Försäkringsärende reparation av laptop

Permalänk
Medlem

Försäkringsärende reparation av laptop

Min laptop blev tappad i golvet i januari och då gjorde jag en skadeanmälan hos mitt försäkringsbolag via en allriskförsäkring. Försäkringsbolaget bad mig att lämna in datorn till en lokal reparationsfirma. Ärendet gäller reparation av skärmen och det verkar vara svårt att få tag i den modellen jag hade då det var ovanligt med OLED på den modell jag hade beställt.

Hur lång tid är det rimligt att en reparation får ta i ett sådant försäkringsärende? Jag läser i andra garantiärenden på forum att skälig tid är några veckor, men detta har dock pågått i snart 2,5 månad sedan jag lämnade in den och det senaste jag hörde var att komponenterna skulle komma till verkstaden i slutet av april, men det första jag fick höra var att det skulle ta 3 veckor så detta har bara skjutits upp.

Har jag som konsument några rättigheter i ett sådant försäkringsärende? Vad kan jag förvänta mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maol3:

Min laptop blev tappad i golvet i januari och då gjorde jag en skadeanmälan hos mitt försäkringsbolag via en allriskförsäkring. Försäkringsbolaget bad mig att lämna in datorn till en lokal reparationsfirma. Ärendet gäller reparation av skärmen och det verkar vara svårt att få tag i den modellen jag hade då det var ovanligt med OLED på den modell jag hade beställt.

Hur lång tid är det rimligt att en reparation får ta i ett sådant försäkringsärende? Jag läser i andra garantiärenden på forum att skälig tid är några veckor, men detta har dock pågått i snart 2,5 månad sedan jag lämnade in den och det senaste jag hörde var att komponenterna skulle komma till verkstaden i slutet av april, men det första jag fick höra var att det skulle ta 3 veckor så detta har bara skjutits upp.

Har jag som konsument några rättigheter i ett sådant försäkringsärende? Vad kan jag förvänta mig?

Tack på förhand!

Det låter ju inte som det här har något med försäkringen att göra som sådan. "Problemet" är att verkstaden du lämnat in laptopen på inte får tag på delar. Det kan inget försäkringsbolag råda över [inom rimliga gränser].

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Jag tycker frågeproblematiken är komplicerat. Om vi pratar om garantiärende så finns det olika regler vad som är skälig tid, hur många försök de har på sig etc. Om det är utanför garantiärende man lämnar in en dator på reparation, så har de typ hur lång tid som helst på sig, det enda är att man själv kan avbryta.

Det speciella nu är att det är ett försäkringsbolag inblandad. Och jag håller inte med om GLaDERs slutsats.
Bara det att jag är fundersam på vad skälig tid är inom försäkringsbolag? Min känsla är att detta inte är lika hårt reglerat och försäkringsbolag fattar det beslut som de tror gynnar dem bäst.
Att avbryta en reparation som bara drar ut på tiden men inte ökar kostnaden, så är jag rädd att försäkringsbolag kan vänta länge.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maol3:

Tack på förhand!

FAL - försäkringsavtalslagen gäller här.
Det finns ingen fast tidsram men bolaget är skyldigt att vara aktiva och försöka lösa ärendet "skyndsamt".
Om du inte är nöjd med handläggningstiden så ska du kontakta din handläggare. Är du missnöjd med dennes svar så kan du vända dig till kundombudsmannen på företag. Vid klagomål till ombudsman är företaget skyldiga att ge en replik med motivering till varför dröjsmålet är skäligt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu har reparationsfirman fått tag i en skärm och lagat den. De fick betala nästan 20 000 för den eftersom det var OLED, mer än 10x än vad en vanlig skärm hade kostat att byta. Och den fungerar och ser bra ut, men denna verkar inte ha pekskärm vilket originalet hade, trots att det skulle ha varit en originalskärm de skulle installera.

Det hela är ju olyckligt då de precis satt in en skärm för 20 000 i den och en ny dator hade kostat kanske 35 000, men har jag någon rätt att kräva kompensation på att produkten inte längre har samma funktion som när jag köpte den? De har ju trots allt inte återställt den helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maol3:

Nu har reparationsfirman fått tag i en skärm och lagat den. De fick betala nästan 20 000 för den eftersom det var OLED, mer än 10x än vad en vanlig skärm hade kostat att byta. Och den fungerar och ser bra ut, men denna verkar inte ha pekskärm vilket originalet hade, trots att det skulle ha varit en originalskärm de skulle installera.

Det hela är ju olyckligt då de precis satt in en skärm för 20 000 i den och en ny dator hade kostat kanske 35 000, men har jag någon rätt att kräva kompensation på att produkten inte längre har samma funktion som när jag köpte den? De har ju trots allt inte återställt den helt.

Gå tillbaka genast och kräv att de ersätter med en originalskärm. En som är utan touch är inte godtagbart.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maol3:

Hur gick det? Jag skulle ringt bolaget. Det är dom som ska ta strid.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Försäkringsbolag är bra på att förhala..

Fick ringa och påminna mitt försäkringsbolag typ var 3e dag i 3 veckor efter jag hade kört på en älg och skickade in ett gäng bilder på både bilen i vägkanten på plats och älgen i diket för att få ett beslut om min bil skulle lagas eller om den dömdes ut. (Bägge A-stolparna spräckta från motorhuven upp till taket, taket nedtryckta vindrutan i förarstolen.)

Persoligen hade jag dömt ut den samma dag iom att typ allt börande i taket va bara skrot men som sagt tog 3 veckor innan de kunne klämma ur sig att bilen var utdömd så ja kunne börja kolla efter en ny bil...

Är som att de tror man har hur mycket tid som hälst som privatperson...

Men i detta fall låter det ju som att det är delarna som är problemet så svårt att säga i detta fallet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maol3:

Du måste omedelbart kontakta försäkringsbolaget och informera om att touch saknas på enheten, något som ska finnas.
Sedan får de kämpa mot verkstaden.

Börja inte på ett nytt spår mot verkstaden för du är ingen kund hos dem utan det är försäkringsbolaget som är.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin