Vilken religon har ni, och hur påverkar det ert liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Jag tror att ett utav dagens största soicala problem, har att göra med den uppfatning du utrycker i den sista meningen, men med skillnaden att ha den uppfattningen om majoriteten av människor inom religösa folkgrupper.

Det vill säga, problemet gällande vissa människors uppfattning om att andra religösa människor agerar respektlös mot andra människor på grund av deras religösa tro.

Om detta nu är vad du syftar på, med "organisera". Om inte, glöm citeringen.
Observera att jag inte antyder att detta är din uppfattning.

Hur som helst, så är detta något vi som världssamhälle dock har blivit bättre på, särskilt under de senaste hundra åren.
Vår förståelse har ökat avsevärt, i och med bättre integrationer mellan alla folkgrupper.
Men, jag tror utvan tvekan, att detta fortfarande är ett problem.

Nja, det jag menade var mer att jag inte ser några problem med att tro på någonting, och heller inga problem med de människor som är troende. Men så fort man blandar in den organisation som vanligtvis följer med så brukar det gå åt fanders.

Som jag ser det så består religion i huvudsak av tre saker:
1. Människorna som tror
Här finner jag absolut inga problem. Om de mår bättre av det så kör på. Personligen skulle jag föredra om de lade sin energi på mer produktiva saker, men det är deras eget val och inte mitt så jag har inget att klaga på där.
2. Vad folk tror på
Det som folk i de flesta fall tror på brukar det heller inte vara något fel på (det finns säkert undantag, men jag kommer inte på några). Sen om det är gud, allah, buddah eller valfri trädgårdstome på grannens gård spelar ingen roll.
3. Organisationen som följer med
Här ligger vad jag ser som problemet och det är här saker brukar gå snett. Att folk har sin tro och tror på vad de nu vill ställer sällan till några problem. Inte fören man samlar många med samma tro och någon tar på sig ledar-hatten. Då handlar det sällan om tro längre utan om att följa vad människan i de lustiga kläderna säger. Och det är då påhitt som heliga krig, korståg, sedlighetspolis och andra dumheter dyker upp. Detta gäller givetvis inte undantagslöst, och utvecklingen har ju gått framåt, men jag vågar mig ändå på att säga att majoriteten av de stora religionerna idag både har och har haft problem relaterade inte till den tro som följs, utan till heirarkin som följs.

Så om folk bara kunde hålla sig till 1 och 2 tror jag det mesta vore toppen. Jag har hittils aldrig hittat en religion där tillhörande organisation faktiskt är ett krav. Tradition och sed kanske, men inte ett krav för tron i sig. Så den delen tycker jag man kan skippa.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Nja, det jag menade var mer att jag inte ser några problem med att tro på någonting, och heller inga problem med de människor som är troende. Men så fort man blandar in den organisation som vanligtvis följer med så brukar det gå åt fanders.

Som jag ser det så består religion i huvudsak av tre saker:
1. Människorna som tror
Här finner jag absolut inga problem. Om de mår bättre av det så kör på. Personligen skulle jag föredra om de lade sin energi på mer produktiva saker, men det är deras eget val och inte mitt så jag har inget att klaga på där.
2. Vad folk tror på
Det som folk i de flesta fall tror på brukar det heller inte vara något fel på (det finns säkert undantag, men jag kommer inte på några). Sen om det är gud, allah, buddah eller valfri trädgårdstome på grannens gård spelar ingen roll.
3. Organisationen som följer med
Här ligger vad jag ser som problemet och det är här saker brukar gå snett. Att folk har sin tro och tror på vad de nu vill ställer sällan till några problem. Inte fören man samlar många med samma tro och någon tar på sig ledar-hatten. Då handlar det sällan om tro längre utan om att följa vad människan i de lustiga kläderna säger. Och det är då påhitt som heliga krig, korståg, sedlighetspolis och andra dumheter dyker upp. Detta gäller givetvis inte undantagslöst, och utvecklingen har ju gått framåt, men jag vågar mig ändå på att säga att majoriteten av de stora religionerna idag både har och har haft problem relaterade inte till den tro som följs, utan till heirarkin som följs.

Så om folk bara kunde hålla sig till 1 och 2 tror jag det mesta vore toppen. Jag har hittils aldrig hittat en religion där tillhörande organisation faktiskt är ett krav. Tradition och sed kanske, men inte ett krav för tron i sig. Så den delen tycker jag man kan skippa.

Jag förstår vad du menar och uppfattade det i ditt första inlägg.

Min poäng är då återigen, att jag inte tror att nr 3 är applicerbar på majoriteten av religiösa människor, och att en stor problematik ligger i att det tyvärr finns människor som uttrycker åsikter som tyder på att de tror det motsatta. Det vill säga, en uppfattning om att majoriteten av religiösa människor beter sig omoraliskt mot andra, i form av våld och kränkning, på grund av sin religiösa tro.

Permalänk
Medlem

Är hedning, dock inte av ennationalromantisk anledning, som många högerextremister. Är helt enkelt något som jag långsamt har närmat mig sedan jag var liten, och som har varit en del av min sed.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Jag tror, gissar och anar givetvis allt möjligt, men jag tycker det är helt fel att separera just alla tankar som rör någon sorts högre intelligens i någon kategori kallat religion som måste ses helt annorlunda.
Gillar verkligen inte det där synsättet att bara man kallar något religion så blir det något som ska ses på ett helt annat sätt, där ologiska och rent av totalknasiga åsikter utan minsta belägg eller motivering måste ses på med vördnad.

Jag kan göra alla möjliga gissningar rörande existensen av utomjordingar, intelligenser som skapat vårt universum osv, men det är bara vilda gissningar och verkligen inget jag "tror" på i någon religiös mening. Att bergfast tro på saker utan belägg är som jag ser det bara korkat.
Vetenskapen duger gott som medel att förstå verkligheten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Växte upp som halvtroende muslim och övergick till ateism.
I min bok är religion källan till det mesta som är dåligt i vår moderna värld. Kassa värderingar av människor, intolerans och annan skit.
Vissa kan argumentera för att religion gör gott i världen. Inte för att vara tjatig, Hitler gjorde gott för ekonomin bl.a. Men det onda överväger det goda.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte varför men jag tror inte på religion så jag har aldrig upplevt hur det är att vara troende.
Men kanske kan testa LSD någon gång för det ska man också bli glad av och få för sig en massa konstiga saker:P

Är uppväxt med TV-spel så det kanske har något med saken att göra att jag inte tror på overkliga saker?

Permalänk
Medlem

Agnostiker. Säger varken bu eller bä till en "Gud" så länge som ingen vetenskapligt har bevisat det ena eller det andra.

Min "tro" påverkar inte mitt liv det minsta, men jag kan tänka mig att det gör vissa tankebanor mer spännande/fantasifulla än för ateister.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Bertilist. Den enda religion jag stött på som kan bevisa att gud, också känd som Prins Bertil (den mannen har det passerat både en och annan tankbåt pilsner genom), existerar. Det må vara hänt att han inte manifesterat sig sedan han drog iväg i Bugattin för att spela sin Heliga Boulematch på Den Eviga Vårens Grusplan en vinterdag för sjutton år sedan, men han kommer tillbaka vilken dag som helst. Då startar vi vårt jihad mot kungafamiljen, och sätter honom på hans rättmätiga plats på tronen.

I egenskap av bertilist styrs jag förstås av en del levnadsregler. Jag får bara äta mat jag tycker är god, jag måste spela åtminstone ett parti boule per år (under idogt öldrickande förstås), och jag måste verka för att staten ger oss bertilister vad vi behöver för att utöva vår religion, nämligen varsin Bugatti och undantag från fartbegränsningarna på vägarna. Ganska anspråkslösa krav tycker jag, ställt i relation mot vad andra religiösa kräver hit och dit.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kristen, har inte gått ur svenska kyrkan så får väl skylla mig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Agnostiker. Säger varken bu eller bä till en "Gud" så länge som ingen vetenskapligt har bevisat det ena eller det andra.

Min "tro" påverkar inte mitt liv det minsta, men jag kan tänka mig att det gör vissa tankebanor mer spännande/fantasifulla än för ateister.

Tog bara dig som ett exempel, ta det inte personligt

Du menar att bara för att man inte kan motbevisa guds existens ska vi utgå från att han har en 50 % chans att finnas? Då måste ju "min flygande gtx titan som cirkulerar i fjärran galaxer"-religion också vara med, och alla andra gudar?

Om du kommer med en hypotes har du bevisbördan, och jag väntar fortfarande på bevis på att gud finns...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Inaktiv

Religion förstör denna värld!

Permalänk
Medlem

Ateist här. Jag är starkt emot religion. Känns inte som om det riktigt tillfört något positivit alls till politik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Tog bara dig som ett exempel, ta det inte personligt

Du menar att bara för att man inte kan motbevisa guds existens ska vi utgå från att han har en 50 % chans att finnas? Då måste ju "min flygande gtx titan som cirkulerar i fjärran galaxer"-religion också vara med, och alla andra gudar?

Om du kommer med en hypotes har du bevisbördan, och jag väntar fortfarande på bevis på att gud finns...

Sannolikheten att det finns en gtx titan i fjärran galaxer måste ju ses som rimligen liten, men är säkert möjlig rent statistiskt.

Det jag menar är att det känns konstigt att förkasta att det finns en Gud eller skapare som hypotes så länge som vi inte har svaret på alla frågor om vår omgivning. Vad exakt är mörk materia? Vad fanns innan big bang? Var kommer de minsta beståndsdelarna i världen ifrån?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Sannolikheten att det finns en gtx titan i fjärran galaxer måste ju ses som rimligen liten, men är säkert möjlig rent statistiskt.

Poängen var att det är lika stor chans att mitt ponerade gtx titan finns som att en "gud" finns.

Citat:

Det jag menar är att det känns konstigt att förkasta att det finns en Gud eller skapare som hypotes så länge som vi inte har svaret på alla frågor om vår omgivning. Vad exakt är mörk materia? Vad fanns innan big bang? Var kommer de minsta beståndsdelarna i världen ifrån?

Bara för att vi inte har svar på allt betyder det inte att gud finns. Och som jag sa tidigare, det enda vettiga sättet att tänka på är "Just nu finns det inget belägg för att gud finns, men flera bevis på big bang och dyl. Därför utgår jag ifrån den mest/bäst bevisade hypotesen i nuläget."

Jag har aldrig förkastat något, jag säger helt enkelt bara att just nu finns det ingen anledning att utgå ifrån att gud existerar. Detta kan ändras imorgon, eller i övermorgon och då är jag helt beredd att ändra mig.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Poängen var att det är lika stor chans att mitt ponerade gtx titan finns som att en "gud" finns.

Nja, inte nödvändigtvis. Det finns ju mer rapporter om "gudomliga" fenomen än vad det finns rapporter om gtx titan i fjärran galaxer. Rimligtvis bör observationer öka sannolikheten för en hypotes giltighet även om observationerna är fabricerade. Eller har jag fått statistik om bakfoten?

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Bara för att vi inte har svar på allt betyder det inte att gud finns. Och som jag sa tidigare, det enda vettiga sättet att tänka på är "Just nu finns det inget belägg för att gud finns, men flera bevis på big bang och dyl. Därför utgår jag ifrån den mest/bäst bevisade hypotesen i nuläget."

Jag har aldrig förkastat något, jag säger helt enkelt bara att just nu finns det ingen anledning att utgå ifrån att gud existerar. Detta kan ändras imorgon, eller i övermorgon och då är jag helt beredd att ändra mig.

Nej, just nu finns ingen anledning att utgå från att Gud existerar men jag kan inte utesluta att inte han finns heller. Därför: agnostiker.

Det beror också på hur man definierar agnostiker och ateist. Om man definierar ateist som "avsaknad av tro" så antar jag att jag är ateist. Definierar men ateist som "uteslutande av en högre makt" så är jag inte ateist.

Såhär säger wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism#Ateism_och_agnosticism

Citat:

Ateism och agnosticism

Liksom för ordet ateism finns flera olika tolkningar av begreppet agnosticism. En vanlig uppfattning är att en agnostiker är en person som varken tror eller inte tror att Gud existerar. Sådan agnosticism är kompatibel med svag ateism, det vill säga att det ligger ingen motsägelse i att vara både agnostiker i denna betydelse och svag ateist samtidigt.

Ordet agnosticism introducerades av T.H. Huxley som enkelt uttryckt menade att man inte vet om man kan veta något om Guds existens. Denna innebörd kan kallas för agnosticism i egentlig mening. En agnostiker i den meningen kan även vara ateist eller teist. Agnosticism i den meningen handlar alltså inte om att tro eller inte tro på Gud utan är enbart ett ställningstagande till möjligheten att veta någonting om Guds existens.

Vissa agnostiker anser dock att ordet agnosticism innebär mer än detta, nämligen att en agnostiker dessutom varken tror eller inte tror att Gud eller gudar existerar eftersom man menar att gudars existens inte kan bevisas eller motbevisas på rationella grunder. Den betydelsen av ordet är kompatibel med svag ateism.[24]

Så betydelserna kan variera lite och ibland gå ihop.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Nja, inte nödvändigtvis. Det finns ju mer rapporter om "gudomliga" fenomen än vad det finns rapporter om gtx titan i fjärran galaxer. Rimligtvis bör observationer öka sannolikheten för en hypotes giltighet även om observationerna är fabricerade. Eller har jag fått statistik om bakfoten?

Rapporter av "gudomliga fenomen (läs, ej bevisade gudomliga fenomen) bör inte räknas styrkande mot en "gudshypotes". Selektiv perception har också en del av detta (du ser vad du vill se).

Citat:

Nej, just nu finns ingen anledning att utgå från att Gud existerar men jag kan inte utesluta att inte han finns heller. Därför: agnostiker.

Det beror också på hur man definierar agnostiker och ateist. Om man definierar ateist som "avsaknad av tro" så antar jag att jag är ateist. Definierar men ateist som "uteslutande av en högre makt" så är jag inte ateist.

Definitionen av Ateist är anti-teist vilket betyder som du säger "avsaknad av tro", ingen vettig människa kan helt utesluta "en högre livsform", det går helt emot vetenskapens principer.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Religion, när man inte orkar tänka själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Nja, inte nödvändigtvis. Det finns ju mer rapporter om "gudomliga" fenomen än vad det finns rapporter om gtx titan i fjärran galaxer. Rimligtvis bör observationer öka sannolikheten för en hypotes giltighet även om observationerna är fabricerade. Eller har jag fått statistik om bakfoten?

Sånt här roar mig så jag svarar:

Ja du har fått statistik om bakfoten. (åtminstone i det här fallet, jag misstänker att du har ett naturvetarperspektiv och då är den syn presenterar mer relevant.)

Problemet är enkelt, för att observationerna ska kunna styrka gudomlighet så krävs det att de är observationer av "gudomlighet" således måste alla andra möjliga förklaringar avfärdas som omöjliga... Så vi kan tänka oss följande: En observation av gudomlighet kan inte vara falsifierbar.

men:
Om vi ponerar att vi har 15 observationer av icke falsifierbar natur så kan vi tänkas oss att återkommande observationer är kulturellt förankrade: Big Foot, Ufon osv.
Enstaka observationer kan vara av medicinsk natur men det faktum att de är enstaka och inte går att sortera in under ett paradigm gör dem också oanvänd bara i frågan huruvida gud existerar eller ej.

Men det främsta och största problemet är att gudstesen: "Allsmäktig varelse" är icke falsifierbar. Kontentan är att beskrivningen av varelsen motsäger vår förmåga att observera.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Ateism, religion är meningslöst och att ge präster en massa makt o pengar o barn att "leka med", är dumt. Det dummar också ner hela befolkningen genom att alla måste tro på gammal o fejkad information, och att ny information inte kommer fram eller får testat överhuvudtaget.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Ateist.

Gud finns inte. Vi är alla djur. Livet efter döden är som livet innan födseln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ej medlem i svenska kyrkan. Tror ej på gud. Blir jag motbevisad kommer jag tro på gud. Folk kallar mig agnostiker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Ateist.

Gud finns inte. Vi är alla djur. Livet efter döden är som livet innan födseln.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, ateist är man om man inte tror på någon gud. Att säga att gud inte existerar är någonting annat. I övrigt har du rätt.

Permalänk
Medlem

Ingen religion.
Att låta sig eller sitt liv styras av en religion är idiotiskt, typ tänk själv ;O
Alltid tyckt dom som lever efter religionen är veka individer.

Tänk om det inte funnits någon religion, gudatro, herregud så många krig som aldrig blivit av då.
Religion har alltid varit största orsaken till krig, och kommer alltid vara.

Bort med skiten!

Permalänk
Medlem

“Take the risk of thinking for yourself, much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way.

― Christopher Hitchens

Permalänk

Kristen. Det påverkar inte mitt liv något vidare dock.
Vad den gör för nytta?
Ja svenska kyrkan har gör ju faktiskt en hel del bra med välgörenhet och mera. De gör en hel del för att motverka fördomar som rasism, hbtq hat och mera. Sen finns det ju en del idioter som predikar lite väl mycket hat men dom brukar ju avlägsnas ganska fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Jag skulle dock hävda att om man kan anser att vetenskap är vackert och intressant så har man hävdat någon form av värde i världen som tycks vara relevant att eftersträva och det skulle kunna tyda på någon form av mening.

Nja, man har uttryckt att man själv värderar det på något sätt, men inte att det är ett intrisikalt värde. Subjektiva värden och värderingar finns överallt, det är de intrisikala värdena som är de svåra. Själv är jag av åsikten att det inte finns några intrisikala värden. Hur påverkar det min moralsyn? Tja, det gör att jag måste leva som en hycklare, för att leva som att moral är värdelöst är ohållbart. Jag lever helt enkelt som om det finns intrisikala värden, även om jag intellektuellt inser att det inte är sant. I mitt fall anser jag att lycka är det som närmast skulle kunna klassas som ett intrisikalt värde och det är det jag försöker maximera också, för alla och envar. Ergo, jag är ganska utilitarisktisk av mig.

(Jag lever även som om vetenskap fungerar trots att induktionsproblemet gör vetenskap lika trovärdigt som Rödluvan eller Bibeln.)

Skrivet av Itchy Trojan:

Sam Harris är by far den bästa nu levande fri-tänkaren vi har just nu enligt mig, alla som inte sett hans tal på tuben bör göra det. Även Hitchens var ju en legend av vår tid, dat Hitchslap säger jag bara. För de som behöver någonstans att börja:

http://www.youtube.com/watch?v=Hj9oB4zpHww

Av det jag har sett av Sam Harris tidigare (har inte tittat på just den där videon än) så tycker jag ärligt talat inte han har kommit med så mycket vettigt. Han har fortfarande inte lyckats ta sig förbi Humes lag, t.ex, vilket känns nödvändigt för att verklighetsförankra moralteorier.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Nja, man har uttryckt att man själv värderar det på något sätt, men inte att det är ett intrisikalt värde. Subjektiva värden och värderingar finns överallt, det är de intrisikala värdena som är de svåra. Själv är jag av åsikten att det inte finns några intrisikala värden. Hur påverkar det min moralsyn? Tja, det gör att jag måste leva som en hycklare, för att leva som att moral är värdelöst är ohållbart. Jag lever helt enkelt som om det finns intrisikala värden, även om jag intellektuellt inser att det inte är sant. I mitt fall anser jag att lycka är det som närmast skulle kunna klassas som ett intrisikalt värde och det är det jag försöker maximera också, för alla och envar. Ergo, jag är ganska utilitarisktisk av mig.

(Jag lever även som om vetenskap fungerar trots att induktionsproblemet gör vetenskap lika trovärdigt som Rödluvan eller Bibeln.)

Av det jag har sett av Sam Harris tidigare (har inte tittat på just den där videon än) så tycker jag ärligt talat inte han har kommit med så mycket vettigt. Han har fortfarande inte lyckats ta sig förbbi Humes lag, t.ex, vilket känns nödvändigt för att verklighetsförankra moralteorier.

Det är ganska självklart att det inte finns några objektiva moraler, eller absoluta sanningar i världen. Men det räcker med att vara praktisk i sina värderingar och formuleringar av moral för att få ett vettigt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Det är ganska självklart att det inte finns några objektiva moraler, eller absoluta sanningar i världen. Men det räcker med att vara praktisk i sina värderingar och formuleringar av moral för att få ett vettigt svar.

Visst, men det är ju bara subjektivt vettigt. Du kan inte påstå att din moral är mer vettig än någon annans om ni inte kan knyta den till någon gemensam värdering och sen jämföra resultatet från bådas moraliska beslut och se vilket som leder närmast den gemensamma värderingen. Finns ingen sådan gemensam värdering är du körd när det gäller att komma överens om moral, och du har inget som kan visa att ditt moralpåstående är mer rätt än den andres.

Förövrigt tror jag mycket väl det finns absoluta sanningar. Jag är inte sanningsrelativist.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Precis, och det är det man gör. Man kommer överrens om gemensama värderingar och sedan försöker jämföra resultatet från de moraliska beslut man gör.

Absolut sanning är väl 100% sant och det finns inget verktyg idag som gör att man kan visa att någonting är 100% sant, det kan vara 99.99999% sant, men aldrig 100%. Finns det någon absolut sanning som du vet och kan argumentera för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Precis, och det är det man gör. Man kommer överrens om gemensama värderingar och sedan försöker jämföra resultatet från de moraliska beslut man gör.

Ja, men det gör det inte till någon objektiv moral. På sin höjd intersubjektiv. Om du jämför med andra områden inom vetenskapen, till exempel fysik, så har vi en omvärld att jämföra mot. Vi har någon sorts facit. Det spelar ingen roll om vi alla kom överens om att gud finns eller att månen är gjord av ost. När det gäller moral finns inget sådant facit. Om vi alla kom överens om att våldtäkt var det bästa som finns så hade det varit moraliskt rätt. Men att månen är gjord av ost skulle vara fel.

Det jag stör mig på med Sam Harris är att han på något sätt hoppar över ett steg när han pratar om moral. Han påstår att vi genom att ta reda på fakta kan avgöra vad som är moraliskt riktigt och inte och sen hoppar han direkt till att visa att vissa handlingar uppenbart ökar mänskligt välbefinnande och vissa uppenbart minskar det och att man bör handla enligt dessa fakta. Vad han inte gör är att visa varför vi bör prioritera mänskligt välbefinnande. Jag menar, att vi har värderingar och att dessa är tillstånd i vår hjärna som kan mätas på något sätt och att det därför är fakta att vi har en viss värdering, eller en viss känsla som lycka som vi kan maximera hos oss själva och andra, det är ju uppenbart. Det behöver man inte en doktorstitel i filosofi för att fatta, det är ingen filosofisk nyhet eller nyhet inom något vetenskapligt område för den delen.

Så när Sam Harris säger att vi kan avgöra moraliska frågor via vetenskap håller jag inte med. Sam Harris har fel där. När Sam Harris säger att vi via vetenskap kan avgöra hur vi ska handla och ordna våra samhällen för att maximera lycka, då har han rätt och jag håller med. Men det är ju ingen nyhet. Moral är alltså inte vetenskapligt avgörbart. Hur vi ska handla för att uppnå de mål vi har, som kan vara moraliska mål, det är vetenskapligt avgörbart.

Skrivet av Swiifty:

Absolut sanning är väl 100% sant och det finns inget verktyg idag som gör att man kan visa att någonting är 100% sant, det kan vara 99.99999% sant, men aldrig 100%. Finns det någon absolut sanning som du vet och kan argumentera för?

Du får tänka på att det är skillnad mellan att det finns absoluta sanningar, och att vi kan ta reda på dem. Även om vi inte kan ta reda på vad som är sant så existerar fortfarande sanningen. Jämför med månen av ost ovan. Vad vi tror är irrelevant för sanningen, eller dess existens. De absolut flesta sanningar kan vi aldrig vara 100% säkra på, ur filosofisk synvinkel. Alla utom en faktiskt, och den skrev Descartes ner för några hundra år sen. - Jag tänker, alltså finns jag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?