Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort lite off topic/halvsyrliga inlägg så inte tråden spårar ur.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så om du bestrider första fakturan så får du tid på dig före nästa faktura kommer (från inkassobolaget) att rådfråga övriga.

För så som Bahnhof gjort är inte korrekt, är det avtalat att fakturering ska ske månadsvis/kvartalsvis så ska det ske, inte efter närmare 2 års tid, så Bahnhof är lika mycket "kålsupare/klåpare" att inte skött faktureringen korrekt, som om du skulle haft fel, då det ligger i Bahnhofs ansvar att skicka ut fakturor, och Bahnhof själva reserverar sig för att stänga av tjänsten om de inte fått betalt, vilket operatörer brukar vara snabba på att göra, speciellt inte låta det gå så lång tid som närmare 2 år.

Visst har Bahnhof gjort fel, men det finns en preskriptionslag som ger utrymme för misstag av denna typ. Eftersom avtalet inte anger vad som händer om fakturering inte sker efter utsatt intervall så finns det ingen anledning att förvänta sig att betalningen skall preskriberas, speciellt eftersom kunden i detta fall inte själv påtalat avsaknaden av betalningskrav.

Värt att tänka på är att skulden ökar i form av olika avgifter när man inte betalar (bestrider) och skulden går vidare. Bästa är att fråga Bahnhof om de kan förlänga betaltiden, brukar inte vara omöjligt då det ofta kostar en del att koppla in inkassobolag.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har haft ett liknande problem med bbb, fast bara 1800 kr på faktura som jag fick struken utan några problem

Permalänk
Medlem

Skummat igenom det mesta av tråden. Kom att fundera på om du kanske fått elektronisk faktura tidigare men missat denna? Annars kan man ju tycka det är märkligt att inte inkasso eller kronofogden knackat på dörren för tidigare fakturor.

Vet att det tidigare varit lite lurigt när man ändrar adress och trots att man valt eftersändning av posten så kan det strula lite. Gör man adressändringen via nätet så går det ju att kryssa för att man vill att adressändringen upplyser lite olika företag om ens nya adress, vissa företag får man tyvärr ringa till (ibland flera gånger) för att de ska fatta att man har en ny adress.

Som ett litet sidospår fick jag problem med bredbandsbolaget efter att jag hade flyttat och de skulle skicka uppstartsuppgifter (användarnamn och lösenord) för mitt ADSL-abonnemang. Hela FYRA gånger skickar de dessa uppgifter till min gamla adress, trots eftersändning av posten och trots att jag ringt till dem och bett dem ändra min adress vid flera tillfällen...
Under drygt ett års tid fick jag också fakturor som troligen var till den förra hyresgästen på min adress... Han hade dessutom samma efternamn som mig vilket kanske kan ha bidragit till att det blev knas.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt dåligt av Bahnhof att så här i efterhand komma och be om pengarna. De skulle lätt kunna se att ingen använt bredbandet och då förstå att det hela var en miss. Men istället för att få lite goodwill så beter de sig så här..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Och ja du, har tjänsten använts av personen är det mycket riktigt ditt ansvar. Lycka till med att bestrida den.

Och den personen som då nyttjat anslutningen har då begått datorintrång, då denne har skaffat sig tillgång till en resurs denne inte har tillåtelse för. Och har denne då använt uppkopplingen så kan TS kräva skadestånd då det rimligen är förstått att bredband inte ingår i hyran (ägandet) av lägenheten.

Skrivet av Trank:

Väldigt tacksam till alla och speciellt dig PowerNet som tar dig tid att svara så utförligt.
Däremot är det nog troligt att tjänsten varit påkopplad och att personerna som bor där nog nyttjat internet. Men det är mer än gissning från min sida.

Varsågod!
Angående om de nyttjat linan så bör Bahnhof kunna ge svar på det, om de sparar sådan statistik (vilket det är troligt att de gör) annars kan de se om det legat någon aktiv IP adress på anslutningen nyligen, vilket i så fall tyder på att den har använts.

Skrivet av iFraja:

Eftersom avtalet inte anger vad som händer om fakturering inte sker efter utsatt intervall så finns det ingen anledning att förvänta sig att betalningen skall preskriberas, speciellt eftersom kunden i detta fall inte själv påtalat avsaknaden av betalningskrav.

Nu så har ju operatörer vanligen i avtalet att de förbehåller sig rätten att stänga av anslutningen om de inte får betalt, vilket Bahnhof då borde gjort då det ligger i Bahnhofs egna intresse att stänga av anslutningen just för att få betalt, så där kan man hävda att Bahnhof inte följt sina egna regler/avtalade villkor eftersom de låtit anslutningen vara aktiv i nästan 2 år utan betalning.

Och Bahnhof borde reagerat på det tidigare, att de inte fått betalt (om de skickat ut fakturor) och då stängt av linan och kontaktat kund och frågat vad som gått fel, om fakturorna inte kommit fram, eller vad som hänt.

Så Bahnhof har ju inte hanterat ärendet på bästa sättet kan man ju inte säga.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Hej på er! Så TS här. Historien verkar ha börjat få sig ett slut, även om jag inte helt bestämt om det sista är sagt.

Konsumentrådgivaren här i Västerås ringde upp Bahnhof idag och efter det var de mjukare. De har gått med på att halvera fakturan. Tillsammans med att de stryker det kommande kvartalet så är det "bara" 2 800 kronor kvar att betala för mig.

Med hänsyn av att jag själv missat att säga upp avtalet så kommer jag nog tacka ja till det och räkna hem min förlust. Dock är det sista gången jag har att göra med Bahnhof. Aldrig mer ett företag som skickar fakturor på det här sättet.

Dock tycker jag tråden startat en intressant fråga: Vad gäller om obehörig/nyinflyttad använder mitt internet som jag står för? Är det jag som är juridiskt ansvarig för illegal verksamhet på den linan? Skulle det kunna vara förmildrande eller friande om jag glömt bort mitt abonnemang som i detta fall?

Tack igen för all hjälp. Återkommer om det uppstår något mer i frågan.

Permalänk
Medlem

Finns det inkopplat internet i lägenheten så tror jag inte ev. nyinflyttad kan få skit för att använda det. Bara att spela oteknisk "internet ingår väll i hyran?"

Däremot skulle man KANSKE kunna fakturera den personen då han utnyttjat din tjänst. Men då måste du ha sagt det till honom eller satt upp en lapp vid nätverksuttaget så han har en ärlig chans att avböja.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag tror att de är rätt många på semester och de som sitter i supporten just nu har noll koll / vågar inte ge sig på något av denna kaliber så försök få tag på någon högre uppsatt där istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har varit med om något liknande med Bahnhof. I samband med att min svärmor drabbades av cancer fick hon flytta från huset till en lägenhet. Skaffade ett bredband hos bahnhof åt henne eftersom jag hade hört mycket gott om dem. Det kom dock aldrig någon räkning eller välkomstbrev och eftersom svärmor snabbt blev sämre och flytta till korttidsboende på vårdhem så bråkade jag inte med det. Efter drygt ett halvår kommer det inkassokrav på abonnemangskostnaden. Det visade sig att Bahnhof endast hade skickat ut information, fakturor och påminnelser via epost. Har inget minne av att jag fick den informationen när jag tecknade abonnemanget, men jag kan inte ta gift på det.

Tror det slutade med att svärmor fick betala drygt 1500 kronor. I det här fallet så kom det ju till sist en pappersfaktura från inkasso.

Har haft Bahnhof själv hemma, men har sagt upp abonnemanget för att jag tycker att kundtjänsten fungerar dåligt de gånger uppkopplingen fungerar. Testar nog Boxer en sväng.