Nej, man betalar för transport precis som de som bor på andra ställen, inte extra. Avstånden är förstås ofta längre på landet men det behöver de inte vara och det påverkar ju inte kostnaden per distansenhet liksom. Väljer man en bostad och ett arbete som ligger långt ifrån varandra så får man ökade kostnader både för transport och i tid man lägger på resor. Samma om du väljer att bo i ett hus långt ifrån exempelvis butiker eller annan service.
Man väljer ju oftast in platsen där man får ett arbete, utan får man ett arbete så tar man det om det inte ligger alltför långt bort.
Bönder har inte ens något val, de kan ju inte bo i en stad.
Om hon inte får betalt av sin arbetsgivare för att hon använder sin bil i arbetet så ska hon inte använda sin bil i arbetet och får hon inte tillräckligt betalt så kanske hon också skulle välja att inte använda sin bil. Om jobbet kräver en bil så borde det innefatta tillgång till en bil alternativt att ersättningen för att använda egen bil förhandlas fram till en rimlig nivå.
Jag tror att det är kommunen som är arbetsgivaren. Försök få en tjänstebil till en icke-chef. Hon får väl avdrag i beskattningen eftersom det är arbetsresor som inte kan skötas med annat än bil. Kanske hon har något i sitt avtal men jag vet inte. Hur ska man sköta jobbet utan bil om patienterna bor hemma på en massa olika ställen i en geografiskt stor kommun? Inte så mycket att "välja".
De kan använda den precis som alla andra. Det är inte alltid smidigt för dem att använda den men det gäller även stadsbor.
Det tror jag inte. Det beror förstås helt på vart och med vilken buss och så, och lika mycket på vilken bil man har och vilka kostnader man tar med i beräkningen. Det är riktigt svårt att komma under typ 2 kronor per km i kostnad för en bil med bränsle, skatt, försäkring, värdeminskning och så och har man en något ny bil så hamnar man långt över det. Vilket ger minst 50:- för 25 km. Bussresor inom en kommun brukar förstås ligga ganska långt under 50:- oavsett längd på resan men om man åker över en kommungräns så är det ganska normalt. Dubblar man det till 100:- så tror jag det är svårt att hitta en så dyr bussresa dock, om man inte tittar på resor över landsgränser eller typ där bussen åker någon dyr färja eller så. Tittar man på en lite nyare och större bil så hamnar man närmare 6:- per km och då håller inte din kalkyl någonstans då det ger en kostnad för en resa på 25 km på 150:-.
Men samtidigt håller jag med till viss del. Jag pendlar över två kommungränser och det är för dyrt att åka kollektivt i förhållande till hur lång tid det tar. Pendling med kollektivtrafiken hade tagit mig knappt tre timmar om dagen och kostat sådär 1300 per månad. Bilen tar en timme om dagen och då kör jag sex mil per dag, vilket ger en kostnad på 120-360 om dagen (jag har en liten och snål bil som inte var helt ny när jag köpte den så sannolikt närmare den mindre siffran). Det är ganska mycket mer förstås, men två timmar mindre fritid per dag kostar också liksom, inte i pengar kanske men i livskvalitet eller vad man nu vill kalla det.
Bussen kostar 6,80 euro för 25 km. Bensinen för en bil som drar 7 l/100 km kostar 2,71 euro. 4,09 euro enkel väg varenda dag måste alltså allt annat kosta. Det gör ju så att folk inte ens tar bussen fast det någon dag i veckan skulle passa, för att det är för dyrt. Sedan finns ju busskort och det kostar 72 euro i månaden. Men börjar man 8 går det inte att ta bussen för de två tidigaste är framme 6:50 och 8:45. Slutar man 16 har man 10 minuter på sig att ta sig till bussen. Slutar man 17 har man 15 minuter. Det är inte många personer i bussen.
Ja du ser, det är helt enkelt inte värt det. Och skulle bränsleskatten höjas skulle priserna också höjas. Alla olönsamma linjer är redan subventionerade. T.ex. skulle linjen som jag pratar om inte finnas eftersom den inte är det minsta lönsam. De olönsamma linjerna körs av ett enda företag så det är till och med monopol.
Men det är inte så konstigt egentligen. De (eller vi) betalar för privilegiet att köra bil, de smutsar ner, för oväsen, förorenar osv. I mina ögon är det inte mer än rättvist att de står för en del av kostnaden hos de som väljer att inte göra det. Vi bilister gör världen sämre för alla andra och det är inte orimligt att det kostar. Sen tycker jag inte att hela kostnaden ska ligga där, jag vet inte ens om något av kollektivtrafikkostnaden ska ligga där, men jag tycker inte det vore orimligt om det blev så. Man har ett stort fokus på bilarna i debatten om utsläpp men bilarna är inte en så stor del av det hela egentligen utan industri och jordbruk är ju mycket värre syndare och de borde också stå för en större del av skatteintäkterna om man skiftar mot en utsläppsbaserad skatt. Men bilarna släpper likväl ut mycket gifter och det bör reflekteras i skatteuttaget.
Det är ju helt orimligt att de som inte använder den skulle betala medan de som använder den åker 100% gratis.
Bilarna är väl en minoritet då det gäller utsläpp och bussarna skulle ju drabbas lika mycket av en hög bränsleskatt.
Man behöver inte det på landet heller. För 150 år sedan hade ingen bil och de flesta bodde på landet så det går ju liksom. Sen finns det förstås platser där det är svårt att leva ett normalt liv utan bil, men det är ju ett val att flytta till en sådan plats liksom precis som det är ett val att bo i en svindyr lägenhet mitt i stan. Det betyder inte att de ska subventioneras.
Bränslet subventioneras inte det minsta, skatten är ju skyhög. Det är arbetsresorna som subventioneras så att folk ska vilja bo på landet. Egenrisken är dessutom 500 euro. Drar bilen 7 l/100 km och bensinen kostar 1,55 euro/l måste resan tur och retur vara minst lite över 19 km om man jobbar 240 dagar för att ens få något.
Bönder måste bo på landet och de är redan väldigt hårt drabbade. Ökade bränslekostnader skulle vara spiken i kistan för flera av dem.
Lägenheter i städer med 60000 invånare behöver inte vara mycket dyrare än ett egnahemshus i samma stad. Om man väljer ett splitternytt höghus eller vill bo i Helsingfors så är det ju förstås svindyrt, men så kan nya egnahemshus också vara.
Huruvida det är en förlustaffär med kollektivtrafik beror förstås på hur man räknar. Tar man med utsläpp, trängsel på vägarna och liknande så är det ju en klar vinst förstås. Men bra kollektivtrafik ger ju också en massa andra fördelar som kanske inte är så uppenbara vid en första anblick. Exempelvis ökar det rörligheten på arbetsmarknaden ifall fler kan ta sig till fler arbetsplatser utan några större kostnader.
Vinst när det gäller trängsel i trånga områden där man ändå inte behöver bil stämmer nog, men rent ekonomiskt är det nog en förlust då staden måste subventionera stora delar av kollektivtrafiken eftersom företag endast bryr sig om lönsamma rutter.
Trafiken norr om linjen Björneborg-Tammerfors-Helsingfors är väldigt gles så trängsel finns inte riktigt där kollektivtrafiken inte fungerar. Söderut är det trångt, men där fungerar också kollektivtrafiken rätt så bra. Kollektivtrafiken är på vissa tider underdimensionerad, men oftast är den överdimensionerad. Det är också ett problem.
Som staden och kommunerna måste betala stora summor för ända tills den kanske går på plus.
De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?