Dator för programmeringsstudier

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Men intellisense i VS är ju så fett najs....

Förvånar nog en del, men går ju faktiskt utmärkt att köra Visual Studio Code samt dotnet.core även på MacOS och Linux, saker som intellisense, integrerad debugger m.m. fungerar finfint.

Exempelsession med Visual studio code + dotnet.core
Finns även integration av programmering av mikrokontrollers i C/C++, även där fungerar intellisense

Föredrar faktiskt numera Visual Studio Code klart över Visual Studio. Behövs ett par tillägg till VS Code, men sedan är det en ypperlig IDE för allt från Java, Kotlin till C, C++ till editering av Markdown-dokument. Finns till och med Cobol stöd för den som vill

VS Code har inte alls finesser i VS, men det är långt mycket snabbare, det på Windows. Kör mest C/C++ och där är det som natt och dag mellan Windows och Linux av någon rätt obegriplig anledning då det är samma kompilator i båda fallen (kör GCC och/eller LLVM/Clang nu för tiden), Linux är heltals faktorer snabbare på samma dator!

Angående val av dator, anser själv att för programmering gäller Linux > MacOS > Windows. Men jobbar med uteslutande med dotnet och VS har man självklart inte så mycket val.

Och även om Windows har en kommandoprompt, den som hävdar att den ligger på samma nivå som miljön i MacOS/Linux lär aldrig ha testat de senare (eller åtminstone aldrig satt sig in i vad man faktiskt kan göra med BASH).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Kan du få tag på en mac så tror jag det är ett väldigt bra val.

Har jobbat med utveckling i Windows/Ubuntu/Fedora/macOS och ärligt talat så har det varit klart trevligast att göra i macOS. Hårdvarumässigt så har de mac-datorer jag haft hållit längre och har alltid varit ett fan av den oslagbara touchpaden man får och tangentborden.

Men med en begränsad budget så kan det vara svårt att få tag på en och då är Thinkpads det bästa jag har stött på.

Permalänk
Medlem

@finally:
Kolla på proshop.se de säljer billiga thinkpads. Beställde en tidigare i veckan: https://www.proshop.se/Baerbar/Lenovo-V130-14IKB/2673955 Dock såg jag nu att de höjt priset med nästan 500 kr mot när jag beställde. Valutagrej kanske, priserna på den sajten varierar lite från dag till dag. Tycker det är en helt ok dator för de priset. Dessutom 14" och fullhd skärm. Riktig SSD av den bättre skalan, Intel/Samsung. Win10 pro också.
Jag personligen skulle kanske ha en större pc (ext skärm möjligen) om jag skulle skriva mycket på den/programmera.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

@Azzz1:
Kolla på proshop.se de säljer billiga thinkpads. Beställde en tidigare i veckan: https://www.proshop.se/Baerbar/Lenovo-V130-14IKB/2673955 Dock såg jag nu att de höjt priset med nästan 500 kr mot när jag beställde. Valutagrej kanske, priserna på den sajten varierar lite från dag till dag. Tycker det är en helt ok dator för de priset. Dessutom 14" och fullhd skärm. Riktig SSD av den bättre skalan, Intel/Samsung. Win10 pro också.
Jag personligen skulle kanske ha en större pc (ext skärm möjligen) om jag skulle skriva mycket på den/programmera.

Säkert en bra dator men ingen thinkpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Kan du få tag på en mac så tror jag det är ett väldigt bra val.

Har jobbat med utveckling i Windows/Ubuntu/Fedora/macOS och ärligt talat så har det varit klart trevligast att göra i macOS. Hårdvarumässigt så har de mac-datorer jag haft hållit längre och har alltid varit ett fan av den oslagbara touchpaden man får och tangentborden.

Men med en begränsad budget så kan det vara svårt att få tag på en och då är Thinkpads det bästa jag har stött på.

Mac är det ända rätta för programmering i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Kan du få tag på en mac så tror jag det är ett väldigt bra val.

Har jobbat med utveckling i Windows/Ubuntu/Fedora/macOS och ärligt talat så har det varit klart trevligast att göra i macOS. Hårdvarumässigt så har de mac-datorer jag haft hållit längre och har alltid varit ett fan av den oslagbara touchpaden man får och tangentborden.

Men med en begränsad budget så kan det vara svårt att få tag på en och då är Thinkpads det bästa jag har stött på.

Tror nog att en Mac är overkill för just den utbildningen och för dyr. Men vilken hade du rekommenderat isåfall? Många säger att tangentbordet på Mac-datorer inte är bra.

Vad är fördelarna med att programmera på macOS över andra OS?

Vad är enligt dig nästbäst efter macOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av audemars:

Mac är det ända rätta för programmering i min mening.

http://www.insura.se/stats/signature.jpg

Även för lättare programmering på en utbildning eller menar du för tyngre programmering?

Vad är fördelarna över andra OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Säkert en bra dator men ingen thinkpad.

Vad är det som gör en Thinkpad en Thinkpad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det här gäller för allt utom .Net-miljön:

För Java, Python, C, C++ och massor av andra språk är det mycket smidigt med ett Unix-baserat operativsystem. Verktyg som är oerhört viktiga för mjukvaruutveckling såsom Git, SSH, bara för att nämna några, samtidigt som en UNIX-terminal är nästan nödvändig för att utveckla på ett trevligt sätt.

Att kompilera, skapa körbara paket, köra upp grejer Amazon Web Services med Serverless, versionshantering med Git och annat görs överlägset bäst i en Unix-terminal och är inte alls lika trevligt i en programvara med GUI.

Både Linux och MacOS har Unix som grund (Linux är Unix återskapat från grunden, så indirekt), men medan Linux ständigt kräver problemlösningsförmåga att komma runt programfixar, kompatibilitet, uppdateringar osv, så är MacOS ett OS som supportas av en stor mjukvarujätte som har sitt rykte på spel och därför jämt fixar till operativsystemet med buggfixar och uppdaterad funktionalitet.

Detta gör exempelvis att VPN är trevligare i MacOS (ytterligare ett verktyg som används i säkra utvecklingsmiljöer).

Ställ gärna fler frågor, har varit rätt förkyld ett tag så fokuset är inte 100% när jag skriver detta.

Är väldigt ny till programmering så har inte så mycket koll på olika OS, Unix m.m, men på själva utbildningen tror jag inte att det är så tung programmering. Tycker du ändå att man ska ha Mac för all typ av programmerig, även basics?

Kommer jag som amatör kunna märka någon skillnad mellan t.ex. Windows och macOS?

Vad är nästbäst efter macOS?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finally:

Är väldigt ny till programmering så har inte så mycket koll på olika OS, Unix m.m, men på själva utbildningen tror jag inte att det är så tung programmering. Tycker du ändå att man ska ha Mac för all typ av programmerig, även basics?

Kommer jag som amatör kunna märka någon skillnad mellan t.ex. Windows och macOS?

Vad är nästbäst efter macOS?

Det är ingen skillnad mellan "lätt" och "tung" programmering. Man märker mer skillnad ju mindre man kan, desto mer amatör du är. Proffsen klarar sig alltid och löser allt huvudvärk. För en rookie blir det oerhört jobbigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finally:

Varför brukar man koppla in datorn i en extern skärm? Är det för att lättare se vad man gör? Behöver man Thunderbolt för att kunna göra detta?

Större skärm och flera skärmar. Att jobb med en skärm är skitsvårt, såvida man inte sitter fokuserad med en enda sak. Samma sak gäller mus och tangentbord. Folk pratar om att laptop X är så grym, men 2* 24" skärmar + 300kr externt tangentbord är så otroligt mycket skönare än en 13" laptop. (Size matters)

För att köra flera skärmar så stöder alla vettiga laptops minst 2st skärmar, bättre laptops stöder 3st skärmar genom docka. Men 2st är nog rimligt för den stora skaran, där snålvarianten är att använda laptoppens plus en extra skärm.

Skrivet av finally:

Hur mycket minne efter installationer brukar man ha kvar när man köper en ny laptop? Vet inte riktigt hur mycket minne jag behöver då jag inte har koll på hur stora programmen är.

Först beror det på vilken datortyp du väljer, om du väljer en mac så räkna med att ssd behovet ökar med 80GB. Detta för du både bör ha windows som virtual och bootcamp.

Jag brukar säga för vanliga skaran som ändå gör något vid datorn så är 256GB minimum, 500GB och andra sidan är superskönt.

Skrivet av finally:

Är 8 GB ram tillräckligt? 16 GB känns overkill.

Det viktigaste är att datorn håller i minst 5 år, så vad är det som gör en laptop framtidssäker?

En mac med 8GB ram duger till grundläggande webbutvecklarutbildningar. Folk pratar mycket att de går utför på skolorna och säkerligen räknar med Kth, Chalmers. Men ändå i en vettig datorteknikutbildning så ska man köra en mängd olika mjukvaror, där vissa enbart finns för windows.

Så jag skulle sätta minikraven.
Apple: 16GB ram, 500GB ssd

Windows: 8GB ram, 256GB ssd, man borde dock gå upp till samma hårdvara som för macen. Men tillverkarna tar ofta sjukligt mycket mer för dessa datorer.

Du nämnde 5år ovanför. Mitt råd för en längre programmeringsutbildning är köp en billig dator, när/om behovet ökas köp en ny dator då. Försök inte idag att köpa en laptop som ska hålla i 5år.
Om vi leker med tanken att du skulle lägga ner långt över 30 000kr på en värsting laptop, så finns det statistik på att vanliga laptop så pajar 1/3 inom 3år: https://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliab...
Man kan diskutera denna siffra, men laptopen är iallafall sleten efter 5året, just då du behöver den som bäst.

Sedan finns det laptop med bra kvalite, men de kostar typ det dubbla emot dem som säljs i konsumentbutikerna.

*edit*
Min personliga åsikt om Apple är att de har fina laptops till vanliga utvecklare för runt 30 000kr. Hade det inte varit för priset så hade jag köpt en sådan direkt. Snart kanske de uppdaterar macbook och Air så priset kanske hamnar under 20 000kr.
Det är galet idag att så många tvingas välja pro eller en väldigt utdaterad datormodell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av finally:

Vad är det som gör en Thinkpad en Thinkpad?

Tja, det är ganska mycket som skiljer en Thinkpad från Lenovos övriga laptops. Kvalitet, funktion, utseende exempelvis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Tja, det är ganska mycket som skiljer en Thinkpad från Lenovos övriga laptops. Kvalitet, funktion, utseende exempelvis.

Jag tycker Thinkpadserien i sin tur har budget som A, E, K serien.
Men går man upp till P serien så blir det riktigt schyssta grejer till ett inte lika schysst pris:
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/c/thin...
ThinkPad P1 - P2000 med 16GB ram och 500GB ssd, cirkapris 35 000kr.

Nej jag rekommenderar studerande köp något billigt, det är superofta stora reor på våra elkjedor och köp då.
Det är lite som min Mikrovågsung, jag ville ha en men det var inget panik. Och vops reade de ut en värsting, där denna idag kostar nästan det dubbla emot vad jag gav. Nu brukar ej laptops sjunka så mycket, men upp till 20% är inget konstigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag tycker Thinkpadserien i sin tur har budget som A, E, K serien.
Men går man upp till P serien så blir det riktigt schyssta grejer till ett inte lika schysst pris:
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/c/thin...
ThinkPad P1 - P2000 med 16GB ram och 500GB ssd, cirkapris 35 000kr.

Nej jag rekommenderar studerande köp något billigt, det är superofta stora reor på våra elkjedor och köp då.
Det är lite som min Mikrovågsung, jag ville ha en men det var inget panik. Och vops reade de ut en värsting, där denna idag kostar nästan det dubbla emot vad jag gav. Nu brukar ej laptops sjunka så mycket, men upp till 20% är inget konstigt.

Jo visst. A och K-serien har jag inte sett men E var ju inte riktigt riktiga thinkpads i min mening. Fortfarande säkerligen en bit upp från vanliga Lenovolaptops dock.

Dagens budgetthinkpad är väl L-serien som är ganska prisvärd i mina ögon. Annars får man ju tag i T-, och X-serierna för inte alltför mycket pengar idag och då får man en dator som håller i många år. Inte minst om man köper den med studentrabatt. Jag köpte min för många år sen på campusdiscount.de men jag vet inte om de säljer till svenskar fortfarande. Jag fick nog min, med frakt och svenskt tangentbord, för ungefär 60% av vad samma modell kostade på Dustin.

Hade jag pluggat idag så hade valet nog stått mellan en Thinkpad, kanske X1 eller X280, och något ur Surface-serien. Thinkpad har ju kvaliteten och bra tangentbord men Surface har ju (oftast) lite bättre skärmupplösning för kodning och så och det är trevligt att anteckna med penna och OneNote på föreläsningar och liknande.

Billiga laptops är sällan bra alternativ om man faktiskt ska använda dem som laptops, ha dem i en väska som bärs runt och liknande. Bättre att satsa på kvalitet som håller hela utbildningen i mina ögon.

Permalänk

@finally: En macbook pro från 2016 skulle kunna räcka långt om du kan tänka dig att köpa begagnat.
Personligen gillar jag tangentbordet väldigt mycket och har nyligen köpt hem ett magic keyboard som externt tangentbord.

Största fördelarna är att saker bara fungerar och att operativet är så väl supportat.
Det är supportat på både det sättet att Apple står bakom OSet men även att så många verktyg finns tillgängliga.
Det gapet har minskat i och med editorer som Visual Studio Code och Atom.

Det är verkligen skillnad mot vad jag känt att man fått harva med om man kört någon Linux-dist eller Windows.

Det enda som får mig att tänka efter kring macen är priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Plattform = operativsystem, multiplattform, koden man skriver skall kunna kompileras på olika operativsystem och köras där.

På stockholms universitet verkar det vara Windows och Debian Linux som används. Jag skulle definitivt satsa på en windows-dator (isf mac). Du kommer troligen aldrig behöva köra MacOS men om du har en Mac kan jag nästan garantera att du kommer behöva köra windows på den, antingen i en virtuell maskin eller genom bootcamp. Tror att du oavsett kommer behöva ha an Debian maskin också, antingen via Dualboot (enda sättet att få full access till trådlöst nätverkskort om du vill testa wi-fi hacking) eller som en VM.

Å andra sidan är den en enda (undantaget jobbiga hackintoshlösningar som kommer sluta fungera) möjligheten att köra xCode för utveckling av iOS och MacOS appar att köpa en MacBook.

Lite av vad man ska läsa är funktionell programmering, imperativ programmering med grundläggande objektorientering, objektorienterad programmering och design, principles of concurrent programming, testing, debugging and verification m.m.

Skrivet av anon99339:

Det är ingen skillnad mellan "lätt" och "tung" programmering. Man märker mer skillnad ju mindre man kan, desto mer amatör du är. Proffsen klarar sig alltid och löser allt huvudvärk. För en rookie blir det oerhört jobbigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man nu kör på Mac, vilken ska man ta? Air eller Pro? Tror egentligen en Mac överskrider budgeten då jag hade tänkt köpa nytt.

Lutar mer åt Thinkpad men finns 6 olika serier. Vilken/vilka serier ska man hålla sig till? Helst under 12 k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker Thinkpadserien i sin tur har budget som A, E, K serien.
Men går man upp till P serien så blir det riktigt schyssta grejer till ett inte lika schysst pris:
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/c/thin...
ThinkPad P1 - P2000 med 16GB ram och 500GB ssd, cirkapris 35 000kr.

Nej jag rekommenderar studerande köp något billigt, det är superofta stora reor på våra elkjedor och köp då.
Det är lite som min Mikrovågsung, jag ville ha en men det var inget panik. Och vops reade de ut en värsting, där denna idag kostar nästan det dubbla emot vad jag gav. Nu brukar ej laptops sjunka så mycket, men upp till 20% är inget konstigt.

Vilken/vilka serier ska man hålla sig till om man kör på en Thinkpad? X är nog för dyr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finally:

Lite av vad man ska läsa är funktionell programmering, imperativ programmering med grundläggande objektorientering, objektorienterad programmering och design, principles of concurrent programming, testing, debugging and verification m.m.

Med den beskrivningen duger den absolut billigaste datorn du kan hitta på Elgiganten/Netonnet.
Det är mer när man börjar göra något produktivt som man behöver ha prestanda. Nu kanske du ska läsa ett program som innehåller betydligt mer än det du skrev.

Skrivet av finally:

Om man nu kör på Mac, vilken ska man ta? Air eller Pro? Tror egentligen en Mac överskrider budgeten då jag hade tänkt köpa nytt.

Lutar mer åt Thinkpad men finns 6 olika serier. Vilken/vilka serier ska man hålla sig till? Helst under 12 k.

Air och macbook är så utdaterade så om jag hade blivit diktator nu till valet så hade jag förbjudit dem.

Att börja med så Upplösning: 1440 x 900
Min förra mobiltelefon som byttes ut för att den hade gammal hårdvara hade fullhd. Säljer man laptops som ligger 2 gen efter i upplösning av vad mobiler har för upplösning, så borde man fundera på att byta skärmen. Nuff said

Det pratar dock om att Apple snart kommer uppgradera macbook air och den vanliga, då kan de bli ett riktigt bra val.
Så fram tills Apple har uppdaterat Macbook + Air så undvik att köpa dem.

Skrivet av finally:

Vilken/vilka serier ska man hålla sig till om man kör på en Thinkpad? X är nog för dyr.

Vet inte, min poäng är att variationen bland Thinkpads är megastor.. Jag skulle för privatpersoner snarare råd att köpa de billiga modellerna. Alltså Thinkpads är en av de vanligaste jobbdatormodellerna, företag betalar mycket pengar för dessa. En medioker Thinkpads för 30 000kr är ej ovanligt. Sedan gör de billigare Thinkpads och folk då tror att de är lika bra kvalitetsmässigt bara för att huvudserien är densamma.

*edit*
En filmsnutt som visar kvalite på riktiga Thinkpads:
https://www.youtube.com/watch?v=1SWi6LlFGjk
(bara idioter testar detta i verkligheten)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finally:

Lite av vad man ska läsa är funktionell programmering, imperativ programmering med grundläggande objektorientering, objektorienterad programmering och design, principles of concurrent programming, testing, debugging and verification m.m.

Om man nu kör på Mac, vilken ska man ta? Air eller Pro? Tror egentligen en Mac överskrider budgeten då jag hade tänkt köpa nytt.

Lutar mer åt Thinkpad men finns 6 olika serier. Vilken/vilka serier ska man hålla sig till? Helst under 12 k.

Det är främst operativsystemet som spelar roll, specsen är mindre viktiga. Lenovo brukar ha ThinkPad 13 som prisvärda alternativ, vet inte om det finns en modell för 2018 som är ute. Värt att kolla upp.

Liknar X1 Carbon men lite mindre exklusiv och mycket billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går ju att oftast att trycka in mer RAM i en "liten" lapptop också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är främst operativsystemet som spelar roll, specsen är mindre viktiga. Lenovo brukar ha ThinkPad 13 som prisvärda alternativ, vet inte om det finns en modell för 2018 som är ute. Värt att kolla upp.

Liknar X1 Carbon men lite mindre exklusiv och mycket billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar inte en Thinkpad 13 med i5. Vad skiljer sig den modellen från E eller L serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Säkert en bra dator men ingen thinkpad.

Mjo blev en liten miss där kollade på en annan dator samtidigt, som var en thinkpad. Men menade egentligen lenovon

Visa signatur

.