Permalänk
Medlem

Märkesdator vs custom-dator

Hej SweC!

Ska försöka hjälpa en kompis att köpa en ny dator, det absolut viktigaste enligt han är att den har ett GTX 1080. Men jag tror inte riktigt att vi har samma åsikter kring hur en dator ska vara uppbyggd. Budgeten ligger kring 15000 kr +- ett par tusingar. Har försökt att övertala honom till att köpa en dator från t.ex. Komplett-PC eller inet när dom sätter ihop den åt honom... Men det verkar inte fungera, han länkar istället till den här typen av datorer: HP Omen , Acer Predator och Acer Predator 2.

Jag hade aldrig köpt en sådan dator och har därför svårt att rekommendera det till honom. Personligen hade jag hellre gått ner till ett GTX 1070 med mer kända komponenter i burken exempelvis, tycker det är lite läskigt med dessa noname grejer man får annars... Skulle någon av er här kunna rekommendera någon av ovanstående datorer? Vilka är dom bästa argumenten jag kan använda för att få han att köpa en custom-PC? Ge gärna exempel från inet eller liknande hur ni hade byggt datorn. Eller tycker ni jag gör fel som inte rekommenderar en märkesdator?

Hur stor skillnad är det på ett stock 1080 (Utan tredjepartskylare) och ett 1070 med tredjeparts kylare? Hittar inte riktigt några tester.

Tack på förhand!

Visa signatur

Meshify C | ASUS ROG STRIX Z370-F | RM650i | i7 8700K 3.7 GHz | Pure Rock |
16 GB 3000 MHz | Samsung 850 1 TB | ASUS GTX 1660 Super |

Permalänk
Medlem

Custom-build är oftast (men inte alltid) billigare än färdigbyggda datorer. Du kan ju slå ihop komponenterna som finns i t.ex. HP Omen i en Inet kundvagn, inkludera montering+test fr. Inet och se visa din kompis vad det slutgiltiga priset hamnar på.

EDIT: Ang. GTX 1070 med customkylare vs. GTX 1080 med referens - kort med customkylare ger oftast lite svalare temperaturer än referenskylare och tillåter för lite högre överklockningar. En kort som är fabriksöverklockat ger t.ex. ~5-10 FPS mer i diverse spel än icke-överklockade kort.

Med detta sagt, GTX 1080 (oavsett om det är referensmodell eller ej) kommer att slå ett GTX 1070 icke-referens i prestanda.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazt:

Hur stor skillnad är det på ett stock 1080 (Utan tredjepartskylare) och ett 1070 med tredjeparts kylare? Hittar inte riktigt några tester.

Här har du ett test:
http://www.sweclockers.com/test/22424-nvidia-geforce-gtx-1070...

Som du ser så är ett stock 1080 fortfarande bättre.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazt:

Eller tycker ni jag gör fel som inte rekommenderar en märkesdator?

Både ja & nej, det är absolut inget fel att köpa en märke dator.
Det som dock är den stora nackdelen är många gånger avsaknaden av möjlighet att göra annat än begränsade uppgraderingar, typ byta disk eller sätta i mer RAM, byta grafik-kort kan man i regel glömma då väldigt många tillverkare kör med nätdelar som redan ligger på vad de klarar.
I vissa kan man byta nätdelen för att komma förbi detta, dock så har de flesta tillverkare special lösningar/saker, som i princip gör det omöjligt att byta ut den (annat än med en likadan om den nu skulle gå sönder).

Är man nöjd med vad man får för sina pengar och när det eventuellt blir dags att uppgradera för att man tycker datorn blivit "trött", så köper man en ny istället för att uppgradera den man har.
Ja, då är det absolut inget fel att köpa en märkes dator.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Både ja & nej, det är absolut inget fel att köpa en märke dator.
Det som dock är den stora nackdelen är många gånger avsaknaden av möjlighet att göra annat än begränsade uppgraderingar, typ byta disk eller sätta i mer RAM, byta grafik-kort kan man i regel glömma då väldigt många tillverkare kör med nätdelar som redan ligger på vad de klarar.
I vissa kan man byta nätdelen för att komma förbi detta, dock så har de flesta tillverkare special lösningar/saker, som i princip gör det omöjligt att byta ut den (annat än med en likadan om den nu skulle gå sönder).

Är man nöjd med vad man får för sina pengar och när det eventuellt blir dags att uppgradera för att man tycker datorn blivit "trött", så köper man en ny istället för att uppgradera den man har.
Ja, då är det absolut inget fel att köpa en märkes dator.

Nu måste jag fråga eftersom jag själv inte har en aning. Vad är det märkesdatorer har för komponenter i sina datorer som gör att man inte kan uppgradera dom ? Vadå löddar dom fast komponenter eller vadå haha

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Nu måste jag fråga eftersom jag själv inte har en aning. Vad är det märkesdatorer har för komponenter i sina datorer som gör att man inte kan uppgradera dom ? Vadå löddar dom fast komponenter eller vadå haha

Inte långt ifrån
Men skämt åsido, det är många gånger special lösningar, som gör det svårt att byta ut mot "standard komponenter".
Och BIOS uppdateras te.x inte för att klara av nyare processorer, så uppgradera processorn kan man i regel glömma.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Inte långt ifrån
Men skämt åsido, det är många gånger special lösningar, som gör det svårt att byta ut mot "standard komponenter".
Och BIOS uppdateras te.x inte för att klara av nyare processorer, så uppgradera processorn kan man i regel glömma.

Special lösningar... Jag vill se ett exempel asså

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Severin87:

Special lösningar... Jag vill se ett exempel asså

Du har redan fått flera exempel. BIOS uppdateras inte, så du kan inte uppgradera processorn då BIOS inte kommer att få stöd för den. Nätagget är antagligen av sämre om inte av sämsta kvalité. Diskar vill jag inte uttala mig om, men misstänker kvalitén även där lider. Iaf förr så var man tvungen att köpa väldigt specifik ram till IBM datorer, och kan tänka mig detsamma gäller här för märkesdatorer.

Bästa rådet har getts. Lägg till märkesdatorns viktigaste komponenter i en kundkorg och uppgradera det viktigaste som nätagget, och se var det landar. Sedan kan man lägga till montering hos en del webbutiker. Alla fördelar, inga nackdelar.

Permalänk
Medlem

Det man bör ha i åtanke är att märkesdatorer ibland är dyrare på grund av att man vetalar för garantin. En färdigbyggd kan du bara skicka in så fixas den, det går inte med en som du byggt själv. Vissa märkesdatorer kan faktiskt också vara ett bra köp till exempel Omen med last gen komponenter(980ti och 6600k) för 9000. För att säga vilken som är mest prisvärd måste man fråga sig hur mycket garantin är värd. För många är den värd men för mig är den definitivt inte värd.

Permalänk
Medlem

Brukar det inte vara rätt dåliga moderkort och psu:er i märkesdatorer. För att öka vinsten?

Kanske inte gäller rejäla gaming-datorer?

Pillat en del med märkesdatorer, men avsedda för kontor osv. Själv har jag alltid byggt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Special lösningar... Jag vill se ett exempel asså

Icke standardiserade lösningar, tex icke-ATX-storlek på moderkort.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Ja köpte en komplett dator på komplett för 10000kr det enda som ja har kvar är skärmen plus cd romen plus en hårddisk bytte ut grafikkort mot ett 680gtx sen bytte jag psu mot ett bättre sen moderkort till ett bättre. Cpu till athlon x6 tror ja. Sen ramminne. Sen bytte jag moderkort till fx 8350 plus nya moderkort nytt graffet igen och nu har jag nytt chassi. Så nästan inget original.

Först tyckte ja de var bra köp men grafik och cpu blev snabbt för dåligt. Bättre köpa en på inet där ni väljer delar själv ångrar mig nu att ja inte gjort de tidigare. Har väll lagt 10-15k extra på den "gamla " datorn. Ursäkta för stavfel skriver på telefon

Permalänk
Medlem

Troligtvis går det t.ex. inte att sätta i en K-processor i den (tänker på HP Omen) pga begränsningar i chipset och BIOS om man skulle vilja överklocka/uppgradera i framtiden. I ett costum-bygge kan man välja ett chassi där man kan sätta in bättre kylning och på så sätt få ett tystare och "problemfriare" system.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Det är skillnad på olika märkesdatorer. De riktade till konsumenter idag brukar vara budget rak igenom och kan ibland vid storrea vara riktigt prisvärdiga. Orsaken är flera, montering kan göras billigare på löpande and och de kan dra ner på allt så att det räcker . Det finns dock motsatsen, men det är främst Workstations som denna: https://www.dustin.se/product/5010976111/proliant-ml350-gen9
Kolla in dens välbyggt chassi: https://media.dustin.eu/media/202921/proliant-ml350-gen9.pdf

Nå om man hittar en märkesdator på en riktig stor rea och man inte tänker byta hårdvara ofta så anser jag att de kan vara bra, gamer har tidigare haft problem att det ej har funnits gamingdatorer även om de nu har kallas för detta. Men nu finns det märkesdatorer med bra grafikkort

För den som tänker uppgradera sin dator med jämna mellan rum så är en Whitebox dator bättre.. (whitebox är det folk kallar för ej märkesdatorer) https://en.wikipedia.org/wiki/White_box_(computer_hardware)

Permalänk
Medlem

yes

@Severin87: Lenevo tex har inte Atx standard på moderkortet ( Vissa modeller ) lycka till hitta ett nätdel till det moderkortet . Det innebär att när något del blir gammalt i datorn är det bara att slänga den.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

färdigbyggda datorer från märken som ACER/lenovo etc HAR ofta tidigare varit väldigt nerbantade, var inte speciellt länge sedan jag såg en dator med i5 och GTX 1060 med om jag minns rätt, ett 290w nätagg, minns inte märke.

Däremot har de blivit väldigt mycket bättre.
https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/gamingda...
ligger t.ex 2000:- billigare än "motsvarande" Inet dator
https://www.inet.se/produkt/1517097/taurus-overkill-gtx-1080#...

Skillnaden ligger i saker så som vattenkylning, K processor, samt större HDD
och till Taurusdatorns nackdel, 250GB SSD vs 500GB

Inet Taurus = 3års garanti
ASUS ifråga = 2 år
Inet monterad dator = 2 år (när de bygger ihop åt dig)

--
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10255364/

Där har du ett specialbygge för en dryg femhundring mer än ASUS datorn,
En bättre processor, tyst bra chassi, bra luftkylare för processor och komponenter som garanterat går att byta ut. I övrigt någorlunda samma grund, men med fina komponenter som lyxig SSD osv. dock ingen DVD-läsare.
Även med 1080 av referensdesign, lägg på ytterliggare drygt 500:- för att få en tyst bra kylare.

--
Där du har en vinst i Inet Taurus och den ihopplockade datorn är att du vet att saker och ting passar, jag har t.ex ingen aning vad för processorkylare som används i ASUS datorn eller om det går att sätta dit en annan eftermarknadsskylare.
Eftersom det inte är en K processor innebär det troligtvis att de valt ett enklare moderkort vad gäller strömförsörjning av densamme och jag vet inte om moderkortet går att byta ut, eller om du även måste byta chassi isåfall (när/om moderkortet lägger av om t.ex 3 år).
Det KAN gå att flytta delar, men inget man kan garantera, sådant gäller ju framförallt när det blir mindre chassin så som ASUS GR8 datorer.

ps, både TAURUS samt den dator jag plockade ihop saknar trådlöst nätverksskort, något de flesta "spelare" försöker undvika, nämner det hursom.
https://www.inet.se/produkt/5404626/asus-pce-ac56-ac1300#spec...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Bellerefon: Ok då förstår jag. Jag personligen skulle aldrig köpa en klar märkes dator just eftersom jag vill välja komponenterna
själv.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -