dagligen i media. Var får du din trend ifrån?

Skrivet av Valiumballong:

Våld mot majoriteten är också ett hatbrott om det är ett brott som motiveras av etnicitet. När svennar och svennehoror rånas, spöas och våldtas så är det hatbrott, eller hur? När minoriteten begår brott så är det ett resultat av klassklyftor (skapade av det rasistiska majoritetssamhället), när minoriteten är offret så är det rasism. Förstår du vad jag menar?

Ja alla kan utsättas för hatbrott, det är korrekt, och det är det vi bör jobba mot. Problemet blir ju om majoriteten utsätter minoriteten för förtryck, men själva hävdar att det inte finns något problem. Om det nu är systematiskt uppbyggt eller inte, det vet jag inte. Men med ett rasistparti i regeringen så går vi ju åt det hållet.

Skrivet av Valiumballong:

Finns säkerligen främlingsfientlighet, men jag står fast vid att det inte är ett strukturellt problem i det svenska samhället. Och nej, man är inte emot rasism, läs deras kravlista så ser du att den enda grupp man är intresserad av är muslimska kvinnor. Inte blonda tjejer som trakasseras av hundar från mellanöstern för att de inte tänker svepa in sig i ett tält i sitt eget land.
Jag tror f.ö. att, om vi nu ska prata om rasism, det är något som är betydligt mer utbrett och acceppterat bland minoritetsgrupperna än majoritetssamhället. Men den rasismen behöver vi inte nämna, för den passar inte narritivet om den utsatta minoriteten och den förtryckande majoriteten.

"Finns säkerligen främlingsfientlighet" "hundar från mellanöstern" ..intressant..

För övrigt så är rasism och främlingsfientlighet inte ok, och ska tas på stort allvar, oavsett om det kommer från minoritet eller majoritet. Var det är vanligast, ja det har jag ingen aning om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag har inte läst hela tråden, jag sa nästan, och du får gärna tro att jag ljuger om du vill.

Inget av inläggen är faktiska inlägg, utan mer tänkt att peka på känslan jag får. För mig räcker det att man accocierar "invandrare" specifika egenskaper och i min värld är det lika fjantigt som att stämpla folk för att de råkar ha en vill ögonfärg. Men jag fortsätter föja tråden, och om något inlägg ger ett bra exempel på vad jag menar ska jag nämna det.

Jag hade förväntat mig ett försvar, men istället så håller du med om att det är ett tramsigt halmgubbeinlägg?

Hur för sådana här inlägg diskussionen framåt?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Nej du kan inte lägga mer pengar på skolan för att du drar ner på invandringen, inte heller på sjukvården.
Nej det kommer inte kosta mindre om du sänker invandringen, det enda som kommer hända är att arbetslösheten ökar.

sjuttiotolfte gången gillt.

Om man då lägger pengarna som invandringen kostar oss på skola/sjukvård istället då ?

Importera arbetslösa människor som tar del av sjukvård/skola och går på bidrag låter i mina öron som en kostnad men det har du bevisat att det inte är så nu blir jag osäker =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Om man då lägger pengarna som invandringen kostar oss på skola/sjukvård istället då ?

Importera arbetslösa människor som tar del av sjukvård/skola och går på bidrag låter i mina öron som en kostnad men det har du bevisat att det inte är så nu blir jag osäker =/

Men hörru, vad ska du lägga pengarna på? Lärare som inte finns eller fler stolar? Du är väl medveten om att det redan råder lärarbrist och då menar jag inte att skolan inte har råd att anställa lärare utan att det inte finns några lärare att anställa.

En bidragstagare är en utgiftspost men en konsument, han får kanske inte ett jobb men det får Hasse eftersom just behovet av konsumtion har ökat.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det finns säkra paralleller mellan vissa former av invandring och kriminalitet, de är dock inte orsakssamband.

Men du försöker låta skarp nu blubben: däremot finns det säkra kopplingar mellan dålig ekonomisk situation samt utanförskap och kriminalitet

Det du säger där är bara en omskrivning av "invandring = kriminalitet" eller hur. Det saknas nämligen ett steg däremellan, ett steg du förutsätter att läsaren förstår och därmed avslöjar dig själv, låt mig förklara. För att koppling mellan ekonomisk situation och kriminalitet ska vara relevant så måste det finnas en koppling mellan invandring och ekonomisk situation. Det låter väl som nåt som finns eller hur? Många invandrare är fattiga?

Ledsen men nej. Det finns ingen klar koppling mellan invandring och dålig ekonomi. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra förutsatt att vi inte får apartheidlagar. Den koppling som idag leder till att invandrare har svårare att få jobb beror på:

Låg konkurrenskraft och låg ekonomisk konjunktur. Företagen tar färre risker och de risker som måste tas ska vara så små som möjligt, det betyder att varken invandrare, ungdomar utan utbildning eller långtidsarbetslösa har det lätt att ta sig in på arbetsmarknaden. I det här fallet beror det på brist av referenser på CV.

En kan tänka sig andra ekonomiska tillstånd där invandrare som helhet har lättare att ta sig in på arbetsmarknaden: Basindustri boom till exempel eller byggboom där invandrarnas förhållandevis låga genomsnittsålder i sig blir något attraktivt för arbetsgivare.

Du är för komisk, du säger att det inte finns något samband mellan invandring och dålig ekonomi och sen så skriver du varför de har en så mycket högre arbetslöshetsgrad. Men du tänk igenom vad du just skrev, finns det inte något samband mellan dålig ekonomisk situation och arbetslöshet?
Sen så drar du en ide om att jag hävdade att "invandring=kriminalitet" och utgick du från din felaktiga tolkning.

Det finns inget direkt samband mellan invandring och dålig ekonomi nej, men det är så det är JUST NU!
Om du vill hävda att det inte är partiernas invandringspolitik det är fel på utan konjunkturen så accepterar jag den åsikten, inte dina långsökta fantasier om min invandringsfientlighet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och som jag skrev innan tycker jag det är lite skevt att ge sig på invandrarna om man nu inte är rasist men vill skära på ett område och ge till ett annat. Det finns rimligen en rad andra områden som man kan tycke vore överfinansierade istället, men det är t. ex tyst om hur enkelt det är att få socialbidrag, hur mycket resurser som läggs på att folk i fängelser ska ha bra mat, meningsfull fritid osv osv, så därför är det ganska svårt att inte dra slutsatsen att många är rasister när det gång på gång kommer upp att det just skulle vara invandrare som kostar pengar.

Där kom rasistkortet flygandes igen...
Så i princip vill du öka kriminaliteten genom att göra det svårare för folk att få socialbidrag och minska chanserna för de redan kriminella att ta sig tillbaka till ett stabilt hederligt liv?

Så du tycker en högre invandring är viktigare än att ta hand om de som redan bor här?

Skrivet av Huzzbutt:

Men hörru, vad ska du lägga pengarna på? Lärare som inte finns eller fler stolar? Du är väl medveten om att det redan råder lärarbrist och då menar jag inte att skolan inte har råd att anställa lärare utan att det inte finns några lärare att anställa.

En bidragstagare är en utgiftspost men en konsument, han får kanske inte ett jobb men det får Hasse eftersom just behovet av konsumtion har ökat.

Högre lärarlöner så vi får flera lärare kanske?
Om vi har sådan brist på lärare hur tänkte du lösa problemet med att de personer vi tar hit från andra länder också behöver utbildning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Där kom rasistkortet flygandes igen...
Så i princip vill du öka kriminaliteten genom att göra det svårare för folk att få socialbidrag och minska chanserna för de redan kriminella att ta sig tillbaka till ett stabilt hederligt liv?

Så du tycker en högre invandring är viktigare än att ta hand om de som redan bor här?

Högre lärarlöner så vi får flera lärare kanske?
Om vi har sådan brist på lärare hur tänkte du lösa problemet med att de personer vi tar hit från andra länder också behöver utbildning?

Jag har inte sagt "att jag tycker". Jag tog upp exempel på andra områden som kan skäras ner på, men som ingen pratar om. Då det tydligen är accepterat att invandrare automagiskt och utan förklaring är längst ner i näringskedjan, och jag var intresserad av att veta varför.

Skrivet av Crippa90:

Jag hade förväntat mig ett försvar, men istället så håller du med om att det är ett tramsigt halmgubbeinlägg?

Hur för sådana här inlägg diskussionen framåt?

Nej, nu missförstår du. Jag sa att jag läst nästan hela tråden. Det är inte hela, så du påstår att jag ljuger om något jag inte har påstått.

Jag har sagt att exemplen är sådant som jag tycker mig höra i tråden, och jag vill ha en utveckling av varför det INTE stämmer, samt varför det är så jävla självklart att invandrarna är först i kön ut när det ska skäras, om man nu inte är rasist.

Är man däremot rasist, så är det väl logiskt att man tycker att det skall tas resurser ifrån invandrare i första hand. Det har jag inga synpunkter på. Det jag vill veta är snarare, om man inte är rasist, varför är man så ivrig att ta från just invandrare när det ska skäras?

Det finns ingen som helst anledning att känna sig påhoppad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt "att jag tycker". Jag tog upp exempel på andra områden som kan skäras ner på, men som ingen pratar om. Då det tydligen är accepterat att invandrare automagiskt och utan förklaring är längst ner i näringskedjan, och jag var intresserad av att veta varför.

Man kan ta bort skola,sjukvård,polis,brandförsvar helt.

Jag har inget svar till varför man inte gör det till förmån av invandringen men jag antar att Sverige består av en så hög andel rasister så man väljer att ha kvar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Man kan ta bort skola,sjukvård,polis,brandförsvar helt.

Jag har inget svar till varför man inte gör det till förmån av invandringen men jag antar att Sverige består av en så hög andel rasister så man väljer att ha kvar det?

Poängen var ju just varför och jag har svårt att se någon annan anledning än att man skulle vara rasist, och jag vill gärna bli motbevisad. Om jag ska leka extrem åt andra hållet skulle jag kunna säga att "Socialfall, knarkare och kriminella ska det gullas in i helvete med, men invandrare kan man tydligen kasta ut när som det passar!"

Förstår du vad jag menar? Det finns drösvis med områden som skulle kunna komma upp till diskussion, men som aldrig kommer komma på tal ens, sålänge det finns invandrare man kan kasta ut först, och jag tror att det beror på rasism, men om det finns de som vill minska invandringen men påstår sig inte vara rasister, så vill jag gärna veta hur de motiverar att det är just invandringen som det skall skäras i.

Att de som redan bor här bör prioriteras tycker jag redan det är ett argument åt rasisthållet. Man är liksom inte mer eller mindre människa beroende på var man bor i miin värld.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Poängen var ju just varför och jag har svårt att se någon annan anledning än att man skulle vara rasist, och jag vill gärna bli motbevisad. Om jag ska leka extrem åt andra hållet skulle jag kunna säga att "Socialfall, knarkare och kriminella ska det gullas in i helvete med, men invandrare kan man tydligen kasta ut när som det passar!"

Invandrare och invandring är två olika saker.
Man kastar inte ut någon och det är väl anledningen till att man är tvungen att hjälpa knarkare och kriminella.
När det kommer till invandring finns det ett svårt val till om man kan ta emot flera eller inte.

4miljarder människor skulle behöva komma till Sverige och få det bättre så hur många av dem vi klarar att ta emot är väl den stora frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Sedär, angående händelsen i butiken så verkar ju herr Wikström uttryckt sig jävligt illa också, och därefter finns det ju inget som tyder på något egentligen, två människor som bråkar. Däremot benämns ju artikeln med "beslöjad" vilket inte känns representativt, misshandelsmisstänkt känns ju mer korrekt. Förstår vad du menar, här finns ju en vinkling som att slöjan skulle vara avgörande. Så frågan är vem var puckot, tjejen eller mannen? Eller båda två kanske? DN gjorde ett misstag i valet av rubrik. Fast ser dock inte varför ett par enskilda händelser skulle vara en generell standard, eller bevis på att nu jävlar vinklar vi allt till förmån för de som bär slöja?

Vår yttrandefrihet ger oss rätten att uttrycka oss illa (till en viss grad) och det var inte två personer som bråkade, det var en person (kvinnan) som misshandlade en annan person (mannen).

Skrivet av anon4992:

Debatten handlade väl främst om att man endast tog folk med mörk hud, yes?

Vilket är och förblir skitsnack. Att många med invandrarbakgrund plankar innebär inte att man struntade i att gripa och legitimera vita som plankade.

Skrivet av anon4992:

Läser jag definitionen av rasism så ska det endast vara riktat mot endast ras/hudfärg, så tekniskt sätt har du ju rätt här. Däremot används ju ordet rasism i samhället frikostigt när man pratar om hat mot invandrare eller vad man nu ogillar. Vi kallar det för hatbrott mot en människa pga dennes religiösa övertygelse, spelar det någon roll?

Jag tycker att det är av intresse att låta rätt ord få beskriva rätt sak. Annars vattnar vi ut ordet så till den grad att det förlorar sin betydelse, vilket är fallet med rasism.

Skrivet av anon4992:

Hälften alltså? Har för mig att dom flesta inte bryr sig?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halften-av-svenskarna-negat...

Skrivet av anon4992:

Ganska många brott får uppmärksamhet, dagligen i media. Var får du din trend ifrån?

Observation, antar jag.

Skrivet av anon4992:

Ja alla kan utsättas för hatbrott, det är korrekt, och det är det vi bör jobba mot. Problemet blir ju om majoriteten utsätter minoriteten för förtryck, men själva hävdar att det inte finns något problem. Om det nu är systematiskt uppbyggt eller inte, det vet jag inte. Men med ett rasistparti i regeringen så går vi ju åt det hållet.

I Sverige kommer minoriteten alltid att anses vara utsatt för förtryck och det kommer även i framtiden att ursäkta brott som minoriteten begår mot majoriteten.

Skrivet av anon4992:

"Finns säkerligen främlingsfientlighet" "hundar från mellanöstern" ..intressant..

Inte menat som en beskrivning av alla araber, vilket du säkert förstår om du läser om meningen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10