Söndagsmatiné: Erfarenheter från ett halvår med en dum mobiltelefon

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Erfarenheter från ett halvår med en dum mobiltelefon

SMS, samtal och en enkel kamera – innan de smarta telefonerna fick fotfäste var det detta som rymdes i en telefon. Hur fungerar det att gå tillbaka till den tiden?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på att skaffa ett extra sim att ha i en en dum telefon. Då kan jag lämna den "smarta" hemma och ändå vara anträffbar. Har ofta problem med stress pga jobb, liv m.m. och när jag går ut utan min smartphone upplever jag att hjärnan får återhämta sig lite. Hoppas på att flera slag i saken snart™.

Överflödiga bokstäver hade slunkit in.
Permalänk
Medlem

Jag har egentligen en smarttelefon endast pga Mobilt Bankid. Hade nog annars klarat mig med en dumtelefon.

Permalänk

Varför inte testa utan mobil i ett halvår? Det hade för de flesta varit väldigt skönt, bara det att det inte fungerar ihop med de som man umgås med. Smartphones är bara ett mellansteg, beroende på vem man är så är steget litet eller stort.

Jag själv skulle inte klara av att handla utan en mobil med webbläsare, vid mina spontanköp så ser man en produkt i en butik, man vill kolla upp betyg se vad för alternativa saker som finns, vilka priser andra butiker har etc. Att bara ta saken i en butik fungerar bara om man handlar mat, godis, kläder etc.

Permalänk
Keeper of the Bamse

99% av det jag använder smarta funktioner till är att kolla upp saker, inte nödvändigtvis underhållning.

Och låt oss vara ärliga här, det är ju inte "smart phone" man inte kan vara utan, det är ju specifikt internet som är svårt. Man är ju helt nåbar med en vanlig gsm-telefon.

Med det sagt hade jag inte klarat denna challenge

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är så gammal så att min första telefon kunde varken skicka eller ta emot sms, telefon nummer 2 kunde ta emot men inte skicka.
Fysiska knappar och en rad icke grafisk display, en ringsignal.
Det var tider det.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Jag är så gammal så att min första telefon kunde varken skicka eller ta emot sms, telefon nummer 2 kunde ta emot men inte skicka.
Fysiska knappar och en rad icke grafisk display, en ringsignal.
Det var tider det.

Jag hade också en NMT telefon. Och jag tycker det är komisk att på vissa platser som jag kunde ringa från år 1995, så går det idag snart 30år senare ej ringa från. Förklaringen är 450Mhz som min NMT hade.

Permalänk
Medlem

Har smart telefon för bankid, swish, bankärenden, spel. Kommer aldrig gå tillbaka till dumtelefon

Permalänk
Medlem

Istället för att helt skippa en smartphone kan man ju göra som jag gör ibland. Har två stycken smartphones varav bara den ena har ett sim-kort och den lämnar jag i bilen/väskan eller på annat ställe där den inte är omedelbart tillgänglig.

Det betyder att jag genom den telefon som inte har ett sim-kort hela tiden har tillgång till en riktigt bra kamera, musik och podcasts, GPS, teknisk dokumentation etc. Och även om den telefon som har ett sim-kort bara är 20 meter bort är det tillräckligt långt för att man inte konstant ska lockas att plocka upp den. Sedan är det väl sanningen att säga ganska skönt att inte hela tiden kunna bli nådd också..

Skrivet av Printscreen:

99% av det jag använder smarta funktioner till är att kolla upp saker, inte nödvändigtvis underhållning.

Frågan är väl om du konstant måste kunna kolla upp dessa saker. Handen på hjärtat, hur mycket av det hade egentligen kunnat vänta till dess du kom hem eller hade kunnat kollas upp innan?

Permalänk
Medlem

Bättre att skippa luren helt, vill någon nå en så får dem komma och knacka på dörren. Har dem inte tid, så är det inte viktigt nog.
Jag kräks varje gång man inte tar emot kontanter, meny'n på restaurangen är ju del av upplevelsen utan meny kan man lika gärna beställa hemkört.
Restauranger som kör detta borde förse sina kunder med en telefon eller padda vid varje bord, detsamma gäller bussar och tåg.
Kan man ha pekskärmar på vårdcentraler, Polisen, skatteverket m.fl, så kan gott privata aktörer ha det också.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Inaktiv

Istället för att gräma sig över nostalgin att inte va tillgänglig hela tiden så kan man prova självdisciplin och inte sitta med näsan i skärmen dygnets alla timmar.

Använde en burner phone i ett par månader när min Nexus 5 hastigt gick bort. Rekommenderar inte.

När man läser här låter det som att ni känner är tvingade att svara om någon skriver på valfri app. Personligen kör jag helt utan notifikationer och kollar när jag känner för det.

Permalänk
Medlem

Äger en Nokia 2720 flip 4G.

Som namnet antyder en 4G-telefon vilket betyder VoLTE och utmärkt uppkoppling vilket jag hade problem med när jag bara körde GSM-telefon. Har Wifi hotspot så kan plocka fram min M1:a och surfa när jag är ute på något och har den med. Jag inser att detta har blivit en exceptionellt bra kompromiss. Att vara oanträffbar är inte acceptabelt för mig, men jag skulle inte heller palla med all uppmärksamhetsdragning som en smartphone innebär.

Det stora kruxet är inlåsningsproblematik som exempelvis att vissa mobilappar är artificiellt blockerade att fungera på M1, men det finns allt som oftast ersättningar.

Bank-ID finns nativt till Mac så jag har egentligen inga problem längre med det. Men jag tycker bestämt att deras filosofi att artificiellt blockera Linux och liknande dumheter bör straffas då det har exakt 0 nytta.

Slutsats:
Jag lever konstant med en "dumtelefon", och min M1a ibland. Det fungerar excellent och jag har inget intresse av att byta ner mig till en smartphone.

Permalänk
Medlem

Det jag använder mest är webbläsaren, utan den skulle jag få mycket tid till annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Har smart telefon för bankid, swish, bankärenden, spel. Kommer aldrig gå tillbaka till dumtelefon

This. Resten klarar man sig utan.

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5080 TUF OC(450W) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem

Intressant ämne. Jag har själv lekt med tanken några gånger att byta till en dum telefon. Personligen använder jag inte min telefon särskilt mycket, förutom samtal och sms så använder jag den till bankärenden och läser lite nyheter på rasterna, vägrar sociala medier och annan meningslöshet som telefonerna ofta används till.

Kan tycka att funktionalitet som krävs för att interagera med samhället borde funka även utan en smartphone, typ bank-id, swish och liknande.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Master of Overkill

Lösning jag använder bara telefonen om jag måste, typ swish, bankid, kollektivtrafiken, jobbet remote saker.
Annars gillar jag inte sitta vid tele över huvudtaget.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag har fortfarande aldrig haft en smart telefon som brukstelefon. Jag klarar mig fint men saknar ibland en vetig inbyggd kamera när jag springer på något värt att fota. Hade varit skoj att kunna ta en bild och skicka till kompisar. Lite osmidigt att passa busstider är det också.

Det stora problemet som jag ser det är att det inte tillverkas några dumma telefoner som håller verkligt bra kvalitet idag. Jag har använt min nuvarande telefon i över 10 år och batteriet kommer inte hålla i en evighet. När jag blir tvungen att byta kommer det med största sannolikhet inte finnas annat än smarta telefoner att välja på om man vill ha något med lite kvalitetskänsla. Jag skulle gärna ge 5000kr för en bra dum telefon idag om det bara fanns någon som tillverkade en.

Permalänk
Medlem

Måste ha en smart phone när man sitter runt middagsbordet och diskuterar någonting och en person påstår en sak, och alltid är det någon i gänget som måste google upp det för att kolla om det stämmer.

Tack vet jag 90-talet då kunde man påstå vad som helst och de andra fick helt enkel välja att tro på det eller ej, skämt å sido det är på både gott och ont på det stora hela.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

När man läser här låter det som att ni känner är tvingade att svara om någon skriver på valfri app. Personligen kör jag helt utan notifikationer och kollar när jag känner för det.

Mmmm, istället för att testa köra med dumfåne så borde kanske vissa folk testa köra utan notifikationer istället?
(jag har inte facebook och jag har stängt av notifikationer från mejl och från teams, så tycker jag kan använda mobilen på mina villkor)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av aviseringar på allt så jag har en dum smartphone just nu med option att vara smart när jag känner för det, inte när den känner för det.

Jag kände direkt när jag hoppade på i början av denna era att det var skitfräckt med aviseringar och liknande. När jag sen gick över till iPhone (med start iPhone 5) så tyckte jag att det var mer och mer irriterande med alla notiser och aviseringar - en efter en stängde jag av dem.
Livet blev ännu bättre när jag gick ur Facebook och andra ”osociala” medier för sex-sju år sedan.

Jag har behållt de små notisbrickorna på applikationsikonerna för att kunna se om något hänt och själv välja om jag vill titta eller inte.

Bank-ID och möjligheten att betala med telefon eller klocka i affären har gjort att jag kan lämna bankkortet hemma. Så av den anledningen vill jag inte ha en ”dum” telefon.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bärplockaren:

Måste ha en smart phone när man sitter runt middagsbordet och diskuterar någonting och en person påstår en sak, och alltid är det någon i gänget som måste google upp det för att kolla om det stämmer.

Tack vet jag 90-talet då kunde man påstå vad som helst och de andra fick helt enkel välja att tro på det eller ej, skämt å sido det är på både gott och ont på det stora hela.

Dock helt sämst när folk inte ger sig och verkligen tror på saker som faktiskt spelar roll

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Istället för att gräma sig över nostalgin att inte va tillgänglig hela tiden så kan man prova självdisciplin och inte sitta med näsan i skärmen dygnets alla timmar.

Använde en burner phone i ett par månader när min Nexus 5 hastigt gick bort. Rekommenderar inte.

Det svåra är ju att låta bli knarket när den ligger där så lättillgänglig i fickan. Jag har ju också dom allra flesta notifikationerna avstängda så den delen är inga problem, däremot när man råkar ha nån sekund över så åker ju telefonen o random slösurfet upp direkt. För jag har ju gärna min smartphone kvar, den är ju så smidig för musik, karta etc, men det är just slösurfandet för mig som gör att verktyget blir ett knark. För andra är det väl tiktok, snapchat, instagram, candycrush, pokemon som är knarket.

Så jo jag längtar lite tillbaks till nostalgin när tomma stunder just fick vara tomma, o världen allmänt var mindre uppmärksamhetskåt, stressig o skärmbelyst.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju några saker som är svåra idag utan en smart mobil....
Betala kaffet och en macka utan swish är ju snart omöjligt.
Åka bussen till jobbet...
Ta flyget, båten, tåget...
Parkera bilen...
Betala räkningen...
Ringa till släkten... ( Det börjar vara så att det bara är FaceTime och liknande som gäller)
Skaffa fiskekort...
Gå på en konserten mässa eller ett idrottsevenemang...

Det är bara att inse att den smarta mobilen ersätter en massa... Försök skaffa en detaljerad lokal karta med adressregister idag. För 10 år sen var det en baggis, idag börjar det vara helt omöjligt. Kommer aldrig att släppa min utryckningskarta över en är området som jag fick för 15 år sedan. Den går inte att ersätta idag, även om den är är hopplöst föråldrad.

Permalänk
Medlem

Trixet är att INTE ha en massa saker installerade på mobilen som INTE ska vara där.

Jag använder min för swish, kunna ta bilder, läser lite nyheter ibland med appar osv men inget mer. Ta bort facebook och en massa annat skit som bara skriker på din uppmärksamhet, stäng av allt onödigt, notiser etc. Det är du själv som ska styra över telefonen och när du ska använda den. Låt den inte bevaka en massa saker åt dig hela tiden och pingla till när något händer. Ta bort allt det där så slipper du en massa stress och onödiga tidstjuvar.

Varför sätter folk inte mobilen på HELT tyst om man ska göra något viktigt och inte vill bli störd. Det är sjukt hur dålig kontroll över sin telefon folk har, dom är ju slavar till alla "skit" appar som du egentligen inte behöver använda. Det jag sedan vill använda kör jag på min dator hemma när jag har tid och lust men INTE i telefonen.

Folk kan ju inte längre sitta och vänta på bussen utan att stirra i mobilen, eller åka tåg / pendeltåg / tunnelbana utan att stirra i mobilen. Det är tydligen som knark folk inte kan låta bli. För inte tala om folk som åker bil och ständigt pratar i mobilen eller rattsurfar, varför ?

Vad är det som är så viktigt. Jag kanske inte häger med som andra men jag har å andra sidan kontroll över min tid och låter mig inte påverkas av en massa dynga som vill ta min tid eller forma mina tankar och åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Detta är ju jättelätt att säga, men skulle det vara lika enkelt att följa skulle inte medelamerikanen (och förmodligen även medelsvensken) sitta med näsan i mobiltelefonen typ 3 timmar per dag. Om en väldigt stort grupp människor som i allting annat är högfungerande agerar på ett visst sätt kan vi inte tala om det som individuella svagheter utan som svagheter i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Ja det är ju några saker som är svåra idag utan en smart mobil....
Betala kaffet och en macka utan swish är ju snart omöjligt.

Håller med det styrs över mer och mer mot smartphones överlag, men kan inte hålla mig från att nitpicka lite
Alla fasta butiker har väl kortläsare än så länge? Typ tillfälliga stånd och marknader och sånt däremot är ju oftare bara swish...

Skrivet av cheesen:

Åka bussen till jobbet...

I stockholm finns iallafall fysiska busskort kvar

Skrivet av cheesen:

Ta flyget, båten, tåget...
Skaffa fiskekort...
Gå på en konserten mässa eller ett idrottsevenemang...

Vad gör att de kräver smartphone?

Skrivet av cheesen:

Parkera bilen...

De ställen jag parkar på (ska erkänna jag inte är speciellt berest) så brukar det finnas ett SMS-alternativ så att man inte måste använda en smart mobiltelefon.

Skrivet av cheesen:

Betala räkningen...

Gör jag på datorn med separat dosa.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att skaffa en applewatch med lte för att vara nåbar utan att ha möjligheten att läsa nyheter och likande.

Vad tror ni om det?

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem

Detta är väl mer ett statement mot sociala medier och kanske inte nödvändigtvis smarta telefoner.

Jag hade gärna kört en dum telefon, men BankID, QR kod eller och annat tjafs som är vardags idag gör det oerhört mer knepigt, vilket innebär att i alla fall jag skulle sluta med en dum telefon och en vanlig i fickan, vilket känns som att det tar bort alla fördelar..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Med tanke på att folk verkar använda smartphones som substitut till 'ciggen'* så tänker jag personligen att den kanske inte är ett så hälsosamt införlivande i ens vardag. Har varit teknikpositiv i stort sett från barnsben fram till någon gång i mitten av 2010-talet. Insåg då att liksom ovan redan nämnt att var och varannan som brukade stå, sitta eller gå och röka nu hade snoken rakt ner i en skärm och att de verkade vara beroende av detta.

(SVD) Länk till psykiatrikern Anders Hansen artikel om hur den digitala världen påverkar vår hjärna.

*Finns de som fortfarande klarar av att vara beroende av bägge.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt grejen med detta. Bara för att man KAN använda sociala mediéer på en smarttelefon så betyder inte det att man måste använda det.

Bara installera de mest nödvändiga apparna, avinstallera eller dölj resten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500