Ibland vill inte datorn stänga av sig? [LÖST]

Permalänk
Inaktiv

Ibland vill inte datorn stänga av sig? [LÖST]

Ungefär 1 gång per månad sen i oktober vill datorn inte stänga av sig. När jag trycker på "stäng av" stängs Windows ner och skärmen svartnar, men datorn är fortfarande igång. Många datorprylar såsom mikrofon, capture card osv lyser fortfarande, även ifall jag håller ner strömbrytaren. När jag startar datorn igen är allt som vanligt, som om igenting har hänt.

Någon som vet vad som orsakar detta, och hur jag ska gå till väga till att fixa det? Inget är överklockat heller.

Specs: (ifall det är relevant)

GTX 1070 Asus Founders
i7 6700k @ 4.0 GHz
Corsair CX650M
16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det låter som du får strömsparläge (eller något liknande, det lär finnas en hel uppsjö av olika varianter)

När man trycker på strömknapp behöver INTE betyda att man stänger, det kan man själv bestämma,
det kan lika gärna betyda strömsparläge.

När man håller INNE POWER-knapp länge betyder det att man "stänger av" och då man då startar igen för man en så kallad "KALL START" till skillnad mot en "OMSTART".

Permalänk
Inaktiv

@roev: Skulle tvivla på att det är strömsparläge, då på min maskin blinkar power-knappen när den är i strömsparläge.

Permalänk
Medlem

Du får kolla vid energischema, vad det står där (kolla avancerade inställningar)

Kolla också hur du har "definiera strömbrytar ..." som kan vara FEL.

Permalänk
Inaktiv

@roev: Något som är värt att kika extra på i energischeman och i "definera strömbrytare"?

Permalänk
Medlem

@anon261279: Hej!

Jag har samma problem, jag trycker på stänga av och det står på skärmen att Windows nu stängs av, jag stänger av skärmen och datorn blir tyst. Då jag startar den nästa dag så har jag uppe samma flikar och program som då jag stängde av och det är som att datorn varit i strömsparläge.

Detta har börjat hända för mig senaste månaderna. Jag trycker inte på strömbrytaren utan går via windows menyn -> stäng av

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SebKro:

@weeqo789: Hej!

Jag har samma problem, jag trycker på stänga av och det står på skärmen att Windows nu stängs av, jag stänger av skärmen och datorn blir tyst. Då jag startar den nästa dag så har jag uppe samma flikar och program som då jag stängde av och det är som att datorn varit i strömsparläge.

Detta har börjat hända för mig senaste månaderna. Jag trycker inte på strömbrytaren utan går via windows menyn -> stäng av

Jag gör det samma. Min maskin är dock fortfarande igång...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

@anon261279: Hej!

Jag har samma problem, jag trycker på stänga av och det står på skärmen att Windows nu stängs av, jag stänger av skärmen och datorn blir tyst. Då jag startar den nästa dag så har jag uppe samma flikar och program som då jag stängde av och det är som att datorn varit i strömsparläge.

Detta har börjat hända för mig senaste månaderna. Jag trycker inte på strömbrytaren utan går via windows menyn -> stäng av

Du har nog ett annat problem. Microsoft uppdaterade Win 10 för ett tag sedan så att det blev så när man stängde av datorn. Letade inte så noga men här är en tråd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1509234-win-10-stanger...

@anon261279: För dig är det värre.

För att utesluta att felet är i Windows så behöver du göra en ren installation från DVD/USB. Vissa fel har krävt att man också tog bor partitionerna på disken för att felen annars blev kvar när de bara formaterade och installerade om. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på.

Att det händer 1 gång per månad får mig att undra om det är något som försöker uppdatera och misslyckas.

Även om du får reda på vad som bråkar om det är något i Windows så behöver man ofta få bort allt det gamla först. Buggarna kan ofta bli kvar om man bara uppdaterar/installerar ovanpå den gamla. Måste åtminstone avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. I värsta fall måste man ta bort och installera om hela Windows för att vara säker.

Permalänk
Medlem

Min datorn kan också få för sig att göra det ibland. Skulle också vara intresserad av att få detta löst. Har inte testat installera om Windows ännu.

Den gör samma med eller utan OC, har även testat ändra energischemat.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Du har nog ett annat problem. Microsoft uppdaterade Win 10 för ett tag sedan så att det blev så när man stängde av datorn. Letade inte så noga men här är en tråd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1509234-win-10-stanger...

@weeqo789: För dig är det värre.

För att utesluta att felet är i Windows så behöver du göra en ren installation från DVD/USB. Vissa fel har krävt att man också tog bor partitionerna på disken för att felen annars blev kvar när de bara formaterade och installerade om. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på.

Att det händer 1 gång per månad får mig att undra om det är något som försöker uppdatera och misslyckas.

Även om du får reda på vad som bråkar om det är något i Windows så behöver man ofta få bort allt det gamla först. Buggarna kan ofta bli kvar om man bara uppdaterar/installerar ovanpå den gamla. Måste åtminstone avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. I värsta fall måste man ta bort och installera om hela Windows för att vara säker.

Har ju en sån Windows 10-USB hemma. Får se om det hjälper vid nästa omformatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Väcker tråden till liv lite, det kanske är funktionen "snabb uppstart" som spökar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det var ett tag sen jag stängde av "snabb uppstart", och datorn har stängts av som vanlig sen dess. Jag kan nog markera detta problemet som löst.