@mpat det stämmer nog ganska bra.
Har svårt se system som fortfarande kör med DocSIS 3.0 som kom redan 2006 de flesta system kör nog som sämst med DocSIS 3.1 men kabel-TV systemen är ju fortfarande lite ökända för att bjuda på kass upload. Jag vet inte varför men det har nästan alltid varit så, det kanske finns andra saker som orsakar denna begränsning.
Kabel-TV ska man inte kasta ut, det är bra för basutbud av kanaler osv. Men kan man dra in fiber eller köra ett annat system parallellt för Internet så är det bättre. Nu vet jag inte om Comhem erbjuder fiberdosor med TV-uttag, men ett sådant system har jag själv använt i mer än 10år nu. Kabel-TV hela vägen från en huvudcentral och sedan matning via fiberkablar. Det är en liten enhet som plockar ut DVB-C signalen direkt från fiberdosan. Så nog har Comhem kunnat gå över till annan teknik men jag är osäker på om dom bryr sig om det.
Mycket smidigt då kabel-TV är separerat på egen våglängd och Internet går på sin egen, precis som en helt vanlig fiberanslutning mot Internet. Inga kabel-TV modem eller något sådant behövs. Bara beställa de Internettjänster man vill ha från stadsnätet.
Längre ner på sidan finns en snarlik bild på en modul i en fiberdosa som konverterar fibern till DVB-C