Var kan jag bygga min egen laptop online?

Permalänk
Medlem

Var kan jag bygga min egen laptop online?

Finns det någon leverantör som sätter ihop en laptop med de komponenter man vill ha? Jag provade PC-konsulenten men det gick knappt att ändra något och framförallt fanns inga gen 8-processorer. Samma gäller hos Dell numera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det finns ingen svensk sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Det finns ingen svensk sida?

Inte vad jag vet, nej, tyvärr. Av de stora tillverkarna är det bara Lenovo som har konfigurerbara datorer på nätet.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Inte vad jag vet, nej, tyvärr. Av de stora tillverkarna är det bara Lenovo som har konfigurerbara datorer på nätet.

Ajdå. Den där tyska sidan verkar inte fungera så bra. Den uppdaterar inte när jag filtrerar (finns det någon dold knapp?) och det verkar inte gå att välja gen 8-processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Av de stora tillverkarna är det bara Lenovo som har konfigurerbara datorer på nätet.

Var hittar du det. Var inne på Lenovos sida men hittade ingen möjlighet att konfigurera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Var hittar du det. Var inne på Lenovos sida men hittade ingen möjlighet att konfigurera.

Klicka dig fram till en produkt och välj anpassa. Dock så har de uppdaterade modellerna med Coffee Lake inte kommit ut. Angående den tyska sidan, kolla under produkter vilka som har Coffee Lake, de flesta under "business" har 8-seriens processorer. Funkar förövrigt bra att konfigurera med Chrome, inga konstigheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Klicka dig fram till en produkt och välj anpassa. Dock så har de uppdaterade modellerna med Coffee Lake inte kommit ut. Angående den tyska sidan, kolla under produkter vilka som har Coffee Lake, de flesta under "business" har 8-seriens processorer. Funkar förövrigt bra att konfigurera med Chrome, inga konstigheter.

Det fungerade bättre nu, men jag har aldrig hört talas om märkena. Hur är de gällande kvalité och funktion? Schenker fraktar väl paket
Antar att de inte går att få med svenskt tangentbord? Försöker också få fram ljusstyrka på skärmarna men hittar väldigt lite info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Det fungerade bättre nu, men jag har aldrig hört talas om märkena. Hur är de gällande kvalité och funktion? Schenker fraktar väl paket
Antar att de inte går att få med svenskt tangentbord? Försöker också få fram ljusstyrka på skärmarna men hittar väldigt lite info.

Datorerna från XMG och Schenker kommer från Taiwanesiska Clevo och det är relativt kända och etablerade företag. Du kan läsa mer om Clevo på wikipedia. Notebookcheck, kanske den bästa sidan för laptops, recenserar ofta XMG/Schenker datorer, t.ex. denna: XMG A517. Jag vet att Mysn haft en svensk sida och att PC-Konsulten varit inblandade där men kan inte konkret säga något om sambandet mellan företagen. Däremot är det samma Clevo-chassin de utgår ifrån, som Mysn. Finns gott om recensioner och kundomdömen om både PC-konsulten och Mysn/XMG/Schenker på Sweclockers och på annat håll.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Frecke:

jag kunde iaf lägga till svenskt tangentbord.

valde att bygga på en XMG Ultra 17 laptop.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på pc-konsulten.se om du vill ha en svensk leverantör. Tror deras 174C är samma som XMGs Ultra 17.

Fördelen med Tyskland är att momsen är lägre men så är du inte heller skyddad av svensk konsumenträtt och att service lär ta längre tid.

Permalänk
Medlem

http://www.mysn.eu/se/

Där har du samma sida som länkades ovan men till europeiska marknaden och översatt till svenska.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Enda problemen är att jag dels inte kan hitta ljusstyrkan, batteriet sög och chassit verkar vara gjort i plast istället för aluminium.

Hur kommer det sig att det i Sverige bara finns budgetlaptops med gen8 och typ två andra som är knappt ok men läskigt överprissatta?

Jag vill ha en dator med:
Processor: i7 gen 8.
Minne: 16 GB
Skärm: 15,6 tum IPS matt och en ljusstyrka på minst 300.
Lagring: Minst 256 GB SSD, ingen mekanisk
Grafik: Ett standardgrafikkort räcker.
Batteri: Gärna 9-10 timmar
Chassi: Aluminium
Övrigt: DVD-brännare är ett plus men inget måste och gärna en vikt på max 2,5 kg.

Hur kan det vara så svårt? Det är en rätt vanlig laptop vi pratar om med nya processorn.

Permalänk
Hedersmedlem

@Frecke: För att de är splitter nya så de har helt enkelt inte ens hunnit komma ut på marknaden än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Frecke: För att de är splitter nya så de har helt enkelt inte ens hunnit komma ut på marknaden än.

Det finns 55 olika laptops på prisjakt med i5 eller i7 gen 8.
Av dessa har 15 st 15"-skärm.
Av dessa 15 har 14 bara 8 GB minne, oftast fastlött och ofta VA eller TN-panel etc. - skräp
En enda har 16 GB ram men kostar 20 papp och har blank skärm och ingen ethernet.

Den tyska sidan hade i7 gen 8 med det jag ville ha förutom att chassit var i plast och batteriet var lite vekt men kostade drygt 11 000 kr, så det kan ju knappast vara för att det skulle bli för dyrt att utrusta en laptop med ok komponenter. Ändå väljer man att lansera sin första gen 8-datorer med snålt minne som är fastlött, sämre paneler etc. Makes no sense! Vem vill kosta på sig senaste generationen av processor där resten är skräp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

http://www.mysn.eu/se/

Där har du samma sida som länkades ovan men till europeiska marknaden och översatt till svenska.

Det verkar inte vara samma sida. Hittar inte en enda dator med gen 8 processor. Det är gen6-gen7 och det verkar inte heller finnas samma datorer att välja i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Det finns 55 olika laptops på prisjakt med i5 eller i7 gen 8.

Du bekräftade just påståendet. Det finns just nu 1219 bärbara datorer med 7:e gen. i5 eller i7 på Prisjakt, vilket (om vi antar att det blir lika många med 8:e gen.) innebär att mindre än 5% av modellerna har lanserats.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du bekräftade just påståendet. Det finns just nu 1219 bärbara datorer med 7:e gen. i5 eller i7 på Prisjakt, vilket (om vi antar att det blir lika många med 8:e gen.) innebär att mindre än 5% av modellerna har lanserats.

Jo, jag vet att det än så länge är förhållandevis få. Frågan är dock hur de tänker när de lanserar laptops med sina nyaste processorer och resten budget? Vem vill ha kombinationen i7 gen 8 och 8MB fastlött RAM med VA-skärm? De borde väl rimligen lansera nästan enbart premiummodeller med de nya processorerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frecke:

Jo, jag vet att det än så länge är förhållandevis få. Frågan är dock hur de tänker när de lanserar laptops med sina nyaste processorer och resten budget? Vem vill ha kombinationen i7 gen 8 och 8MB fastlött RAM med VA-skärm? De borde väl rimligen lansera nästan enbart premiummodeller med de nya processorerna?

Varför skulle de göra det? "Budget"-segmentet kommer ju inte att försvinna bara för att det har kommit nya processorer, tvärtom lär det ju vara de som säljer bäst så det känns väldigt logiskt att de kommer först. Dessutom kan jag tänka mig att Intel prioriterar att tillverka och få upp tillgången på Coffee Lake till desktop först så det kan nog också ha att göra med varför gen 8 till laptop är väldigt sällsynt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför skulle de göra det? "Budget"-segmentet kommer ju inte att försvinna bara för att det har kommit nya processorer, tvärtom lär det ju vara de som säljer bäst så det känns väldigt logiskt att de kommer först. Dessutom kan jag tänka mig att Intel prioriterar att tillverka och få upp tillgången på Coffee Lake till desktop först så det kan nog också ha att göra med varför gen 8 till laptop är väldigt sällsynt än.

Kan også være produksjons problemer fra Intels side. Fra Intels side kan det være bedre å lansere et begrenset antall budsjett varianter med den nyere prosessor, så de kan tilpasse mikrokoden (UEFI/BIOS) etc til de mer eksklusive/dyrere modeller som gaming modellene tilhører.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

för att störst % av marknaden finns i den prisklassen så det är viktigast att få fram de datorerna först? i7 låter ju oerhört coolt och bra ut så det är det svenssons helst vill ha! men det får ju inte kosta för mycket så då blir resten budget ^^

Permalänk
Mattecoach

https://pc-konsulten.se/

Här är en svensk sida där du kan "bygga" din egen dator. Man kan inte välja helt fritt, men du borde hitta något som passar dig.
Fördelar är att det är snabb service och svenska lagar gäller (t.ex. ångerrätt).

//Daniel

Permalänk
Skrivet av langvisaren:

Du kan kolla på pc-konsulten.se om du vill ha en svensk leverantör. Tror deras 174C är samma som XMGs Ultra 17.

Fördelen med Tyskland är att momsen är lägre men så är du inte heller skyddad av svensk konsumenträtt och att service lär ta längre tid.

EUs konsumenträtt är väl i princip samma som svensk(om det inte är exakt samma numera) så det ska nog inte vara så stor skillnad. https://europa.eu/european-union/life/consumer-rights_sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Finns det någon leverantör som sätter ihop en laptop med de komponenter man vill ha? Jag provade PC-konsulenten men det gick knappt att ändra något och framförallt fanns inga gen 8-processorer. Samma gäller hos Dell numera.

Apropå utbudet. Det finns inga Gen 8 CPUs för laptops ännu. Bara strömsnåla U-modeller som man inte gejmar på eller stationära CPUs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Apropå utbudet. Det finns inga Gen 8 CPUs för laptops ännu. Bara strömsnåla U-modeller som man inte gejmar på eller stationära CPUs.

Gen 8 kommer väl bara i U? Vad jag förstår ska de ersätta både 7:e gen U och HQ. Det är väl den stora fördelen: HQ-prestanda med U-strömsnålhet? Kommer främst jobba på den så det är inte en ren speldator jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Gen 8 kommer väl bara i U? Vad jag förstår ska de ersätta både 7:e gen U och HQ. Det är väl den stora fördelen: HQ-prestanda med U-strömsnålhet? Kommer främst jobba på den så det är inte en ren speldator jag är ute efter.

U-modellerna är low power modeller med en TDP på ca 15-28W. Dessa finns nu (men de släpptes ganska nyligen så det finns inte supermånga datorer än som du har märkt). Det kommer även släppas Coffee lake modeller med ca 45W TDP som med största sannolikhet kommer vara sexkärniga. Det är dessa som kommer ersätta de nuvarande HQ-modellerna.

EDIT: Än så länge finns gen 8 bara i 15W, men traditionellt sett brukar även 28W släppas (och också ha namnet "U")

Permalänk
Medlem

Origin har en "customize" flik som gäller både utseendet och det interna, lite tunnare utbud dock. https://www.originpc.com/gaming/laptops/

Skickades från m.sweclockers.com