Permalänk
Medlem

Utköp ur bostad

Skulle räkna ut åt en bekant för att han ska köpa ut sin fru.

Men varken han eller jag fattade riktigt hur man räknar ut?

Inköp: 380.000
Markadsvärde: 650.000
Vinst 270.000 = 59.400 i vinstskatt

Kort och gott

59.400 - 270.000 = 210.600.
å sen dela på det - 105.300 kr ?

Har jag fattat detta rätt?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ett tips är att gå till en mäklare om ni inte vill läsa på en hel del om ämnet.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2 - i7 6700 - RX 580
Microsoft Surface Pro
Google Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det inte bara så att han ska betala hälften av bostadens värde för att köpa ut en delägare?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Vid ett köp tillkommer lagfart "igen" på halva delen. Kolla om ni kan lösa det via ett gåvobrev.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro
Google Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

detta gäller en bostadsrätt glömde nämna

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

detta gäller en bostadsrätt glömde nämna

Ah, då kanske mitt tips inte är lika aktuellt Kan man få ett gåvobrev godkänt så kommer man väl undan vinstskatten?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro
Google Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Kort och gott

Det saknas några viktiga detaljer enligt mig. Har han ensam stått för hela inköpet av ursprungliga priset av lägenheten? Om de delat rakt av från första stund så ska marknadsvärdet delas rakt av minus halva vinstskatten.

Om han stått för hela inköpet så kan man räkna som du gjort med det felet att du ska dela på vinstskattesumman då han ju ska vara delaktig i den också.

Men ifall han betalat hela lägenheten, och som i vissa av mina vänner och bekantas relationer, så betalar bara ena parten boendet då boendet fanns i personens ägo innan förhållandet startade och då partnern inte köpt in sig i lägenheten så har denne ingen rätt till del av vinsten vid eventuell separation. Nu kanske inte lagen säger så vid skilsmässa men det är mitt tycke i den specifika situationen iallafall.

Har han köpt lägenheten och de i efterhand gift sig och personen varit med och då betalat löpande bostadskostnader så bör personen också då ha del av just värdet i bostaden, minus inköpskostnaden och hälften av vinstskatten.

Så allt hänger på hur lägenheten köptes och vem som betalade den.

Permalänk
Medlem

Finns det så billiga bostadsrätter, 650.000 kr? Bor visserligen i Stockholm, men lät ju billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Finns det så billiga bostadsrätter, 650.000 kr? Bor visserligen i Stockholm, men lät ju billigt.

810 bostäder till salu i Sverige för tillfället för 750'000 eller mindre. Du kan få 150 kvadrat för 320'000 i Kiruna tex
http://www.hemnet.se/bostader?item_types%5B%5D=bostadsratt&pr...

Men ja, man får ju typ 6 kvadrat i Stockholms innerstad för 650'000

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Kort och gott

Äger dom bostaden tillsammans så äger hon en del värd 325 000 det är beloppet han ska betala. Sen får hon såklart även ta över halva lånet om det finns ett sådant. Det enda undantaget till detta är dom inte varit gifta tillräckligt länge alternativt att. Bostadsrätten är skriven som enskild ävensom till någon av parterna, vilket det inte verkar handla om i detta fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det saknas några viktiga detaljer enligt mig. Har han ensam stått för hela inköpet av ursprungliga priset av lägenheten? Om de delat rakt av från första stund så ska marknadsvärdet delas rakt av minus halva vinstskatten.

Om han stått för hela inköpet så kan man räkna som du gjort med det felet att du ska dela på vinstskattesumman då han ju ska vara delaktig i den också.

Men ifall han betalat hela lägenheten, och som i vissa av mina vänner och bekantas relationer, så betalar bara ena parten boendet då boendet fanns i personens ägo innan förhållandet startade och då partnern inte köpt in sig i lägenheten så har denne ingen rätt till del av vinsten vid eventuell separation. Nu kanske inte lagen säger så vid skilsmässa men det är mitt tycke i den specifika situationen iallafall.

Har han köpt lägenheten och de i efterhand gift sig och personen varit med och då betalat löpande bostadskostnader så bör personen också då ha del av just värdet i bostaden, minus inköpskostnaden och hälften av vinstskatten.

Som jag förstod var dom gifta, fast jag förutsätter att det handlar om en skiljsmässa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Sådär, slog en pling till han.
Dom delat från första början.

Så med andra ord blir det 650.000 / 2 = 325.000 han ska pynta henne?

Men hur blir det övertagandet av lånet då?
Dom har 390.000 i lån.
Så då får han i princip lån på 710.000

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Sådär, slog en pling till han.
Dom delat från första början.

Så med andra ord blir det 650.000 / 2 = 325.000 han ska pynta henne?

Men hur blir det övertagandet av lånet då?
Dom har 390.000 i lån.
Så då får han i princip lån på 710.000

Nej hon får ju såklart även halva lånet på köpet, alternativt får hon dra av det från utköpssumman. Sen får hon själv skatta då delen som hon sålt

Permalänk
Medlem

ok, om jag fattar rätt.

så med andra ord han får betala 325.000 + att hon får 180.000 i lån.

Alt att hon får bara 145.000 då halva lånet betalas av med köpesumman och han blir kvar med 180.000 i lån för bostaden?

EDIT: alt 2 är ju det bästa för han.
betala 145k och ha lån på 180k på en bostad värderad till 650

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Kort och gott

Finns det lån kvar på Bostadsrätt? Isåfall har du en tråd här hur någon löste allt.
Det går att få hjälp av sin bank för att få hjälp att räkna
https://www.flashback.org/t2204003

Finns mycket på Internet att hitta om du googlar "köpa ur sambo ur bostadsrätt"

Kortfattat ska mannen ta över lånet som är kvar från kvinnan och betala henne det hon amorterat.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Neo1:

Nu börjag i Södertälje, hyffsat "centralt" men min 1a gick lös på 685K.. Ett år senare var den värd ca 100k extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

ok, om jag fattar rätt.

så med andra ord han får betala 325.000 + att hon får 180.000 i lån.

Alt att hon får bara 145.000 då halva lånet betalas av med köpesumman och han blir kvar med 180.000 i lån för bostaden?

EDIT: alt 2 är ju det bästa för han.
betala 145k och ha lån på 180k på en bostad värderad till 650

Det sista stämmer bara om han har 325 tkr kontant, 145 till henne, och 180 till banken.

Se det som att de bara ska sälja bostaden.

+650 tkr (köpeskilling)
-360 tkr (lösa befintliga lån)
=290 tkr.

De får sina skilda vägar med 145 tkr var och inga lån.

Det är inte vad som sker här, för ingen lösen på befintliga lån sker. Han tar över hela lånet och betalar henne 145 tkr.
Lånar han pengarna slutar han med en bostadsrätt värd 650 tkr och 505 tkr i lån, hon med 145 tkr och inga lån.

Edit: Bör givetvis tillägga; de bör givetvis skriva ordentliga avtal, och om det finns något mer i det gemensamma boendet av värde kan påverka, sambo avtal, m.m. Skulle personligen rekommendera personen att stämma av med en jurist, kostnaden för att gå igenom i en timme eller två må vara trist, men kan spara båda parterna mycket i slutet om det blir bittert och infekterat istället.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av moonblase:

Finns det lån kvar på Bostadsrätt? Isåfall har du en tråd här hur någon löste allt.
Det går att få hjälp av sin bank för att få hjälp att räkna
https://www.flashback.org/t2204003

Finns mycket på Internet att hitta om du googlar "köpa ur sambo ur bostadsrätt"

Kortfattat ska mannen ta över lånet som är kvar från kvinnan och betala henne det hon amorterat.

Skilj på sambo och make/maka som det så vackert heter.
Är det nu "fru" som ts skriver så ska allt normalt delas lika.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte lusläst allt, men är lånet bundet på "tex 3 år" så måste det ju såklart lösas ut från banken mot en kostnad.

Permalänk
Medlem

Så rätta mig nu.

Han pyntar 325 till henne och blir av med halva lånet.
och hon får 325 + 180 i lån om hon inte väljer att betala av lånet osv.

Då är det rätt simpel matte

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Skilj på sambo och make/maka som det så vackert heter.
Är det nu "fru" som ts skriver så ska allt normalt delas lika.

Fast allt man köper som sambos ska väl också delas lika?

Citat:

Vad som avses med sambor

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Citat:

Sambors egendom

3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

810 bostäder till salu i Sverige för tillfället för 750'000 eller mindre. Du kan få 150 kvadrat för 320'000 i Kiruna tex

Ack, det tråkiga är att man bara behöver gå tillbaka cirka 16 år då det var möjligt att köpa en etta för 650 000 i innerstan. Kanske billigare till å med.

Trist att man itne gjorde... Får väl skylla på åldern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Så rätta mig nu.

Han pyntar 325 till henne och blir av med halva lånet.
och hon får 325 + 180 i lån om hon inte väljer att betala av lånet osv.

Då är det rätt simpel matte

Hon kan väl inte ha kvar lånet på en bostadsrätt som hon inte äger? Dvs hon måste lösa sitt lån, eller om han tar över det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Du får knappt en 1a på 30 kvm för 320 000 i kiruna

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hon kan väl inte ha kvar lånet på en bostadsrätt som hon inte äger? Dvs hon måste lösa sitt lån, eller om han tar över det

Utgick från slabbys svar:

"Nej hon får ju såklart även halva lånet på köpet, alternativt får hon dra av det från utköpssumman. Sen får hon själv skatta då delen som hon sålt"

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Du får knappt en 1a på 30 kvm för 320 000 i kiruna

Får en tvåa på 55kvm för 5.000-100.000kr i skenhedliga köping

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Marknadsvärde 650 000:-
Lån 390 000:-

Han betalar henne 325000:-
Han har nu halverat sitt lån och har kvar 195000:-

Hon har fått 325000 samt ett lån på 195000:-
Hon löser sitt lån och får då kvar 130000:-
Hon får betala vinstskatt på 130000:-
Hon kommer få pengar kvar till en ny insats.

Din polare kanske måste låna för att köpa ut henne vilket då resulterar i 520 000:-
i lån för honom vilket blir 80% belåning på bostadens värde vilket banken borde godkänna om hans inkomst tillåter det.
Om banken nekar lånet kan han bli tvungen att sälja också om han inte löser pengarna på annat håll...

Detta är vad jag tror iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@moonblase:
Helt riktigt, om det köps för att användas tillsammans. Typ en bostad.. exempelvis en bil är inte alls samma sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle nog gått till banken och prata med dom där. Boka ett möte och båda går dit och gör upp allt där.

De kan det här bättre än ett internetforum och dom kan själva diskutera olika alternativ.
Garanterat någon liten grej vi missar i svaren som kommer här och det kan bli jobbigt senare.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Anlita en jurist. Minns inte hur mycket vi betalade, men det var ett par tusen och då blir allt rätt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."