Följ Black Week på SweClockers

Riksdagen röstar igenom förslag om att ersätta TV-avgiften med skatt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Det är nånstans där internet börjar som man gärna hade sett att de slutade kalla hela grejen för public service. Samma nyheter som läggs ut på SVT läggs ut på Aftonbladet, som på TV4 allt via TT. SVT Play med gamla serier och skräp. Kollar någon seriöst på det? Äldre generationer möjligtvis. Förtroendet för SVT är lågt och just därför behöver vi mer utbud om våra skattepengar ska gå till public service. Reklamfinansierat hade varit vägen framåt. Ingen gillar reklam, men ingen gillar mindre pengar i plånboken heller. 30 minuter reklam i utbyte mot mer pengar i plånboken? Helt klart.

Ja det verkar vara en ganska utbredd modell med reklamfinansierad public service i övriga Europa. Eller rättare sagt - delvis reklamfinansierad public service där staten också står för en del.
Själv tycker jag det är väldans skönt att faktiskt slippa reklamen på svt nyheter, i poddar och på TV så jag ser hellre att vi inte går ditåt, men det verkar ju vara poppis och det kanske blir så även här för konceptet verkar ju fungera

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Eftersom att det blir skattefinansierat nu så borde ju folket få vara med att bestämma vad som ska och inte ska sändas
Säkert mycket som kan sågas av som ingen kollar på, vilket skulle sänka avgiften

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Lagförslaget till gamla TV-avgiften talade om kosthushåll. Betalar du din egen mat ingår du knappast i något kosthushåll. Kosthushåll och hushållsgemenskap har inget med släktskap att göra. Familjegemenskap är inget som nämns i lagförslagen eller lagen, det är bara påhitt på hemsidan och det de egentligen syftar på är hushållsgemenskap.

Ja jag vet att du tycker att det är det avgörande för avgränsningen. Det skrev du i förra inlägget jag citerade också.
Hur radiotjänst sedan agerar och bedriver verksamheten styrs av hur de lägger upp och bedriver verksamheten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast det är ju inte vad definitionen av kosthushåll faktiskt säger, där gäller även släktskap i en generation (ibland fler)

Läs lagförslagets formulering, se (redigering i) föregående inlägg.

Permalänk
Medlem

Fy fan.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag vet att du tycker att det är det avgörande för avgränsningen. Det skrev du i förra inlägget jag citerade också.
Hur radiotjänst sedan agerar och bedriver verksamheten styrs av hur de lägger upp och bedriver verksamheten.

Det är lagförslaget till lagen som reglerar verksamheten som gjorde avgränsningen.

Permalänk
Medlem

Alla dessa hittepå avgifter (copyswede) och skatter (elektronikskatt) ökar utgifterna snabbare än inkomsterna. Kanske dags att införa bidrag också för att kunna finansiera Svenssons TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läs lagförslagets formulering, se (redigering i) föregående inlägg.

Regler om begränsad avgiftsskyldighet finns i 3 § avgiftslagen. I paragrafens första stycke föreskrivs att avgift som har erlagts för TV-mottagare även gäller annan TV-mottagare, om mottagarna

1. är avsedda att användas i innehavarens hushåll av honom själv, hans
familj, annan medlem av hushållet eller inneboende som är helt i hushål­lets kost,

Det står ju uttryckligen att den avgift som avlagts ÄVEN gäller för andra mottagare om de är avsedda att användas av familj, sedan inräknas även andra medlemmar av hushållet eller inneboende som är inom hushållets kost. vart kommatecken, "och" samt "eller" sitter i lagtexter är mycket avgörande för tolkningen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Det är lagförslaget till lagen som reglerar verksamheten som gjorde avgränsningen.

Det är i grunden en rimlig poäng.
Samtidigt är det inte säkert att den delen tagits i beaktning när de faktiskt bedrivit sin verksamhet.
Hur de själva definierar vad som innefattas av familjegemenskap är väl antagligen det som avgör hur de agerat fram till idag och vilka de anser vara betalningsskyldiga. Därför tänker jag att det är av relevans hur de själva tänkt sig kring vad de innefattar i denna grupp.
Sedan kan väl både lagändringar och prejudikat göra skillnad i hur lagen ska tolkas och efterlevas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är i grunden en rimlig poäng.
Samtidigt är det inte säkert att den delen tagits i beaktning när de faktiskt bedrivit sin verksamhet.
Hur de själva definierar vad som innefattas av familjegemenskap är väl antagligen det som avgör hur de agerat fram till idag och vilka de anser vara betalningsskyldiga. Därför tänker jag att det är av relevans hur de själva tänkt sig kring vad de innefattar i denna grupp.
Sedan kan väl både lagändringar och prejudikat göra skillnad i hur lagen ska tolkas och efterlevas.

Nej, men inneboende överhuvudtaget har i regel kunnat struntat i det! De skulle däremot ha betalat enligt lagen. Missuppfattningen är dock inte Radiotjänsts utan befolkningens, beslutsfattare på Radiotjänst har läst alla förarbeten givetvis. Du behöver inte vara familj eller ha någon relation för att ingå i ett kosthushåll eller hushållsgemenskap, så formulering på hemsidan som inte finns i lagen eller förarbeten är lite missvisande. Det har aldrig bara varit "bostadshushåll" som varit avgiftsskyldiga.

Edit: Radiotjänst använder både familjegemenskapen och hushållsgemenskap som begrepp på hemsidan för övrigt, se t.ex. – https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Regler om begränsad avgiftsskyldighet finns i 3 § avgiftslagen. I paragrafens första stycke föreskrivs att avgift som har erlagts för TV-mottagare även gäller annan TV-mottagare, om mottagarna

1. är avsedda att användas i innehavarens hushåll av honom själv, hans
familj, annan medlem av hushållet eller inneboende som är helt i hushål­lets kost,

Det står ju uttryckligen att den avgift som avlagts ÄVEN gäller för andra mottagare om de är avsedda att användas av familj, sedan inräknas även andra medlemmar av hushållet eller inneboende som är inom hushållets kost. vart kommatecken, "och" samt "eller" sitter i lagtexter är mycket avgörande för tolkningen.

Ett vuxet barn räknas inte som familj här. Det är om de ingår i ett kosthushåll eller inte som avgör.

Permalänk
Medlem

@Eirikur: Absolut bort med e-sport direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Klart att du tycker att alla ska vara med och betalar när du själv tycker det är bra material du vill kolla på eller läsa. Varför kan inte dom som vill betala och dom som inte vill strunta i det och således inte får tillgång till materialet? Det är inte moraliskt för fem öre att jag ska betala för underhållning jag inte vill ha.

Sorglig inställning också att bara för att det troligen inte skulle gå hem hos en majoritet i riksdagen att ändra det till mer rättvist eller t.o.m ta bort det så ska man glömma det? Du låter som en väldigt demokratisk typ..

Det demokratiska i en folkvald riksdag är rimligen att beslut fattas utifrån vad en majoritet av de folkvalda vill.

Vi har ju personvalssystem i Sverige, så det går utmärkt att kryssa in personer som delar ens åsikter i frågor man tycker är viktiga.

Public service kanske inte alla använder, men detsamma kan ju sgas om polis, skolor, vägar och såvidare. Det går givetvis argumentera för att vissa saker är nödvändiga medans andra inte är det, men vad som är nödvändigt respektive onödigt finns det väl ungefär lika många åsikter om som det finns människor, och då måste man hitta en medelväg som gör att så få som möjligt blir missnöjda, och hade just Public service finansiering varit en fråga som vädligt många kände väldigt starkt för så tror jag den hade fått betydligt större utrymme i valrörelsen än vad den fick.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Alla dessa hittepå avgifter (copyswede) och skatter (elektronikskatt) ökar utgifterna snabbare än inkomsterna. Kanske dags att införa bidrag också för att kunna finansiera Svenssons TV.

Privatkopieringsskatt har funnits i över 40 år i olika former. Denna licens likaså och ändå har inte utgifterna ökat markant. Sedan ska man vara medveten om att under samma 40 år som t.ex. privatkopieringsskatt har gällt så har lönerna ökat markant. Så det där var inte en liten överdrift.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det demokratiska i en folkvald riksdag är rimligen att beslut fattas utifrån vad en majoritet av de folkvalda vill.

Vi har ju personvalssystem i Sverige, så det går utmärkt att kryssa in personer som delar ens åsikter i frågor man tycker är viktiga.

Public service kanske inte alla använder, men detsamma kan ju sgas om polis, skolor, vägar och såvidare. Det går givetvis argumentera för att vissa saker är nödvändiga medans andra inte är det, men vad som är nödvändigt respektive onödigt finns det väl ungefär lika många åsikter om som det finns människor, och då måste man hitta en medelväg som gör att så få som möjligt blir missnöjda, och hade just Public service finansiering varit en fråga som vädligt många kände väldigt starkt för så tror jag den hade fått betydligt större utrymme i valrörelsen än vad den fick.

Sluta spela smartass nu, jag pratar klart och tydligt om din inställning till saken, dvs att bara för att någonting idag inte har en majoritet i riksdagen (ingen fråga viktig nog för att någon skall bry sig bland politiker) så ska man glömma det.

Det är exakt detta som är problemet med vårat system, det blir bara dom viktiga frågorna som kommer till tals, bara för att en fråga ligger på nummer 100 på viktigaste fråga så skall man väl inte strunta i den? Många frågor har stor del av befolkningen inte reflekterat över alls heller, säkerligen finns det saker jag själv inte lagt många tankar till som jag inte har någon riktig ståndpunkt till.

Polis är i regel ingenting vi "använder" utan det är något vi inte kan klara oss utan om vi vill ha lag och ordning (eller i alla fall någorlunda sådan). Skolan går vi allihop i till olika grad, vägar och infrastruktur använder vi alla, även om vi inte använder alla vägar. Varesig något är nödvändigt eller ej är givetvis en fråga, men det är även en moralfråga i det hela, varför skall TV-underhållning (som inte är en nödvändighet för att leva och må bra) betalas utav folk som inte vill se det?

Folk dör av skottlossning, vårdköer är långa, bilbränder, boendeköer är långa osv självklart kommer ingen ta upp Public Service. Måste man känna starkt för en fråga för att den ska tas på allvar? Hur högt på viktighetsskalan måste en fråga vara för att den skall ha betydelse? Det viktigaste för mig att göra varje dag är väl att få i mig föda, arbeta för inkomst och sova, men att duscha är också viktigt, även om inte i närheten av lika viktigt, så struntar jag inte i att duscha för det.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det är ju en fråga som diskuterats i flera år och folk har röstat på partier som stödjer den kommande finansieringen och public service fortsatta existens. Även om vi har inslag av personval så är det partierna som styr. Sen är det givetvis fritt att gå med i ett parti du sympatiserar med och påverka den vägen, partierna består av "folket" och ingen annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Tråkigt för de som smiter från licensavgiften. Nu måste de också vara med om att betala.

Och vi som inte smiter utan valt att inte ha TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Sluta spela smartass nu, jag pratar klart och tydligt om din inställning till saken, dvs att bara för att någonting idag inte har en majoritet i riksdagen (ingen fråga viktig nog för att någon skall bry sig bland politiker) så ska man glömma det.

Det är exakt detta som är problemet med vårat system, det blir bara dom viktiga frågorna som kommer till tals, bara för att en fråga ligger på nummer 100 på viktigaste fråga så skall man väl inte strunta i den? Många frågor har stor del av befolkningen inte reflekterat över alls heller, säkerligen finns det saker jag själv inte lagt många tankar till som jag inte har någon riktig ståndpunkt till.

Polis är i regel ingenting vi "använder" utan det är något vi inte kan klara oss utan om vi vill ha lag och ordning (eller i alla fall någorlunda sådan). Skolan går vi allihop i till olika grad, vägar och infrastruktur använder vi alla, även om vi inte använder alla vägar. Varesig något är nödvändigt eller ej är givetvis en fråga, men det är även en moralfråga i det hela, varför skall TV-underhållning (som inte är en nödvändighet för att leva och må bra) betalas utav folk som inte vill se det?

Folk dör av skottlossning, vårdköer är långa, bilbränder, boendeköer är långa osv självklart kommer ingen ta upp Public Service. Måste man känna starkt för en fråga för att den ska tas på allvar? Hur högt på viktighetsskalan måste en fråga vara för att den skall ha betydelse? Det viktigaste för mig att göra varje dag är väl att få i mig föda, arbeta för inkomst och sova, men att duscha är också viktigt, även om inte i närheten av lika viktigt, så struntar jag inte i att duscha för det.

Just den här frågan är ju någgot som obönhörligen kommer påverka precs alla med tillräckligt stor inkomst, och är det då så att tillräckligt många tycker att frågaan är för viktig för att ignoreras och folk känner att det skaver så lär den ju tas upp.

Visst, jag personligen bryr mig inte så mycket. Men jag har väl ingenstans sagt att folk borde strunta i frågan för att jag inte tycker den är viktig?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det verkar vara en ganska utbredd modell med reklamfinansierad public service i övriga Europa. Eller rättare sagt - delvis reklamfinansierad public service där staten också står för en del.
Själv tycker jag det är väldans skönt att faktiskt slippa reklamen på svt nyheter, i poddar och på TV så jag ser hellre att vi inte går ditåt, men det verkar ju vara poppis och det kanske blir så även här för konceptet verkar ju fungera

Reklamfinansiering hade ju varit jättebra annars. Då hade de som tittar på kanalerna indirekt betalat för sig själva.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Fullt rimligt enligt mig.

Ni som ogillar SVT och deras programutbud, tipsa gärna om andra kanaler med samma bredd på utbud och nyhetsrapportering ner på lokalnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Skulle hålla med dig om det är vad SVT mfl. faktiskt sysslade med. Kan du visa mig några sådana granskningar från det senaste året?

Ta en titt på Uppdrag Granskning för ett ytligt axplock av aktuella scoops från SVT-journalister. Sen finns det Rapport och Aktuellt som gör rapporteringar på daglig basis. Både SR och SVT har en flotta av utrikeskorrespondenter runt hela världen som pumpar ut rapportage, kolla gärna in Korrespondenterna på SVT Play. SVT Forum sänder riksdagsdebatter, EU-parlamentsdebatter, debatter från olika forum landet runt och ger politiska debatter/kommentarer dagligen. Agenda sänder ingående rapportage om aktuella händelser med studiointervjuer från allehanda politiker och övriga tunga aktörer varje vecka. Dessutom brukar SVT ha ingående bevakning av speciella händelser såsom Riksdagsvalet, EU-valet, politikerveckan i Almedalen etc. Svt.se ger även aktuella nyheter och uppdateringar dygnet runt.

Edit: Som @OSkar000 också nämner så har SVT/SR extensiv lokalnärvaro med sina lokalnyhetsfilialer. Ganska ovanligt sedan TV4 la ner sina lokalkanaler för flera år sen pga bristande budget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Förstår inte varför en del hänger upp sig på att det är TV-sändningar. SVT finns ju även att tillgå på nätet. Sen betalar ju alla mycket mer skatt för sjukvård trots att de själva är friska och kanske aldrig blir inlagda på sjukhus i hela sitt liv eller inte gillar hur sjukvården sköts i landet.

Man måste inte ha tv för att överleva. Förstår du skillnaden? Titta på TV ≠ överleva

Skrivet av OSkar000:

Fullt rimligt enligt mig.

Ni som ogillar SVT och deras programutbud, tipsa gärna om andra kanaler med samma bredd på utbud och nyhetsrapportering ner på lokalnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Fullt orimligt enligt mig.

1) skatt är stöld
2) bortsett från 1) så är det även så att man måste inte ha TV för att överleva eller ens leva ett drägligt liv
3) det är irrelevant om det finns kanaler med samma utbud eller ej, om efterfrågan finns så kommer det att finnas någon som tillhandahåller tjänsten. Om efterfrågan inte finns så kommer utbudet att minska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Reklamfinansiering hade ju varit jättebra annars. Då hade de som tittar på kanalerna indirekt betalat för sig själva.

Men då hade det inte varit public service.

Skrivet av Species8472:

Och vi som inte smiter utan valt att inte ha TV?

Nu handlar detta inte bara om TV utan tillgång till deras utbud via nätet också.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Nu handlar detta inte bara om TV utan tillgång till deras utbud via nätet också.

Skapa ett login med bankid där de som betalar får tillgång, de som inte betalar får inte tillgång. Problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men då hade det inte varit public service.

För att?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

För att?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Public_service

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får nog förklara dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du får nog förklara dig.

Begreppets definition menar att Public Service finansieras via skatter för att sprida "Allmän nytta" så som nyheter och granskningar. Orsaken är ganska enkel. För att företag eller regeringen inte ska kunna kontrollera utbudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Begreppets definition menar att Public Service finansieras via skatter för att sprida "Allmän nytta" så som nyheter och granskningar. Orsaken är ganska enkel. För att företag eller regeringen inte ska kunna kontrollera utbudet.

Står det så i länken?

Edit: Nej, det gör det givetvis inte. Inte heller i den efter redigering.

Public service kan finansieras på flera sätt, såsom genom TV-licens (vanligt i Europa), statliga medel (förekommer bland annat i Nederländerna och Australien), frivilliga donationer (USA) samt reklam. Helt reklamfri public service förekommer enbart i de nordiska länderna, Frankrike, Storbritannien, Spanien, Australien och Japan. I övriga länder är public service ofta delfinansierat av reklamavbrott i sändningarna i likhet med de privata kanalerna.

Visa signatur