Vilken religon har ni, och hur påverkar det ert liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Förvisso har du rätt i att NE och SAO är bättre källor i allmänhet, men jag pratade mer om rimligheten i definitionen och kom fram till att SAO's definition är helt orimlig i detta fall, eftersom inte en enda människa kan passa den definitionen och det ska knappast vara meningen.
Du nämnde förut förresten bara SAO, nu tog du upp NE också. Står det samma sak där ?
Isåfall är det faktiskt vettigt att göra dem uppmärksamma på felet. Men jag misstänker att det faktiskt inte står formulerat likadant där.

Edit : Kollade i SAO på nätet. Där står det "gudsförnekelse" under ateism. Skriver man så är det lite öppet för tolkning vad man menar. Det låter som att existensen av gud ska vara grundantagandet och ateismerna "förnekar" att gud finns.
Menar man att tro på att gud inte existerar är att förneka gud så är detta helt i enlighet med min och wikipedias tolkning av ateism.
Menar man att förneka innebär att man säger sig "veta" att gud inte existerar så är definitionen orimlig, eftersom ingen kan "veta" att något inte existerar.

Så det står verkligen "Man skiljer mellan ateism och agnosticism, tanken att man inte kan veta om det finns någon Gud." ?
Så för att vara ateist så ska man veta att något inte existerar, vilket är teoretiskt omöjligt att göra.
Den formuleringen behöver skrivas om, om det ska finnas något vett i definitionen av ateist.

Jag kan inget annat än att hålla med det rimligaste vore nog att hålla en tämligen låg profil och använda SAO definitionen du tar upp "Gudsförnekelse"
då det rymmer både förnekande av existensen samt relevansen.

- V kan förneka guds verk eftersom skapelsen förklaras med vetenskapliga modeller.
- Vi måste förneka guds verk eftersom det inte är falsifierbart och därmed irrelevant, vetenskapen å sin sida är falsifierbar och kan därmed utsättas för granskning
Inget av det innebär dock att vi kan förneka existensen av gud men vi kan gott nog säga att en sådan existens vore irrelevant i och med att vi inte kan härleda våra förklaringsmodeller till gud.

Tillägg: Att aktivt förneka något vars existens inte kan bevisas är att tillskriva den möjliga existensen ett värde, därför förnekar och bryter ner resonemanget som leder till tron på gud.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Vad är en gud? Vad i så fall är en theist? Vad betyder det när man lägger till ett a framför ett ord? Vet man svaret på dessa frågor så kan man svara på vad en atheist är för något. Och det kan mycket väl vara så att den definitionen som en athiest då får, blir är något som de flesta som kallar sig för atheister inte är och då får atheisterna kalla sig för något annat såsom agnostiker.
Och inte att man ska använda en inkonsekvent tolkning av tillägget a.

Nå jag tycker det är dags att vakna ur fantasisamhället och behandla religion, gudstroende etc på samma sätt som man behandlar andra individer med troende på liknande saker. Med det menar jag att folk ska få tro på vad tusan de vill, men börjar de ställa krav och vill bli särbehandlade för att det rosa monstret i sjön eller något liknande kräver detta så ska självklart deras krav självklart tas för vad de är.

Jag själv kallar mig inte ens för atheist, då jag inte känner tillräckligt stor respekt för detta påfynd för att ens ha ett ord som säger att jag inte tror på det. På samma sätt som jag inte har något ord som beskriver att jag inte tror på spöken och liknande.

Så min åsikt är att de flesta i sverige inte behöver ha ett ord som beskriver deras uppfattning kring "gud" utan det enbart är personer som tror på sådant som behöver kalla deras "sekttroende" för något.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vad är en gud? Vad i så fall är en theist? Vad betyder det när man lägger till ett a framför ett ord? Vet man svaret på dessa frågor så kan man svara på vad en atheist är för något. Och det kan mycket väl vara så att den definitionen som en athiest då får, blir är något som de flesta som kallar sig för atheister inte är och då får atheisterna kalla sig för något annat såsom agnostiker.
Och inte att man ska använda en inkonsekvent tolkning av tillägget a.

Nå jag tycker det är dags att vakna ur fantasisamhället och behandla religion, gudstroende etc på samma sätt som man behandlar andra individer med troende på liknande saker. Med det menar jag att folk ska få tro på vad tusan de vill, men börjar de ställa krav och vill bli särbehandlade för att det rosa monstret i sjön eller något liknande kräver detta så ska självklart deras krav självklart tas för vad de är.

Jag själv kallar mig inte ens för atheist, då jag inte känner tillräckligt stor respekt för detta påfynd för att ens ha ett ord som säger att jag inte tror på det. På samma sätt som jag inte har något ord som beskriver att jag inte tror på spöken och liknande.

Så min åsikt är att de flesta i sverige inte behöver ha ett ord som beskriver deras uppfattning kring "gud" utan det enbart är personer som tror på sådant som behöver kalla deras "sekttroende" för något.

Jag håller med om att "ateist" som ord är väldigt konstigt att använda för att beskriva sig själv och sin världsbild när som du säger, ordet ateist inte ens har en klar betydelse. Både den oklara definitionen och att det kan finnas 103 olika anledningar till varför man kan kalla sig ateist gör ordet väldigt svårt att använda för att beskriva min världsbild.

Greg Graffin tycker jag behandlar det utmärkt inser att som jag sagt finns 103 anledningar till varför man inte skulle ha tro (vilket är hur jag tolkar ordet teist och ateist, troende och icke-troende) och att det är problematiskt att basera sina tankar på något man inte gör. Istället så är det vettigare att i religionsdiskussioner ta fram det som gör att du inte är troende, inte enbart resultatet av dessa. Jag skulle troligtvis presentera min syn på vetenskap/religion som naturalistisk och då berättar det 10000 gånger mer än om jag enbart skulle presentera mig som ateist.

Jag håller förövrigt helt med om att det viktiga inte är om du tror på en gud eller inte, och att alla ska behandlas lika, oavsett om man har en låtsaskompis eller ej.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ateism och agnostisism är inte ömsesidigt uteslutande. Du kan vara en agnostisk ateist. Dvs, jag vet inte om gud finns, men jag tror inte att hen finns.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Om Gud finns, så är Gud det högsta goda.

Är detta för att det är definierat så enligt din tro?

För mig är det ganska uppenbart att om den kristna guden finns är han en jävla skitstövel och/eller totalt maktlös.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Ateist.
För allt vi vet kan ju allt vara en simulation och "gud" har en skaplig uptime
Det är för övrigt intressant med allt som har med rymden att göra. Jag har avverkat wonders of the universe, wonders of the solar system och through the wormhole.
En klassisk fråga är ju vem skapade gud och vem skapade den som skapade.. ja ni vet.. Det känns inte relevant med en religion för att kunna veta vad som är rätt och fel. För fan fanns ju folk som var ateister f.v.t också (ateism vs teism), skillnaden är att det va lite mer skitnödigt att nämna det då.

Det är för övrigt sjukt att planeter, stjärnor och allt påminner sjukt mycke om atomer. Så vi kanske bara är en fläck på en sten i ett större "universum"

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem

Vill inte bli påverkad av några påhittade farbröder och är därför ateist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Trevligt att så många verkar vara ateister. Brukar annars nästan alltid i sådana här trådar dyka upp någon mycket självgod religiös pseudovetenskapare som är helt rabiat och inte förstår enkla vetenskapliga principer oavsett hur mycket folk försöker förklara. Sedan brukar MBY dyka upp och ta fram storsläggan...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ingen.

Inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Trevligt att så många verkar vara ateister. Brukar annars nästan alltid i sådana här trådar dyka upp någon mycket självgod religiös pseudovetenskapare som är helt rabiat och inte förstår enkla vetenskapliga principer oavsett hur mycket folk försöker förklara. Sedan brukar MBY dyka upp och ta fram storsläggan...

Jag tror inte att troende personer blir särskilt lockade av att skriva i en tråd där så många uttrycker sitt ogillande mot religion.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

Jag tror inte att troende personer blir särskilt lockade av att skriva i en tråd där så många uttrycker sitt ogillande mot religion.

Precis vad jag tänkte.
Och argument som att vetenskap alltid ändras allteftersom vi förstår vår omvärld bättre, vilket leder till att man inte kan lita på att dagens vetenskap har rätt, är inte så bra. Samtidigt som man säger att ens religion kan man lita på för den är alltid sann och har inte ändrats på ett par hundra år, oavsett hur mycket den strider emot vad dagens experiment visar att vår omvärld fungerar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag tror inte att troende personer blir särskilt lockade av att skriva i en tråd där så många uttrycker sitt ogillande mot religion.

Ja, det är förstås sant.
Fast å andra sidan brukar sådant snarare locka vissa att ta upp kampen med alla ateister.

Det beror nog lite på personligheten. Mer lågmälda, icke-extrema religiösa kan nog skrämmas av att som enda person gå emot alla andras åsikt.
Vet själv att det inte är kul med debatter där man gör ett inlägg och får 10 rätt aggressiva svar tillbaka med massor av hätska frågor där folk missuppfattat 90% av det man skriver. Försöker man svara igen har man dubbelt så många svar tillbaka och ännu fler missuppfattningar.
I sådana situationer vill man gärna ha lite hjälp av åtminstone någon annan. Det blir helt enkelt för många frågor och missuppfattningar annars.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Rent tekniskt sett är jag väl agnostisk ateist. Jag kallar mig dock aldrig ateist; det finns allt för många korkade ateister som folk blandar ihop mig med jag säger det, speciellt på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ej troende. Och ej ateist då jag anser att hen inte ska behöva ta ställning till att tro eller inte tro.
Det påverkar mitt liv ekonomiskt väl iom att jag slipper betala kyrkoavgiften (summan jag skulle ha betalt under min livstid skulle vara ungefär som en svensk normal årslön).
Det påverkar min vardag negativt då jag bor nära en kyrka som tillåts väsnas i tid och otid. Som ej kristen är det irriterande och den brf jag är med i försöker få tyst på oväsendet

Skrivet av Zartax:

Vad hen menar är att det är skillnad på att inte tro att något existerar och att tro att något inte existerar. Dock är båda typerna en ateist, till skillnad från vad Ice Frontier säger.

Skrivet av Zartax:

Ateism och agnostisism är inte ömsesidigt uteslutande. Du kan vara en agnostisk ateist. Dvs, jag vet inte om gud finns, men jag tror inte att hen finns.

Varför pratar ni om en höna på engelska på ett svenskt forum?

Skrivet av xXBaconXx:

Rent tekniskt sett är jag väl agnostisk ateist. Jag kallar mig dock aldrig ateist; det finns allt för många korkade ateister som folk blandar ihop mig med jag säger det, speciellt på internet.

Alltför många korkade ateister? Nyfiket vill jag att du förklarar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Varför pratar ni om en höna på engelska på ett svenskt forum?

Skrivet av sj6:

Alltför många korkade ateister? Nyfiket vill jag att du förklarar.

Se min första citering.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Se min första citering.

Så du anser att jag är korkad för att jag förlöjligar ett uttryck som jag anser inte tillföra det svenska språket något vettigt? Då ifrågasätter jag vad i hela helvete det har med ateism att göra.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Så du anser att jag är korkad för att jag förlöjligar ett uttryck som jag anser inte tillföra det svenska språket något vettigt? Då ifrågasätter jag vad i hela helvete det har med ateism att göra.

Är du ateist?

Förövrigt är uttrycket väldigt användbart.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Är du ateist?

Förövrigt är uttrycket väldigt användbart.

Ja, fast därtill så hatar jag religion.

Vad är det för fel på ordet denne? Precis lika användbart och låter inte i närheten så dumt som hen.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Ja, fast därtill så hatar jag religion.

QED då då.

Skrivet av sj6:

Vad är det för fel på ordet denne? Precis lika användbart och låter inte i närheten så dumt som hen.

Denne är inte lika smidigt och inte lika intuitivt. Ser verkligen inte problemet med att använda 'hen'.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

QED då då.

Denne är inte lika smidigt och inte lika intuitivt. Ser verkligen inte problemet med att använda 'hen'.

Hen går att använda om man ej vet om det är han/hon men i övriga fall ser jag inte något positivt med ordet, förmedlar enbart mindre information.

Permalänk
Medlem

Angående agnosticism och ateism.

Det finns agnostiska teister också.
Som tror på en gud, dom vet inte om den finns, men dom väljer att tro.

Ateism och agnosticism svarar på olika frågor för mig.

Finns gud? Vet ej = Agnostiker
Tror du på gud? Nej = Ateist.
Men sen är det ju också så att:
Finns gud? Nej = Ateist.

Det kan göra det lite förvirrande beroende på hur man använder orden.
Jag tycker själv det är lite absurt att det behövs ett ord för att man inte tror på gud.
Vad heter det om man inte tror på tomten?
Jag förstår att det är ett ord som behövs eftersom tro är och har varit normen under så lång tid, men det är ändå lite absurt när man tänker på det.

Skrivet av grafit:

Hen går att använda om man ej vet om det är han/hon men i övriga fall ser jag inte något positivt med ordet, förmedlar enbart mindre information.

Eller om man tycker informationen är irrelevant och inte vill förmedla den.
Ser inte poängen i att alltid förmedla vilket kön en viss person har, känns överflödigt och gör att folk drar väldigt olika slutsatser beroende på vilket kön som omnämns.

Tycker alla 3 (han/hon/hen) är väldigt användbara i olika sammanhang.
Förstår inte invändningarna mot ordet öht.

Och det är så patetiskt att börja prata om höna, gå igenom vilken mening som helst i tråden och man hittar hur många ord som helst som har annan innebörd på engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Angående agnosticism och ateism.

Det finns agnostiska teister också.
Som tror på en gud, dom vet inte om den finns, men dom väljer att tro.

Ateism och agnosticism svarar på olika frågor för mig.

Finns gud? Vet ej = Agnostiker
Tror du på gud? Nej = Ateist.
Men sen är det ju också så att:
Finns gud? Nej = Ateist.

Det kan göra det lite förvirrande beroende på hur man använder orden.
Jag tycker själv det är lite absurt att det behövs ett ord för att man inte tror på gud.
Vad heter det om man inte tror på tomten?
Jag förstår att det är ett ord som behövs eftersom tro är och har varit normen under så lång tid, men det är ändå lite absurt när man tänker på det.

Eller om man tycker informationen är irrelevant och inte vill förmedla den.
Ser inte poängen i att alltid förmedla vilket kön en viss person har, känns överflödigt och gör att folk drar väldigt olika slutsatser beroende på vilket kön som omnämns.

Tycker alla 3 (han/hon/hen) är väldigt användbara i olika sammanhang.
Förstår inte invändningarna mot ordet öht.

Och det är så patetiskt att börja prata om höna, gå igenom vilken mening som helst i tråden och man hittar hur många ord som helst som har annan innebörd på engelska.

Ja jag är patetiskt och jag tycker inte som resten av PK-Sverige så jag är rasist och elak etc, etc, etc... Redan hört allt det där. Poängen som jag tycker är att ordet denne funkar väldigt bra. Och vad är det för fel på kön? Eller tycker du att kvinnor är mindre värda? (Jag vet att du inte gör det, ville bara markera min poäng)

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Ja jag är patetiskt och jag tycker inte som resten av PK-Sverige så jag är rasist och elak etc, etc, etc... Redan hört allt det där. Poängen som jag tycker är att ordet denne funkar väldigt bra. Och vad är det för fel på kön? Eller tycker du att kvinnor är mindre värda? (Jag vet att du inte gör det, ville bara markera min poäng)

Nu var det argumentet om "höna" som jag kallade patetiskt, och det är patetiskt.
Finns många ord på svenska som har annan betydelse på engelska och det är patetiskt att ta upp det bara för att det är ett ord man inte gillar.

Inget fel på kön, jag har ingenting emot han och hon, vilket jag också var väldigt tydlig med.
Jag tycker "denne" känns väldigt konstigt, han/hon/denne. Det är liksom inte samma form. Men om du föredrar att använda det ordet så varsågod.
Själv föredrar jag "hen" i dom flesta sammanhang istället för han/hon...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden utan bara första inlägget. Men jag kan väl säga att jag är ateist. Har alltid varit intresserad i naturvetenskapliga ämnen och snart har jag avslutat tre år på gymnasiet på natur. Jag söker alltid logiska och vetenskapliga förklaringar till allting, religion räcker helt enkelt inte för mig. Att säga att det åskar ute för att Tor kastar sin hammare, njae, jag behöver en bättre förklaring än så.

Jag känner dock flera som är väldigt religiösa och visst, det är säkert bra för dom på en del sätt men jag tycker mig se att dom är något begränsade. En av dom jag känner är pingstvän och visst, han är väl inte så begränsad men han är riktigt riktigt skum över lag så... En av mina bästa vänner är muslim och han tycks ju trivas med det men jag lider något när han inte t.ex kan äta fläskkött på skollunchen är eller när det är ramadan. Men visst, alltid bra att ha en chaffis när man är ute och festar

Religion kan vara bra, men jag tycker att det för det mesta leder till bråk och annat tråkigt. Det vore kul att se hur en värld full med ateister skulle fungera.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Satanist. Trevlig religion med varierande helgdagar och traditioner, samt korta formuleringar för den som inte gillar längre texter.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triffid:

Är detta för att det är definierat så enligt din tro?

För mig är det ganska uppenbart att om den kristna guden finns är han en jävla skitstövel och/eller totalt maktlös.

Jag vill inte påstå att jag är överdrivet kristen, trots att jag både är döpt och konfirmerad (samt i vissa skeden av livet tillbett Gud mer eller mindre dagligen) är kristendomen inget som påverkar min vardag. Dock har jag en förkärlek för filosofi, och gärna filosofi i kombination med religion. Inställningen att han/hon är en jävla skitstövel brukar allt som oftast grundas i att man ser allt lidande i världen och ställer sig frågande till varför det överhuvudtaget finns lidande om nu Gud är god. Stämmer det?

Problemet är ganska intressant, och jag kan hålla med om att Gud mer ofta än sällan mycket väl skulle kunna vara ett litet barn med tändstickor framför en myrstack. Dock är det intellektuellt understimulerande att alltid söka efter den enklaste lösningen, så därför kan det vara ganska intressant att förkovra sig i Teodicéproblemet. Det finns många teser om huruvida Gud verkligen är god eller inte, själv skriver jag nog under på att "problemet" är människans fria vilja i kombination med balansen mellan det onda och det goda (eller egentligen att godhet inte kan existera utan ondskan som motpol).

Vad tänker ni ateister och agnostiker om Teodicéproblemet utifrån er livssyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Jag vill inte påstå att jag är överdrivet kristen, trots att jag både är döpt och konfirmerad (samt i vissa skeden av livet tillbett Gud mer eller mindre dagligen) är kristendomen inget som påverkar min vardag. Dock har jag en förkärlek för filosofi, och gärna filosofi i kombination med religion. Inställningen att han/hon är en jävla skitstövel brukar allt som oftast grundas i att man ser allt lidande i världen och ställer sig frågande till varför det överhuvudtaget finns lidande om nu Gud är god. Stämmer det?

Problemet är ganska intressant, och jag kan hålla med om att Gud mer ofta än sällan mycket väl skulle kunna vara ett litet barn med tändstickor framför en myrstack. Dock är det intellektuellt understimulerande att alltid söka efter den enklaste lösningen, så därför kan det vara ganska intressant att förkovra sig i Teodicéproblemet. Det finns många teser om huruvida Gud verkligen är god eller inte, själv skriver jag nog under på att "problemet" är människans fria vilja i kombination med balansen mellan det onda och det goda (eller egentligen att godhet inte kan existera utan ondskan som motpol).

Vad tänker ni ateister och agnostiker om Teodicéproblemet utifrån er livssyn?

Ja. I grunden är det Teodicéproblemet men det är inte endast lidandet utan också tex alla som föds i länder där någon annan religion är standard och aldrig har någon chans till frälsning enligt bibeln. Och vad händer med de som föddes innan religionen uppfanns? Barn som dör innan de lärt sig om religion? osv osv

Är man kristen på riktigt (inte bara för gemenskap eller whatnot) är man i mina ögon antingen förvirrad, vilseledd eller korkad. Ska man tvunget tro på något övernaturligt så kom på något själv. Nästan all form av etablerad religion är totalt hjärndöd och motsägelsefull så fort den utsätts för minsta granskning, oftast har de sina skrifter som är heliga (guds ord osv) men sen har man tagit sig friheten att själv välja vilka delar man vill följa och vilka man skiter i (/facepalm). Fattar inte hur dessa religiösa människor inte ser att deras dogma inte är annat än en mänsklig konstruktion och då är vi tillbaka på att de antingen är vilseledda, förvirrade eller korkade.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Jag vill inte påstå att jag är överdrivet kristen, trots att jag både är döpt och konfirmerad (samt i vissa skeden av livet tillbett Gud mer eller mindre dagligen) är kristendomen inget som påverkar min vardag. Dock har jag en förkärlek för filosofi, och gärna filosofi i kombination med religion. Inställningen att han/hon är en jävla skitstövel brukar allt som oftast grundas i att man ser allt lidande i världen och ställer sig frågande till varför det överhuvudtaget finns lidande om nu Gud är god. Stämmer det?

Problemet är ganska intressant, och jag kan hålla med om att Gud mer ofta än sällan mycket väl skulle kunna vara ett litet barn med tändstickor framför en myrstack. Dock är det intellektuellt understimulerande att alltid söka efter den enklaste lösningen, så därför kan det vara ganska intressant att förkovra sig i Teodicéproblemet. Det finns många teser om huruvida Gud verkligen är god eller inte, själv skriver jag nog under på att "problemet" är människans fria vilja i kombination med balansen mellan det onda och det goda (eller egentligen att godhet inte kan existera utan ondskan som motpol).

Vad tänker ni ateister och agnostiker om Teodicéproblemet utifrån er livssyn?

Att gud, den judeo-kristna, är en riktigt jävla skitstövel om han finns.
Jag skiter fullständigt i vilken anledning han har, att han låter människor lida på det sättet som dom gör är oförlåtligt.
Han har makten att hindra det, men han låter bli.
Han är min fiende.
Jag skulle göra allt i min makt för att besegra honom och utplåna honom från universums existens.

Att han sitter där i sin maktfullkomlighet och låter människor lida och rationaliserar det för sig själv, vilket jävla ärkeäckel. Sånt vidrigt, oempatiskt jävla kräk. Totalt oförsvarbart och oförlåtligt.
Fy fan säger jag bara.

Så enkelt är det, ser man inte det har man fel.
Och det gäller oavsett vilka delar i bibeln man tror på och inte, tror man på en allsmäktig gud och tycker han är bra så ja, kan inte riktigt respektera det.
Att man ser upp till någon som behandlar människor, och djur, på det här sättet.
Som behandlar mig på det här sättet rent ut sagt, som behandlar mina vänner på det här sättet.
Du ser upp till någon som lät en av mina bästa vänner bli våldtagen?
Kan du försvara det?
Jag kan inte respektera dig öht så länge du försvarar den personen som var ansvarig för det.
Och så länge du ser upp till "gud" så gör du det.

Det är mitt perspektiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Az1337:

Hej,

Under denna veckan har det varit många diskussioner som bland annat rört kring ämnet religion, och hur det påverkar folks liv. Jag undrar därför vilken religion ni själva har, och hur det har påverkat erat liv. Ni behöver självklart inte nämna er religion, men det skulle vara intressant att höra era åsikter. Allt för ofta fokuseras det på religionernas negativa inverkan på samhället och folks liv, vad tycker ni, finns några positiva faktorer? Har ni några positiva erfarenheter där religionen har hjälpt er eller andra.

Islamister, ateister, rasister, och andra är hjärtligt välkommna att diskutera också.

MVH
Az

Jag tror inte på varken sagor, gudar eller mirakel.

Skickades från m.sweclockers.com