Permalänk
Medlem

Angående pengar så borde det väl knappast vara några problem.
Om du bara kan jobba 50% och har ett normalt jobb och sen får man sjukpenning för resterande 50% så blir det väl inga direkta problem.

Rent ekonomiskt dvs.

Rent spontant så låter Testare rätt så passande, men vad jag läst så är det inte helt enkelt att hitta dessa tjänster.
Men det kan ju andra som har mer erfarenhet svara på.

Annars hade jag nog siktat på något inom kommunen om man är intresserad av IT.
Men dessa kräver ju oftast att man är på plats.
Rent spontant typ IT ansvarig/support på ett lugnare ställe inom kommunen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Som någon som jobbat många år både inom backend och frontend... Båda kräver olika skillset, båda har saker som är lättare och svårare ur olika perspektiv. Om du verkligen gör deep dive inom backend så ja där finns förmodligen det svåraste av det svåraste, men day to day regular development? Hmm... En backender kanske vet vad en bra användarupplevelse är när de får den, men de har ingen aning om hur man får till det. Å andra sidan, en frontender har ingen aning om hur man ska hantera extremt komplicerade dataflöden eller algoritmer.

Extremt komplicerade dataflöden och algoritmer är kanske inte det man ska fokusera på heller om man har en hjärnskada och vill in i det enklaste delen av programmering Det visuella och konkreta är som sagt generellt mycket enklare för de flesta och troligtivs mycket enklare för TS än backend.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tråkigt att höra angående hjärnskadan :/

Om du har intresse för att förstå hur IT-system fungerar, tycker om att hitta fel och plåga utvecklare med kommentarer på daglig basis som "I found this bug for you!" så skulle testare kanske vara något? Skulle säga att det viktigaste är att ha rätt attityd och viljan att förstå så kan du nog få in foten på något bolag och med tiden göra karriär efter de ambitionerna du själv väljer att ha.

Hur IT-system fungerar ✅
Hitta fel ✅
Samarbeta för att lösa problem (plåga utvecklare) ✅

Testare är ett jobb jag har kikat en hel del på. Mitt största problem är att jag inte vet exakt hur de arbetar. Drömmen hade ju varit att gå vid sidan av en testare en vecka eller något och se vad arbetet innebär, hur de arbetar och bilda sig en förståelse för ifall det är något jag har förmågan att lära mig. En dag kanske

Tack för tipset i vilket fall! Några tankar på vad för utbildning man bör kika på som testare? Sett att utbildningarna verkar finnas under flera namn. Mjukvarutestare, programtestare, QA testare. Någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Angående pengar så borde det väl knappast vara några problem.
Om du bara kan jobba 50% och har ett normalt jobb och sen får man sjukpenning för resterande 50% så blir det väl inga direkta problem.

Reglerna för sjukpenning och sjukersättning är båda ganska weird ifall man inte tillhör standard. Jag skrev precis en hel uppsats om det som jag tog bort, det hör inte riktigt tråden till. Men det jag kan säga är att ifall du har en 100% tjänst och blir sjukersatt på 50% och byter jobb, då slutar din sjukersättning att följa din lönekurva. Istället så blir den låst. 20 år senare så kommer inflationen har ätit upp en stor del av den ersättningen tills den är nere på miniminivån som idag är ca 11.000kr för heltidsersättning. Sen skattar man mer som sjuk utan arbete då man inte har jobbskatteavdrag etc.

Självfallet hjälper det dock. Ett 50% av ett heltidsjobb som betalar 28/månad + 50% sjukersättning och man har en månadsinkomst på ca 20k brutto.