Hur säkert är egentligen skärmlås på en mobil?

Permalänk

Hur säkert är egentligen skärmlås på en mobil?

Hej undrar hur säkert är egentligen skärmlåset på en mobil som har Android eller en iPhone. Krypteras innehållet automatiskt verkligen med ett skärmlås antingen ett grafiskt lås eller en pinkod på mobiler som kommit efter 2016? Eller har mobiler en speciell inställning för att kryptera innehållet? Har för mig en del android mobiler har en inställning som heter kryptering och nån inställning att innehållet raderas efter 10 misslyckade försök. iPhone har någon liknande inställning med att innehållet raderas efter 10 misslyckade inloggning försök. Om det inte är aktiverat är mobilen inte krypterad?

Permalänk
Rekordmedlem

Du får aktivera kryptering

Jag vet inte om innehållet raderas men man behöver väl byta från pin till puk kod om man matat in för många felaktiga pinkoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej undrar hur säkert är egentligen skärmlåset på en mobil som har Android eller en iPhone. Krypteras innehållet automatiskt verkligen med ett skärmlås antingen ett grafiskt lås eller en pinkod på mobiler som kommit efter 2016? Eller har mobiler en speciell inställning för att kryptera innehållet? Har för mig en del android mobiler har en inställning som heter kryptering och nån inställning att innehållet raderas efter 10 misslyckade försök. iPhone har någon liknande inställning med att innehållet raderas efter 10 misslyckade inloggning försök. Om det inte är aktiverat är mobilen inte krypterad?

diskrepans för att det media rapporterar kan vara fel och att tre-bokstavs-förkortnings-agenturer sannolikt kan mycket mer än de ger sken av

Det var ju ett stort pådrag för några år sedan när Apple hävdade att de inte kunda låsa upp en iPhone tillhörande en man som var dömd (eller iaf misstänkt) för terrorbrott. På iOS tror jag inte du behöver göra någonting (mer än att ha skärmlås) för att aktivera den funktionaliteten och om krypteringen är stark nog för att FBI ska få problem tänker jag att den är bra nog för att skydda mina matbilder.

Det går att läsa mer här: https://support.apple.com/guide/security/encryption-and-data-..., men man får klicka sig vidare i ToCen för att hitta all relevant info.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

iPhone har någon liknande inställning med att innehållet raderas efter 10 misslyckade inloggning försök. Om det inte är aktiverat är mobilen inte krypterad?

Skrivet av GLaDER:

Det var ju ett stort pådrag för några år sedan när Apple hävdade att de inte kunda låsa upp en iPhone tillhörande en man som var dömd (eller iaf misstänkt) för terrorbrott. På iOS tror jag inte du behöver göra någonting (mer än att ha skärmlås) för att aktivera den funktionaliteten och om krypteringen är stark nog för att FBI ska få problem tänker jag att den är bra nog för att skydda mina matbilder.

Gissar att det handlar om en iphone tillhörandes en som dödade fjorton i Kalifornien, FBI lyckades till slut låsa upp den telefonen med hjälp av ett australiensiskt företag.

apple, å andra sidan, stämde det australiensiska företaget.

https://www.washingtonpost.com/technology/2021/04/14/azimuth-...