Chromebook vs "Vanlig" bärbar

Permalänk
Medlem

Chromebook vs "Vanlig" bärbar

Hej!

Har en stationär dator just nu, men tänkte köpa en bärbar. Har börjat tittat på chromebooks.

Vad är dom största skillnaden mellan en vanlig bärbar dator vs chrombook?

Kan man till exempel köra Office 365 på en chromebook?

//Mvh
//En noob när det gäller chromebooks

Permalänk
Datavetare

Om vi ignorerar tekniker som Crostini är en Chromebook i praktiken en bärbar dator som kör allt i webbläsaren.

All fler applikationer utvecklas mot att endera enbart köras i webbläsaren eller (som t.ex. Discord, Slack, Skype, m.fl.) ha stöd både för att köras i webbläsaren eller som separat program på din dator. Chromebooks kan bara köra applikationer som finns för webbläsaren (åter igen, är inte helt tekniskt korrekt för de flesta Chromebooks kan också köra Linux-program men det får anses vara en "avancerad" finess för tillfället).

Och specifikt för Office 365: ja, det är ännu ett exempel på något som bara kräver en webbläsare för att köras så det fungerar på en chromebook.

Fördelen med chromebooks är att de är relativt billiga och i normalfallet får man en något bättre bärbar dator (med avseende på saker som skärmkvalité, batteritid etc) för en viss summa pengar jämfört med en traditionell bärbar dator.

En annan fördel är att chromebooks kräver extremt lite underhåll och kräver mindre datorvana från användaren. En chromebook är mer jämförbar med en smart mobil än en traditionell datorn på den här punkten.

Uppenbara nackdelen är att applikationer som inte kan köras i webbläsaren inte fungerar (åter igen, inte helt sant för den lite mer avancerade användaren men i praktiken sant för "normalanvändaren" av chromebooks).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om vi ignorerar tekniker som Crostini är en Chromebook i praktiken en bärbar dator som kör allt i webbläsaren.

All fler applikationer utvecklas mot att endera enbart köras i webbläsaren eller (som t.ex. Discord, Slack, Skype, m.fl.) ha stöd både för att köras i webbläsaren eller som separat program på din dator. Chromebooks kan bara köra applikationer som finns för webbläsaren (åter igen, är inte helt tekniskt korrekt för de flesta Chromebooks kan också köra Linux-program men det får anses vara en "avancerad" finess för tillfället).

Och specifikt för Office 365: ja, det är ännu ett exempel på något som bara kräver en webbläsare för att köras så det fungerar på en chromebook.

Fördelen med chromebooks är att de är relativt billiga och i normalfallet får man en något bättre bärbar dator (med avseende på saker som skärmkvalité, batteritid etc) för en viss summa pengar jämfört med en traditionell bärbar dator.

En annan fördel är att chromebooks kräver extremt lite underhåll och kräver mindre datorvana från användaren. En chromebook är mer jämförbar med en smart mobil än en traditionell datorn på den här punkten.

Uppenbara nackdelen är att applikationer som inte kan köras i webbläsaren inte fungerar (åter igen, inte helt sant för den lite mer avancerade användaren men i praktiken sant för "normalanvändaren" av chromebooks).

Helt korrekt. En skillnad när det gäller Office är ju att webb-apparna inte är riktigt samma sak som skrivbordsapplikationerna, men för de flesta duger de nog bra. Samma kan ju gälla för en del annat som finns både som traditionell applikation och på webben. Exempelvis är Spotify ganska trevligt på webben men man får ju inte samma ljudkvalitet som ifall man väljer högsta kvalitet i skrivbordsappen.

En negativ punkt är väl att Chromebooks har ett "utgångsdatum". Alltså en godtycklig tidpunkt när just denna modell av Chromebook anses föråldrad och stängs ner av Google.

Permalänk
Medlem

1. Chromebooks kör Android-applikationer numer tillsammans med ChromeOS.
Detta innebär att du kan ladda hem appar ifrån Play-store och använda precis som vilken Android-tablet som helst (fast med bättre prestanda då om du inte köper den billigaste av billiga chromebooks)
Dock här är det en fördel att köpa en Chromebook med touchskärm.

2. Linux får du i datorn genom att gå till inställningar och bocka i att du även vill ha Linux på Chromebooken. Du får välja hur mycket plats du vill använda på sin lagringsenhet, och sedan installeras det åt dig automagiskt.
Sedan för att installera Linux appar, så är det som på vilken linux-enhet som helst, eller så laddar man hem färdiga .deb-installationsfiler och högerklickar och väljer installera till linux.

3. Office365 stödjer typ allt det vanliga som vanliga Office-paketet på PC gör. Det jag inte kunnat använda är visual basic i Office365 då det saknas stöd.

4. Det pratas om utgångsdatum. Ja det är sant. Det finns ett bäst före på alla Chromebooks. Men på min Chromebook jag skriver detta på, så har jag support fram till 2026.
Har även en Chromebook ifrån 2013 som slutade ha support 2018? ifrån Google, den fungerar dock givetvis ännu som den ska.
Och vill man kan man ta bort ChromeOS och installera Windows eller Linux istället. Men ChromeOS är snabbare så, så länge det fungerar som det ska.
Ju bättre processor desto längre support för enheten brukar vara en tumregel, så en enhet med en gammal ARM-cpu kan inte förvänta sig lika lång support som en Chromebook med Ryzen eller Intel med i3/i5/i7.

Uppdateringar på ChromeOS är annars så att allt installeras i bakgrunden på din dator, så du får en liten notis vid klockan att det finns en uppdatering av ChromeOS. Du startar då om, och efter 3-4 sek är du inne i datorn igen och allt är klart.

Tips är att skaffa en enhet med 8GB ram, 128GB ssd och Touchskärm och gärna med en i3:a eller Ryzen-cpu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Helt korrekt. En skillnad när det gäller Office är ju att webb-apparna inte är riktigt samma sak som skrivbordsapplikationerna, men för de flesta duger de nog bra. Samma kan ju gälla för en del annat som finns både som traditionell applikation och på webben. Exempelvis är Spotify ganska trevligt på webben men man får ju inte samma ljudkvalitet som ifall man väljer högsta kvalitet i skrivbordsappen.

Helt sant. Men givet att TS specifikt frågade om Office 365 gissar jag att den delen är känd.

Vad det gäller Spotify och egentligen alla applikationer som finns till Android glömde jag faktiskt punkten om att ChromeOS sedan ett par år tillbaka faktiskt stödjer Android-applikationer, i alla fall på nya enheter.

Det kan faktiskt vara bra att tänka på vid val av chromebook. Båda barnen körde chromebook under ett gäng år, deras datorer saknade touch-skärm vilket inte är något problem så länge man kör ChromeOS men även om Android fungerade på deras enheter var det i praktiken rätt värdelöst p.g.a. avsaknad av touchskärm.

Idag finns rätt många 2-in-1 chromebooks, d.v.s. datorer med touchskärm där man kan vända runt tangentbordet så det blir mer som en pekplatta. Vill man köra Android-applikationer på sin chromebook ska man absolut välja en sådan modell!

Skrivet av snajk:

En negativ punkt är väl att Chromebooks har ett "utgångsdatum". Alltså en godtycklig tidpunkt när just denna modell av Chromebook anses föråldrad och stängs ner av Google.

Det finns ett utgångsdatum, men det är allt annat än godtyckligt!

Kollade lite snabbt på vad Webhallen hade för aktuella erbjudanden på chromebooks (det brukar alltid vara erbjudande på ett par chromebook-modeller...).

I den lägre prisskalan finns t.ex. Acer Chromebook CP311-3H för 3000 kr. Då denna kör Arm CPU och har touch-skärm fungerar Android-applikationer riktigt bra. Personligen skulle jag inte välja denna, är en sucker för bärbara med "retina-skärmar" och här får man bara 1366x768...

I den lite högre skalan finns t.ex. Acer Chromebook CP713-2W för 5500 kr. Denna har relativt hög upplösning på skärmen och är också en 2-in-1.

denna sida kan man kolla upp hur länge en viss chromebook-modell kommer automatiska uppdateringen. Tar vi de två modeller som listas ovan ser man att båda dessa har stöd till juni 2028.

Verkar som det i praktiken är ~8 år från att modellen lanseras. Använder man sin dator någorlunda frekvent lär batteriet ändå vara rätt dött efter 5-6 år, så i praktiken har man "livslångt" stöd om man bara ser till att inte köpa en allt för gammal modell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för all info! Uppskattas!

Hittade den här: https://www.komplett.se/product/1155292/dator-surfplatta/dato...

Bra?

Permalänk

Chromebook vs budget pc för enkla saker. Så innebär det att Chromebooken bara mer fungerar och är underhållsfri och startar upp snabbt.
Jag själv gillar tanken med chromebook, men det är lite sektliknande beteende kring gränssnittet på den. T.ex. någon tjomme på Google har bestämt sig att man ej ska få använda skrivbordet till något utan det ska vara helt rent. Visst den filosofin kan man ha, men låt folk göra som de vill.

Jag själv har svårt att förstå varför Chromebook finns istället för Android, då jag upplever det som mycket samma.

Nå skulle jag själv köpa en laptop för surfning etc för 5000kr eller billigare så blir det en chromebook direkt, dyrare laptop så går det emot pc, ännu dyrare Apple m1, ännu dyrare igen pc.

Permalänk
Skrivet av Worexon:

Hittade den här: https://www.komplett.se/product/1155292/dator-surfplatta/dato...

Bra?

Den ser bra ut. Och jämför man med en pc för samma pris så lär chromebooken både vara betydligt snabbare ochmer underhållsfri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Helt sant. Men givet att TS specifikt frågade om Office 365 gissar jag att den delen är känd.

Vad det gäller Spotify och egentligen alla applikationer som finns till Android glömde jag faktiskt punkten om att ChromeOS sedan ett par år tillbaka faktiskt stödjer Android-applikationer, i alla fall på nya enheter.

Det kan faktiskt vara bra att tänka på vid val av chromebook. Båda barnen körde chromebook under ett gäng år, deras datorer saknade touch-skärm vilket inte är något problem så länge man kör ChromeOS men även om Android fungerade på deras enheter var det i praktiken rätt värdelöst p.g.a. avsaknad av touchskärm.

Idag finns rätt många 2-in-1 chromebooks, d.v.s. datorer med touchskärm där man kan vända runt tangentbordet så det blir mer som en pekplatta. Vill man köra Android-applikationer på sin chromebook ska man absolut välja en sådan modell!

Jo absolut är Android-appar ett bra alternativ. Speciellt för media-appar som Spotify. För Office exempelvis är väl Android-apparna mer begränsade än webb-apparna.

Citat:

Det finns ett utgångsdatum, men det är allt annat än godtyckligt!

Kollade lite snabbt på vad Webhallen hade för aktuella erbjudanden på chromebooks (det brukar alltid vara erbjudande på ett par chromebook-modeller...).

I den lägre prisskalan finns t.ex. Acer Chromebook CP311-3H för 3000 kr. Då denna kör Arm CPU och har touch-skärm fungerar Android-applikationer riktigt bra. Personligen skulle jag inte välja denna, är en sucker för bärbara med "retina-skärmar" och här får man bara 1366x768...

I den lite högre skalan finns t.ex. Acer Chromebook CP713-2W för 5500 kr. Denna har relativt hög upplösning på skärmen och är också en 2-in-1.

denna sida kan man kolla upp hur länge en viss chromebook-modell kommer automatiska uppdateringen. Tar vi de två modeller som listas ovan ser man att båda dessa har stöd till juni 2028.

Verkar som det i praktiken är ~8 år från att modellen lanseras. Använder man sin dator någorlunda frekvent lär batteriet ändå vara rätt dött efter 5-6 år, så i praktiken har man "livslångt" stöd om man bara ser till att inte köpa en allt för gammal modell.

Åtta år är ju inget större problem absolut. Samtidigt tar det emot att köpa något med ett hårt utgångsdatum liksom.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag windows.
Chrome os kan ju vara lite kul att testa och ha som komplement men windows är mer komplett. Kommer ihåg att droppen för mig med crome os var när jag skulle kika på viaplay och det gick inte köra viaplay för chrome os inte stödde det. Man fastnar liksom i problem som inte förekommer på windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Chrome os kan ju vara lite kul att testa och ha som komplement men windows är mer komplett. Kommer ihåg att droppen för mig med crome os var när jag skulle kika på viaplay och det gick inte köra viaplay för chrome os inte stödde det. Man fastnar liksom i problem som inte förekommer på windows.

Konstigt. När jag hade viaplay så minns jag inte att det var några problem?
Har fortfarande Disney+ och Netflix och de fungerar utmärkt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Alla androidappar som jag har testat i nya Chomeos har fungerat. Jag vill även minnas just viaplay. Att jag inte kollar viaplay nu beror på att jag har en av de slöaste cpuerna och när jag ändå av konstig anledningen blev påtvinga en ny AppleTv så kör jag där.

Permalänk
Medlem

Barnen har Chromebooks i skolan. Prestanda på nyare Chromebooks är säkert ok, men man bör absolut ha pekskärm och minst full-HD-upplösning. Google har hållit ganska hårt i Chromebook och varit sega för att öppna upp för Android-appar (även om det ju nu går), jag gissar att de vill ha kontroll på utvecklingen nu när mobila OS i praktiken mergas med stationära OS i många fall. Google vill att man kör Chromebook istället för generisk ARM-laptop med Desktop-Android/Linux.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Worexon:

Bra?

Finns ett definitivt problem och ett potentiellt problem med den modellen.

Det definitiva problemet är att modellen är rätt gammal! Supporten kommer gå ut redan juni 2024.

Det potentiella problemet beror helt på dina personliga preferenser. ASUS har av någon anledning bestämt sig för att köra tangentbordet med ANSI-layout på sina nordiska modeller. Nästan alla andra bärbara kör med ISO-layout (vilket även ASUS gjorde fram till för ett par år sedan). Huruvida det är ett problem eller ej beror på om man inte bryr sig om detta alt. faktiskt föredrar ANSI-layout.

Skillnaden mellan ISO- och ANSI-layout beskrivs t.ex. här.

Denna må vara 1200 kr dyrare, men för de pengarna får du en aktuell modell (support fram till juni 2029), bättre batteritid, lättare, fläktlös(!) och 2-in-1 vilket gör den enklare att använda ihop med Android-applikationer.

OBS: jag har själv inte använt just modellen ovan. Närmaste jag kommer är att kidsen körde med Acer chromebook i ~5000 kr klassen och de var rätt bra för priset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg en bra video av en Win/Linux/Mac användares första möte med Chromebook

https://www.youtube.com/watch?v=I3W6f9xE2Ew

Han har gett videon titlen "Chrome OS is a Un-Appreciated Masterpiece"

Skulle själv försöka satsa på en Chromebook med bättre cpu än den du hittat. Sedan är det skolstart vilket nog gör att priserna är lite högre än vad de brukar.

Visa signatur