Permalänk
Medlem

Plåtskador efter hagel

Hej på er!
Igår kväll hade vi den värsta hagelskuren jag har varit med om, hagelkulor stora som golfbollar! Detta ledde såklart till att jag har bucklor i plåten på i stort sätt alla delat av karossen på min stackars bil.

Jag ringde mitt försäkringsbolag och det var inga konstigheter, försäkringen täckte och bilen ska in på skadebesiktning om några veckor. Men nu till min fundering. Lagar man sånt här eller ska man räkna med att bilen blir inbytt. Det är ju trots allt ett jäkla jobb att byta/laga alla delar och en hel del arbetstimmar kommer att behövas läggas ner. Bilen är en V40 -15.

Permalänk
Medlem

@Elof94: dom räknar på kostnaden och laga bilen och överstigen den bilens marknadsvärde/stor del av marknadsvädet så löser dom in den, så det vet man först efter skadebesiktning..

Vad kostar en sån bil med liknande miltal som din?

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig råkat ut för något liknande. Men i mina öron så låter plåtverkstad som betydligt billigare än att skrota hela bilen. Jag skulle inte räkna med att den blir inbytt.

Permalänk
Medlem

Precis som ovan skriver. Överstiger kostnaden för lagning bilens marknadsvärde så löses bilen in och du får köpa en ny. Behöver plåten bytas över hela bilen kommer kostnaden överstiga värdet och du får ut marknadsmässig peng för din bil.

Permalänk
Medlem

Tror att de kommer rikta bucklorna och/eller spackla samt lacka. Baklucka/huv går ju lätt att byta, taket kan riktas/spacklas. Dörrarna går också att byta men gissar att dessa har ganska lite skador så de kan nog åtgärdas.

De är ganska duktiga på att rikta/massera ut bucklor idag utan att omlackerig krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var snabba svar, tack så mycket. Håller tummarna på att det är lagningsbart. Det är ju kul att byta upp sig men att försöka hitta en likadan känns ju sådär...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

i ain´t no plåtreperatör men vad som gör beror på vart och hur allvarligt skadorna är. En hel del paneler går att byta ut men det som kan vara svårast är bakre sidopanel och taket beroende på hur de sitter fast i karossen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Det var snabba svar, tack så mycket. Håller tummarna på att det är lagningsbart. Det är ju kul att byta upp sig men att försöka hitta en likadan känns ju sådär...

Verkar ju inte vara så komplicerat
https://www.youtube.com/watch?v=DnikJuC8B98
https://www.youtube.com/watch?v=PPJCQd7--XQ

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Jubileumsmästare

Har du några bilder på bilen? Hade varit intressant att se naturens krafter!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Hagel bör ju ge rätt runda och snälla bucklor, en duglig plåtis borde kunna massera ut dom utan för stor åverkan.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ne, men det där borde jag ju kunna lösa

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hade varit kul med en bild på skadorna.
Rent generellt, är det inga ”veck” i groparna så riktar man ganska enkelt och ofta utan att behöva lacka om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Har du några bilder på bilen? Hade varit intressant att se naturens krafter!

Ska se om jag kan fixa det efter jobbet

Permalänk
Medlem

För ca 10 år sedan var jag i Rosvik utanför Piteå när det kom en sån storm. Hela byn blev bombarderad, bilarna buckliga, altantak sönderslagna. Helt galet, trodde inte vi fick sådana i Sverige. Mäktigt! Stackars försäkringsbolag

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Annars kan du göra det bästa av situationen och vara lite kreativ

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick min bil tillknucklad likaså i onsdagens hagelskur.. Dock är det en 2007 corolla så låter det nog vara..
Tänkte jag kunde ta några foton då det säkert är över 100 bucklor på bilens tak/motorhuv.. Det visade sig dock vara
väldigt svårt att få med på foto.. bucklorna är ju ganska små o iaf min gamla kamera får problem o se det som man lätt ser
med blotta ögat..

Bilden visar ju kanske 10-15 bucklor, men det är bara dom som hamnar i viss vinkel för kameran, i verkligheten har taket ungefär samma märken överallt, småbucklor med kanske 5-15cm imellan varandra..

Här syns 3 små bucklor på framskärmen..

Kan tillägga att det inte var något unikt för min bil, alla bilarna som stod parkerade på gatan har samma skador..