Reparera djup repa i lacken på bil

Permalänk
Medlem

Reparera djup repa i lacken på bil

Hej!

Jag har haft oturen att få ett par repor på bakluckan på min bil. Jag har en motorstyrd garageport. Hade sändaren i min ficka och på något sätt råkat trycka på knappen i fickan. Jag hade vid tillfället bakluckan öppen varpå armen som drar upp porten fastnade i den öppna bakluckan. Fick en snygg repa ner till grundfärgen. Detta har hänt två gånger (IdiotEazy) :/

Har tänkt att gå tillväga på sättet: rengör > filler > bättringsfärg > vattenslippapper > polering

Min fråga är: Jag har kollat på en del youtubeklipp om hur man reparera djupa repor. De använder en filler först att fylla repan med, men jag kan inte hitta vad jag ska ha på svenska sidor. Nån som har någon idé på vad jag ska köpa? Känns dumt att man ska behöva beställa något från utlandet, men det får jag göra om det inte finns nått i svenska butiker.

Jag kommer ta bilder på jobbet sen när jag gör det om det blir bra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

1. Slipa ner så du får mjuka kanter runt repan
2. Rengör
3. Grundfärg/filler/primer/slipgrund, benämningarna kan skilja sig lite och är ibland felaktiga.
4. Slipa igen
5. Rengör
6. Lackera
7. Våtslipa till lagom korn (lite beroende på hur grovt polermedel du kör med i nästa steg)
8. Polera
Det är enklare att slipa ner repan så du har mjuka kanter, annars kommer den lätt att synas senare. Du slipper dessutom riskera att det rostar senare.

Kolla ChrisFix på YT, han har säkert någon video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

1. Slipa ner så du får mjuka kanter runt repan
2. Rengör
3. Grundfärg/filler/primer/slipgrund, benämningarna kan skilja sig lite och är ibland felaktiga.
4. Slipa igen
5. Rengör
6. Lackera
7. Våtslipa till lagom korn (lite beroende på hur grovt polermedel du kör med i nästa steg)
8. Polera
Det är enklare att slipa ner repan så du har mjuka kanter, annars kommer den lätt att synas senare. Du slipper dessutom riskera att det rostar senare.

Kolla ChrisFix på YT, han har säkert någon video.

Jag hade tänkt att gör denna metoden: https://www.youtube.com/watch?v=S2aC_oseMe4 Där har han något som heter "3m Bondo® Glazing and Spot Putty" Kan inte hitta det på svenska sidor. Det är främst det jag undrar vad jag ska köpa.

Jag kan inte få tag i bättringsfärg i sprayburk. Det finns enbart som bättringsfärg man applicera med pensel. Det är något speciellt med lacken som finns på min bil. Det är en Mazda 3 och lacken heter Soul Red Crystal. Nu var det nått halvår sedan jag pratade med serviceverkstaden så det kanske har ändrats vad som finns att köpa.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable