Uppgradera CPU, vad gäller idag? (Begagnat)

Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU, vad gäller idag? (Begagnat)

Hej!

Har en släkting som är i stort uppgraderingsbehov av sin dator som idag har följande:

CPU: AMD Phenom II X4 965
RAM: 8 GB Corsair-något
MB: Gigabyte GA880GM-UD2H (Ja, uråldrigt)
Grafikkort: Asus Radeon 290X med Asus egna kylare.

Vi misstänker att moderkortet håller helt på att säcka ihop då datorn kraschar spontant, krånglar med tangentbord, mus och skärm och har andra småhyss för sig.

Vi tänkte därför uppgradera. Budgeten är begränsad och vi är därav sugna på begagnatmarknaden. Är det bäst att köpa endast CPU:n begagnad, och moderkortet nytt för att få ner fraktkostnaden och minska risken för strul, eller ska man köra på begagnat hela vägen?

Tanken var att behålla RAM (DDR3) och byta CPU+moderkort till något nyare; frågan är vilken generation man ska satsa på för att få ett så mycket prestanda för pengen som det går. Själv har jag en Intel i7 4790K som skulle duga bra, men ska man ta en i5:a av samma generation, eller hoppa en generation nyare? Har varit borta från PC-hårdvara för länge för att hålla koll på prisläget. Förslag välkomnas!

Funderade även på att passa på med en SSD, då nuvarande HDD är tragiskt långsam. Törs man köra på begagnat?

Spelas mycket Overwatch, Dragon Age Inquisition, Skyrim, The Witcher 3 som exempel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hur stor är budgeten?
En i5 4670k/i54690k kommer man långt med fortfarande. Beror väl på hur kräsen man är. Sen klockar man den lite också helst
Men ska han behålla grafikkortet?

Permalänk
Medlem

i7 4xxx skulle nog fungera bra (+ moderkort till det om ni kan hitta någon som säljer utan minnen) och en i7:a skulle mer framtidssäker än en i5:a.

i7 5775c skulle också fungera om ni kan lyckas att hitta någon som säljer billigt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

4670/4690 - 4770/4790 är i princip den sista Intel-generationen som använder DDR3, så det är vad ni ska satsa på. Därför kostar dem därefter, särskilt moderkort som är svårare att få tag på. Finns i3 motsvarande också om inte kraven är skyhöga.

Om ni mot förmodan vill satsa på nytt är AMD:s Ryzen 3- och Ryzen 5-serier prisvärda. Men då är det DDR4 som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

En ny i3 8100 tycker jag är ganska prisvärd. Dom är ju 4 kärniga. Då måste ni dock även införskaffa ddr 4 minnen men kan vara värt att kolla på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkeboi:

Hur stor är budgeten?
En i5 4670k/i54690k kommer man långt med fortfarande. Beror väl på hur kräsen man är. Sen klockar man den lite också helst
Men ska han behålla grafikkortet?

Äsch, vet inte hur jag kunde missa det då jag tänkte på det från början... Men Jag skulle säga att runt 3000 optimalt med 3500 som smärtgräns. Hon ska behålla grafikkortet; det är ju rejält flaskat i dagens läge, så det kommer låsas upp mer prestanda där automagiskt med ny CPU.

Skrivet av saturday_sun:

4670/4690 - 4770/4790 är i princip den sista Intel-generationen som använder DDR3, så det är vad ni ska satsa på. Därför kostar dem därefter, särskilt moderkort som är svårare att få tag på. Finns i3 motsvarande också om inte kraven är skyhöga.

Om ni mot förmodan vill satsa på nytt är AMD:s Ryzen 3- och Ryzen 5-serier prisvärda. Men då är det DDR4 som gäller.

Tror det blir i5 eller i7; det ska hålla ett tag nu.

Några specifika AMD CPU:er du tänker på i sådana fall?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Äsch, vet inte hur jag kunde missa det då jag tänkte på det från början... Men Jag skulle säga att runt 3000 optimalt med 3500 som smärtgräns. Hon ska behålla grafikkortet; det är ju rejält flaskat i dagens läge, så det kommer låsas upp mer prestanda där automagiskt med ny CPU.

Tror det blir i5 eller i7; det ska hålla ett tag nu.

Några specifika AMD CPU:er du tänker på i sådana fall?

Tänker mig Ryzen 5 2600 i så fall, för att matcha dina krav. Det är en sexkärnig processor med 12 trådar, 65W. Kostar runt 2000:-.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Tänker mig Ryzen 5 2600 i så fall, för att matcha dina krav. Det är en sexkärnig processor med 12 trådar, 65W. Kostar runt 2000:-.

Ser prisvärd och trevlig ut, men vad ända in i... har hänt med RAM priserna? Cirka 1000 Kr för en DDR4 8 GB RAM sticka?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ser prisvärd och trevlig ut, men vad ända in i... har hänt med RAM priserna? Cirka 1000 Kr för en DDR4 8 GB RAM sticka?!

Hehe japp... Och Ryzen-processorerna har blivit lite dyrare än när jag köpte. Troligtvis pga svag kronkurs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar kunna bli runt cirka 3500 Kr med Ryzen; hur står sig det mot vad man kan få för liknande (eller något mindre) peng begagnat?

Hade nog dessutom tänkt mig mATX i storlek på det nya chassit vi införskaffar på sidan av, så moderkortet lär nog bli av den storleken med. Ifall det inte är något viktigt man missar med mATX istället för ATX?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841