Ny uppsättning med accesspunkter, vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Ny uppsättning med accesspunkter, vad behöver jag?

Min Asusrouter pallar inte leverera trådlöst tillräckligt bra så jag ska investera i accesspunkter och göra en ordentlig installation i hemmet har jag tänkt, men är lite lost på vad jag faktiskt behöver.

Har tittat på Aruba AP22 och TP-Link Omada men jag blir inte klok på någonting. Vill inte ha Ubiquiti. Har förberett med nätverkskablar till våning 1 och 2 hemma, nu ska jag ha PoE och rätt accesspunkter, switch osv. Kan jag behålla min Asus router RT-AX58U men stänga av WiFi, koppla in en lämplig switch (vilken) och från switchen de båda accesspunkterna sen är det klart? Tänker att routern står för brandvägg, dhcp och vad det nu må vara. Är det något jag missar? Switchen får gärna vara liten så den får plats i mediaskåpet tillsammans med fiberdosan och förhoppningsvis även routern så jag får bort allt..

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en eller flera extra rena accesspunkter så skulle jag nog överväga någon modell som strömförsörjs med PoE (Power over Ethernet).

Då blir det bara en sladd.

Hur är det med en Linksys?
T.ex: https://databyran.nu/produkter/40849

Permalänk
Medlem

Vad är det "den inte pallar leverera"?

Blir mycket billigare att skaffa en till och köra mesh om det bara är tillräcklig täckning som saknas.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Aruba gör bra grejor så kör på det
Köp en switch som kan leverera poe.
Du kan stänga av wifi på Asus-routern.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Säger som @shugge ovan.
Skaffa en till ASUS och kör AiMesh.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Kolla in Netgears AP business modeller, lättmanagerade och funkar väldigt bra.
Om du vill spara några kronor så är deras AC serie (WAX) rätt billiga, annars heter deras AX WAX.

Jag kör en WAC510 som täcker hela huset, har funkat bra i flera år. Modellen ovanför som man ibland kan hitta för strax ovanför tusenlappen heter WAC540.
WAX är lite dyrare om du prompt måste ha AX.

Permalänk
Avstängd

"Skaffa en till ASUS och kör AiMesh"

"Blir mycket billigare att skaffa en till och köra mesh"

Läs originalinlägget.

"ska investera i accesspunkter och göra en ordentlig installation i hemmet"

Mesh, eller mess som det borde heta, utgår ju redan där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Läs originalinlägget.

Håller inte med. Har själv kört mesh med flera Asus routrar och det har funkat minst lika bra som dyra AP-lösningar.

Men jag undrade som sagt vad TS tycker inte duger just nu, vilket är relevant i frågan och eventuella svar på den.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Sedan undrar jag varför Ubiquiti inte är aktuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Håller inte med. Har själv kört mesh med flera Asus routrar och det har funkat minst lika bra som dyra AP-lösningar.

Men jag undrade som sagt vad TS tycker inte duger just nu, vilket är relevant i frågan och eventuella svar på den.

Antaglingen täcker inte wifi från den hela huset.

Skrivet av ehsnils:

Sedan undrar jag varför Ubiquiti inte är aktuellt?

Antagligen för att man MÅSTE ha en controller för att confa den. Antigen separat hårdvara eller på sin dator eller så.
Många andra AP går o komma in på via webGUI utan controler.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

det problem som jag haft med Wifi i routrar mer eller mindre genomgående är

1. Routern blir VARM när man moffar mycket wifi och om den är varm en längre tid så sjunker prestandan rejält

2. Wifi verkar "bränna" ut sig - om man som vi kör 10-15 enheter "hela tiden", så har flera standardrouters liksom "bränt ut" wifin. Routern funkar, men wifin lägger ner

Efter att jag gick över till AP:s (Unifi då) så har jag Noll-problem.

Kan hända att modernare / dyrare routers funkar finfint i Mesh. Jag orkar heller inte bråkar med routers då jag har IPTV o Telefoni genom routern, blir för mycket stök att få det att funka i en annan router

Som redan sagts, kör trådbundna AP:s - helst med POE så blir det enklare o snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Läs originalinlägget.

Mesh är ju sömlöst byte av signalerna, sen väljer man ju trådlöst eller med kabel mellan enheterna.

Jag kör mesh med kabel mellan en TP-Link Router och en likadan i AP-läge, funkar bättre än när jag hade en router i ena änden och en annan som AP i andra änden, utan mesh, då det tappade signal och tog en liten stund när den bytte AP.

Skrivet av Tea42BBS:

det problem som jag haft med Wifi i routrar mer eller mindre genomgående är

1. Routern blir VARM när man moffar mycket wifi och om den är varm en längre tid så sjunker prestandan rejält

2. Wifi verkar "bränna" ut sig - om man som vi kör 10-15 enheter "hela tiden", så har flera standardrouters liksom "bränt ut" wifin. Routern funkar, men wifin lägger ner

Efter att jag gick över till AP:s (Unifi då) så har jag Noll-problem.

Kan hända att modernare / dyrare routers funkar finfint i Mesh. Jag orkar heller inte bråkar med routers då jag har IPTV o Telefoni genom routern, blir för mycket stök att få det att funka i en annan router

Som redan sagts, kör trådbundna AP:s - helst med POE så blir det enklare o snyggare.

Jag bytte till WiFi 6-routrar, TP-Link Deco X20 och kör kabel mellan två enheter, så den andra står i AP-läge. WiFi 6 är ju extra bra på just att hantera många olika enheter samtidigt, vilket passar bra i vår lägenhet där nästan alla lampor är WiFi och vi har flera Chrome Casts och uttag och Google-assistenter.

Sen är det såklart trevligt med PoE och bara en kabel. Men Mesh med kabel mellan routrarna är väl lika stabilt som dedikerade APs?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Mesh är ju sömlöst byte av signalerna, sen väljer man ju trådlöst eller med kabel mellan enheterna.

Jag kör mesh med kabel mellan en TP-Link Router och en likadan i AP-läge, funkar bättre än när jag hade en router i ena änden och en annan som AP i andra änden, utan mesh, då det tappade signal och tog en liten stund när den bytte AP.

Jag bytte till WiFi 6-routrar, TP-Link Deco X20 och kör kabel mellan två enheter, så den andra står i AP-läge. WiFi 6 är ju extra bra på just att hantera många olika enheter samtidigt, vilket passar bra i vår lägenhet där nästan alla lampor är WiFi och vi har flera Chrome Casts och uttag och Google-assistenter.

Sen är det såklart trevligt med PoE och bara en kabel. Men Mesh med kabel mellan routrarna är väl lika stabilt som dedikerade APs?

ja, mesh med kabel ska väl vara lika bra som AP med sladd. Det är ju snubblande lika grejer Som jag förstått det så är själva Roam funktionen mycket upp till själva klient-enheten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mullvaden83:

Antaglingen täcker inte wifi från den hela huset.

Antagligen för att man MÅSTE ha en controller för att confa den. Antigen separat hårdvara eller på sin dator eller så.
Många andra AP går o komma in på via webGUI utan controler.

Inget webgui nä men du kan konfa ubiqiti med en app i telefonen, sen ska de funka bra utan controller igång om du inte vill ha det. I alla fall vad jag läst, har inga själv.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem