Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Finns det elbilar som kommer Sandviken-Stokholm ToR på en laddning? Ja. Men inte oavsett väderlek. Med min Tesla Model 3 Long Range åker jag Gävle-Stockholm ToR och kommer hem med ca 20% kvar i batteriet en sommardag som denna. På hösten/vintern har jag gjort det med ca 8% kvar vid hemkomst. Men hade det varit riktigt kallt och massa snö på vägen hade det inte räckt.

Med det sagt. Du ska väl inte bara ner på centrala Stockholm och vända i första rondellen för att åka direkt hem igen? Du lär väl göra något i Stockholm också? Då kan du ju lika bra parkera på en billig "långsam-laddare" medan du är där. Efter max 4-5h på en 11Kw laddare så är ju batteriet fulladdat igen så du garanterat kommer hem oavsett väderlek.

Om man tänker så istället så kan man ställa frågan: finns det någon bil som kan köra Sandviken-Stokholm utan att behöva stanna och ladda längs vägen? Då finns det helt plötsligt massa bilar att välja på

Ah tråkigt. Men utvecklingen bör väl gå raskt framåt så när det blir dags att byta bil kan jag hitta någon som klarar den sträckan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag skrev ju TYDLIGT "Jag undrar helt enkelt om jag kan hitta något likvärt i elbilsvärlden för liknade pris eftersom att bensin och diesel bilar är på väg bort inom inte allt för många år om allt går som det ska."
jag jämför inte med någon, även om det i första inlägget kan tolkas så men ändå citerar ni mitt mer informativa inlägg som att ni inte ens läst första raden?
Bli inte arg på mig för att ni inte läser det ni svarar på.
trevligt att du ändå kom med ett bra tips som jag själv sneglat lite på. problemen med dessa är räckvidden, fast det kanske man kan klara med lite planering?

Fyllde bara på med varför man kan tycka det är en dålig jämförelse. Det är liksom noll egenskaper som motsvarar det du har idag, eftersom det är en så gammal begagnad bil. Tänkte fylla i att jag inte klandrar sig som ens påbörjar en sån jämförelse "som redan avhandlats" eftersom du omöjligt har hängt med i hela tråden, men försökte hålla en vänlig ton så du inte skulle känna att vi alla hoppar på dig. Ber om ursäkt om jag lät otrevlig.

Har inte elbil själv men räckvidden säger alla är nåt man har ångest för innan man köper bil, sen när man har den är det en icke-fråga. Sen är det ju frågan hur mycket räckvidd man faktiskt behöver utifrån ens resmönster, men laddmöjligheter är klart lika nyttigt som bra räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fyllde bara på med varför man kan tycka det är en dålig jämförelse. Det är liksom noll egenskaper som motsvarar det du har idag, eftersom det är en så gammal begagnad bil. Tänkte fylla i att jag inte klandrar sig som ens påbörjar en sån jämförelse "som redan avhandlats" eftersom du omöjligt har hängt med i hela tråden, men försökte hålla en vänlig ton så du inte skulle känna att vi alla hoppar på dig. Ber om ursäkt om jag lät otrevlig.

Har inte elbil själv men räckvidden säger alla är nåt man har ångest för innan man köper bil, sen när man har den är det en icke-fråga. Sen är det ju frågan hur mycket räckvidd man faktiskt behöver utifrån ens resmönster, men laddmöjligheter är klart lika nyttigt som bra räckvidd.

Han har jämfört med sin Peugeot i 2 månader nu.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det är ingen som vet något mer om Genesis GV60 kommer till Sverige?

Den kommer nog på sikt. Men vi är inte prio-listan. I Tyskland finns den att beställa (och konfigurera). Finns även i Brexit-landet om deutsch inte funkar lika bra som english, ifall du är nyfiken på att konfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Den kommer nog på sikt. Men vi är inte prio-listan. I Tyskland finns den att beställa (och konfigurera). Finns även i Brexit-landet om deutsch inte funkar lika bra som english, ifall du är nyfiken på att konfa.

Tack. 👍

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror på hur du ser på det? Jag åker inte runt i min peugeot för att det är en fröjd och en njutning. Jag har ALDRIG åkt en meter i den utan ett klart syfte med resan eftersom det är en rätt obekväm och extremt tråkig bil. Däremot är den billig.
Jag undrar helt enkelt om jag kan hitta något likvärt i elbilsvärlden för liknade pris eftersom att bensin och diesel bilar är på väg bort inom inte allt för många år om allt går som det ska. Kanske jag skulle kunna komma ännu billigare i en motsvarande elbil men det verkar jag inte kunna göra i dagsläget.

På hemsidan för MG ZS står det från 3110 kr i månaden och det är nog för den billigaste varianten, min bil har ju faktiskt elhissar och ac

Har en volvo 740 som jag renoverat upp rätt bra som jag finåker med när jag vill det.

Ahaha..... Skojare där

Tror den här tråden är lite "out of your league".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fyllde bara på med varför man kan tycka det är en dålig jämförelse. Det är liksom noll egenskaper som motsvarar det du har idag, eftersom det är en så gammal begagnad bil. Tänkte fylla i att jag inte klandrar sig som ens påbörjar en sån jämförelse "som redan avhandlats" eftersom du omöjligt har hängt med i hela tråden, men försökte hålla en vänlig ton så du inte skulle känna att vi alla hoppar på dig. Ber om ursäkt om jag lät otrevlig.

Har inte elbil själv men räckvidden säger alla är nåt man har ångest för innan man köper bil, sen när man har den är det en icke-fråga. Sen är det ju frågan hur mycket räckvidd man faktiskt behöver utifrån ens resmönster, men laddmöjligheter är klart lika nyttigt som bra räckvidd.

Kände mig lite påhoppad där men det är inte alltid lätt på nätet, eller telefon. Alla uppfattar ju olika saker på olika sätt. Därför alltid jag föredrar att mötas "face to face" blir alltid bäst så. Tack för förklaringen och hur du såg det hela, precis som jag skrev så uppfattade jag det hela fel. För dig var ditt svar nog självklart men jag såg det i ett helt annat ljus, definitivt färgat av de andra liknade svar jag även fick.

Märker att alla i denna tråd, vad jag sett i alla fall köper eller bokar helt nya elbilar. Är det någon som vågat sig på en begagnad och hur gick det i sådant fall? Jag personligen ser inget värde i en ny bil som tappar så mycket värde under de första åren att jag hellre väntar ett par år eller mer innan jag köper en bil. Undantaget är nog om det dyker upp en drömbil som man vill ha där allt stämmer. Uppväxt på 90 talet som man är så är dodge viper högt på den listan.
Ju mer elbilar som kommer och tar över borde väll även konverterings kitt snart bli vanliga? Vore trevligt att kunna köra sin gamla veteranare även när all bensin/disel är förbjuden eller kostar 250kr litern?

Jag kan bensin/diesel bilar bra och vet vad jag ska kolla och lyssna efter och hur jag servar och tar hand om dem men elbilar är det lite frågetecken om vad man kan och får göra? Byta bromssystem, byta ut alla vätskor borde vara rätt problemfritt och likadant med upphängningen men resten kan ju bli lite jobbigt. Har även sett folk som skapat en riktigt jobbig stämning när de lyft upp bilen och av misstag punkterat batteriet. Jag som inte har lyft ser även den extra tyngden som ett problem då jag antagligen måste köpa bättre(starkare pallbockar) och skulle bilen ramla ned på mig så är väll fördelen att jag kanske dör ögonblickligen istället för att jag ligger och lider i några timmar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tror den här tråden är lite "out of your league".

hur menar du då?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hur menar du då?

Jag tror att han mellan raderna menar att du helt enkelt inte är redo för elbil. Lite den känslan jag också får när jag läser det du skriver. Inget fel med det iofsig om du frågar mig, men det kanske är bra att vara självmedveten.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag tror att han mellan raderna menar att du helt enkelt inte är redo för elbil. Lite den känslan jag också får när jag läser det du skriver. Inget fel med det iofsig om du frågar mig, men det kanske är bra att vara självmedveten.

Bara för att jag vill hitta ett billigare alternativ har inget med hur redo jag är? Kanske snarare marknaden som inte är redo för den stora massan där dom flesta inte har råd att köpa eller leasa en elbil?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bara för att jag vill hitta ett billigare alternativ har inget med hur redo jag är? Kanske snarare marknaden som inte är redo för den stora massan där dom flesta inte har råd att köpa eller leasa en elbil?

Jag håller med om att elbilsmarknaden inte är redo för den stora massan än, den är fortfarande väldigt ny. Du verkar ta det som en personlig förolämpning, tagga ner lite och vänta ett par år så ska du se att elbilsmarknaden har blivit mer tillgänglig för flera

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Björn Nyland har en video om batterikapacitet efter 3 år och 16 000 mil. Tror vi säljare kommer erbjuda data om hur bilen har laddats och vilken kapacitet som är kvar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kände mig lite påhoppad där men det är inte alltid lätt på nätet, eller telefon. Alla uppfattar ju olika saker på olika sätt. Därför alltid jag föredrar att mötas "face to face" blir alltid bäst så. Tack för förklaringen och hur du såg det hela, precis som jag skrev så uppfattade jag det hela fel. För dig var ditt svar nog självklart men jag såg det i ett helt annat ljus, definitivt färgat av de andra liknade svar jag även fick.

Märker att alla i denna tråd, vad jag sett i alla fall köper eller bokar helt nya elbilar. Är det någon som vågat sig på en begagnad och hur gick det i sådant fall?

Jag var inne på begagnad, men priserna stack iväg över det senaste halvåret så det fick bli en fossilbil igen. Men jag har flera kollegor som kör begagnade elbilar, E-Niro är poppis och likaså Ioniq, inte Ioniq 5 alltså utan den gamla bilen som fanns som både elbil och hybrid. De verkar mycket nöjda. Bland annat en kollega som har vad man kan kalla lite speciella åsikter, tror inte på månlandningen exempelvis och hyllar Turkiet och Erdogan rejält, alltså typ den sista jag trodde skulle satsa på en elbil, men han älskar sin Ioniq. Flera har Tesla också, men inte begagnade och Tesla-förarna verkar ganska överens om att det nog inte är den bästa idén att köpa en äldre Tesla med tanke på hur mycket deras bilar slitits på de första tre åren. Inte att de är mekaniskt slut eller så, men bilarna känns helt enkelt inte så fräscha längre, inredningen slits ganska fort och så.

Citat:

Jag personligen ser inget värde i en ny bil som tappar så mycket värde under de första åren att jag hellre väntar ett par år eller mer innan jag köper en bil. Undantaget är nog om det dyker upp en drömbil som man vill ha där allt stämmer. Uppväxt på 90 talet som man är så är dodge viper högt på den listan.
Ju mer elbilar som kommer och tar över borde väll även konverterings kitt snart bli vanliga? Vore trevligt att kunna köra sin gamla veteranare även när all bensin/disel är förbjuden eller kostar 250kr litern?

Konverteringskit vet jag inte om det kommer att komma, det känns lite för komplicerat för att kunna bygga ett kit som enkelt kan installeras eller så, men det finns företag som konverterar gamla klassiker. Jag läste exempelvis om ett som fokuserade på Porsche där de bland annat erbjöd att man kunde köra med manuell växellåda. Men billigt är det inte utan kostnaden för konverteringen är väl ungefär på samma nivå som vad en ny elbil kostar.

Citat:

Jag kan bensin/diesel bilar bra och vet vad jag ska kolla och lyssna efter och hur jag servar och tar hand om dem men elbilar är det lite frågetecken om vad man kan och får göra? Byta bromssystem, byta ut alla vätskor borde vara rätt problemfritt och likadant med upphängningen men resten kan ju bli lite jobbigt. Har även sett folk som skapat en riktigt jobbig stämning när de lyft upp bilen och av misstag punkterat batteriet. Jag som inte har lyft ser även den extra tyngden som ett problem då jag antagligen måste köpa bättre(starkare pallbockar) och skulle bilen ramla ned på mig så är väll fördelen att jag kanske dör ögonblickligen istället för att jag ligger och lider i några timmar.

Samtidigt är ju behovet av att lyfta en elbil för att kolla saker under väldigt mycket mindre. Det finns inga avgassystem som rostar sönder exempelvis.

Sen ställer jag mig något tveksam att du byter bromssystem eller hjulupphängningar på din bil särskilt ofta. Det är inget man gör i en handvändning liksom. Men en elbil är ju inte mer komplicerad i dessa system än andra bilar egentligen, även om vikten gör att de sannolikt är lite kraftigare komponenter.

Permalänk
Medlem

Så, kan vi släppa sidospåret nu? Tack.

Hur ser leveranserna ut för de flesta tillverkarna, är det samma ansträngda läge idag som vid början av ukrainakriget eller börjar man se något ljus i tunneln med tillgång på komponenter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Så, kan vi släppa sidospåret nu? Tack.

Hur ser leveranserna ut för de flesta tillverkarna, är det samma ansträngda läge idag som vid början av ukrainakriget eller börjar man se något ljus i tunneln med tillgång på komponenter?

Vad som är ett sidospår är väl inte helt klarlagt? Oändliga diskussioner om leveranstider hos olika handlare och märken är inte så intressant för min del exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bara för att jag vill hitta ett billigare alternativ har inget med hur redo jag är? Kanske snarare marknaden som inte är redo för den stora massan där dom flesta inte har råd att köpa eller leasa en elbil?

Jag kanske formulerade mig lite fel ändå. Som du och Christoffer säger så är marknaden för elbilar inte riktigt redo för att möta dina krav. Det finns inga begagnade elbilar för 100K och det går inte att komma undan så billigt. Som med allt annat nytt så krävs en etablerad marknad först innan begagnatmarknaden blommar och kommer ner till en rimlig prisnivå.

Ett alternativ vore isf att leasa nån av de billigaste elbilarna såsom MG ZS EV där totalkostnaden för 3 år landar på kanske 120-130K plus försäkring.

Vill man inte binda sig under dessa 3 år och inte vill ta dyra billån, ja då finns inte så många andra alternativ än att behålla sin nuvarande bil och spara undan pengar till ett framtida köp.

Tyvärr ser marknaden ut som den gör idag och faktorer såsom krig, covid, komponentbrist, inflation och en högst troligen kommande global ekonomisk kris kommer knappast gynna bilindustrin de närmaste 2-3 åren. Vi lär se priserna på elbilar stiga ytterligare ett bra tag till. För att inta tala om drivmedelskostnader för fossila bilar som garanterat kommer fortsätta gå upp. Så där måste du själv ta ett beslut. Antingen belåna dig och satsa på elbil för att få ner körkostnaden, eller köra vidare på dyr bensin och KANSKE kunna satsa på elbil om 3 år eller så. Men det finns inga garantier på att vi får se billigare begagnade elbilar då heller. Om efterfrågan fortsätter vara hög så kommer priserna justeras därefter.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så, kan vi släppa sidospåret nu? Tack.

Hur ser leveranserna ut för de flesta tillverkarna, är det samma ansträngda läge idag som vid början av ukrainakriget eller börjar man se något ljus i tunneln med tillgång på komponenter?

Börjar väl synas lite ljusning, iaf vad gäller VW.
Ex. är ju som jag skrev tidigare att Zwickau (som är deras största elbilsfabrik) återgår till 3-skift efter att först ha stängt ner helt och sedan endast gått på 2-skift en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så, kan vi släppa sidospåret nu? Tack.

Hur ser leveranserna ut för de flesta tillverkarna, är det samma ansträngda läge idag som vid början av ukrainakriget eller börjar man se något ljus i tunneln med tillgång på komponenter?

En ”arbetskollega” beställde en ID4 för två veckor sedan. Hon skulle få den i November sa de.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så, kan vi släppa sidospåret nu? Tack.

Hur ser leveranserna ut för de flesta tillverkarna, är det samma ansträngda läge idag som vid början av ukrainakriget eller börjar man se något ljus i tunneln med tillgång på komponenter?

Beställde min id4 gtx September 2021 (såklart) och beräknad leverans vecka 32. Innan kriget började var det vecka 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Porsche Taycan är en av de få elbilar jag faktiskt gillar. Vet att det är en sjukt dyr sportbil men vanliga "svenssons" elbilar gör mig inte intresserad.
Ljudet är fake men det bryr jag mig inte i. Det här låter jävligt coolt och jag hoppas fler tillverkare bygger vidare på detta. Det ger elbilarna lite mer personligheter.

Gillar att köra Taycan. När jag skulle byta elbil förra sommaren, och ville se vilka andra bilar än Tesla M3 LR/P som kunde passa mina behov, så var just Taycan väldigt nära köp. Ett annat var Polestar PS2 PP.

De är alla tre grymt kul bilar om man gillar att ha kul och glädje när man kör aktivt, och inte bara är ute efter opassionerad transport A-B. Vilka versioner har du provkört eller funderar på?

Nu finns de ju även i lite mer praktiska varianter i form av mindre kombiversioner som kan vara värda att provköra och överväga.

Konstgjorda ljud tycker jag dock personligen är extremt töntigt, men det är ju bra att det finns för de som uppskattar sådant.

Skrivet av SweViver:

Tack! Ja verkligen, en sån kabel är ändå bra att ha i nödfall.
Märker dock nu att den är klassad till endast 8A och inte 16A. Finns inge knapp för att ändra Ampere, så jag antar att den bara får ut typ 1.8kW. Dock så står det "Max 3.7kW" på baksidan. Fattar ingenting 😅 Får testa kabeln i helgen..

"Made in China"... Sorry!

Tips; är nog bäst att försöka googla fram manualen till den och checka specen vad som står där. Håller med om att 1-fas 8A blir väldigt klent. Då kan man inte ens ladda fullt om man varit på långresa och tom. sover över hos någon.

Som tur är klarar ju bilen 11kW, så du kan ju alltid skaffa en annan mindre klen EVSE längre fram om ni skulle märka behov för det (är ju inte säkert att ni kommer åka så långa sträckor med bilen). Då kan man passa på att skaffa en 3-fas EVSE på 11 kW vilket är grymt nice att ha i frunken (även om mina Teslor kommit med 16A 1-fas EVSE, så har jag alltid skaffat en 3-fas till de).

Skrivet av ronz:

Fast för varje år så blir Peugeot'n billigare. Sedan står det att leasingpriset är FRÅN 3110:- på MG ZS?
Nu vet jag inte syftet med hans inlägg. Kanske är det lika "idiotiskt" som mina tidigare inlägg.

Ingen aning.

Vissa vill nog posta för att de har långtråkigt hemma, misstänker jag ibland.

Skrivet av Shape1:

Min svarta GT-Line beställd i november kommer nu i slutet på juli Är dessvärre ingen indikation på leveranstid då det verkar vara ett lotteri för många när den går i produktion.

Härligt!

Stort Grattis!

Skrivet av fiskebulle:

Från en som länge satt och harvade runt i en Toyota Corolla från '03 - Man ska inte underskatt höjningen i livskvalité av att ha en mer modern och lyxigare bil. Det är bara du själv som kan avgöra om det är värt det. För om det ända syftet är A till B så borde man ta bussen.

Exakt.

Vet de som är 50+ och klarat sig utan att äga bil själva någonsin i livet. Alla har olika behov och prioriteringar.

Finns inga rätt eller fel. Tycker alla skall få välja som de själva vill, precis som du är inne på.

Skrivet av SweViver:

Jag tror inte nån egentligen går från en 15 år gammal Corolla till en ny elbil bara för att dra ner på drivmedelskostnaden. För elbilar är ju ändå dyra att köpa/leasa hur man än ser på det. Halva glädjen är just det enorma lyftet av livskvalitet.

Men har man aldrig provat det så vet man heller inte vad man går miste om. Lite som med allt annat i livet.

Delar din värdering att vissa som postar här har scenarion som är rätt verklighetsfrånvända jämförelser som känns orealistiska/osannolika.

Jo, kan rekommendera alla att iaf. provköra en kul och trevlig ny elbil så att de lite bättre förstår vad de går miste om. Om man sedan väljer att prioritera annorlunda pga. resurser eller andra viktigare saker, så vet man iaf. om lite mer vad man snackar om.

Skrivet av Lidodido:

Därför man måste jämföra likvärdiga bilar för att se om el mot ICE är mest prisvärt.

Helt riktigt. Det borde vara en mer vettig och realistisk utgångspunkt.

Där är ju även TeslaKalkylen suverän: https://teslakalkylen.se/ Den gör det relativt enkelt att räkna på det hela.

Skrivet av ronz:

Med körglädje menar du då acceleration? För annars är det väl inga skillnader från motsvarande ICE?
Jag skulle säga att en gammal MR2 eller GR86 ger mer körglädje än en de flesta vanliga elbilar.

Det är ju långt ifrån endast acceleration. Även i kurvor så är ju elbilar grymt härliga med sin låga tyngdpunkt. En annan skön sak är ju inte bara tiden för acc, men även den sköna känslan av max vrid direkt från stillastående. Den känslan kan aldrig en fossilmotor ge på samma sätt.

Du hade väl provkört Taycan, enligt tidigare post av dig som jag uppfattade det?

Är Taycan lite för hög i inköpskostnad för dig, så är ett tips att även testa en Tesla M3 Performance och/eller en Polestar 2 med Performance Pack. De har inte samma sköna byggkvalitet och finish som Porsche, men de ger ju grymt mycket körglädje för relativ lite pengar i sammanhanget. Du hittar inga nya fossilbilar som kan konkurrera med den enorma prestandan och körglädjen i den prisklassen. Detta är bilar som du skall pressa hårt på kurviga vägar en skön söndag, eller varför inte ta en sväng ut på en kul bana? Men de fungerar även att ha kul med i vardagen så fort tillfälle ges - en härlig kombo!

Skrivet av SiD:

Personligen har stängt av regenereringen på min e-niro, känns så mkt skönare att den "frihjular" när man släpper gasen än att den bromsar. Får en mkt mjukare körning med frihjul än att bilen ska bromsa så fort man släpper lite för mkt på gasen. Visst kan man lära sig at släppa gasen precis så mkt att det blir frihjul men då försvinner ju hela andemeningen med just regenereringen. Kan vara färgad att köra så efter mina snart 4 år med min laddhybrid.

Jag älskar enpedalskörning i normal vardagstrafik. Är underbart smidigt och bekvämt. Handlar nog om en vanesak.

Skrivet av ronz:

”Elbilar” var hans ord. Han nämnde inte en specifik bil. Jag pratar också om min egna erfarenhet och tyckande.

Det finns ingen personlighet. Det är tråkigt i längden och alla bilar riskerar att bli snarlika. Precis som dagens telefoner.

Håller inte alls med. Tycker du tvärt om har en enorm variation och större skillnader i personlighet i moderna elbilar än moderna fossilbilar. Det är runt elbilar som både formspråk, kreativitet och innovation händer.

Nya fossilbilar har ju i jämförelse stangerat i instöpta spår, eller är totalt likriktade och stöpta i samma form.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Rätt ironiskt att bara efter ett par månader läsa den här tråden igen och se personer med tidigare starka åsikter som helt ändrat position.

Skrivet av Wiinis:

Björn Nyland har en video om batterikapacitet efter 3 år och 16 000 mil. Tror vi säljare kommer erbjuda data om hur bilen har laddats och vilken kapacitet som är kvar?
https://youtu.be/eUP_uR1lsEY

Intressant, även om tre år är ganska lite. Frågan är ju om det finns en gräns någonstans där batteriet helt enkelt slutar fungera. Har läst studier där man påstår att det handlar om 12-20 år. Det vore ju najs.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gillar att köra Taycan. När jag skulle byta elbil förra sommaren, och ville se vilka andra bilar än Tesla M3 LR/P som kunde passa mina behov, så var just Taycan väldigt nära köp. Ett annat var Polestar PS2 PP.

De är alla tre grymt kul bilar om man gillar att ha kul och glädje när man kör aktivt, och inte bara är ute efter opassionerad transport A-B. Vilka versioner har du provkört eller funderar på?

Nu finns de ju även i lite mer praktiska varianter i form av mindre kombiversioner som kan vara värda att provköra och överväga.

Konstgjorda ljud tycker jag dock personligen är extremt töntigt, men det är ju bra att det finns för de som uppskattar sådant.

"Made in China"... Sorry!

Tips; är nog bäst att försöka googla fram manualen till den och checka specen vad som står där. Håller med om att 1-fas 8A blir väldigt klent. Då kan man inte ens ladda fullt om man varit på långresa och tom. sover över hos någon.

Som tur är klarar ju bilen 11kW, så du kan ju alltid skaffa en annan mindre klen EVSE längre fram om ni skulle märka behov för det (är ju inte säkert att ni kommer åka så långa sträckor med bilen). Då kan man passa på att skaffa en 3-fas EVSE på 11 kW vilket är grymt nice att ha i frunken (även om mina Teslor kommit med 16A 1-fas EVSE, så har jag alltid skaffat en 3-fas till de).

Ingen aning.

Vissa vill nog posta för att de har långtråkigt hemma, misstänker jag ibland.

Härligt!

Stort Grattis!

Exakt.

Vet de som är 50+ och klarat sig utan att äga bil själva någonsin i livet. Alla har olika behov och prioriteringar.

Finns inga rätt eller fel. Tycker alla skall få välja som de själva vill, precis som du är inne på.

Delar din värdering att vissa som postar här har scenarion som är rätt verklighetsfrånvända jämförelser som känns orealistiska/osannolika.

Jo, kan rekommendera alla att iaf. provköra en kul och trevlig ny elbil så att de lite bättre förstår vad de går miste om. Om man sedan väljer att prioritera annorlunda pga. resurser eller andra viktigare saker, så vet man iaf. om lite mer vad man snackar om.

Helt riktigt. Det borde vara en mer vettig och realistisk utgångspunkt.

Där är ju även TeslaKalkylen suverän: https://teslakalkylen.se/ Den gör det relativt enkelt att räkna på det hela.

Det är ju långt ifrån endast acceleration. Även i kurvor så är ju elbilar grymt härliga med sin låga tyngdpunkt. En annan skön sak är ju inte bara tiden för acc, men även den sköna känslan av max vrid direkt från stillastående. Den känslan kan aldrig en fossilmotor ge på samma sätt.

Du hade väl provkört Taycan, enligt tidigare post av dig som jag uppfattade det?

Är Taycan lite för hög i inköpskostnad för dig, så är ett tips att även testa en Tesla M3 Performance och/eller en Polestar 2 med Performance Pack. De har inte samma sköna byggkvalitet och finish som Porsche, men de ger ju grymt mycket körglädje för relativ lite pengar i sammanhanget. Du hittar inga nya fossilbilar som kan konkurrera med den enorma prestandan och körglädjen i den prisklassen. Detta är bilar som du skall pressa hårt på kurviga vägar en skön söndag, eller varför inte ta en sväng ut på en kul bana? Men de fungerar även att ha kul med i vardagen så fort tillfälle ges - en härlig kombo!

Jag älskar enpedalskörning i normal vardagstrafik. Är underbart smidigt och bekvämt. Handlar nog om en vanesak.

Håller inte alls med. Tycker du tvärt om har en enorm variation och större skillnader i personlighet i moderna elbilar än moderna fossilbilar. Det är runt elbilar som både formspråk, kreativitet och innovation händer.

Nya fossilbilar har ju i jämförelse stangerat i instöpta spår, eller är totalt likriktade och stöpta i samma form.

Nej jag skrev att jag endast provat Ioniq 5 och e-2008.
Det jag menar är att jag är intresserad av bilar och har alltid varit det. Men när det gäller elbilar har ingen bil fått mig intresserad. Förutom Taycan (och möjligtvis BMW i4). Jag har inte provat en Taycan och kommer nog aldrig göra det.

Jag håller verkligen inte med om att fossilbilar stagnat i innovation. Möjligtvis om vi endast kollar på själva motorn och drivlinan där vi kanske nått toppen nu. Resterande delar har utvecklats i samma takt och elbil erbjuder inte mycket unikt där.
Invändigt har kanske elbilar skjutit fram utvecklingen men det gäller främst designspråket. Som enligt mig går mot en tråkig utveckling. Stora skärmar och väldigt clean interiör. Jag har suttit i en Tesla 3 och gud vad tråkig den bilen är. Saknar helt en personlighet och är så slät och tråkig invändigt som utvändigt. Nu är det kanske det mest extrema fallet. Finns vissa elbilar som ser bra ut.

Som jag skrev tidigare ser jag fram emot billigare elbilar och främst bättre batterier och infrastruktur. För rent komfortmässigt vill jag ha en elbil. Men det är för tidigt för mig och nästan ingen har fångat mitt intresse än.

Hursomhelst. Vi tycker olika

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Rätt ironiskt att bara efter ett par månader läsa den här tråden igen och se personer med tidigare starka åsikter som helt ändrat position.

Intressant, även om tre år är ganska lite. Frågan är ju om det finns en gräns någonstans där batteriet helt enkelt slutar fungera. Har läst studier där man påstår att det handlar om 12-20 år. Det vore ju najs.

Tack för tipset!

Det är väl fantastiskt om de bytt åsikt? Förutsatt att det är till det bättre såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag håller med om att elbilsmarknaden inte är redo för den stora massan än, den är fortfarande väldigt ny. Du verkar ta det som en personlig förolämpning, tagga ner lite och vänta ett par år så ska du se att elbilsmarknaden har blivit mer tillgänglig för flera

När någon skriver "out of your league" så tolkar jag det som en förolämpning istället för att skriva att det kanske är svårt att hitta en billig elbil i dags läget.

Skrivet av snajk:

Jag var inne på begagnad, men priserna stack iväg över det senaste halvåret så det fick bli en fossilbil igen. Men jag har flera kollegor som kör begagnade elbilar, E-Niro är poppis och likaså Ioniq, inte Ioniq 5 alltså utan den gamla bilen som fanns som både elbil och hybrid. De verkar mycket nöjda. Bland annat en kollega som har vad man kan kalla lite speciella åsikter, tror inte på månlandningen exempelvis och hyllar Turkiet och Erdogan rejält, alltså typ den sista jag trodde skulle satsa på en elbil, men han älskar sin Ioniq. Flera har Tesla också, men inte begagnade och Tesla-förarna verkar ganska överens om att det nog inte är den bästa idén att köpa en äldre Tesla med tanke på hur mycket deras bilar slitits på de första tre åren. Inte att de är mekaniskt slut eller så, men bilarna känns helt enkelt inte så fräscha längre, inredningen slits ganska fort och så.
Konverteringskit vet jag inte om det kommer att komma, det känns lite för komplicerat för att kunna bygga ett kit som enkelt kan installeras eller så, men det finns företag som konverterar gamla klassiker. Jag läste exempelvis om ett som fokuserade på Porsche där de bland annat erbjöd att man kunde köra med manuell växellåda. Men billigt är det inte utan kostnaden för konverteringen är väl ungefär på samma nivå som vad en ny elbil kostar.
Samtidigt är ju behovet av att lyfta en elbil för att kolla saker under väldigt mycket mindre. Det finns inga avgassystem som rostar sönder exempelvis.

Sen ställer jag mig något tveksam att du byter bromssystem eller hjulupphängningar på din bil särskilt ofta. Det är inget man gör i en handvändning liksom. Men en elbil är ju inte mer komplicerad i dessa system än andra bilar egentligen, även om vikten gör att de sannolikt är lite kraftigare komponenter.

Tror inte vad man tror på eller hur man resonerar alltid avgör hur man tänker i alla frågor. Alla med över i miljard på banken kör tex inte sportbilar :).
Känner själv en stor konspirations kille, han har tagit det definitivt ett steg längre med hjärnkontroll och är osäker på att han tror på allt han själv säger. Han gillar elbilar för att det gör ju "såklart" att oljebolagens övertagande av världen iallafall bromsas
Har dom sagt något väldigt negativt eller funkar allt bra för dom med sina beggade elbilar?

Du måste lyfta en elbil varje gång du byter däck till exempel och när du tex gör mindre saker som att byta bromsbackar för att inte tala om att inspektera hur underredet som skyddar det känsliga batteriet ser ut.

Konverterings kit borde det finnas en marknad för och borde vara gångbart. Där tanken satt kan man istället sätta batterier och elmotor med låda är ofta betydligt mindre när det kommer till eldrift så även motor rummet kan nog delvis fyllas ut med batterier. Starkare fjädrar och andra dämpare kan dock behövas. Har man en gammal veteranare kan man nog betala det. Bil entusiaster betalar rätt mycket för sina bilar. Min bror gillar gamla jänkare och har nog plöjt ned över 300k i en av hans bilar som nu efter flera år börjar bli klar och då räknar jag inte ned all tid han lagt ned i det. bara ombyggnaden och trimningen av motorn gick på ca 150k. Kanske ska jag locka in stackaren på el

Skrivet av SweViver:

Jag kanske formulerade mig lite fel ändå. Som du och Christoffer säger så är marknaden för elbilar inte riktigt redo för att möta dina krav. Det finns inga begagnade elbilar för 100K och det går inte att komma undan så billigt. Som med allt annat nytt så krävs en etablerad marknad först innan begagnatmarknaden blommar och kommer ner till en rimlig prisnivå.

Ett alternativ vore isf att leasa nån av de billigaste elbilarna såsom MG ZS EV där totalkostnaden för 3 år landar på kanske 120-130K plus försäkring.

Vill man inte binda sig under dessa 3 år och inte vill ta dyra billån, ja då finns inte så många andra alternativ än att behålla sin nuvarande bil och spara undan pengar till ett framtida köp.

Tyvärr ser marknaden ut som den gör idag och faktorer såsom krig, covid, komponentbrist, inflation och en högst troligen kommande global ekonomisk kris kommer knappast gynna bilindustrin de närmaste 2-3 åren. Vi lär se priserna på elbilar stiga ytterligare ett bra tag till. För att inta tala om drivmedelskostnader för fossila bilar som garanterat kommer fortsätta gå upp. Så där måste du själv ta ett beslut. Antingen belåna dig och satsa på elbil för att få ner körkostnaden, eller köra vidare på dyr bensin och KANSKE kunna satsa på elbil om 3 år eller så. Men det finns inga garantier på att vi får se billigare begagnade elbilar då heller. Om efterfrågan fortsätter vara hög så kommer priserna justeras därefter.

I dags läget är dom flesta affärer rätt dåliga att göra om det innefattar att köpa bostad eller saker som innefattar kiselchips.

Kommer nog satsa på det fetade alternativet och se hur det rör sig framöver eftersom elbilar verkar bara stiga i pris nu.
Jag tror jag mest är inne på en elbil till min flickvän faktiskt när hennes nuvarande bil jag köpte till henne närmar sig sitt slut men den bör nog hålla ett tag till men hon är kräsen och vill hon ha en viss bil så får man helt enkelt köpa den hon gillar lyckligtvis småbilar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ronz:

Ah tråkigt. Men utvecklingen bör väl gå raskt framåt så när det blir dags att byta bil kan jag hitta någon som klarar den sträckan.

Jo, alltså just nu finns det inte. Men ärligt talat. Jag är väldigt lat och bekväm på min fritid - och jag har verkligen inte upplevt det som något som helst problem! Åker jag 20 mil bort så är ju planen att jag ska vara där MINST en timme i alla fall innan jag åker hem. Under den tiden får du garanterat laddning nog så det räcker för att komma hem igen.

De laddare som det är brist på är oftast snabbladdarna, och en sådan behöver du inte i det här scenariot. Allt du behöver hitta är en parkeringsplats med tillhörande långsamladdare, och sådana finns det massvis med.

I måndags åkte jag till Linköping i jobbet. Jag kom fram med 23% batteri, parkerade i ett parkeringsgarage med massa laddare och laddade fullt på under 5h, medan jag jobbade. Så när jag skulle bränna de 40 milen hem igen på kvällen var batteriet fulladdat och redo. Jag stannade alltså MINDRE än vad hade behövt göra med en diesel/bensin-bil eftersom den hade krävt ett separat stopp bara för tankning. Något som inte behövdes nu

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är väl fantastiskt om de bytt åsikt? Förutsatt att det är till det bättre såklart

Fantastiskt men inte desto mindre ironiskt! Jag antar att man trots allt inte behövde kunna åka Malmö <-> Kiruna med släp i -25C utan att stanna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nej jag skrev att jag endast provat Ioniq 5 och e-2008.
Det jag menar är att jag är intresserad av bilar och har alltid varit det. Men när det gäller elbilar har ingen bil fått mig intresserad. Förutom Taycan (och möjligtvis BMW i4). Jag har inte provat en Taycan och kommer nog aldrig göra det.

Jag förstår dig faktiskt inte alls.

Du säger att du är intresserad av bilar, och att du är intresserad av just Taycan, men du har inget intresse av att provköra den?

This does not compute.

Skrivet av ronz:

Jag håller verkligen inte med om att fossilbilar stagnat i innovation. Möjligtvis om vi endast kollar på själva motorn och drivlinan där vi kanske nått toppen nu. Resterande delar har utvecklats i samma takt och elbil erbjuder inte mycket unikt där.
Invändigt har kanske elbilar skjutit fram utvecklingen men det gäller främst designspråket. Som enligt mig går mot en tråkig utveckling. Stora skärmar och väldigt clean interiör. Jag har suttit i en Tesla 3 och gud vad tråkig den bilen är. Saknar helt en personlighet och är så slät och tråkig invändigt som utvändigt. Nu är det kanske det mest extrema fallet. Finns vissa elbilar som ser bra ut.

Själv älskar jag interiören i M3/MY. Tycker den är helt fantastisk! Men så har jag nog mer allmänt en större förkärlek för stilren minimalism än vulgär vräkighet.

Mies van der Rohe FTW!

Alla måste dock inte tycka olika; det är det som är så härligt med elbilar. Det ger plats för väldigt många smakriktningar.

Men finns ju en enormt stor bredd på formgivningssidan gällande elbilar. Kika bara på tex. en Ioniq 5, EV6 eller Honda E!

Men allt är inte bara variation i form/design; utan du har även en stor variation i hur man kör och rattar bilar med elektriska drivlinor. Finns ju en massa olika varianter på regenerering och annat som stort påverkar upplevelsen.

Du missar enormt mycket kreativitet och innovation när du väljer att stå utanför det enormt roliga med elbilar. Det är där det händer!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

I dags läget är dom flesta affärer rätt dåliga att göra om det innefattar att köpa bostad eller saker som innefattar kiselchips.

Jag tror precis tvärt om mot dig; om du köper en elbil nu så kommer den hålla värdet mycket bättre just för att jag inte ser någon kortsiktig lösning på batteribrist, halvledarbrist och brister på andra komponenter. Kommer troligen att vara ett fortsatt stort problem de närmaste 2+ åren innan tillverkningen kommer i fatt.

Gällande bostäder så kanske vi får en kortsiktig avkylning under ca två år, men räkna inte med några jätteras. Blir det så är det ju tvärt bara att gratulera för ett utmärkt tillfälle att slå till.

Långsiktigt så kommer bostäder, precis som aktiemarknaden, generellt att öka i värde.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer nog satsa på det fetade alternativet och se hur det rör sig framöver eftersom elbilar verkar bara stiga i pris nu.
Jag tror jag mest är inne på en elbil till min flickvän faktiskt när hennes nuvarande bil jag köpte till henne närmar sig sitt slut men den bör nog hålla ett tag till men hon är kräsen och vill hon ha en viss bil så får man helt enkelt köpa den hon gillar lyckligtvis småbilar.

Tips; låt din flickvän finansiera sina egna nya bilar, så kanske du själv får råd med en. Just sayin'.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag älskar enpedalskörning i normal vardagstrafik. Är underbart smidigt och bekvämt. Handlar nog om en vanesak.

Efter att dagligen kört truck med enpedal i 13 år på mitt förra jobb så tycker jag mig ha hög erfarenhet av sådan körning. Man lär sig exakt när man ska släppa gasen för att stanna vid rätt ställe. Med personbil är det en helt annan sak då man inte kan ta för givet att trafiken framför har konstant fart mot tex rödljus. Lika så på landsväg, håller 100 kmh, kommer till en nedförsbacke. Vill inte gasa utför och släpper man gasen så bromsar det så pass att man ganska snart måste gasa för att vara uppe i 100 igen. Går att släppa precis så mkt att de rullar fritt men då faller ju hela syftet med regenerering. Visst kan man köra med adaptiv farthållare men körningen blir så tråkig då tycker jag. Detta är dock min åsikt i frågan, dömer ingen för att de gillar enpedal

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tror precis tvärt om mot dig; om du köper en elbil nu så kommer den hålla värdet mycket bättre just för att jag inte ser någon kortsiktig lösning på batteribrist, halvledarbrist och brister på andra komponenter. Kommer troligen att vara ett fortsatt stort problem de närmaste 2+ åren innan tillverkningen kommer i fatt.

Gällande bostäder så kanske vi får en kortsiktig avkylning under ca två år, men räkna inte med några jätteras. Blir det så är det ju tvärt bara att gratulera för ett utmärkt tillfälle att slå till.

Långsiktigt så kommer bostäder, precis som aktiemarknaden, generellt att öka i värde.

Tips; låt din flickvän finansiera sina egna nya bilar, så kanske du själv får råd med en. Just sayin'.

Tillverkningen på halvledare är väll redan på väg att komma ikapp? finns ju faktiskt grafik kort på hyllorna nu :). Batterier däremot borde kunna lösas med nya tekniker som borde komma rätt snart med tanke på hur mycket företag nu plöjer ned i forskning på detta område?

Min flickvän har ett jobb att ta sig till och inga pengar till bil. Jag har inget jobb men pengar så ekonomiskt påverkar ett bilköp mig lite och för hennes skull kan jag sträcka lite på mina regler och moraler. Jag är uppväxt under fattigdom i en missbrukar familj men nu har jag det väldigt bra ekonomiskt men att spara och tänka på hur man spenderar sina pengar sitter väldigt djupt rotat i mig :).
Detta har lett till att jag har valt att studera såhär mitt i livet och dessutom leva ett ganska fritt liv. När jag dock börjar jobba igen så är det nog en elbil som gäller. Nu vet jag vart landet står och att damen får nöja sig med sin bil ett tag till :).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.