Är 32" för stort för mig? [50-70cm avstånd]

Permalänk
Medlem

Är 32" för stort för mig? [50-70cm avstånd]

Hej,

Kollar just nu på en LG 27GP850, men fått erbjudande på en 32GP850 för runt samma pris, och självklart gör det att jag börjar fundera på att gå på en 32a istället. Men som vi vet, storlek spelar ju inte alltid roll. Förutom att de är väldigt lika skärmar, och 27an har lite klarare bild pga högre ppi, så verkar 27an vara lite mer responsiv.

Så, idag sitter jag på 2 uråldriga 24or, och vill uppgradera till en bättre 1440p 144hz+ skärm (Sitter på en 144, men dp/dvi porten är sönder så lider med 60HZ via hdmi). Har inte haft någon möjlighet att testa vare sig en 27a eller 32a, och förstår att bara att gå upp till en 27a kommer vara stor skillnad (de andra två kommer troligtvis fortsätta vara sekundärskärmar). Undrar om det därför är idiotiskt att gå upp till en 32a direkt?

Gör mest vanligt hemmakontorsarbete, programmering, spel (allt möjligt, inte mycket competetive FPS men tycker det är kul att spela csgo ibland med polare).

Inte speciellt bra med information, men antar att jag mest tänker är 32 för stort att gå upp till från 24, samt är 1440p för lågt för en 32a. På mitt avstånd(som troligtvis kommer bli lite mindre eftersom skärmen är större), kommer det bli svårt att ta in hela bilden?
Är tänkt att stå på skrivbord, utan någon arm.

Mvh

Permalänk
Medlem

Sitter vid en 43" på ca 80 cm avstånd, trivs som fisken i vattnet! Satt tidigare på 27" på ditt avstånd och ville ha större. Arbetsyta är underbart enligt mig.

Edit: För att svara på din fråga, tror inte 32" är för stort på det avståndet. Däremot skulle jag fundera på 4k om du går upp till 32"

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu på en 32" på runt det avståndet, tycker inte alls det är för stort, hade nog lätt kunnat köra 36-38" om det fanns sånna skärmar på marknaden.
Dock sitter jag på 4K och inte 1440p så just hur ppi aspekten påverkar kan jag inte uttala mig om, men just 32" på det avståndet funkar ypperligt enl mig

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

32" låter lagom!
2560x1440 "funkar" men 4k är att föredra

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Bildexpert 📺

Är kalsonger storlek XL för stora för mig? Svar ja. Jag har testat. I alla de från H&M. Men jag kan inte svara på vilka kalsonger som passar en annan utan det är upp till var och en hur juvelerna dinglar bäst.

32-tum eller 27-tum är egentligen samma situation. Bara du kan svara på det är för stort för dig. Och alla som rekommenderar något specifikt annat kan egentligen bara berätta hur just deras egna juveler buntas bäst.

Från 24 tum 1920x1080 till 32-tum 2560x1440 är faktisk exakt samma pixeldensitet. Pixlarna är lika stora som vad du redan ser på dina gamla skärmar. Bara att du får lite mer än decimeter till på höjden och ännu mer på bredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är kalsonger storlek XL för stora för mig? Svar ja. Jag har testat. I alla de från H&M. Men jag kan inte svara på vilka kalsonger som passar en annan utan det är upp till var och en hur juvelerna dinglar bäst.

32-tum eller 27-tum är egentligen samma situation. Bara du kan svara på det är för stort för dig. Och alla som rekommenderar något specifikt annat kan egentligen bara berätta hur just deras egna juveler buntas bäst.

Från 24 tum 1920x1080 till 32-tum 2560x1440 är faktisk exakt samma pixeldensitet. Pixlarna är lika stora som vad du redan ser på dina gamla skärmar. Bara att du får lite mer än decimeter till på höjden och ännu mer på bredden.

Nä var lite det jag också tänkte, specifikt kommer inte bilden bli mycket bättre på 1440 32 vs 1080 24. Så det jag egentligen skulle få är då högre frekvens, större skärm och kanske bättre färger (men inte nödvändigtvis mycket bättre bild?). Jag antar att en del av frågan då också är om 32 1440p är bättre bild, eller om det kanske ger mer att gå på en 27".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Sitter vid en 43" på ca 80 cm avstånd, trivs som fisken i vattnet! Satt tidigare på 27" på ditt avstånd och ville ha större. Arbetsyta är underbart enligt mig.

Edit: För att svara på din fråga, tror inte 32" är för stort på det avståndet. Däremot skulle jag fundera på 4k om du går upp till 32"

Ja var lite det jag funderade på, bilden blir kanske inte avsevärt mycket bättre utan jag får bara en större skärm med mer hz. Har nog inte råd att punga ut för en 32a med 4k och hög hz, och enda anledningen jag kikade på 32an var pga samma pris.

Skrivet av Cequence:

Jag sitter nu på en 32" på runt det avståndet, tycker inte alls det är för stort, hade nog lätt kunnat köra 36-38" om det fanns sånna skärmar på marknaden.
Dock sitter jag på 4K och inte 1440p så just hur ppi aspekten påverkar kan jag inte uttala mig om, men just 32" på det avståndet funkar ypperligt enl mig

Ja, just ppi är nog också värt att tänka på. Är ju samma som 1080p 24", och vill nog ändå uppgradera från det bildmässigt också.

Skrivet av CarlOscar:

32" låter lagom!
2560x1440 "funkar" men 4k är att föredra

Förstår, då blir det kanske en 27a ändå!

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Ser inte varför 1440p skulle vara för lågt för en 32-tummare. Skulle själv säga att det snarare är tvärtom, att 4K skulle vara overkill för den storleken. Speciellt med de användningsområden som du radar upp. Hade du hållit på mycket med bild och/eller video på heltid, eller haft det som ett stort intresse, så hade det varit en annan grej.

Permalänk
Medlem

Jag sitter 50 cm ifrån mina skärmar. Hur fint som helst.
Kör 3st 32" bredvid varandra. 1440P är alldeles utmärkt för 32".

Enligt mig blir det i princip ingen skillnad om man kör 4K på den storleken av skärm.
En annan fördel du får är att du kan köra 1440P / 240 Hz om du gillar hög refresh rate

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Satt själv på samma avstånd med exakt den skärmen i 32”, alldeles för stort för mig personligen. Fick den också till rabatterat pris. Tog ner skärmen och bytte till 27gp850 och betalade mellanskillnaden, mycket bättre (för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simgord:

Satt själv på samma avstånd med exakt den skärmen i 32”, alldeles för stort för mig personligen. Fick den också till rabatterat pris. Tog ner skärmen och bytte till 27gp850 och betalade mellanskillnaden, mycket bättre (för mig).

Vad tyckte du om de andra aspketerna än storleken när du haft båda lite? Var bilden fortfarande fin på 32an? Kommer troligtvis fixa vesa mount sen och då bör jag kunna justera avståndet lite också!

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Benq BL3200PT i flera år, sitter på ca 60 cm avstånd. Använder den både privat (en del spelande) och för arbetet (inklusive utveckling) och tycker att det är underbart för all användning. Det känns stort i början precis som alltid när man byter upp sig men man vänjer sig fort. Ett tips är väl att försöka hitta en 32" och känna lite på storleken, kanske tillomed nån kompis eller arbetskamrat som du kan fråga?

Permalänk
Medlem

Detta är personligt.

Jag köpte LG 32" GP850 själv. Och returnerade den (Gav det 2 veckor att försöka tvinga mig att vänja mig, men nopp).

Det är helt enkelt för stort för mig. Det var asjobbigt att behöva flytta blicken hela tiden för se allt.
Jag har 80cm djupt skrivbord och provade ha den så långt bak jag kunde, tyckte det var värdelöst också.

Enda fördelen jag faktiskt gillade var 1440p på 32". Det var perfekt ppi för mig (samma som 1080p på 24"). Ingen scaling behövdes och allt var enkelt att läsa även på lite avstånd.

Personligen är 27" MAX för mig, större vill jag inte ha.

Jag gillade skärmen i övrigt dock, min hade typ 0 bleeding och extremt låg ips glow. Så skärmen var i övrigt väldigt bra.
Färgerna var bra, inte konstiga som jag haft på andra skärmar, där vissa färger springer iväg som sören och hudfärger, färgtoner osv ser helt konstiga ut.
Har ingen möjlighet att hårdvarukalibrera heller så.

Personligen hoppas jag på 27" versionen kommer på rea under BF, då jag väntar på bra pris på den
Priset på 32" på elgiganten nu är dock väldigt trevligt kan man säga Så irriterad att inte 27" var med :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Är 32" för stort för mig?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av T0MT0M:

Nä var lite det jag också tänkte, specifikt kommer inte bilden bli mycket bättre på 1440 32 vs 1080 24. Så det jag egentligen skulle få är då högre frekvens, större skärm och kanske bättre färger (men inte nödvändigtvis mycket bättre bild?). Jag antar att en del av frågan då också är om 32 1440p är bättre bild, eller om det kanske ger mer att gå på en 27".

Det mesta lär vara en uppgradering från en XL2411. Möjligtvis att ifall du går mot VA får mer eftersläp än vad du är van med och kanske VA-segmenterad subpixelstruktur som kan bli rätt synlig på 32-tum. Men pratar vi IPS generellt kan du egentligen bara öka på bildkvaliteten och räkna med ungefär samma eftersläp i spel.

27 eller 32 för 2560x1440 är svårt att höfta in. Du kan ju backa en 2-3 decimeter för att försöka uppskatta skillnaden i densitet. Men det säger bara så lite eftersom du med 24 och 27 tum har ganska liten inverkan på synfältet där du sitter.

Annars är ju 2560x1440 på 27-tum den nya dussinskärmen. Det är ju inget extraordinärt på något sätt. Skulle du tycka det är för täta pixlar, besök optikern eller returnera skärmen. D

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Vad tyckte du om de andra aspketerna än storleken när du haft båda lite? Var bilden fortfarande fin på 32an? Kommer troligtvis fixa vesa mount sen och då bör jag kunna justera avståndet lite också!

Bilden tyckte jag inte var dålig så sett och inte därför jag bytte till mindre men nu när byt till 27” så förstår jag att många skriver att man vid den storleken kanske ska ta klivet upp till 4k. Bilden är mycket klarare vid 27”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Jag har haft en Benq BL3200PT i flera år, sitter på ca 60 cm avstånd. Använder den både privat (en del spelande) och för arbetet (inklusive utveckling) och tycker att det är underbart för all användning. Det känns stort i början precis som alltid när man byter upp sig men man vänjer sig fort. Ett tips är väl att försöka hitta en 32" och känna lite på storleken, kanske tillomed nån kompis eller arbetskamrat som du kan fråga?

Kan bara hålla med - har samma skärm (Benq BL3200PT) sedan 5 år och gick till den från en 24 tum och det har fungerat alldeles utmärkt. Sitter på ca 60 cm avstånd. När den ska ersättas så blir det definitivt inte mot någon mindre utan kanske mot en lite större. När jag använder min 24 tum på jobbet känns den väldigt begränsad!

Permalänk
Medlem

Tror inte 1440p ger en jättebra upplevelse på en 32-tummare med endast 50 centimeters avstånd. Skulle definitivt rekommendera 4K i detta fall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Scarabeo:

Tror inte 1440p ger en jättebra upplevelse på en 32-tummare med endast 50 centimeters avstånd. Skulle definitivt rekommendera 4K i detta fall.

32-tum 2560x1440 är samma som TS haft i alla år med sina 24-tums XL2411-skärmar. Fast mer pixlar på höjden. Så upplevelsen är nog rätt lik det som alltid varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

27 eller 32 för 2560x1440 är svårt att höfta in. Du kan ju backa en 2-3 decimeter för att försöka uppskatta skillnaden i densitet. Men det säger bara så lite eftersom du med 24 och 27 tum har ganska liten inverkan på synfältet där du sitter.

Finns det någon kalkylator för det här? Alltså "upplevd PPI" typ.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av izzie:

Finns det någon kalkylator för det här? Alltså "upplevd PPI" typ.

Svårt att kvantifiera upplevelser. Men matematiskt går det att räkna ut PPI förstås. Finns en rad olika sidor med sådana räknare, till exempel: https://www.pxcalc.com

Permalänk
Medlem

Så otroligt svårt att bestämma sig för skärm. Har en 24" 144hz hemma nu.
Kravlista:
Större skärmyta för hemmajobb med flera fönster
Bra gamingskärm (hög hz och yada yada)
Snygg ren design (frugans krav då den står i kontoret på nedervåning synlig för gäster
70cm djupt skrivbord, hur stort är för stort?

Sneglar på LGs 32 tummare men är rädd att den blir lite stor (både estetiskt och praktiskt) .... Sen har jag för klen dator för QHD och måste skaffa nytt...
Min plan är dock att skaffa skärm först, lida av det suger i spel och bli motiverad att införskaffa ny dator. Jag ger upp...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Denna 28-tummare har 4K och 144 Hz och kostar endast 5990. Verkar ha fått bra recensioner. Skulle du uppleva att 28 tum känns något för litet kan du ju alltid flytta skärmen närmare.

https://www.power.se/datorer/bildskarmar-och-monitorer/bildsk...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

32-tum 2560x1440 är samma som TS haft i alla år med sina 24-tums XL2411-skärmar. Fast mer pixlar på höjden. Så upplevelsen är nog rätt lik det som alltid varit.

Det är en bra beskrivning av min upplevelse också allt annat lika, dvs så länge man inte byter till en markant bättre eller sämre skärm. Man kan utan problem arbeta med två dokument samtidigt eller exempelvis ha fyra websidor visade samtidigt. Att överblicka 32 tum i 16:9 är absolut inte några problem på 60 -70 cm avstånd och då har jag ändå läsglasögon som förstorar allt (inklusive skärmens storlek) en aning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Detta är personligt.

Jag köpte LG 32" GP850 själv. Och returnerade den (Gav det 2 veckor att försöka tvinga mig att vänja mig, men nopp).

Det är helt enkelt för stort för mig. Det var asjobbigt att behöva flytta blicken hela tiden för se allt.
Jag har 80cm djupt skrivbord och provade ha den så långt bak jag kunde, tyckte det var värdelöst också.

Enda fördelen jag faktiskt gillade var 1440p på 32". Det var perfekt ppi för mig (samma som 1080p på 24"). Ingen scaling behövdes och allt var enkelt att läsa även på lite avstånd.

Personligen är 27" MAX för mig, större vill jag inte ha.

Jag gillade skärmen i övrigt dock, min hade typ 0 bleeding och extremt låg ips glow. Så skärmen var i övrigt väldigt bra.
Färgerna var bra, inte konstiga som jag haft på andra skärmar, där vissa färger springer iväg som sören och hudfärger, färgtoner osv ser helt konstiga ut.
Har ingen möjlighet att hårdvarukalibrera heller så.

Personligen hoppas jag på 27" versionen kommer på rea under BF, då jag väntar på bra pris på den
Priset på 32" på elgiganten nu är dock väldigt trevligt kan man säga Så irriterad att inte 27" var med :/

3490 kr för 27 tum nu

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

3490 kr för 27 tum nu

Såg det Beställd redan
Gött