Macmini > Dubbla nätverkskort möjligt?

Permalänk

Macmini > Dubbla nätverkskort möjligt?

Hejsan!

Nu är det såhär att jag funderar på att införskaffa en Macmini, och undrar kort och gott om det går att koppla till ett extra nätverkskort? Min idé är att koppla Ena kortet till mitt interna nätverk, och det andra till ett mobilt bredband

Är det möjligt? Hittar inte svaret på deras hemsida så tänkte att jag försöker här!

Mvh,
Victor

Permalänk
Medlem

Du kan köra externt på usb finns dock ingen plats för det internt men mobilt bredband kommer ju oftast som usbmodem till datorn

Permalänk
Medlem

Du kan alltid använda ett usb-nätverkskort. Finns inga expansionsmöjligheter vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk

Uppskattar svaren, kom dock på att jag inte var tillräckligt tydlig, eller så förstår jag inte helt.

Vad jag behöver är _2_ nätverkskort, eftersom jag behöver 2 OLIKA IP-adresser. Den ena till mobila bredbandet, den ena till mitt interna givetvis då.

Permalänk
Medlem

Man kan ha två olika IP-adresser på ett interface. Hur man fixar till det är beroende på OS.

Permalänk
Medlem

Om behovet nu finns för dig så finns det ju både USB3 och Thunderbolt där du kan koppla på externa Ethernet adaptrar.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Man kan ha två olika IP-adresser på ett interface. Hur man fixar till det är beroende på OS.

Så jag kan göra följande

1. Koppla in Ethernetcable i min Macmini
2. Köra in USB-modemet i USB-porten
3. Köra med 2 olika IP-adresser
4. ?

För saken är, ena skall vara till mitt interna i syfte att streamas från, eftersom Macmini kommer fungera som server.
Sedan har jag ett mobilt bredband som jag OCKSÅ vill ha till macminin för att kunna komma ut på internet via, men IP-adresserna måste vara separata så vitt jag har förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsbrejker:

Så jag kan göra följande

1. Koppla in Ethernetcable i min Macmini
2. Köra in USB-modemet i USB-porten
3. Köra med 2 olika IP-adresser
4. ?

För saken är, ena skall vara till mitt interna i syfte att streamas från, eftersom Macmini kommer fungera som server.
Sedan har jag ett mobilt bredband som jag OCKSÅ vill ha till macminin för att kunna komma ut på internet via, men IP-adresserna måste vara separata så vitt jag har förstått det.

Det behöver du inte två nätverkskort till, antar att din router/bredbandsdelare har NAT, alltså kan du ha ett lokalt nätverk och även surfa säkert...

Permalänk
Medlem

Har du två internetuppkopplingar?

Om inte, skaffa en router till det mobila bredbandet (om du inte redan har det?) så behöver du inte mer än ett nätverkskort.
Eller är tanken att minin ska agera router?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

USB-modemet dyker upp som en nätverksenhet i datorn. Du behöver inget ethernet alls här, eftersom du antagligen kan ansluta till ditt lokala nätverk via WiFi. Du behöver bara ethernet om du har någon form av router för ditt mobila internet som använder ethernet.

När det gäller nätverkskort så kan de anslutas till Thunderbolt, så väl som USB 2 (som den inte har några) med 100Mbit-adaptrar eller USB 3, för tredjeparts 1Gigabit-adaptrar. Flera portar behöver du bara när du ska fysiskt ansluta till olika grejer. Behöver du tjänster eller virtuella maskiner på andra IP-nummer så går det att köra över ett gränssnitt.

Permalänk

Jag har blivit helt förvirrad av alla svar, kan mycket möjligt vara mitt fel pga dålig förklaring.

Vad jag vill veta är om det går att ha 2 nätverkskort på en macmini? Där finns givetvis en inbyggd, men om man kan köpa till en extern, så att jag kan 1 mobilt bredband inkopplat och det interna. Detta gör jag för att inte ta upp för mycket bandbredd för dem andra som använder internet samtidigt som jag streamar film eller kanske gör något annat på datorn.

Hoppas ni förstår bättre nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsbrejker:

Jag har blivit helt förvirrad av alla svar, kan mycket möjligt vara mitt fel pga dålig förklaring.

Vad jag vill veta är om det går att ha 2 nätverkskort på en macmini? Där finns givetvis en inbyggd, men om man kan köpa till en extern, så att jag kan 1 mobilt bredband inkopplat och det interna. Detta gör jag för att inte ta upp för mycket bandbredd för dem andra som använder internet samtidigt som jag streamar film eller kanske gör något annat på datorn.

Hoppas ni förstår bättre nu!

Hur vill du ha ditt mobila bredband inkopplat? Det har betydelse precis som jag skrev. Är det en router har du förmodligen bara WiFi, är det en USB-adapter är det bara möjligt att koppla det via USB, är det en router med Ethernet kan du koppla det via Ethernet. Utan att du vet vad du frågar om så blir det inte mer klart. Ett USB-modem är en nätverksanslutning precis som WiFi eller kabel. Det är bara att koppla in och ansluta.

Mac Mini har 4 st USB-portar (USB3.0) och kan utan hub köra 4 st 1Gigabit-adaptrar för Ethernet över USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsbrejker:

Jag har blivit helt förvirrad av alla svar, kan mycket möjligt vara mitt fel pga dålig förklaring.

Vad jag vill veta är om det går att ha 2 nätverkskort på en macmini? Där finns givetvis en inbyggd, men om man kan köpa till en extern, så att jag kan 1 mobilt bredband inkopplat och det interna. Detta gör jag för att inte ta upp för mycket bandbredd för dem andra som använder internet samtidigt som jag streamar film eller kanske gör något annat på datorn.

Hoppas ni förstår bättre nu!

Med det interna menar du en annan internetuppkoppling? (ADSL, fiber, etc).

Ja, det går att koppla in både ett och flera extra nätverkskort till minin.
Men det är inte riktigt så enkelt att du bara kopplar in två uppkopplingar till datorn så avlastas de andra.
Det behöver konfigureras för vilken trafik som ska gå på vilken uppkoppling.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsbrejker:

Jag har blivit helt förvirrad av alla svar, kan mycket möjligt vara mitt fel pga dålig förklaring.

Vad jag vill veta är om det går att ha 2 nätverkskort på en macmini? Där finns givetvis en inbyggd, men om man kan köpa till en extern, så att jag kan 1 mobilt bredband inkopplat och det interna. Detta gör jag för att inte ta upp för mycket bandbredd för dem andra som använder internet samtidigt som jag streamar film eller kanske gör något annat på datorn.

Hoppas ni förstår bättre nu!

Om du kopplar in ett mobilt bredband i en usbport på MacMinin så kommer den ju ansluta direkt till internet via det modemet, utan någon nätverkskabel.

Hur har du tänkt att koppla egentligen?
Menar du att 3gmodemet redan sitter i en annan enhet(router/dator) och du vill koppla din Macmini dit med hjälp av en nätverkskabel?

Permalänk
Medlem

En Apple USB Ethernet Adapter kanske kan vara något?
Hade nog satt den till det mobila bredbandet efter som det är långsammare än ditt LAN.

Antar att att det redan sitter ett nätverkskort i macminin?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Wow vad mycket förvirring i en och samma tråd.

Korta koncisa svar:

Ja, man kan ha hur många nätverkskort som helst i stort sett. Virtuella eller reella, spelar ingen roll.
Din Mac Mini har minst två inbyggda redan nu, ett ethernet- och ett wifi-kort.
Du kan ha vilka IP-adresser du vill inställda på vilket kort du vill. (Så länge det är giltiga adresser)

Det är i stort sett bara plug&play med USB-modem. (Ibland kan det behövas nya drivrutiner)
Om du vill använda ett USB-modem för tex 3G så behöver du bara det USB-modemet.
Du behöver inte köpa någon extra "nätverkskort", USB-modemet är en själv en nätverkskort.

Dock finns det inget inbyggt stöd för att balansera last mot internet i Mac OS.
Utan du får välja vilken nätverksuppkoppling som är den som ska användas för internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsbrejker:

Jag har blivit helt förvirrad av alla svar, kan mycket möjligt vara mitt fel pga dålig förklaring.

Vad jag vill veta är om det går att ha 2 nätverkskort på en macmini? Där finns givetvis en inbyggd, men om man kan köpa till en extern, så att jag kan 1 mobilt bredband inkopplat och det interna. Detta gör jag för att inte ta upp för mycket bandbredd för dem andra som använder internet samtidigt som jag streamar film eller kanske gör något annat på datorn.

Hoppas ni förstår bättre nu!

Ska du köpa ett externt kort så finns det antingen den gamla USB-varianten eller den nyare med Thunderbolt (http://store.apple.com/se/product/MD463ZM/A/thunderbolt-till-...). Köp den första om prestandan på 100mbit duger, men jag skulle köpt thunderbolt-varianten.

Tyvärr är det svårt dirigera trafik från olika program via över olika nätverkskort utan att manuellt hantera det med routingregler och sådant.. Tror dock inte det är en övning för någon som inte är väldigt nätverkskunnig.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)