Hej, jag går i tankarna att köpa ny mobil med tillhörande abonnemang. Min fråga är vilken anser ni är bästa mobiloperatören om man rör sig i södra Sverige, främst Blekinge och Skåne när det gäller mobilsurf och teckning? Håller täckningskartorna vad de lovar så ser det ut som att alla utom 3 har bra 4G i Karlshamn där jag bor vilket gör 3 mindre intressant än övriga.
Alltså, det går inte att säga vilken mobiloperatör som är den bästa täckningsmässigt. Det skiljer sig så extremt mycket mellan operatörerna. Men generellt skulle jag säga så här:
Bäst 2G-täckning: Telia
Bäst 3G-täcknig: 3
Bäst 4G-täckning: Tele2/Telenor
Sen vilken operatör som är bäst, för just dig är svår att svara på. Om du bortser från Karlshamn just och ser till Blekinge generellt sett ser Telias 4G-täckning ganska dålig ut i jämförelse med 3 och framförallt Tele2/Telenor.
Sen hur det ser ut om två månader vet vi inte heller. 3 bygger ungefär 30 nya master varje vecka och har som mål att täcka Sverige nedanför Gävle med 4G och 3G 900 innan årets slut, framförallt då städer osv. 3G 900 ger bättre inomhus och yttäckning än den vanliga 3G-frekvensen som är 3G 2100. 3 och Telia bygger 3G på 900MHz, där 3 har kommit mycket längre. Tele2 och Telenor inte gör det. Alla operatörer använder 2100MHz. 3 har för övrigt precis byggt ut nätet på vissa ställen i Blekinge: Nätraby, Rödeby, Ronneby, Bräkne-Hoby samt Hantverkargatan och Rosenholm i Karlskrona.
Vilken operatör har du idag - hur upplever du den?
Senast redigerat
Visa signatur
Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738