Permalänk
Hedersmedlem

Seg Intel-processor :)

En kompis hittade en gammal burk med bl.a. en P133, 16 MB EDO, 1.6 GB HDD. Kylpastan mellan CPUn och flänsen hade stelnat till något som likande hårdplast så för att rengöra processorn la vi den i ett acetonbad. Men det funkade inte, så vi skrubbade lite med stålull. Men det gick inte så bra det heller, gammal kylpasta kan vara seg tydligen.
Vi la tillbaka den i ett bad av aceton och bensin, men inget verkade hjälpa. Så vi tände eld på alltihop.

Efter några minuter då det brunnit klart var den lite grillad.

Efter stålullen och inte minst grillningen anade vi att processorn kanske var lite defekt men vi var tvunga att testa den. Efter lite jobb med att böja tillbaka böjda pinnar fick jag med lite våld ner den i sockeln och vi startade systemet.

Och den POST:ar.

Ingen thumbnail, bara en länk pga dumma begränsningar för hur många bilder man får ha i en post..
http://home.student.uu.se/joli5403/images/intel_burns/arabisk...

En arabisk(?) version av Win95 var det på disken, första gången jag sett det.

Ingen thumbnail, bara en länk pga dumma begränsningar för hur många bilder man får ha i en post..
http://home.student.uu.se/joli5403/images/intel_burns/stanga_...

"Nu kan du stänga av datorn"

Processorerna var tåligare förr, helt klart. Någon som har lust att testa ifall en XP eller NW klarar samma behandling?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

¨Ska genast testa med min Athlon XP

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

hahahaha

Visa signatur

[size="1"]AMD AthlonXP 1700+ ¤ Epox 8RDA3+ ¤ 2x256 Crosair XMS3200 ¤ HIS 9700np ¤ SB Live! 5.1 ¤ 20" Eizo FlexScan T622-T
Maxtor 40gb + 20gb ¤ Windows XP pro ¤ DirectX 9.0b ¤ Catalyst 3.6 ¤ 3Dmark: 2001: 15316p - 2003: 5265p ¤ Bilder
CPU: 166*12,5=2088MHz @ 1,8v ¤ GFX: 346/326 ¤ MEM: 11-3-3-2 ¤ H2O: Swiftech MCW462-UH - Sicce Nova - bil radiator[/size]

Permalänk
Medlem

Haha fan du sån kvalitet skulle det vara idag

Permalänk
Medlem

Coolt! Fick mig att tänka på att du kunde spraya den med axe och sen tända fyr Så brinner det

Visa signatur

Tidigare känd som eLight_swe

Permalänk
Medlem

Haha! Va fränt.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Det ballaste jag sett på en stund nu

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

haha! det var d bästa på länge!

Permalänk
Medlem

Idag kan man mosa en cpu om man kollar på den men en gammal p75:a får man fan använda slägga på om de ska gå i smådelar

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Skulle vela sett när du köpe den afrikanska versionen av Windows95

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Hehe såg på en film när en xp prolle funkade utan kylning i ca 200c fast efter några sekunder till så vart bilden svart undra varför....
Inge snack om saken dendär tål värme i alla fall

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk

Den behöver nödvändigtvis ha blivit särskilt varm, tänk på att det är ångorna som brinner, inte vätskorna. Håll den i lågan och prova igen.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mobne
Hehe såg på en film när en xp prolle funkade utan kylning i ca 200c fast efter några sekunder till så vart bilden svart undra varför....
Inge snack om saken dendär tål värme i alla fall

Tänkte precis skriva det när jag läste ditt inlägg, så sant som du säger det. det är ÅNGORNA som briner, inte vätskan, så håll dne lågan och se hur svart och go den blir.

Visa signatur

[size="1"]www.techsajt.com[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Det här slår helt klart mig när jag "grillade" en pentium utan kylning hela dagen (och körde såklart prime95). Jäkligt tufft att den inte gick sönder

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

BURN BABY, BURN!

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
Den behöver nödvändigtvis ha blivit särskilt varm, tänk på att det är ångorna som brinner, inte vätskorna. Håll den i lågan och prova igen.

Jo, det kanske vi borde ha provat. I grunden var vi dock mest sura på proppen och ville få bort det vita gucket. Att vi sedan kom på att köra den igen var mer en bonuside.

Om vi torterar den något mer, så håller vi er underrättade...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk

nu blev jag sugen på att hälla når brännbart i en av mina inte-så-välfungerande hårddiskar, när den är öppnad förstås, och sedan tända eld medans den snurrar i 7200rpm..

Permalänk
Avstängd

har en trasig XP1800+ liggandes, vet inte om jag ska försöka få den RMA:ad eller om jag ska bränna upp den :D:D

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Avstängd

Jag har försökt få upp en gammal Pentium (en sån med "guldlock")
med svets utan att lyckas. Den SER helt oskadad ut. Måste nog
pröva om den fungerar. Jag har haft den i ugnen också...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

min celeron 666 lyckades mina fläktar stanna för...
körde den i 900.. visst.. den klarar ett tag.. men det går ju inte att bränna den när datorn är igång..
burken bara rebootar... sen igång igen..

Permalänk
Medlem

Hehehe jag grillar min P4 3.2Ghz nu.....:rolleyes:...hehe nä men det var ritkigt coolt att den fungerade..:)

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Ni kunde ju använt Isopropyl så hade förmodligen Vaxet/kylpastan lösts upp....

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem

Du behöver nog inte vara orolig att prollen går sönder om du kör den utan fläns i alla fall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De kallar jag "burn-in"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Moderna processorer tål också en hel del. Jag har en Duron som körts med fläns men med stillastående fläkt i x antal dygn i fulload. När jag till slut märkte vad som hänt kunde man steka ägg på kylflänsen. Men den datorn tuffade på som aldrig förr.

Permalänk
Medlem

ägg kan man steka vid 48 grader...

EDIT: eller snarare proteiner koagulerar vid 48 grader...

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abishai
http://home.student.uu.se/joli5403/images/intel_burns/nice_fl...

läcker

Den ska jag ha som wallpaper

Permalänk
Hedersmedlem

By popular demand..

Orginalet av nice flame - http://home.student.uu.se/joli5403/images/intel_burns/nice_fl... [538 kB]

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |