Tre gratis videoredigerare. Vilket är bäst?

Permalänk
Medlem

Tre gratis videoredigerare. Vilket är bäst?

Då Moviemaker inte längre finns i Win OS har jag ingen möjlighet att då andan faller på göra lite filmsnuttar. Inget pretentiöst direkt, är ingen van just filmredigerare, men van och professionell användare av bildredigeringsprogram så det behöver inte vara rena Kalle Anka-programmet. Jag har vana vid gränssnitt. Men har inte tänkt att spendera pengar på det i alla fall.

Hittade en artikel som kort recencerar tre program: LightWorks (fena på Lightroom och var i Internets begynnelse anställda av en firma som hette LightWorks så det är kanske ett gott tecken? ), Shortcut och HitFilm Express.

Ni som pysslar lite med det kanske har en uppfattning om dessa och tipsa om vilket man ska satsa på?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Om du bara ska göra enklare saker kan även blender fungera, dock troligen svårare att lära sig.

Permalänk
Medlem

@DanMicke:
Med nedanstående antar jag att du kör Win 10.

Något motsvarande Moviemaker finns i Windows Store Movie Maker 10

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kdenlive gör ett bra jobb! Tycker UI påminner om de etablerade videoredigerarna som finns.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

davinci resolve 16 finns också

Permalänk
Medlem

Skaffa Davinci Resolve. Gratisversionen gör allt du behöver och är mycket enklare än de alternativ som räknas upp. Jag testade igenom massvis innan jag hittade Davinci. Inget var i närheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Då Moviemaker inte längre finns i Win OS har jag ingen möjlighet att då andan faller på göra lite filmsnuttar. Inget pretentiöst direkt, är ingen van just filmredigerare, men van och professionell användare av bildredigeringsprogram så det behöver inte vara rena Kalle Anka-programmet. Jag har vana vid gränssnitt. Men har inte tänkt att spendera pengar på det i alla fall.

Hittade en artikel som kort recencerar tre program: LightWorks (fena på Lightroom och var i Internets begynnelse anställda av en firma som hette LightWorks så det är kanske ett gott tecken? ), Shortcut och HitFilm Express.

Ni som pysslar lite med det kanske har en uppfattning om dessa och tipsa om vilket man ska satsa på?

Har kört Shotcut och det har inte varit några konstigheter. Annars är det bara testa och se vad du gillar.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Föredetting

Davinci Resolve, alla dagar i veckan. För nybörjare räcker Cut-sidan långt, det tillåter inga gap mellan klipp och liknande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Skrivet av Belzader:

@DanMicke:
Med nedanstående antar jag att du kör Win 10.

Något motsvarande Moviemaker finns i Windows Store Movie Maker 10

På Svenska finns det en som heter Videoredigerare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Davinci Resolve, inget snack om saken

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@DanMicke: Jag stämmer in i kören om Davinci Resolve, en helt annan ligga än de tre programmen du slängt upp i trådstarten.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@DanMicke: Jag stämmer in i kören om Davinci Resolve, en helt annan ligga än de tre programmen du slängt upp i trådstarten.

Gjorde en snabbkoll. Ser bra. Jag kör på den. Tackra för tipset.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Gratis? Davinci utan tvekan

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Davinci. Blev så såld på det att jag köpte fullversion.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan