Beroende av energidricka... Igen!

Permalänk

Beroende av energidricka... Igen!

Hejsan kära Svensklockers!

Jag har åter igen blivit beroende av energidricka (tack Nocco). Detta är ett ganska stort problem då jag alltid får för mej att dricka dessa på kväll/eftermiddag vilket resulterar i att jag får väldigt svårt att sova, och då jag redan har otroliga sömnproblem utan de extra koffeinet.

Jag vet mycket väl att lättaste sättet är att bara ge fan i att dricka de, men problemet är att jag ska sluta med det "imorgon", och självdisciplin är något jag saknar. Ett tag drack jag istället iste på burk, men detta blev tjatigt väldigt fort. Testat dricka kaffe istället, men den låga koffeinhalten gör att jag dricker för mycket kaffe och mår illa, plus att det även hindrar mej från att sova. Även testat antienergidrycker så som slow cow osv, strulet där är att jag är väldigt fattig och burkarna är ju to.m dyrare än skiten jag dricker nu.

MÅSTE ju vara någon på detta forum som haft samma problem (ja, jag är fördomsfull, men det får man vara mot sin egen kultur).
Jag letar inte efter någon mirakelkur som löser alla mina problem på en gång, men gärna lite tips och råd på vägen! Tack

Rättade stavningen i rubriken :) /mod
Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Sluta drick det, simple as that. Vi pratar inte direkt om snus/cigg/alkohol här

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Lägg ner sådant skit. Inte ens bra för hjärtat.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen direkt personlig erfarenhet men är det riktigt illa så kanske en grej vore att skaffa koffeintabletter, göra ett nertrappnings schema och köra på det. Sockret och koffeinet är väl det som man suktar efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör du light eller socker?

Permalänk
Medlem

Jag är också inne i något beroende och jag intalar mig pga. långa arbetsdagar att det är koffein. Dricker inte kaffe, så det har i många år varit Coca-Cola istället.. Försökt sluta många gånger, men faller alltid tillbaka.
En gång gick jag över till Redbull istället, men det höll på att sluta illa. Kunde ligga helt lugn i sängen och försöka somna och hjärtat helt plötsligt börjar slå som om man sprungit ett maraton eller något.. helt okontrollerat. Slutade och gick tillbaka till Colan.

Har dock kommit fram till att problemet med mitt beroende inte är koffeinet i första hand, utan sockret. Det är väldigt mycket socker i både Cola och energidrycker och för mig räcker det med att suga på en sockerbit eller äta något sött, så stillas min abstinens.

Efter att ha försökt sluta ett antal gånger, men misslyckats... så funderar jag på om en bootcamp är det enda rätta..

Det jag gjort är att jag sakta minskat intaget från dag till dag, så att jag till slut inte druckit någon Cola. Lättare än att sluta tvärt.
Sen inte inhandla mer än vad man gör av med på en dag.. För finns det inte i kylen, så kan man inte dricka mer och det är jobbigare att ta sig ner till affären igen.

Sen måste man ha motivationen och vara stark nog att inte falla tillbaka.. :-/
Problemet för mig är att Colan är typ den enda drycken jag tycker är god..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är inte koffeinberoende du beskriver fast du försöker ersätta det med mycket kaffe.
Koffeinabstinensen blir man av med med en halv kopp kaffe, resten är samma beorende som sockersug, eller det du "lider" av.
Bara lägga ner eller försöka kontrollera det, t.ex. sluta köp skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag är också inne i något beroende och jag intalar mig pga. långa arbetsdagar att det är koffein. Dricker inte kaffe, så det har i många år varit Coca-Cola istället.. Försökt sluta många gånger, men faller alltid tillbaka.
En gång gick jag över till Redbull istället, men det höll på att sluta illa. Kunde ligga helt lugn i sängen och försöka somna och hjärtat helt plötsligt börjar slå som om man sprungit ett maraton eller något.. helt okontrollerat. Slutade och gick tillbaka till Colan.

Har dock kommit fram till att problemet med mitt beroende inte är koffeinet i första hand, utan sockret. Det är väldigt mycket socker i både Cola och energidrycker och för mig räcker det med att suga på en sockerbit eller äta något sött, så stillas min abstinens.

Efter att ha försökt sluta ett antal gånger, men misslyckats... så funderar jag på om en bootcamp är det enda rätta..

Det jag gjort är att jag sakta minskat intaget från dag till dag, så att jag till slut inte druckit någon Cola. Lättare än att sluta tvärt.
Sen inte inhandla mer än vad man gör av med på en dag.. För finns det inte i kylen, så kan man inte dricka mer och det är jobbigare att ta sig ner till affären igen.

Sen måste man ha motivationen och vara stark nog att inte falla tillbaka.. :-/
Problemet för mig är att Colan är typ den enda drycken jag tycker är god..

Blir du inte less cola? Dricker jag t.ex cola 3-4 dagar i sträck tycker jag smaken är förstörd och behöver skippa det i några dagar för att det ska bli gott igen.

Var själv "beroende" av powerking när jag var 15~, 2-3 burkar om dagen. Löste det genom att bo i sommarstugan en månad och hade då 3mil till närmsta butik. Var två jobbiga veckor men har bara druckigt en burk sen dess.

Rätt kost, koffeintabletter och vatten är lösningen annars från mig. Dricker själv mycket läsk/redbull (för att orka leva) om maten blivit lidande.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Eftersom TS tackar Nocco för sitt beroende så antar jag att han bara dricker Nocco, och därmed sockerfritt.

Jag säger som de andra, det är bara att lägga ner. Vill man så kan man!
Är du bara ute efter att dricka något kolsyrat så leta reda på alternativ utan socker och med låga koffeinmängder. Du har ju trots allt internet att tillgå, så då är det ju bara att söka efter drycker utan/med lite koffein.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Blir du inte less cola? Dricker jag t.ex cola 3-4 dagar i sträck tycker jag smaken är förstörd och behöver skippa det i några dagar för att det ska bli gott igen.

Tyvärr inte..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Smidig kur för att sluta med en specifik dryck är ju att blanda ut med alcohol och dricka för mycket.. Brukar ta några månader innan den drycken är god igen.. (Nej, gör inte detta.. Tramsar bara)

Hmm.. Enda som funkat för min del är att sluta tvärt, och ge mig f*n på att det inte blir något mer. Har förvisso börjat med allt igen, efter några månaders uppehåll. Detta då jag fortfarande vill pyssla med det.. (snus, cigg, koffein, socker) Så... Motivation är nog en bra start..
Trappa ner brukar bara bli som att följa någon aktie. Det går i vågor, och slutar med att jag blir trött på att försöka.
Kanske något belöningssystem? Brukar funka rätt bra för vissa. Någorlunda för min del.
Ähh, vettetusan. Prova allt du kan komma på. Men i slutändan så är det nog motivationen som kommer avgöra. Abstinensen på "lätta droger" är så minimal att endast vanan bör klassas som ett beroende. (om vi frågar mig)

Permalänk
Medlem

Hrm, det är inte mer koffein i Nocco per volymenhet än i vanligt bryggkaffe. Gör man det senare starkt lär det nog snarare det omvända förhållandet råda. Rapporteringen om energidrycker och marknadsföringen gör möjligen att man kan tro att det inte är så, men för de flesta gäller att de innehåller ungefär lika mycket eller mindre koffein än bryggkaffe. Därmed är det också ett enastående dyrt sätt att förse sig med koffein på, om det nu är målet.

Permalänk
Medlem

Testa och drick koffeinfria Nocco (Citrus/Fläder och Äpple), kanske blir placeboeffekt och sen kan du sluta helt med drickan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Avstängd

Jag har just börjat att testa koka nyponsoppa, en halv mugg eller så räcker att stilla sötsuget och man kan lägga in det som mellanmål, betydligt lättare att trappa ned på än skumma läskedrycker tycker jag. Glöm inte att gå ut och röra på dig om du inte redan gör det.

Lycka till!

Jag vet av egen erfarenhet att det inte är lätt att bli av med denna typ av sockerberoende jämfört med socker i mat och bakverk som är ganska lätt att trappa ned på.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Testa ha ett ställe där du skriver ner hur många du har druckit per dag/v/m och räkna ihop hur mycket du slänger bort på det... fungerar inte lika bra som för cigg men att se när man lägger över 1k på skräpdricka som man vill sluta med...

Ett annat tips är att skaffa en vattenflaska och inte bryta helt men VARJE gång man känner suget efter dricka energidryck etc så tar man minst 1 klunk vatten, samt VARJE gång innan man tar en klunk energidryck/läsk/wte. Lite jobbigt i början men efter ett tag så tappar man bort att dricka skräp för man är då inte törstig heller... Så jag senast skar ner min extrem onyttiga förbrukning av Cola till bättre (från 1,5L per dag till högst ett glas/dag...) fortfarande inte hälsosamt visst men mycket bättre... Man kan även lägga en skiva eller tre citron i vattnet och låta stå i kylskåpet kallt friskt vatten är rätt jäkla gott och när man enkelt kan få tag i det...

Permalänk
Medlem

Jag kör två metoder för att minska cola intag. Borsta tänderna och ramlösa. Gillar inte cola nyborstad och ersätter några cola med ramlösa.

Permalänk
Hedersmedlem

Sluta köp hem det och varje gång du skippar det skriver du ner någonstans hur många kronor du sparade på det, så ser du den summan ticka upp över tid.

Permalänk
Medlem

är du inte beroende av att det ska vara kolsyrat så kan du testa beställa hem GFuel ifrån USA. endel livestreamers som är sponsrade av dem brukar ha rabatt koder så Du kan få det billigare. tror shortyyguy på twitch har 30% rabatt just nu men jag vet inte vad hans kod är. du måste titta på hans profil om du är intresserad. jag har beställt 2 burkar "40 portioner" pulver som man blandar i en shaker och dricker ur och jag tycker det är helt okej, jag köpte pink lemonade och mystery flavor , köp inte mystery flavor för det smakar som vatten med vaniljsocker, men jag fick test 3st test portioner av tropical rain och den är god och min nästa beställning så kommer jag testa Lirik's peached iced tea smak.det är mango is tee.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Jag brukade dricka fyra liter om dagen. 2st 4-pack á 500ml burkar. Var alltid värst på kvällen innan affären stängde och jag kunde LÖPA till Coop 5min innan stängning. Satt bara en dag och insåg vilka mängder det var. Jag hade så mycket pant att jag inte hann göra mig av med det, bara fylldes på.

Till slut lade jag bara av. Dricker Pepsi och sånt fortfarande men inte alls mycket. Även varit rökfri nu i 30 dagar exakt.

Det är bara att lägga av. Man tänker mycket på hur sugen man är i början men det dör ut, finns säkert något annat du kan sysselsätta dig med.

Sparar en hel del pengar....

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk

Enligt Livsmedelsverket: "Hur mycket koffein det finns i vissa drycker kan ge ett mått på hur mycket koffein man får i sig. En kopp vanligt bryggkaffe (15 centiliter) innehåller cirka 100 milligram koffein."

Och i en nocco 33cl är det 180mg koffein.

Dvs det är mer koffein i 33cl kaffe än i Nocco.

Så jag vet inte hur mkt kaffe du drack för att försöka kompensera för Nocco för att må illa av det ? En stor mugg ?

Permalänk
Avstängd

Kan skatta mig lycklig att jag får enorm huvudvärk av alla dessa energidrickor så jag dricker inte de :), men tyvärr dricker jag kaffe för att få i mig koffein..

Enda som gäller är ju att sluta direkt, idag! Skjut inte upp det för då tar man igen och säger ''nästa gång''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Energidrycker m.m. går väl rätt hårt på tänderna?

Jag vet ingen direkt lösning så där... mer än kanske att börja motionera och kanske ändra på inflödet med kost.

Permalänk
Medlem

Är problemet att du dricker dem öht el att du dricker dem för sent och sen inte kan somna?

Är det första så kan det vara dags att bara sluta. Koffeinberoendet/-suget går relativt snabbt och lätt att komma över. Skippa bara det i några dagar tvärt, kan ev ge huvudvärk och extra trötthet en tid. En annan fördel med att vara borta från det är att det ger en större effekt när det väl tas, samt behövs inte lika stor mängd.

Om problemet bara är att du inte kan somna så drick tidigare och begränsa antalet/mängden. T ex kan du bestämma att du får dricka det senast en viss tid (kl 18 el 19 rimligtvis).

Dricker själv energidrycker mycket för smaken och enbart vid vissa tillfällen, dvs inget dagligt slentriandrickande. Dricker någora få (0-3) koppar kaffe under arbetsdagarna, men det är mest för att det inte finns så mycket annat att välja (frånsett tråkiga tésorter och söt choklad).
Provade vara helt utan koffein i drygt vecka utan större problem.

Undviker dock helt koffein och taurin i samband med fysisk träning då det kan innebära risker. Vid alkoholdrickande ska det också undvikas.
Det snackas en del i media ibland om att energidrycker är farliga, men det är just vid nämnda tillfällen som man inte bör dricka sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

är du inte beroende av att det ska vara kolsyrat så kan du testa beställa hem GFuel ifrån USA. endel livestreamers som är sponsrade av dem brukar ha rabatt koder så Du kan få det billigare. tror shortyyguy på twitch har 30% rabatt just nu men jag vet inte vad hans kod är. du måste titta på hans profil om du är intresserad. jag har beställt 2 burkar "40 portioner" pulver som man blandar i en shaker och dricker ur och jag tycker det är helt okej, jag köpte pink lemonade och mystery flavor , köp inte mystery flavor för det smakar som vatten med vaniljsocker, men jag fick test 3st test portioner av tropical rain och den är god och min nästa beställning så kommer jag testa Lirik's peached iced tea smak.det är mango is tee.

Intressant! Tack för tipset. De innehåller så klart en hel del sötningsmedel istället för socker med i det stora hela är det nog bättre än att dricka vanlig energidryck men det blir snabbt dyrt att importera från USA och ffa tar det väldigt lång tid.

48 portioner och en shaker för $60 inkl. frakt = 500kr. Lägger man på tull (11%?) och moms (12%) samt den obligatoriska avgiften på 120kr landar vi på 790kr dvs. 16-17kr per portion.

Är det förresten någon som vet varför det är förbjudet i Norge men tillåtet i Sverige? Det kanske bara inte har hunnit förbjudas i Sverige än?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

När jag avvändje mig läsk för många år sedan så drack jag kolsyrat vatten med olika smaker under en period. Var kul att testa lite olika smaker och så, fungerade bra som ett mellansteg. Idag dricker jag nästan bara kranvatten (förutom alkohol, då).

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera vatten och hyffsat stora mängder under ett tag för att hjälpa till att rensa ur skiten. Har svårt att förstå när vuxna människors största vätskeintag verkar bestå av annat, må det vara läsk, energidryck, öl och det som jag regelbundet försöker dra ned på, kaffe.

Sen skrev någon att "det är ju inte snus/cigg", tvivlar hårt på att de substanserna skulle vara så magiskt svåra att sluta med jämfört med andra substanser som pillar på belöningssystemet. Att det är så extremt vedertaget hur ohälsosamt nikotin och tjära är gör det bara än konstigare när folk inte kan sluta.

*Edit: Om du dessutom inte har ekonomi att hålla på att dricka energidrycker utan att det går ut över vettigare saker, gör en budget och se till att pengarna går till saker som hjälper dig istället för sådant som bara stjälper dig.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Intressant! Tack för tipset. De innehåller så klart en hel del sötningsmedel istället för socker med i det stora hela är det nog bättre än att dricka vanlig energidryck men det blir snabbt dyrt att importera från USA och ffa tar det väldigt lång tid.

48 portioner och en shaker för $60 inkl. frakt = 500kr. Lägger man på tull (11%?) och moms (12%) samt den obligatoriska avgiften på 120kr landar vi på 790kr dvs. 16-17kr per portion.

Är det förresten någon som vet varför det är förbjudet i Norge men tillåtet i Sverige? Det kanske bara inte har hunnit förbjudas i Sverige än?

förutom att du kan dra av 30% om jag mins rätt så var det på själva pulvret men det kan ha varit på hela beställningen så då blir det billigare. när lirik hade en 40% av så köpte jag två "tubs" burkar och en shaker plus jag fick 9 provapå påsar med för omkring 600kr ink frakt

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Shortyyguy's kod för 30%av är SHORTY

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till att börja med så ska man vara noga med att skilja på fysiskt och psykiskt beroende. Koffein till exempel är fysiskt beroendeframkallande och en avtrappning kan i vissa fall orsaka vad som kallas för abstinens medan socker är psykiskt beroendeframkallande och orsakar ingen abstinens. Många inbillar sig dock att e upplever abstinens för att de blir oroliga, uppjagade, inbillar sig att hjärtat slår fortare eller att de svettas mer och känner ett sug efter det som de är vana att få i sig, men abstinens är så mycket mer än det.

Med det sagt så verkar det ju som att trådskaparen dricker koffeindryck utan socker så koffeinet är problemet. Som tur är så är det rätt enkelt att åtgärda då koffein inte orsakar ett så värst kraftigt beroende. Mitt tips är att du gör så gott du kan att inte inta koffein kvällstid vid ett klockslag som du själv bestämmer, själv dricker jag sällan kaffe efter 19. Låt det ta någon vecka så du får en rutin så ska det nog gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Sen skrev någon att "det är ju inte snus/cigg", tvivlar hårt på att de substanserna skulle vara så magiskt svåra att sluta med jämfört med andra substanser som pillar på belöningssystemet.

Ett fysiskt beroende är mycket svårare att bli av med än ett psykiskt beroende. Belöningssystemet kan trixa kroppen att tro att du behöver något men det är inte på långa vägar lika allvarligt som fysiskt beroende. Du har uppenbarligen aldrig varit fysiskt beroende av varken nikotin eller annat och vet inte vilket helvete det är. Att jämföra med sockerberoende är löjligt.