Söndagsmatiné: Erfarenheter från ett halvår med en dum mobiltelefon

Permalänk
Medlem

Ofta funderat på att skaffa en dum-telefon, speciellt när nya nokia-lurarna kom. Kanske inte för vardagsbruk då bank-id, swish osv nästan är ett måste. Många ställen jag är på tar ingen annan betalning än swish, för dyrt med de andra alternativen i dagsläget.
Samt kamera, den där varddagsdokumentationen. Min SE k750i har fortfarande en bland de bästa mobila kamerorna jag haft men den funkar ju inte riktigt i dagens nät.
Så då blir det dum telefon + kamera.
Dock är fördel inga notifikationer, inga nyheter, inga extra intryck som ändå ofrivilligt kommer när man har den där smart-telefonen och är uttråkad.
Nackdel i princip ingen ringer ju längre på telefon-nummer. Teams, messenger, WhatsApp. Har vänner som inte har telefon längre. Data-simkort i surfplatta.

Dum-telefon med ljudbok på sd-kort i mp3-format. Det hade varit grejer det. Kanske blir en sådan att ha dagar då man vill vara ledig.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Det som riktigt irriterar mig med mobiler nuförtiden, är hur man förväntas vara "tillgänglig" 24-timmar dygnet. Att folk rentav blir sura om man inte svarar på mobilen, eller textet, eller att en chef blir flyförbannad för att du inte svarar(utanför arbetstid), osv.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Skulle nog vara väldigt svårt och omständigt att gå tillbaka till en dumtelefon, speciellt utan mobilt bankid, Swish, och några till tjänster/appar.
Däremot spelar jag nästan aldrig på telefonen, och har minimalt med avisering, har inga sociala nätverk förutom FB och skulle klara mig bra utan det också.
Däremot ha biobiljetter, bussbiljetter, körkort, i mobilen samt betala med mobilen via NFC mm vill jag inte gärna vara utan, idag har jag ingen vanlig plånbok utan mobilen + några bankkort, körkort är allt som behövs, (batteriet i mobilen kan ju ta slut eller om den går sönder)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag jämför ALLTID kameraprestanda innan köp ... Det och bra skärm. Allt annat skulle jag kunna leva utan ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Jag har en dumtelefon som går på GSM som jag använder när jag går ut på krogen. Vill ej ha med hela min privatekonomi i fickan i de lägena. Bankkortet laddas innan utgång med bestämd summa. Kortet kan inte utföra överföringar i bankomat, bara uttag.
GSM telefonen är jobbig men säkerheten gör det värt krånglet.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Den där videon har verkligen gått runt. Jag såg den för några veckor sedan efter youtube rekommenderade den. Inte sett hennes videor innan.

Problemet är att man är så beroende av Swish och bank id och annat på telefon.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av hakro807:

Frågan är väl om du konstant måste kunna kolla upp dessa saker. Handen på hjärtat, hur mycket av det hade egentligen kunnat vänta till dess du kom hem eller hade kunnat kollas upp innan?

Mellan tummen och pekfingret? 100% kan skippas. Dock är det ju en enorm tids-sparare ibland, t.ex. att kunna kolla kollektivtrafiken i realtid istället för att förlita sig på utskrivna tabeller.

Eller en snabb kart-tjänst när man är lite vilse nåntans. Klart man kan fråga folk, men det är ju tusen procent mer effektivt att bara kolla med luren.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Istället för att helt gå till dumbphone så kan man börja med att ta bort facebook och andra sociala medier och stänga av alla onödiga notifikationer som kräver din uppmärksamhet. Använd telefonen på dina villkor sluta tillåta telefonen stjäla så mycket uppmärksamhet från dig

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med det styrs över mer och mer mot smartphones överlag, men kan inte hålla mig från att nitpicka lite
Alla fasta butiker har väl kortläsare än så länge? Typ tillfälliga stånd och marknader och sånt däremot är ju oftare bara swish...

Lokala pizzerian, lilla kiosken, cafet på byn... Swish.

Citat:

I stockholm finns iallafall fysiska busskort kvar

Här behöver man en app för att fylla på kortet.

Citat:

Vad gör att de kräver smartphone?
De ställen jag parkar på (ska erkänna jag inte är speciellt berest) så brukar det finnas ett SMS-alternativ så att man inte måste använda en smart mobiltelefon.

Sms alternativen börjar vara bortplockade...

Citat:

Gör jag på datorn med separat dosa.

Smarttelefonen är numera goto för dom flesta jag känner, dessutom börjar det vara vanligt med mobilt bankid istället för en osäker dosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Lokala pizzerian, lilla kiosken, cafet på byn... Swish.

Tar alltså inte dessa fasta butiker ens vanliga kontokort??
Det trodde jag inte ens var en trend än... Hade jag bott där hade jag skällt ut dem

Skrivet av cheesen:

Här behöver man en app för att fylla på kortet.

Här kan man köpa nya kort eller fylla på dem på bla Pressbyrån... (plus några specifika SL center)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

I det här forumet är det inget konstigt att vilja ha en dumtelefon, killgissningsvis sitter 96% klistrad vid en stationär dator 98% av den vakna tiden, åker man på semester tar man med 14 datorer osv. Resten av befolkningen har ersatt sin dator med vad vi kallar smartphone och använder den istället och kan göra det samtidigt som man är fysisk eller gör annat, bland annat.

Permalänk
Medlem

Det är många gånger per månad då livet hade kännts enklare om man inte haft en smartphone.
Men det är också många gånger per månad livet är mycket enklare med en smartphone. Främst då hela vårat land verkar styras av att man ska ha bankid.
Det är säkert enklare att vara utan en smartphone i andra länder.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har min gamla Nokia N82 kvar i den kunde man köra massa Nokia appar och spel
Men den blir död efter 5G är utlagd dom stänger ner 2 och 3G då för ge plats för 5G ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att avsaknaden av mobilt BankID är det som skulle påverka mest, och som konsekvens av det även t.ex tågbiljetter i mobilen eller för att skicka pengar till andra via Swish, resten är bara rent spontanmässigt användande av internet när man är utomhus som inte är så viktigt egentligen.

Permalänk
Medlem

Det är för mycket i samhället idag som kräver en smart telefon för att kunna vara utan, den smarta telefonen ersätter ju så många andra saker.
Dock måste den vara hyfsat modern så att apparna stöder den OS-versionen.

Det är både bra och dåligt, då det gör saker smidigare men samtidigt även mer sårbara för fel och utestänger de som av någon orsak inte har/kan ha smart telefon.
Det är inte så mycket en ekonomisk fråga då det finns rätt billiga smarta telefoner, som att individernas förmåga begränsar.

Ta min morfar t ex, som är 99 (!) och mentalt med fortfarande, han ser inte riktigt och har klumpiga fingrar. Men även att det är en utmaning att lära sig nytt när man är i de åldrarna (80+). Han har däremot en enklare dum telefon som han klarar av att ringa och svara med.
För den generationen och även något yngre kom de smarta telefonerna för sent.
Det anses viktigt med tillgängligheten för såväl fysiskt som språkligt begränsade individer, men när det gäller tekniskt begränsade finns nog inte samma hänsyn.

När det gäller att den smarta telefonen är en stressfaktor, är det nog mest sociala medier som skapar stressen för folk. Att ständigt få och känna sig tvingad att ge likes/dela saker/kommentera. Men även det att meddelanden har en begränsad livslängd el kan tas bort av avsändaren ökar kraven på att ständigt och snabbt vara tillgänglig. Så fort en notifiering kommer måste man kolla vad det är, för att inte missa något.

Personligen använder jag inte alls sociala medier, men använder ändå mobilen mycket aktivt och troligtvis mer än jag använder datorer (och då är jag ändå minst lika mycket datorentusiast som de flesta andra här på forumet).
Bl a för att den är smidig att ha med överallt och kan användas oavsett om man står/sitter/ligger/går.
Det är en källa till att snabbt få information om något man undrar över. När man var ung och funderade på något så var man tvungen att fråga någon annan, som kanske el kanske inte visste. Dessutom fick man ju lita på den personens tolkning och kunskaper inom området, som i sin tur också kunde komma från någon annan på samma sätt. Dvs det man hört av någon blev sanningen, oavsett hur sant el korrekt det var, då man inte hade något annat smidigt sätt att verifiera informationen.
Det här gäller internet mer allmänt, men att alltid ha det på armlängds avstånd oavsett var man är har ju sina fördelar.
Det tar inte många sekunder att ta upp telefonen och söka fram infon, oavsett om det gäller tider/väder/börskurser el bara svar på någon kort fråga el t ex hur något ser ut.

Den smarta telefonen är även ett viktigt arbetsredskap för att såväl kommunicera som att dokumentera saker.

Vad händer om din telefon går sönder el om du på något sätt blir av med den?
Åtminstone här i landet innebär det att man blir mycket begränsad tills man fått tag på en ny och lyckats få in allt som behövs. Telefonen används ju för att identifiera och autentisera sig för många olika saker, men även för att betala med.

Sen finns det ju såklart många lägen där man kan använda analoga metoder, men där en smart telefon förenklar enormt.
Inte minst p g a utvecklingen av hyfsade kameror där man kan se i detalj vad bilden föreställer, snarare än bara något suddigt.

Permalänk
Medlem

6 månader? Jag har klarat hela mitt liv utan mobil över huvud taget och livet rullar på i varje fall, mina vänner pratar jag med via Mumble eller Discord.
Kommunikation på mina villkor.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gärna gått tillbaka till en gammal Nokia knapp telefon men de gånger jag har provat har det varit minst sagt besvärligt pga. GPS, tåg, flyg, identitet etc.

Edit. Lösningen är ju egentligen så enkel att man hade kunnat stänga av och avinstallera alla sociala medier, webbläsaren och liknande men det är svårt när man har en smarttelefon i fickan och har dålig självkontroll..

Permalänk
Inaktiv

Jag saknar kontantbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Smarttelefonen är numera goto för dom flesta jag känner, dessutom börjar det vara vanligt med mobilt bankid istället för en osäker dosa.

Och om dosans batteri har dött så sitter man där och måste ta sig till banken för att få ut en ny.
Med mobilt bankid så kan du ha flera stycken på olika enheter för backup ifall batteri börjar bli kass, om mobilen blir stulen etc.

Om jag inte haft behov av bankid, swish, bankapp samt e-bokapp så hade jag med glädje gått tillbaka till en dumbphone.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår inte riktigt grejen med detta. Bara för att man KAN använda sociala mediéer på en smarttelefon så betyder inte det att man måste använda det.

Bara installera de mest nödvändiga apparna, avinstallera eller dölj resten.

Om man nu vill (testa att?) bryta en vana så är det väl ett sätt att se till att det faktiskt händer, om inte annat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Just telefonen har jag inget dåligt samvete för. Den använder jag bara om jag inte kan använda datorn (vilken jag sitter vid dygnet runt ändå) till att göra samma sak. Utöver faktiskta behov så använder jag den nästan bara vid lunchen och på bussen, då jag ändå inte kan jag göra annat än att sitta och stirra in i väggen/skogen. Använder knappt några sociala medier. Spelar inget på telefonen. Föredrar fysiska betal/buss/etc-kort.

Däremot kan jag eventuellt vara beroende av att ständigt kolla efter nya meddelanden/inlägg/artiklar på diverse plattformar... (dock oberoende av hårdvara)

Bara kamera och GPS tycker jag räcker som anledningar för att man inte ska behöva ha dåligt samvete för att använda en smart telefon. Sedan är det naturligtvis många som använder mycket "onödigt" också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag gick över till en ”dumbphone” i ren protest, hehe… jag
Minns de glada dagarna med nokia 8210/8890 då en telefon fick plats i fickan. När min iphone SE sa tack o adjö och apple bara börja mecka större och större telefoner så köpte jag en nyproducerad nokia. Nu är jag en datamupp och eremit…Sitter vid en dator 12-16timmar per dag så alla ”appar” är tillgängliga. MEN… jag skriver detta från en iphone 12 pro. Kunde inte hålla mig när apple annonsera en nalle med lidar. Velat vara en lidar operatör sen 20 år tillbaka men hårdvaran har varit rätt dyr… tills nu! (Telefonen är ju fortfarande kass i jämförelse men man måste börja nånstans!) men hoppas fortfarande på en telefon i samma storlek som 8210 mem det kommer ju aldrig hända. Tiktok,facebook o annat får ju inte plats på skärmen…

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Tog bort alla spel från telefonen för ett par år sen, snart ryker väl sociala medier också, gör min telefon mindre smart för varje dag som går faktiskt

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag gör det bara jobbigare för mig själv om jag byter bort mig från "smartphone" till "dumbphone", om min dag blir fylld av besvär och svårigheter jag kan annars åtgärda eller utföra i momentet med min iPhone så kommer jag fortsätta använda den. Jag använder inte direkt sociala medier aktivt, endast twitter och följer endast specifika personer i spelindustrin och företag jag är intresserad av. Youtube och Twitch för underhållning. Läser inte nyheter, men dyker det upp i min youtube feed så tar jag en kik. Jag utför så mycket jag kan i mobilen som det går, gillar inte att vara "låst" till en dator, plats eller personer som jag måste tala med för att få något utfört eller information. Det har alltid tenderat gå åt fanders på ett eller annat sätt, kan jag göra det i momentet utan interaktion så är det föredraget (ja jag är introvert).

Kan bli en Fairphone i framtiden, för reparationsaspekten.

Säkert någon som kommer nitpicka mig här.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tänkte på det hon sa att köpa och använda teknik för en själv. Där känns Steam Deck perfekt för mig än så länge (inte ens haft den en hel vecka). Tror den kan ersätta det mesta spelande jag gjort senaste årtiondet, tillsammans med en mobil är den kapabel till film och media med

Permalänk
Medlem

För ungefär två år sedan provade jag att köra en gammal Nokia. Det gick i några dagar. Kontentan är att så många av de tjänster man brukar dagligdags numera är appar. Jag har aldrig haft några sociala medier eller spel installerade, men lever ändå i min smartfån - om jag kollar så har jag den senaste veckan använt bank-id, swish, kivra, samsung pay, två olika banker, två olika mäklare, styrappar för robotdamsugare och olika givare i hemmet, träningsapp, voi, tier, M (bilpool), sl-app, parkeringsapp, kartapp med navigering, gps, två matkedjors bonuskundappar, alltid öppet (regionens sjukvårdsapp), min arbetsgivares flextidsapp, bokningsapp för samfällighetens tvättstuga. Och naturligtvis webläsare.

Det är möjligt att de flesta av dessa skulle kunna ersättas individuellt. Men det sammantagna merarbetet skulle vara så betydande att det absolut inte skulle vara värt besväret.

Jobbade jag på MSB skulle jag ligga sömnlös på nätterna och fundera på bank-id. Det är så integrerat i så många samhälls- och privata tjänster i det här landet att om Orkfuhrern i Kreml fick för sig att slå ut det skulle Sverige kollapsa på några timmar.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte mobiltelefon. Avsaknad av BankID är den stora nackdelen, men jag är principiellt emot det, så jag skulle nog inte installera det ändå.

Störst problem har jag annars haft med att stämma möte med mobiltelefonberoende. Själv lärde jag mig som barn hur man bestämmer i förväg och dyker upp på bestämd tid och plats, men vissa människor verkar vara helt handfallna inför tanken på att man inte ringer varandra när man är på väg att komma fram.

Trots att jag inte använder en mobiltelefon, så har jag en, utan SIM-kort: en Google Pixel 4a, inköpt för snart två års sedan från Tyskland efter nio månaders väntan (den var försenad) och jämförelser. Det var den som skulle varit minst dålig med sitt "Stock Android" och "kompakta" format (allt är relativt), men jag tycker fortfarande att den är mest skit. Mobiltelefoner kunde ha varit mycket bättre om tillverkare inte var så inskränkta och faktiskt tänkt till lite på handhavande och inte designade dem att vara precis som alla andra.
Jag använder den bara som kamera, men den tio år gamla kompaktkameran jag hade tidigare hade kostat en tredjedel och skulle fortfarande vara bättre på alla praktiska sätt om den bara inte varit trasig. På tio år har dock mobiltelefoner börjat använda sin beräkningskraft för att kompensera för att deras mindre bildsensorer tar brusigare bilder. Plus att de kan filma i HD, eller t.om i "4K UHD", vilket kompaktkameran inte kan, trots att den har fler megapixlar.

Min fasta telefon är på IP-telefoni f.öv. Min BRF har ett bra avtal med ISP:n så jag tror det är lite billigare än vad kontantkort till mobiltelefon skulle varit.
Annars har telekombolagen chockhöjt priserna till gamla landlinor för att tvinga folk till mobiltelefoni: motbjudande!

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

För ungefär två år sedan provade jag att köra en gammal Nokia. Det gick i några dagar. Kontentan är att så många av de tjänster man brukar dagligdags numera är appar. Jag har aldrig haft några sociala medier eller spel installerade, men lever ändå i min smartfån - om jag kollar så har jag den senaste veckan använt bank-id, swish, kivra, samsung pay, två olika banker, två olika mäklare, styrappar för robotdamsugare och olika givare i hemmet, träningsapp, voi, tier, M (bilpool), sl-app, parkeringsapp, kartapp med navigering, gps, två matkedjors bonuskundappar, alltid öppet (regionens sjukvårdsapp), min arbetsgivares flextidsapp, bokningsapp för samfällighetens tvättstuga. Och naturligtvis webläsare.

Det är möjligt att de flesta av dessa skulle kunna ersättas individuellt. Men det sammantagna merarbetet skulle vara så betydande att det absolut inte skulle vara värt besväret.

Jobbade jag på MSB skulle jag ligga sömnlös på nätterna och fundera på bank-id. Det är så integrerat i så många samhälls- och privata tjänster i det här landet att om Orkfuhrern i Kreml fick för sig att slå ut det skulle Sverige kollapsa på några timmar.

Ha! Ja vilken tur att vi inte röstar med BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Eller en snabb kart-tjänst när man är lite vilse nåntans. Klart man kan fråga folk, men det är ju tusen procent mer effektivt att bara kolla med luren.

Just denna biten finner jag intressant.

Jag saknar det faktum att bli tillfrågad om vägen till det ena än det andra. Även för egen del använder jag mig av det mindre - det människor behöver är ju mer social kontakt irl och ibland få känna känslan av att vara behövd eller att ha hjälpt någon.

Samhället har blivit lite stelare och tråkigare än det var förr kan jag tycka.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att ha sett videon, nej, det var INTE bättre förr.

Jag minns när den mest moderna mobilen var en Ericsson T39m och det precis nätt och jämnt gick att få fram pyttesmå kartor i WAP som var antingen alldeles för inzoomade för att vara användbara för att se mer än en gata, eller för utzoomade så man inte såg några användbara detaljer.

Jag minns när jag körde Opera Mini på någon nyare smartphone som hade stöd för J2ME. Plötsligt kunde man surfa vanliga webben i en enkel featurephone. Det var revolutionerande! Men ändå ack så begränsat... med den lilla skärmen.

Jag minns när man försökte få igång att köra iRDA mellan telefon och laptop för att koppla upp sig mot nätet i 9600 baud.

Och jag kan säga: Nej, det var INTE bättre förr.