Kemi för avhärdare i diskmaskin

Permalänk
Medlem

Kemi för avhärdare i diskmaskin

Bakgrund:
I min diskmaskin finns det en vattenavhärdare som ska förhindra att hårt vatten orsakar kalkfläckar och beläggning. Avhärdaren ska ställas in för rätt hårdhetsgrad och salt tillsättas. Där jag bor är vattnet mjukt, 6 dh, och enligt manualen innebär inställningen för det värdet (<7) att avhärdaren är avstängd.
Eftersom vattenhårdheten är nära gränsen och med förhoppning att minimera risken för beläggning så ställde jag hårdhetsinställningen ett snäpp högre och fyllde på salt.
Jag tycker nu att jag börjat observera mindre rostfläckar på bestick och funderar på det kan bero på salt ifrån avhärdaren.

Kemi:
Om avhärdaren körs med salt men vattnet är mjukt, är det då möjligt att eftersom vattnet är så kalkfattigt så "förbrukas" inte saltet utan följer med ut i diskvattnet?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Entusiast

Eftersom maskinen laddas med salt utgår jag från att det sitter en jonbytare i den vilket brukar bestå av ett harts med negativt laddade platser. I början använder man natrium som motjon men hartset är designat så att kalcium och magnesium som bildar 2+-joner binder hårdare varpå de binds upp från vattnet och ersätts med natrium. När hartset sedan blir fullt av kalcium och magnesium så kör man en regenerering med natriumklorid för att än en gång fylla alla platser med natrium. Om man kör med tillräckligt hög koncentration av natrium kommer de ersätta kalcium och magnesium även om de binder hårdare. Så fungerar det i diskmaskinen. Jag utgår från att de kör en cykel med regenerering som inte körs i diskmaskinen för om de skickar ut det vattnet i disken så är ju hela manövern meningslös. Så det vattnet borde gå rakt ner i avloppet tillsammans med alla kloridjoner som kan orsaka rost.

När du ställer in hårdheten så ställer du garanterat en timer som avgör hur ofta jonbytaren behöver regenereras. Känns som ett enklare system än att bygga in något som mäter jonkoncentrationer på ett tillförlitligt sätt över tid.

Det låter alltså ganska långsökt att det skulle släppas ut massa klor i diskvattnet i maskinen. Så det borde inte vara det som orsakar rostfläckarna men detta är helt baserat på hur jag hade designat ett sådant system baserat på den underliggande kemin. Jag vet inte hur de faktiskt löst det i praktiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Intressant, då skulle alltså saltet endast vara inblandat vid regenerering. I så fall kanske det sitter någon form av ventil som öppnas med jämna mellanrum och släpper ut saltvatten från saltbehållaren till jonbytaren som sitter permanent vid vattentillförseln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi vilket fall som helst får du bättre resultat överlag om du kör utan salt vid mjukt vatten.
Det gör bra mycket mer skada än nytta i min erfaranhet av olika diskmaskiner runt om i landet.

Permalänk
Medlem

Jo jag hade tänkt att sluta fylla på salt och när behållaren är tom ändra inställningen.

Visa signatur