Permalänk
Inaktiv

Tillräckligt Bra Kylning?

Halloj!

Kollar lite på komplett och ser att dom har ett chassi som dom själv har tillverkat (Komplett OEM Chassis heter det typ). Tror att det bara medföljer 1 fläkt. Men datorn jag kollsr på är väldigt strömsnål och det finns inga delar som är kända för att göra chassit till en ugn.

Komponenterna är

Gtx 750/750 Ti
Intel Core i3 4130

Kommer dessa klara att vara väl kylda med 1 fläkt på
120 mm?

Är väldigt tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du har minst 2, en för insug och en för utblås.
Är det inte tillräckligt med 2 så är det ju enkelt att komplettera med fler senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattoys:

Rekommenderar att du har minst 2, en för insug och en för utblås.
Är det inte tillräckligt med 2 så är det ju enkelt att komplettera med fler senare.

Precis vad jag tycker, tack för infon

Permalänk
Medlem

Tror det ska gå bra med bara en fläkt också. Men två är att föredra. Du har väldigt snälla komponenter i den datorn.

Fun fact: Med lite fifflande och byte emot en större kylfläns t.ex Nofan cr-95c och en liknande historia till grafikkortet så kan du säkert köra datorn helt passiv. Men det är oftast dyrt eftersom sådana kylare kostar en del.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men herregud vad #"¤)% skulle du behöva två fläktar för de grejerna för.... Låt den fläkten suga in kalluft i fronten om det finns plats, så kommer övertrycket därinne pusha ut varmluften genom hålen för fläkt på baksidan. Fullkomligt onödigt med två fläktar för det systemet.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat. Det får räcka med den här fläkthysterin som folk har. Förr i tiden så kyldes hela datorn av en enda fläkt. Och det var inte ens en chassi-fläkt, det var fläkten som satt i nätaggregatet.

TS, du kommer klara dig alldeles utmärkt med en enda fläkt till de där komponenterna.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Allvarligt talat. Det får räcka med den här fläkthysterin som folk har. Förr i tiden så kyldes hela datorn av en enda fläkt. Och det var inte ens en chassi-fläkt, det var fläkten som satt i nätaggregatet.

TS, du kommer klara dig alldeles utmärkt med en enda fläkt till de där komponenterna.

Ja, men ändå... nej.
Nu kanske det inte är direkt relevant för just denna datorn men det är definitivt en viktig del i en prestanda dator. En fläkt i fronten och en som snurrar på komponenterna kommer hålla det bra. Och datorn går som sagt att köra passiv utan fläktar om man skaffar rätt kylfläns. Men fortfarande det är ingen hysteri. Varma komponenter dör snabbare än ljumna komponenter gör. Det är fakta. Jag menar varför skulle google annars spenderat miljoner på att kyla sina datacenter? https://www.google.com/about/datacenters/efficiency/internal/...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Ja, men ändå... nej.
Nu kanske det inte är direkt relevant för just denna datorn men det är definitivt en viktig del i en prestanda dator. En fläkt i fronten och en som snurrar på komponenterna kommer hålla det bra. Och datorn går som sagt att köra passiv utan fläktar om man skaffar rätt kylfläns. Men fortfarande det är ingen hysteri. Varma komponenter dör snabbare än ljumna komponenter gör. Det är fakta. Jag menar varför skulle google annars spenderat miljoner på att kyla sina datacenter? https://www.google.com/about/datacenters/efficiency/internal/...

Historien med Toms Hardware som blev betalda för att göra den videon och "glömma" stänga av funktionen som dödar spänningen till processorn på moderkortet när det satt en AMD processor i...

Spelar det någon större roll om processorn lever 20 eller 25 år?
Kommer den att användas om 20 år?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Historien med Toms Hardware som blev betalda för att göra den videon och "glömma" stänga av funktionen som dödar spänningen till processorn på moderkortet när det satt en AMD processor i...

Spelar det någon större roll om processorn lever 20 eller 25 år?
Kommer den att användas om 20 år?

Bra fråga, eftersom det finns vissa som fortfarande sitter med Windows XP så kan vi ju räkna med att sannolikheten är hög att det finns individer som kan tänka sig sitta med en och samma dator tills den går sönder, tror dessa individerna heller låter datorn leva 25 år än 20.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp Corsiar 200R för det är samma chassi som Kompletts "egna" dessutom är 200R billigare.

https://www.komplett.se/corsair-carbide-200r-midi-tower-svart...

https://www.komplett.se/komplett-oem-chassis/781710?CKS=PCW

Visa signatur

FX 8350 @ 4.5Ghz, Corsair H70 PnP, ASUS M5A99X EVO, 16 GB DDR3 1600, Sapphire Radeon 7950 . Adata 128Gb SSD, 1TB HDD, Fractal Design Tesla R2 650W Gold, Antec P280.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Ja, men ändå... nej.
Nu kanske det inte är direkt relevant för just denna datorn men det är definitivt en viktig del i en prestanda dator. En fläkt i fronten och en som snurrar på komponenterna kommer hålla det bra. Och datorn går som sagt att köra passiv utan fläktar om man skaffar rätt kylfläns. Men fortfarande det är ingen hysteri. Varma komponenter dör snabbare än ljumna komponenter gör. Det är fakta. Jag menar varför skulle google annars spenderat miljoner på att kyla sina datacenter? https://www.google.com/about/datacenters/efficiency/internal/...

Det är nog bäst att du slutar skriva på internet så att du kan sluta dumförklara dig själv. Jag menar inget illa med detta, det är ett uppriktigt tips till dig så att du slipper skämma ut dig mera.

För det första så skrev jag ingenstans att han ska köra utan processorkylare. Jag har ingen aning om var du fick det ifrån. Du verkar ha lite problem med förståndet. För det andra så kan du läsa vad Tancoll skrev:

Skrivet av Tancoll:

Historien med Toms Hardware som blev betalda för att göra den videon och "glömma" stänga av funktionen som dödar spänningen till processorn på moderkortet när det satt en AMD processor i...

Ifall du nu verkligen förstår att videon du länkade "inte är direkt relevant för just denna datorn" så har jag ingen aning om varför du överhuvud taget länkade den i en tråd som handlar om just precis en viss dator.

Ditt argument angående googles datacenter är bara dumt. Eftersom du inte verkar förstå vad ett datacenter är så är det en byggnad och inte en dator. Hur i helsike kan du jämföra att kyla en enda liten dator med en hel byggnad?

Och nej, ljumma komponenter dör inte snabbare än varma. Tvärtom om enligt Google själva: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6376021.stm

Slutligen förstår jag inte varför du argumenterar emot när du egentligen håller med mig. Jag tror att du egentligen är en vettig människa men du har svårt för att förstå vad en tråd handlar om. Skriv inte saker som inte hör hemma i en tråds sammanhang.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Det är nog bäst att du slutar skriva på internet så att du kan sluta dumförklara dig själv. Jag menar inget illa med detta, det är ett uppriktigt tips till dig så att du slipper skämma ut dig mera.

För det första så skrev jag ingenstans att han ska köra utan processorkylare. Jag har ingen aning om var du fick det ifrån. Du verkar ha lite problem med förståndet. För det andra så kan du läsa vad Tancoll skrev:

Ifall du nu verkligen förstår att videon du länkade "inte är direkt relevant för just denna datorn" så har jag ingen aning om varför du överhuvud taget länkade den i en tråd som handlar om just precis en viss dator.

Ditt argument angående googles datacenter är bara dumt. Eftersom du inte verkar förstå vad ett datacenter är så är det en byggnad och inte en dator. Hur i helsike kan du jämföra att kyla en enda liten dator med en hel byggnad?

Och nej, ljumma komponenter dör inte snabbare än varma. Tvärtom om enligt Google själva: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6376021.stm

Slutligen förstår jag inte varför du argumenterar emot när du egentligen håller med mig. Jag tror att du egentligen är en vettig människa men du har svårt för att förstå vad en tråd handlar om. Skriv inte saker som inte hör hemma i en tråds sammanhang.

Jag argumentera med dig för att det är kul att argumentera, även om man delar samma åsikt så kan argumenterande få folk att lära känna varandra mer på djupet. Jag anser det inte som något fel att argumentera för den sakens skull, att dela samma åsikt spelar ingen roll direkt för om alla bara skulle hålla käft för de delar samma åsikt hade världen varit en bra tråkig plats.

Artikeln du tar upp handlar om hårddiskar inte kisel. Hårddiskar är elektromekaniska komponenter som innehåller både magneter och smörjmedel, båda dessa är känsliga för kyla då den magnetiska förmågan krymper i kyla och smörjmedel blir mer fast och kan på så sätt skada de mekaniska delarna i disken. Se exemplen 'Quantum levitation aka Meissner effekten' för ett extremt exempel på vad som händer med kraftigt nerkylda magneter. För ett exempel smörjmedel ta och lägg in lite olivolja i kylen och se vad som händer med det.

Nej kisel ska behandlas mer som metaller då det ett ämne ur halvmetall-kategorin på periodiskasystemet. Dvs kisel likt metaller förlorar hållfasthets egenskaper och sväller när de utsätts för värme.

Slutligen klippet är mer menat som ett extremt exempel av att kylning visst är nödvändigt, jag skulle väl inte vilja påstå att Quake 3 var spelbart på Intel maskinen heller när kylaren togs bort...?

Min intelligens har inte med saken att göra, om jag är genomkorkad eller Mensa medlem ska inte spelar roll för argumentet.

Jag tyckte bara uttrycket "Allvarligt talat. Det får räcka med den här fläkthysterin som folk har." var så dåligt genomtänkt. Det är det första man skriver i ett inlägg som man med största sannolikhet kommer läsa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Bra fråga, eftersom det finns vissa som fortfarande sitter med Windows XP så kan vi ju räkna med att sannolikheten är hög att det finns individer som kan tänka sig sitta med en och samma dator tills den går sönder, tror dessa individerna heller låter datorn leva 25 år än 20.

Så du menar att det är värt att spendera x antal hundra kronor mer för att en dator skall potentiellt leva 25 år?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

@TS

Om du är ute efter passiv kylning /semi passiv kylning till ditt system då rekommenderar jag Thermalrigth HR-02 Macho, följer med en bra samt tyst 140mm fläkt.

Kopplar du sedan in fläkten på moderkortet så sköts RPM nivån automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Så du menar att det är värt att spendera x antal hundra kronor mer för att en dator skall potentiellt leva 25 år?

Rent hypotetiskt, ja. Vi gör ett extremt exempel och köper en hypotetisk dator för 15000 kr idag, och installerar kylning för överdrivna 5000 kr extra för att den ska hålla så länge, vi låtsas att vi kan köpa något som är 100% kisel baserat. Så totalt 20000, och den datorn håller 25 år, du behöver inte köpa en ny på 25 år. Det är 800 kr per år. Den datorn finns ju inte i verkligheten, i verkligheten hade man behövs köpa hårddiskar för att ersätta sådana som felat av mekaniska orsaker. Samma sak med fläktar som går sönder av vardagsslit. Så vi kan lägga till sådana reparationer, vi säger att 1500 kr läggs på reparationer om året. 2300 om året alltså.

Om vi istället är en "pro-sumer"(dåligt uttryck men det är vad det heter nu för tiden, kommer ifrån consumer) som du och jag och uppgraderar och fifflar med våra datorer ofta, så jag räknar på mig själv nu och endast på datorn inte tillbehör och skärmar etc. Helt ny dator för 13000 kr per 5 år, nytt grafikkort vart annat år 6000 kr. Så om året lägger jag ca 5600 kr på datorkomponenter per år eller ett totalt värde på 25 år 140000 kr. Då räknar vi inte ens med eventuella reparationer för våra datorer... men rimligt är att lägga till 1500 kr för reparationer för oss med. 7100 om året för datorkomponenter låter ganska troligt i mitt fall. Av ren nyfikenhet kommer jag försöka ta fram mina gamla kvitto och räkna ut vad jag betalade för datordelar under föra året.

Däremot medger jag att de som vill ha en dator under 25 år är antagligen väldigt väldigt få, de kanske kan räknas i decimalerna, men de finns. Och hur orimligt detta konceptet än verkar vara spelar ingen direkt roll, mitt första exempel är ett tankeexperiment, jag har varken statistik eller underlag för den biten.

Visa signatur