Windows 7 Installation, drivrutiner saknas

Permalänk
Medlem

Windows 7 Installation, drivrutiner saknas

Hej!

Efter några år med utdaterad dator bestämde jag mig för att uppgradera lite. Allt gick som det skulle fram tills när jag skulle installera windows 7 (Jag vill helst undvika de senare windows versionerna om jag kan). Eftersom jag inte har någon CD/DVD spelare på min nya setup så fick det bli genom en USB som min bror lånade ut till mig. Halvvägs igenom fick jag en errorruta framför mig som säger "A required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD, or USB flash drive, please insert it now."

Jag har nu suttit i 4-5 dagar under intensivt googlande (Så man kan förstå att jag har börjar tröttna) från en gammal bärbar dator (Med W7) och försökt att hitta en lösning till problemet. Men självklart har jag inte gjort det än. Allt jag hittade har bara varit variationer på "Byt till en USB 2.0 Port" eller "Börja installationen med en USB 3.0 port och byt till USB 2.0 när du får meddelandet" tillsammans med några djupa förklaringar på hur systemet hanterar installationen. Men även andra lösningar som att skaffa nya drivrutiner till moderkortet och lägga det i en mapp i samma USB sticka (alternativt en separat sticka) och då ska systemet hitta den automatiskt. Det gjorde jag då med drivrutiner från MSI:s sida med drivrutiner titlade: "On-Board SATA AHCI/RAID Drivers". Jag har tillochmed försökt med att "patcha in" drivrutiner till install.wim och boot.wim enligt den här guiden.

Värt att nämna är också att jag inte kan hitta några USBn eller mappar med drivrutiner jag lägger däri när jag "browsar" efter dem i installationen. Bara mina hårddiskar, och Boot (X:), vilket jag har fått lära mig (om jag minns rätt) är en virtuell drive som skapas under installationen från windowsfilerna, och inte ens en "riktig" drive.

Med mitt moderkort har jag 4 USB 3.1 Gen1 portar och två USB 2.0 portar. Och jag har prövat varenda en.

Specs:
Processor: Intel i5 6500
Moderkort: MSI B150M Bazooka (BIOS version: E7982IMS.I60)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming 8GB
RAM: G.Skill Value DDR4-2400 C15 DC 16GB
Chassi: Thermaltake Core V21
HHD: HD2TB Seagate SATA 6GB/s 64MB OCH 1TB WD Caviar Blue 6Gb/s 32MB
SSD: Plextor M6 Pro 2.5"
Nätaggregat: Corsair CX500M

Tack i förväg för alla svar! Och ha gärna i åtanke om att jag inte är så van vid tekniken bakom datorer eller "datorspråket".

Permalänk
Medlem

Skapa installationsmediat med Win7 Smart Tool som finns bland ditt moderkorts nedladdningar. Det ska inkludera alla nödvändiga drivrutiner för att installera W7 på en Skylake-plattform.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greygore:

Hej!

Efter några år med utdaterad dator bestämde jag mig för att uppgradera lite. Allt gick som det skulle fram tills när jag skulle installera windows 7 (Jag vill helst undvika de senare windows versionerna om jag kan). Eftersom jag inte har någon CD/DVD spelare på min nya setup så fick det bli genom en USB som min bror lånade ut till mig. Halvvägs igenom fick jag en errorruta framför mig som säger "A required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD, or USB flash drive, please insert it now."

Jag har nu suttit i 4-5 dagar under intensivt googlande (Så man kan förstå att jag har börjar tröttna) från en gammal bärbar dator (Med W7) och försökt att hitta en lösning till problemet. Men självklart har jag inte gjort det än. Allt jag hittade har bara varit variationer på "Byt till en USB 2.0 Port" eller "Börja installationen med en USB 3.0 port och byt till USB 2.0 när du får meddelandet" tillsammans med några djupa förklaringar på hur systemet hanterar installationen. Men även andra lösningar som att skaffa nya drivrutiner till moderkortet och lägga det i en mapp i samma USB sticka (alternativt en separat sticka) och då ska systemet hitta den automatiskt. Det gjorde jag då med drivrutiner från MSI:s sida med drivrutiner titlade: "On-Board SATA AHCI/RAID Drivers". Jag har tillochmed försökt med att "patcha in" drivrutiner till install.wim och boot.wim enligt den här guiden.

Värt att nämna är också att jag inte kan hitta några USBn eller mappar med drivrutiner jag lägger däri när jag "browsar" efter dem i installationen. Bara mina hårddiskar, och Boot (X:), vilket jag har fått lära mig (om jag minns rätt) är en virtuell drive som skapas under installationen från windowsfilerna, och inte ens en "riktig" drive.

Med mitt moderkort har jag 4 USB 3.1 Gen1 portar och två USB 2.0 portar. Och jag har prövat varenda en.

Specs:
Processor: Intel i5 6500
Moderkort: MSI B150M Bazooka (BIOS version: E7982IMS.I60)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming 8GB
RAM: G.Skill Value DDR4-2400 C15 DC 16GB
Chassi: Thermaltake Core V21
HHD: HD2TB Seagate SATA 6GB/s 64MB OCH 1TB WD Caviar Blue 6Gb/s 32MB
SSD: Plextor M6 Pro 2.5"
Nätaggregat: Corsair CX500M

Tack i förväg för alla svar! Och ha gärna i åtanke om att jag inte är så van vid tekniken bakom datorer eller "datorspråket".

Om man ska tro på USB-spåret, vilket verkar rimligt om du installerar från en USB-sticka och avsaknaden av drivrutiner hindrar installationen, så är det väl snarare "Intel USB3.0 Driver" (också från https://www.msi.com/Motherboard/support/B150M-BAZOOKA.html#do...) som skulle vara aktuell?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har datorn någon recoverypartition?

Permalänk
Medlem

Antagligen dålig iso som använts för skapandet av usb minnet, använd en original skiva för att skapa ny usb installation ska du se det fungerar bättre.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skapa installationsmediat med Win7 Smart Tool som finns bland ditt moderkorts nedladdningar. Det ska inkludera alla nödvändiga drivrutiner för att installera W7 på en Skylake-plattform.

Jag kan försöka, är inte helt hundra på hur man gör exakt, men det finns en video om det. Jag får återkomma med resultatet.

Skrivet av evil penguin:

Om man ska tro på USB-spåret, vilket verkar rimligt om du installerar från en USB-sticka och avsaknaden av drivrutiner hindrar installationen, så är det väl snarare "Intel USB3.0 Driver" (också från https://www.msi.com/Motherboard/support/B150M-BAZOOKA.html#do...) som skulle vara aktuell?

Jag testade lägga in dem med resten i mappen i USBet men ingenting förändrades när jag testade installationen igen. Återigen kunde inte hitta mappen manuellt och ingenting hittades automatiskt.

Skrivet av Morgan:

Har datorn någon recoverypartition?

Vet inte riktigt vad det skulle vara. Är det något man kan kolla up i BIOS?

Skrivet av Rismik:

Antagligen dålig iso som använts för skapandet av usb minnet, använd en original skiva för att skapa ny usb installation ska du se det fungerar bättre.

Det kan vara möjligt. Dock så har jag lånat den av min bror och har ingen skiva själv.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Greygore: Använd som sagt:
Win7 Smart Tool för att skapa installationsmedian
Alternativt:
Patcha in USB 3 drivrutiner för windows 7 för just ditt moderkort i installationen (det räcker inte att bara lägga drivrutinerna på stickan). Du kan även behöva chipset, och sata drivers. Detta gör Smart Tool automatiskt åt dig om du använder den för skapande av installationsmedia.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Det verkar som Win7 Smart Tool fungerade. TACK TILL ALLA SOM SVARADE! Ni räddade mig verkligen. Håller på att installera ner just nu!

EDIT: Typo

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Greygore: Härligt! Håller tummarna!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: YEP! Allt fungerar som det ska. Tack igen och hej då!