Nytt wifikort får datorn att låsa sig vid boot

Permalänk

Nytt wifikort får datorn att låsa sig vid boot

Hej Sweclockers!

Jag har numer inte möjligheten att dra ethernetkabel och köpte därför ett WIFI PCIE-kort, "Asus pce-ac68".
Detta monterade jag in i en av de två mindre PCIE-slotsen och fäste bak i chassit. Sedan körde jag datorn utan problem en dag med trådlöst internet. När jag stängde av datorn skedde en windows uppdatering.

Dagen därpå gick det inte att starta datorn. Jag försökte felsäkert läge, reparationer, systemåterställningar. Oavsett vad jag försökte låste sig hela datorn så fort windows små snurrande laddningsbollar kommit upp på skärmen, ni vet dom som e på bilden här:

.

Fullständig systemåterställning hann heller inte göras utan att crasha under förloppet. BIOS funka utmärkt. Nån enstaka gång lyckades jag komma förbi in i felsäkert läge och då funkade allt till synes som vanligt men sen vid restart så frös allt igen och felsäkert läge funka inte längre.

Till slut valde jag att montera ut WIFI-kortet och då kom datorn förbi laddningen och bootade. När jag sedan koppla i kortet på nytt kunde datorn också starta som vanligt.

Ska jag utgå från att kortet kan vara defekt?
Ska jag tänka att drivrutinerna krånglat tillsammans med nya uppdateringen?
Jag får för övrigt inget bra "click" när jag monterar in i lilla PCIE-slotsen men verkar inte finnas någon direkt hasp på dem heller som ska klicka.
Andra tankar?

Tack för er tid!

Tråd flyttad till Stationära datorer: Support och övrigt /Vzano, Mod
Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Har hittat information från andra trådar med liknande problem där det verkar vara drivrutinrelaterat:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.