Permalänk
Medlem

Tips på lödkolv?

Hej!

Planerar att börja löda lite saker igen (bl.a. ett O2+ODAC som jag ska köpa i delar) men då jag är ganska oinsatt på vad som gäller i dagsläget så undrar jag om ni kan rekommendera en bra men billig lödkolv till mig?

Budget: 500-900 kr (ju billigare desto bättre, letar efter en best-bang-for-the-buck lödkolv helt enkelt)!

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kjells egen är en riktig bang for the Buck:
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolva...

Den är väldigt prisvärd när det är ordinarie pris. Nu under kampanj så finner man inget bättre i den prisklassen.
Har använt den som huvudsaklig löd utrustning i 4år.
Jag tycker att man ska köpa till extra spetsarna för att få den snedställda. Jag tycker det är enklast och bäst att löda med det.

Använd blyfritt också. Lite svårare att löda med. Men om du har högre temperatur och är snabb så är det inga problem.
Gör det för egen hälsa och miljön. Och om du har barn hemma så kan extremt lite bly ha påverkan på deras mentala hälsa. Kör blyfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Kjells egen är en riktig bang for the Buck:

Den är väldigt prisvärd när det är ordinarie pris. Nu under kampanj så finner man inget bättre i den prisklassen.
Har använt den som huvudsaklig löd utrustning i 4år.

Den var billig! Kanske blir en sådan idag faktiskt, men har ofta läst att man ska undvika billigare lödkolvar som denna.. Har den utbytbar spets?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan här: http://www.aliexpress.com/item/220V-digital-Soldering-Iron-St...

Den är kompatibel med alla Hakkos T12-spetsar och fungerar riktigt bra. 72 W effekt så den blir varm på 20-30 sekunder, riktig temperaturfeedback osv. Som en "riktig" lödstation alltså för en spottstyver.

@Beltet: Nej nej nej nej nej. Jag köpte dumt nog en sådan först. Den har ingen temperaturfeedback - reglaget är en dum dimmer som bara ställer ner effekten till pennan. Detta har två nackdelar: dels tar det sjukt lång tid för den att bli varm iom effekten är mycket lägre (både för att maxeffekten är lägre och för att du dimmar den), dels sjunker ju såklart temperaturen så fort du börjar löda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Den var billig! Kanske blir en sådan idag faktiskt, men har ofta läst att man ska undvika billigare lödkolvar som denna.. Har den utbytbar spets?

Jag kör själv på denna:

Temperaturstyrd där man även ser den riktiga tempen, går att byta spets. Funkar riktigt bra. Kjell har även ett paket med spetsar man kan köpa.

Permalänk
Medlem

Kjelles "större" lödstation får godkänt. Den har åtminstone tempfeedback - effekten kanske är lite låg men den räcker nog till det allra mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Planerar att börja löda lite saker igen (bl.a. ett O2+ODAC som jag ska köpa i delar) men då jag är ganska oinsatt på vad som gäller i dagsläget så undrar jag om ni kan rekommendera en bra men billig lödkolv till mig?

Budget: 500-900 kr (ju billigare desto bättre, letar efter en best-bang-for-the-buck lödkolv helt enkelt)!

Tack!

Köpte följande station för lite över ett år sen efter tips via Svenskt elektronikforum och är riktigt nöjd med den efter att ha genomfört ett 50tal Vmods på diverse grafikkort och moderkort.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B004X25LW8/ref=ox_sc_act_t...

Riktig temperatur reglering och utbytbara spetsar där hakko spetsar passar så finns ett bra utbud, verkar vara bra rea på den just nu också.

Permalänk
Medlem

Angående det där med temperaturfeedback, så är det förvisso en trevlig grej att ha i början med en ny station tills man lärt sig dess karakteristik, och senare för att konstatera att kolven är uppvärmd innan man sätter igång, men på det hela taget tror jag det blir mindre och mindre viktigt ju mer erfarenhet man får. Har en gammal Ersa Digital 80, och kan rätt av säga att det är sällan jag slår ett öga på displayen annat än när jag ställer in önskad temperatur.

Vidare är knappast budgetgrejernas temperaturangivelse särskilt noggrann. Det är bättre att lära sig hur det hela bär sig åt och få känsla för det, än att stirra sig blind på ett tal på en display som inte alls behöver stämma så bra in på verkligheten, om ni frågar mig.

De där kinesiska Hakko-klonerna har jag förvisso aldrig testat, men läst väldigt mycket gott om. Jag skulle inte välja dem för temperaturfeedbackens egen skull, men vad jag förstått får man extremt mycket bang for the buck hur man än vrider och vänder på det. En fantastisk fördel är just att de är kompatibla med Hakkos spetsar, som finns i en uppsjö olika former, och håller mycket god kvalitet. Köper du en billig station på Kjell finns det i bästa fall tyvärr bara ett fåtal olika crapspetsar att välja på, om det finns reservspetsar alls. Edit: En till bra grej med detta är att kvalitetsmärkena brukar tillhandahålla reservdelar (läs: spetsar) långt efter att själva stationen slutat tillverkas. Man kommer alltså aldrig behöva byta stationen för att man inte kan få tag på nya spetsar, som ju är något litet av en förbrukningsvara.

Begagnatmarknaden kan man annars göra riktiga klipp på, om man har tid att vänta.

Edit: de i mitt tycke viktigaste parametrarna hos en lödstation:

* Följsam sladd till pennan. Du vill inte fightas med den när du löder.
* Jordad kolv. En självklarhet kan man tycka, men kolla för säkerhets skull när du jagar på budgetmarknaden.
* Ordentlig värmare. Kanske inte jätteviktigt om du ska göra nån enstaka lödning här och var, men ovärderligt om du ska serielöda (läs: hålla på med IC:s, resistornätverk, allmänt bygga egna kretsar på kort, etc) eller löda ställen där värmen leds bort (avlödning i stort, grövre avslutningar).
* Tillgång till spetsar av olika typer i god kvalitet.
* Löst ställ för lödkolven, så man inte behöver hålla på och flytta på själva stationen. Visst kan man alltid plocka loss ett som sitter fastskruvat på stationen, och köpa ett löst till, men det är kanske en oacceptabel merkostnad om man har en budget.

Ja, och så är det kanske viktiast av allt att man faktiskt tycker om känslan i stationen/pennan. Det där är som.. ja, vad tusan som helst. Det ska vara den station som fortfarande vore din favorit även om du hade tio till av andra typer

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Icte:

För den pengen är stationen kanon. Jag har en likadan, den har hängt med några år. Temperaturregleringen fungerar ganska bra, och den kan löda lite svårare saker, typ baksidan av potentiometrar, lätt. Om dom inte har ändrat på småsaker så har den utbytbara spetsar, du borde kunna köpa ett set från Kjell. Jag har "normal", smal och kilformad.

Permalänk

har en äldre lödstation från biltema säkert haft den i 10 år eller något sånt och har fungerat prickfritt sen inköp och använder t.om orginalspetsen fortfarande även om den börjar sett bättre dagar.

är en äldre version på denna utan displayen med bara en tempslider för att kontrollera tempen.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodver...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska såklart även se till att man ha en mejselspets och inte den konformade om man faktiskt inte behöver löda på något otroligt trångt ställe. Värmeöverföringen med konformade är obefintlig och lödningen blir en mardröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Man ska såklart även se till att man ha en mejselspets och inte den konformade om man faktiskt inte behöver löda på något otroligt trångt ställe. Värmeöverföringen med konformade är obefintlig och lödningen blir en mardröm.

Jupp, man bör ha ett lte lagom sortiment olika spetsar. En bra nybörjaruppsättning kunde se ut såhär:

* Ett par "bevel tips" i olika storlekar. Vettetusan vad de heter på svenska, men de är cylindriska med vinklad snittyta. En sådan i lite mindre storlek är min standardspets.

* Åtminstone en konisk spets. Bra till en del finlir. Många kör med denna typ som standardspets.

* Ett par mejselspetsar i olika storlekar. Ovärderliga vid losslödning och lite grövre jobb.

* Skålspets. Bra att ha om man tänkt börja experimentera med släplödning i framtiden, och till en del losslödning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Angående det där med temperaturfeedback, så är det förvisso en trevlig grej att ha i början med en ny station tills man lärt sig dess karakteristik, och senare för att konstatera att kolven är uppvärmd innan man sätter igång, men på det hela taget tror jag det blir mindre och mindre viktigt ju mer erfarenhet man får. Har en gammal Ersa Digital 80, och kan rätt av säga att det är sällan jag slår ett öga på displayen annat än när jag ställer in önskad temperatur.

Vidare är knappast budgetgrejernas temperaturangivelse särskilt noggrann. Det är bättre att lära sig hur det hela bär sig åt och få känsla för det, än att stirra sig blind på ett tal på en display som inte alls behöver stämma så bra in på verkligheten, om ni frågar mig.

De där kinesiska Hakko-klonerna har jag förvisso aldrig testat, men läst väldigt mycket gott om. Jag skulle inte välja dem för temperaturfeedbackens egen skull, men vad jag förstått får man extremt mycket bang for the buck hur man än vrider och vänder på det. En fantastisk fördel är just att de är kompatibla med Hakkos spetsar, som finns i en uppsjö olika former, och håller mycket god kvalitet. Köper du en billig station på Kjell finns det i bästa fall tyvärr bara ett fåtal olika crapspetsar att välja på, om det finns reservspetsar alls.

Begagnatmarknaden kan man annars göra riktiga klipp på, om man har tid att vänta.

Edit: de i mitt tycke viktigaste parametrarna hos en lödstation:

* Följsam sladd till pennan. Du vill inte fightas med den när du löder.
* Jordad kolv. En självklarhet kan man tycka, men kolla för säkerhets skull när du jagar på budgetmarknaden.
* Ordentlig värmare. Kanske inte jätteviktigt om du ska göra nån enstaka lödning här och var, men ovärderligt om du ska serielöda (läs: hålla på med IC:s, resistornätverk, allmänt bygga egna kretsar på kort, etc) eller löda ställen där värmen leds bort (avlödning i stort, grövre avslutningar).
* Tillgång till spetsar av olika typer i god kvalitet.
* Löst ställ för lödkolven, så man inte behöver hålla på och flytta på själva stationen. Visst kan man alltid plocka loss ett som sitter fastskruvat på stationen, och köpa ett löst till, men det är kanske en oacceptabel merkostnad om man har en budget.

Ja, och så är det kanske viktiast av allt att man faktiskt tycker om känslan i stationen/pennan. Det där är som.. ja, vad tusan som helst. Det ska vara den station som fortfarande vore din favorit även om du hade tio till av andra typer

Jag funderade faktiskt nyss innan jag läste ditt inlägg på om man verkligen behöver en display som visar temperaturen eller ej. Jag är inte säker på att jag kommer löda något mer än enstaka kretsar då och då (börjar väl med en O2+ODAC) och kommer troligen att endast använda lödtenn till detta ändamål (eller ska man satsa på något annat?). Hakkos spetsar verkar vara populära så då kanske det är bättre för mig att satsa på en station som har tillgång till dessa, likt den som @lanbonden tipsade om.

Det där med känslan - jag har personligen endast använt ett fåtal no-name kolvar i skolan och har aldrig riktigt blivit "nerkärad" i en penna Finns det någon plats i Stockholm man kan testa pennorna på?

Skrivet av Shimonu:

Tack, ska hålla utkik efter detta! De flesta jag påträffar verkar ha konformade spetsar, men så länge som spetsen är utbytbar är jag nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som järnhandlare så får jag säga att det är Weller som gäller om man vill ha en lödstation som håller.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Som järnhandlare så får jag säga att det är Weller som gäller om man vill ha en lödstation som håller.

Weller är också ett alternativ men dessa verkar kosta < 1000 kr. Finns det någon specifik som du kan rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@dagbro:
Nu menade jag inte att den är bäst, men att den är bäst i sin prisklass. Om jag skulle köpa en station idag skulle jag nog gått på en hakko klon från kina. Köpte rätt nyligen en avlödningsstation och är nöjd med den.
Jag ska också testa en TS100 inköpt från banggood.com också, men missade att nätagg inte följde med, det är löst nu men inte haft något att löda på ett tag.

Permalänk
Medlem

Dessa är dom enklaste modellerna som Weller för, en analog och en digital.

http://catalog.se.toolstore.com/#/?article=V15-5104899-

Dom kostar väl mellan 950 och 1500kr dock. Men då är det tysk kvalité med löstagbar lödpenna med bra kabel och lätt tillgänglighet till reservspetsar i olika former.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Nära 40 år med en och samma Weller. Lite dyr redan då.

Permalänk
Medlem

Själv tänkte jag köpa denna efter jul, 200 över din budget dock, men jag har hört mycket gott om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har du en temperaturstyrd lödstation så använder du temperaturfeedback i varje lödning du gör, utan att tänka på det.

Det handlar inte om att visa den exakta temperaturen i celsiusgrader. Huvudsaken är att pennan håller någon konstant temperatur, istället för att svaja hejvilt beroende på vad som händer. Utan temperatursensor säger det ju sig självt att lödstationen inte kan leverera mer effekt när det behövs, d.v.s. tempen faller när du börjar löda - Och dessutom olika mycket beroende på precis hur stor värmekapacitet, värmeledning och yta just den lödpennan och den detaljen har. Att tempfeedback sedan gör det möjligt att visa den exakta (nåja) tempen på en display är helt sekundärt, men det vore rent idiotiskt att inte visa temperaturen då man ändå mäter den.

"Hur det hela bär sig åt" med undermålig utrustning är i detta fall helt irrelevant, det är kunskap som man kastar bort så fort man skaffar en riktig lödstation. Självklart kan du lära dig tälja trägubbar med fogsvans men det finns liksom ingen vinning i det.

EDIT: Egentligen räcker det ju gott och väl med ett analogt vred och en HEAT-lampa som i gamla analoga (men temperaturstyrda!) stationer. Kjells budgetstation går alltså inte att jämföra med dessa trots att de ser rätt lika ut.

Skrivet av Icte:

Jag funderade faktiskt nyss innan jag läste ditt inlägg på om man verkligen behöver en display som visar temperaturen eller ej.

Som sagt ovan, det handlar om något helt annat än att bara visa temperaturen. Temperaturfeedback innebär att lödstationen kan hålla temperaturen uppe genom att variera uteffekten efter temperatur.

Skrivet av Beltet:

@dagbro:
Nu menade jag inte att den är bäst, men att den är bäst i sin prisklass. Om jag skulle köpa en station idag skulle jag nog gått på en hakko klon från kina. Köpte rätt nyligen en avlödningsstation och är nöjd med den.
Jag ska också testa en TS100 inköpt från banggood.com också, men missade att nätagg inte följde med, det är löst nu men inte haft något att löda på ett tag.

Visst, men det är en prisklass med bara skräp. Den enda fördelen mot en 50kr lödkolv från Biltema är just dimmern.

TS100 ser riktigt smidig ut! Riktigt kraftfull också om man kör den med 24V agg.

lade in ett extra svar
Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Har du en temperaturstyrd lödstation så använder du temperaturfeedback i varje lödning du gör, utan att tänka på det.

Det handlar inte om att visa den exakta temperaturen i celsiusgrader. Huvudsaken är att pennan håller någon konstant temperatur, istället för att svaja hejvilt beroende på vad som händer. Utan temperatursensor säger det ju sig självt att lödstationen inte kan leverera mer effekt när det behövs, d.v.s. tempen faller när du börjar löda - Och dessutom olika mycket beroende på precis hur stor värmekapacitet, värmeledning och yta just den lödpennan och den detaljen har. Att tempfeedback sedan gör det möjligt att visa den exakta (nåja) tempen på en display är helt sekundärt, men det vore rent idiotiskt att inte visa temperaturen då man ändå mäter den.

"Hur det hela bär sig åt" med undermålig utrustning är i detta fall helt irrelevant, det är kunskap som man kastar bort så fort man skaffar en riktig lödstation. Självklart kan du lära dig tälja trägubbar med fogsvans men det finns liksom ingen vinning i det.

EDIT: Egentligen räcker det ju gott och väl med ett analogt vred och en HEAT-lampa som i gamla analoga (men temperaturstyrda!) stationer. Kjells budgetstation går alltså inte att jämföra med dessa trots att de ser rätt lika ut.

Ah, det är nog bara frågan om att vi har lite olika metodik. Min första station var en gammal Magnastat från urtiden, som inte hade någon feedback alls, och det var med den jag lärde mig löda "på riktigt" eller vad man ska säga. Det finns nog inget rätt eller fel där, utan bara personliga åsikter. Jag går mer på hur smältan bär sig åt, hur lång tid det tar, etc, vilket ju i sig är någon slags feedback

Håller dock med dig om att den gamla sortens feedback, med en signallampa som tänds när värmaren är aktiv, faktiskt kan vara vettig. Den kan man ha i ögonvrån utan att aktivt behöva läsa av temperaturen. Är öht en vän av den typen av feedback när det faktiska ärvärdet inte så viktigt. I yrket blir jag vansinnig på digitala displayer som måste läsas av och analyseras. Bättre att ha en analog display med en nål. Man behöver inte fundera på värdet, bara att nålen pekar åt samma håll som den gjorde igår och dagen innan det, då allt var okej.

Tack för uppslaget förresten, är ju en baggis att koppla in en LED parallellt med värmaren. Blir nog till att modda lödstationen när jag kommer hem, så får man se om det visar sig vara till nytta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kaput: Där tar du fel - Magnastat är ett varumärke på en speciell typ av temperaturfeedback. Namnet anspelar på "Magnetic Thermostat", och spetsarna fanns (finns?) med olika kalibrering så du valde en annan temperatur genom att byta till en annan spets. Men feedback hade du redan då, även om ingenting visades för användaren.

Förresten kanske jag ska förtydliga en sak - När jag säger feedback menar jag det i rent reglerteknisk mening, att temperaturen återkopplas till en regulator i lödstationen som, beroende på temperatur, bestämmer om värmaren ska köras. Detta saknar alltså kjells budgetstation, den sätter en enda uteffekt hela tiden oavsett spetsens temperatur.

Permalänk
Avstängd

Tycker det kommer ner till hur mycket man använder dom och håller man på väldigt mycket eller har företag så vist då vill man kanske ha topp of the line men för hobby kommer man långt bara man kan ändra temperaturen och byta spets och jag har lödit chip till tv-spel även enklare kretsar till arduino till byta kondingar på moderkort och en del d.i.y saker där man lödit 20-30 punkter rakt av utan problem med en liknande den för 124kr så hade själv antagligen tagit en sån sen krokodil armar med förstoringsglas en tennsug några spetsar och en rejäl rulle tenn för det är erfarenheten som är största skillnaden hur bra det blir mer än vilken station man kör

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@kaput: Där tar du fel - Magnastat är ett varumärke på en speciell typ av temperaturfeedback. Namnet anspelar på "Magnetic Thermostat", och spetsarna fanns (finns?) med olika kalibrering så du valde en annan temperatur genom att byta till en annan spets. Men feedback hade du redan då, även om ingenting visades för användaren.

Förresten kanske jag ska förtydliga en sak - När jag säger feedback menar jag det i rent reglerteknisk mening, att temperaturen återkopplas till en regulator i lödstationen som, beroende på temperatur, bestämmer om värmaren ska köras. Detta saknar alltså kjells budgetstation, den sätter en enda uteffekt hela tiden oavsett spetsens temperatur.

Jodå, är insatt i Magnastatspetsarnas inner workings, med curiepunkter etc. Jag snackade förstås feedback i meningen feedback till operatören, inte till regulatorn, om man nu kan snacka i de termerna när regulator och ställdon är samma enhet. Tyckte det framgick ganska tydligt vad jag menade när jag refererade till displayen på min lödstation, men tydligen inte då

Vi har helt enkelt snackat om olika saker. Givetvis vill man ovillkorligen ha en temperaturreglerad lödstation till elektroniklödning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kaput: Sorry, jag är nog lite insnöad på reglerteknik då jag pluggar det på heltid och använder termer som kanske har andra betydelser utanför området. My bad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Icte: funkar bra men spara kvitot har utbytbara topar men vissa blir upvärmda i mitten o vissa losnar i gängorna typ kanske 10% anledningen jag vet detta är att vi har många på skolan och fått en dålig själv

Permalänk
Medlem

Jag är väl inte riktigt nöjd med min kjellkolv. Spetsen lossar och har sig. Funkar gör den väl, dock men själv skulle jag köpt något bättre.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

@Yooriitzz: som sakt alla är inte bra men stor % av dom funkar riktigt bra men några funkar dåligt osv

Permalänk

Den från kjell fungerar. Lite glappig är min allt, man får dra åt spetsen med en polygrip lite då och då. Temperaturinställningen är ju sådär, för det första låter den om man inte har på maximal värme. Sen så tar det tid att värma upp den så jag brukar bara köra på maximal effekt hela tiden. Stålstången som håller fast lödpennan till plastbasen ville inte sitta fast så jag var tvungen att öppna upp allt och skruva dit en bult. (moddad alltså)

Investera i någon form av krokodil-klämma-arm* som kan hålla fast dina prylar! Jag har liksom försökt löda på golvet och ställa tunga saker på mina kretskort så de sitter fast. Inte bra..

*Vad heter det?

Permalänk
Medlem

Har en Weller som säkert är 30 år gammal och den fungerar lika bra idag som då. Rekommenderar deras utbud

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts