HTPC köpråd? Runt 3000 kr

Permalänk
Medlem

HTPC köpråd? Runt 3000 kr

Tjenis!

Har för tillfället en Raspberry Pi med XBMC som "mediaspelare". Den fungerar klockrent till det att jag skulle vilja kunna göra något extra med den som till exempel slösurfa osv. Är därför sugen på en "lite" kraftigare HTPC som ska stå på 24/7 med en budget på 3000kr.

Får man en acceptabel HTPC för cirkus 3000kr? Är jag helt ute och cyklar med detta jag lagt ihop på inet?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/4462523/2014-01-09

Tacksam för alla tips och råd!

Permalänk
Medlem

Det råder delade meningar om hur vida ASRock E350M1 Fusion räcker till, det är inte direkt stora marginaler om du ska streama, spela stora 1080p-filmer osv. Jag skulle ta något lite mer safe. Jag har plockat ihop en liknande kundvagn men den kommer garanterat klara allt du kan kräva av en HTPC. 289 kr över budget dock, http://www.inet.se/kundvagn/visa/4467494/2014-01-11

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Det råder delade meningar om hur vida ASRock E350M1 Fusion räcker till, det är inte direkt stora marginaler om du ska streama, spela stora 1080p-filmer osv. Jag skulle ta något lite mer safe. Jag har plockat ihop en liknande kundvagn men den kommer garanterat klara allt du kan kräva av en HTPC. 289 kr över budget dock, http://www.inet.se/kundvagn/visa/4467494/2014-01-11

300 kr över budget är ingen fara!

Hur tyst blir det? Med tanke på att den ska stå på 24/7 så får den gärna vara så diskret som möjligt. (ljudmässigt) Antar att det medföljer en fläkt till CPU'n? Bör den bytas ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

300 kr över budget är ingen fara!

Hur tyst blir det? Med tanke på att den ska stå på 24/7 så får den gärna vara så diskret som möjligt. (ljudmässigt) Antar att det medföljer en fläkt till CPU'n? Bör den bytas ut?

Vill du ha det så tyst som möjligt bör du absolut byta CPU-kylare. Ett förslag är denna. Har själv en sådan i min HTPC och gör det den ska tillräckligt tyst för att jag inte ska störas av det

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Vill du ha det så tyst som möjligt bör du absolut byta CPU-kylare. Ett förslag är denna. Har själv en sådan i min HTPC och gör det den ska tillräckligt tyst för att jag inte ska störas av det

Okay schysst!

Hur bra är det integrerade grafikkortet på processorn? Står i omdömet att det klarar BF3 (vilket jag är väldigt skeptisk över), men klarar det något lättare spel som CS:GO osv?

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Okay schysst!

Hur bra är det integrerade grafikkortet på processorn? Står i omdömet att det klarar BF3 (vilket jag är väldigt skeptisk över), men klarar det något lättare spel som CS:GO osv?

Ska du börja lira så skulle jag satsat på en extern GPU. Visst det skulle kanske gå med den interna men då hade inställningar och upplösning behövt sänkas till väldigt låga värden om det ens vore möjligt Ska det vara för spel får du nog räkna 1500 till skulle jag säga.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Okay schysst!

Hur bra är det integrerade grafikkortet på processorn? Står i omdömet att det klarar BF3 (vilket jag är väldigt skeptisk över), men klarar det något lättare spel som CS:GO osv?

Jag har en sådan processor, har dock inte testat att spela på den. Men allt annat som uppspelning av stora HD-filer, streaming osv. har den klarat av utan att svettas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Ska du börja lira så skulle jag satsat på en extern GPU. Visst det skulle kanske gå med den interna men då hade inställningar och upplösning behövt sänkas till väldigt låga värden om det ens vore möjligt Ska det vara för spel får du nog räkna 1500 till skulle jag säga.

Nej var lite oklar kanske. Jag vill inte ha den att spela på, det har jag redan en dator för. Den ska endast användas för HTPC-bruk. Däremot om det hade kunnat gå att lira något enklare spel på den nån gång emellanåt hade ju varit skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Jag har en sådan processor, har dock inte testat att spela på den. Men allt annat som uppspelning av stora HD-filer, streaming osv. har den klarat av utan att svettas

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju kanoners! Är ju det jag ska använda den till i första hand!

Permalänk
Medlem

herre jisses vilken djungel...

Permalänk
Medlem

För en vanlig dödlig som inte har ramminnen och nvida atx gigabyte under sovkudden blir man ju yr av alla förslag och byten av grejor....
-letat efter en lämplig HTPC bara för film och youtube/play kanaler hackfria mkv upp till typ15gb
-sneglar åt en Intel NUC D54250WYK men då är man körd om nån del går sönder/vill uppgradera
-Med tanke på alla som letar som jag efter en HTPC för film/tv youtube så känns det nästan konstigt att det inte finns fler färdiga fungerande förslag, massor av jo det funkar men då ska du byta ut detta mot detta mm
-Mitt system behöver inte vara knäpptyst då jag har e projektor som surrar

Permalänk
Medlem

Best bang for the buck typ 3000 utan hårddisk(har en 128GB ssd liggande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av najo:

Best bang for the buck typ 3000 utan hårddisk(har en 128GB ssd liggande)

Titta på detta.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2943285&view=m

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

kanske vi närmar oss nånting "broken-arrow" fasen löses detta på max 3000 och allt fungerar utan hack o elände så blir du min nya bästa vän:). A8-7600 verkar många tycka bra om...
då saknar jag chassie och nätaggregat hähähä snart är man ju kung på alla delar som finns i en dator. fasen ni har ju ett helt eget språk! amd itx q2 intel gtx och faan och hans moster vilken jäkla djungel för en icke nörd
TACK på förhand