Trött på Windows font rendering, alternativ?

Permalänk
Medlem

Trött på Windows font rendering, alternativ?

Cleartype på, cleartype av, Windows 8 och allt annat.
Har aldrig varit ett fan av Windows font rendering. Tycker att alla bokstäver helt enkelt är för kantiga.
Gillar mycket mer font renderingen på Ubuntu eller *nix vad det nu är och OSX.

Har använt program som GDI++ och MacType men det har oftast varit lite buggigt.

Nu är min fråga, finns det andra program eller alternativ till Windows font rendering?
Det vore jäkligt nice med lite mjukare fonts i Windows.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Cleartype på, cleartype av, Windows 8 och allt annat.
Har aldrig varit ett fan av Windows font rendering. Tycker att alla bokstäver helt enkelt är för kantiga.
Gillar mycket mer font renderingen på Ubuntu eller *nix vad det nu är och OSX.

Har använt program som GDI++ och MacType men det har oftast varit lite buggigt.

Nu är min fråga, finns det andra program eller alternativ till Windows font rendering?
Det vore jäkligt nice med lite mjukare fonts i Windows.

Undrar precis samma sak. Mycket behagligare att läsa text i exempelvis ubuntu, precis som ts skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem
Skrivet av majsalle:

Undrar precis samma sak. Mycket behagligare att läsa text i exempelvis ubuntu, precis som ts skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Schysst att det är flera som instämmer.
Då kan vi ta och lösa det här tillsammans tycker jag!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Det finns ju en "wizard" där man kan välja mellan en massa olika typer av utjämning.
"ClearType Text Tuner" heter den för mig i Win8 (engelska).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Det finns ju en "wizard" där man kan välja mellan en massa olika typer av utjämning.
"ClearType Text Tuner" heter den för mig i Win8 (engelska).

Fast det är fortfarande Windows font rendering det rör sig om.
Dessutom är det bara olika varianter av ClearType...

Faktiskt synd att det är så, det borde finnas fler alternativ.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Någon som fått en snilleblixt ännu? Eller är det kanske för många aktiva trådar i Windows forumet kanske...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja