(hur) märks skillnaden mellan 1,5 och 2,5 kvadratmillimeters högtalarkabel?

Permalänk
Medlem

(hur) märks skillnaden mellan 1,5 och 2,5 kvadratmillimeters högtalarkabel?

Det sägs att det är skillnad på 2x2,5 kvadratmillimeter och 2x1,5 kvmm kopparkabel (jag använder classe/kjell, inte van den huul), men hur lär den skillnaden yttra sig? Bara i mätvärden eller med superdyra högtalare? Eller allmänt sämre signalkvalitet vilket gör att jag får sämre ljud även i typ KEF/Focal för 10 000:-. Eller blir signalen bara svagare vilket kan pareras med volymhöjning?

Jag är ingen audiofil, men jag vill inte medvetet försämra ljudet i mitt hem.

Jag har två stycken speakerpar (i olika rum) och efter ommöblering måste alla fyra kablarna dras i samma kabelkanal för att nå fram till förstärkaren, och det går bara om jag går ner till 1,5 mm. I dagsläget har jag 80-talskolosser till högtalare som jag fortfarande tycker låter rymligt, tungt och bra, men foamen är trasig och jag ska kanske gå ner i storlek också i framtiden, därav referensen till KEF för jag har satt 10 000 som max för ett par stativare. Förstärkaren är antingen Cambridge på 60 W per kanal eller en 70-tals Marantz på 25 W per kanal.

Orsak till frågan
Permalänk
Hedersmedlem

Du får 20m FK för 70:- på Jula, testa.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du får 20m FK för 70:- på Jula, testa.

Gärna det. Är inte elkille så jag har aldrig fattat om jag ska välja fk, ekk, rkub eller nåt annat. Men om fk är the way to go sä gärna det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle inte ta FK (FåKardeler) utan istället välja någon typ av RK (RikligtmedKardeler).

Permalänk
Medlem

Okej...
Sen hittar jag såna här trådar som jag fattar noll av som unisont säger att man ska dra dubbla kablar för jordens skull för att inte riskera att spränga förstärkaren.

Dubbla kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Okej...
Sen hittar jag såna här trådar som jag fattar noll av som unisont säger att man ska dra dubbla kablar för jordens skull för att inte riskera att spränga förstärkaren.

Dubbla kablar?

Han säger att det måste vara två trådar till varje högtalare, vilket det normalt är i en högtalarkabel.

Skillnaden mellan 1,5 och 2,5 är hur mycket ström du kan skicka i dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@guermantes: Kabelns area påverkar hur mycket motstånd kabeln i sig ger. En lång, tunn kabel kan absolut påverka ljudet. Det är väl diskanten som tar stryk om jag inte tänker/kommer ihåg fel, dvs man får en avrullning av höga frekvenser.

Vidare så kan det ju i förlängningen bli en ren kapacitetsfråga, men då ska man nog mata rätt mycket effekt i kabeln.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@guermantes: Kabelns area påverkar hur mycket motstånd kabeln i sig ger. En lång, tunn kabel kan absolut påverka ljudet. Det är väl diskanten som tar stryk om jag inte tänker/kommer ihåg fel, dvs man får en avrullning av höga frekvenser.

Vidare så kan det ju i förlängningen bli en ren kapacitetsfråga, men då ska man nog mata rätt mycket effekt i kabeln.

Beror lite på hur konstruktionen ser ut, men jag tappade 0.4dB som mest vid 12kHz när jag gick från 1 meter 1.5mm2 till 10 meter 1.5mm2 vid ett test. Minst var tappet i mellanregistret där det var 0.2dB. Så vi kan nog konstatera att sålänge längderna är vettiga/korta är relevansen inte överdrivet stor, men brukar ändå råda till 2.5mm2 till frontar då det inte kostar många kronor extra.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Beror lite på hur konstruktionen ser ut, men jag tappade 0.4dB som mest vid 12kHz när jag gick från 1 meter 1.5mm2 till 10 meter 1.5mm2 vid ett test. Minst var tappet i mellanregistret där det var 0.2dB. Så vi kan nog konstatera att sålänge längderna är vettiga/korta är relevansen inte överdrivet stor, men brukar ändå råda till 2.5mm2 till frontar då det inte kostar många kronor extra.

Det kan väl även tilläggas att 0,4dB är en närmast ohörbar skillnad. Vi snackar en skillnad på den nivån att du kanske kan uppfatta den i ett extremt tyst rum, om du lyssnar intensivt på en enstaka ton. Alltså, helt försumbart i en ljudanläggning i ett vanligt rum när du lyssnar på musik. Och det med en tunn kabel på 10 meter...