Datorn kommer inte in i windows, låser sig innan..

Permalänk
Medlem

Datorn kommer inte in i windows, låser sig innan..

Hej,

Försökte precis starta min stationära dator men det funkar inte.. =(

Den startar när jag trycker på knappen och den kommer till att börja ladda windows, man ser den där blåa flaggan som komne upp i windows 10. Sen går den vidare och där den vanligtvis brukar komma in i windows, det gör jag dock inte nu! nu så fastnar den och skärmen blir svart men den där lilla snurrgrejen (laddgrejen) snurrar runt. Händer inte så mycket mer efter det.

Är det bara att formatera eller är det någon som har ngt annat knep?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Hej,

Försökte precis starta min stationära dator men det funkar inte.. =(

Den startar när jag trycker på knappen och den kommer till att börja ladda windows, man ser den där blåa flaggan som komne upp i windows 10. Sen går den vidare och där den vanligtvis brukar komma in i windows, det gör jag dock inte nu! nu så fastnar den och skärmen blir svart men den där lilla snurrgrejen (laddgrejen) snurrar runt. Händer inte så mycket mer efter det.

Är det bara att formatera eller är det någon som har ngt annat knep?

Har du data du måste spara undan? I så fall se till att få sparat undan det. Kanske kan du stoppa in hårddisken som en sekundär hårddisk i en annan dator och på så vis föra över dina filer. Eller kanske kan du skapa en Ubuntu DVD och starta på den, och på så vis föra över dina filer från hårddisken till någon extern lagringsplats (USB, extern hårddisk, nätverk).

Om du inte har data som måste sparas undan så tycker jag du bara ska formatera om, det är ju det enklaste sättet att utesluta mjukvarufel. Fungerar inte det så är det ju något mer allvarligt fel med själva datorn.

Men om du inte redan gjort, så prova att starta om datorn några gånger och gör en hård reset (håll inne av/på knappen) om det behövs. Ifall Windows nu har installerat någon uppdatering som misslyckats eller något liknande så brukar den då försöka återställa Windows automatiskt när den märker att datorn aldrig lyckas logga in.