Ny mobilhögtalare <1500kr - JBL Charge 2+ för basig.

Permalänk
Medlem

Ny mobilhögtalare <1500kr - JBL Charge 2+ för basig.

Köpte hem en JBL Charge 2+ på test, men märkte snabbt att basen är väldigt överdrivet boostad, vilket gör det tröttsamt att lyssna på musik, kolla film eller vad man nu vill göra.

Då ska jag tillägga att jag brukar uppskatta hörlurar åt det varma hållet. Har inga problem med gamla Philips HP890 eller ett par Koss porta pro.

I övrigt gillade jag Charge 2+ den känns välbyggd och om det inte vore för hur den är inställd med basen tror jag att högtalarna låter tillräckligt bra för mig.

Förslag tas tacksamt emot. Vill inte vara tvingad att alltid använda en EQ för att få hyggligt ljud.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

JBL Flip III har fått goda betyg. Basen är lite dämpad jämfört med JBL Charge 2/2+. Här kan du lyssna på en jämförelse: https://www.youtube.com/watch?v=EmSppzPAzuQ

Priset för Flip III är i skrivande stund godkända 899 kr.

Ett annat alternativ är: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-bt6600b-12-12786... Den kostar 1 190 kr på MediaMarkt (fri frakt). Samme videorecensent tyckte att Philipsen låter bättre än JBL Charge 2/2+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

JBL Flip III har fått goda betyg. Basen är lite dämpad jämfört med JBL Charge 2/2+. Här kan du lyssna på en jämförelse: https://www.youtube.com/watch?v=EmSppzPAzuQ

Jag tittade precis på den faktiskt. Man blir förvånad när man ser knölarna i frekvensresponsen på Charge 2, varför göra på det sättet utan någon möjlighet till att stänga av?

Skrivet av ElvisPissley:

Ett annat alternativ är: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-bt6600b-12-12786... Den kostar 1 190 kr på MediaMarkt (fri frakt). Samme videorecensent tyckte att Philipsen låter bättre än JBL Charge 2/2+.

Flip 3 kanske inte är dum, frågan är hur den står sig mot Philipsen i ljudkvalitet och faktisk batteritid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Philips-högtalaren är nog den bästa jämfört mot JBL Charge 2/2+ samt Flip 3. Jag har den själv på bevakning. Dess batteritid slår Flip 3:s.

Kolla gärna in hans recension: https://www.youtube.com/watch?v=ECkKHu4n4_0 Där kan du höra alla tre i jämförelse! Ställ in videorna på 1080p och använd hörlurar av bra kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

Philips-högtalaren är nog den bästa jämfört mot JBL Charge 2/2+ samt Flip 3. Jag har den själv på bevakning. Dess batteritid slår Flip 3:s.

Kolla gärna in hans recension: https://www.youtube.com/watch?v=ECkKHu4n4_0

Ställ in videorna på 1080p och använd hörlurar av bra kvalitet.

Tackar, du är snabbare igen, hittade precis till recensionen av BT6600 som du länkat.
Gick och hämtade mina lurar, så nu får vi se vad jag tycker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men visst, du kan koppla ihop 2 stycken JBL Flip 3 med appen JBL Connect. Då blir ljudet klart bättre. Men det kostar 1 800 kr vilket är lite över ditt tak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

Men visst, du kan koppla ihop 2 stycken JBL Flip 3 med appen JBL Connect. Då blir ljudet klart bättre. Men det kostar 1 800 kr vilket är lite även ditt tak.

Gillade inte resonansen som uppstår i hans video, det kan så klart vara just hans exemplar.
Kan så klart ta hem ett exemplar på öppet köp och pröva.

När han kör musik som inte ger resonansen är det tydligt att det är fylligare ljud i philipsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oki. Du kan även kolla in en del av hans andra BT-högtalarrecensioner. Han är verkligen duktig på detta. Han tyckte bl.a. att UE Boom/Boom 2/Megaboom inte var särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

Oki. Du kan även kolla in en del av hans andra BT-högtalarrecensioner. Han är verkligen duktig på detta. Han tyckte bl.a. att UE Boom/Boom 2/Megaboom inte var särskilt bra.

Med tanke på den bättre batteritiden och laddfunktionen tror jag det blir öppet köp på en philips. Stör resonansen mig för mycket kan jag alltid ta en Flip

Kan alltid kolla lite fler videor med honom för skojs skull, men är det något särskilt du tycker jag borde överväga mer?
Egentligen är pengarna inte jättestrikt, ville mest slippa se förslag för ~4000kr. Finns det något som är mycket bättre än philipsen för säg 2000kr överväger jag gärna det med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag tittade precis på den faktiskt. Man blir förvånad när man ser knölarna i frekvensresponsen på Charge 2, varför göra på det sättet utan någon möjlighet till att stänga av?

Flip 3 kanske inte är dum, frågan är hur den står sig mot Philipsen i ljudkvalitet och faktisk batteritid.

Jag har Philipsen - den är OK. Men spelar inte högt utan att dista rejält. Har den som kökshögtalare, o det duger den fint till. Men ingen HiFi upplevelse

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag har Philipsen - den är OK. Men spelar inte högt utan att dista rejält. Har den som kökshögtalare, o det duger den fint till. Men ingen HiFi upplevelse

// LZ

Hade tänkt att ha den som kökshögtalare eller för att lyssna i sovrummet.
Upplever du resonans i ditt exemplar eller bara att den distar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då är det kanske 2 x JBL Flip 3 som kan vara nåt? Då kan man få mer "äkta" stereo än med bara en högtalare.

Många tycker att Bose SoundLink Mini II är bra, så den kan du testa.

Hur som haver, det är en djungel där ute. Skriv gärna igen när du har gjort ditt val.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denon envaya. Riktigt bra ljud, kostar dock 1899, däromkring. Finns på hifiklubben, dra dit och lyssna

Permalänk

Köpte en: http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/226473-bose_soundlink_c... i somras och har inte ångrat mig en dag. Designen är väl kanske aningen svårgillad (framförallt jämfört med hur Bose prylar brukar se ut och kännas) men den är robust och låter riktigt bra. Har haft den utomhus på äventyr sommartid och på köksbänken vid matlagning.

Förvånansvärt bra tryck om man vill skruva upp och tydligt ljud om man exempelvis lyssnar mycket på podcasts som jag gör. Batteritiden på mitt ex är bättre än vad som anges.

Provlyssnade ovan nämnda Philips vid köptillfället men tycker att Bose'n hade mer karaktär av en "stor" högtalare och inte lika burkig.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hade tänkt att ha den som kökshögtalare eller för att lyssna i sovrummet.
Upplever du resonans i ditt exemplar eller bara att den distar?

ingen resonans/eko/burkighet - ljudet är bra. Men som sagt, inget disco

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Tog hem philipsen och jämförde fram och tillbaka mot JBL:en. Föredrar Philipsen helt klart. Mer mellanregister och ingen rejälbasknöl. Att den är billigare, har en analog volymratt, laddningsdocka och nfc är så klart ett plus med.
Mitt exemplar verkar inte ha någon resonans eller så har jag inte hittat någon musik som triggar det.

Visa signatur